Stopstreep

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sagaris

Stopstreep

Bericht door Sagaris »

Hallo,

Ik zit met een verkeerssituatie in mijn hoofd waar ik al enkele dagen aan twijfel. Je kent zo'n stopstreep die enkele meters voor een verkeerslicht staat, waarbij je voor die stopstreep moet stoppen, zodat er ruimte is voor een vrachtwagen of bus die in jouw straat wil inrijden. Hoe zit dat nu als je al voorbij die streep bent en het springt op oranje, en je kunt nog op tijd stoppen voor de lichten. Mag je dan doorrijden of moet je stoppen voor het verkeerslicht? Want als je stopt voor het verkeerslicht en er moest toevallig een grote vrachtwagen uw straat inrijden, dan wordt het wel even link. :?

Met vriendelijke groeten.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stopstreep

Bericht door Inazuma »

Sagaris schreef:Hoe zit dat nu als je al voorbij die streep bent en het springt op oranje, en je kunt nog op tijd stoppen voor de lichten. Mag je dan doorrijden of moet je stoppen voor het verkeerslicht?
Wanneer er een stopstreep is, geeft het oranje of rode verkeerslicht een verbod aan om die stopstreep voorbij te rijden.
Als je echter bij groen voorbij de stopstreep gereden bent, ben je volgens de wegcode niet meer verplicht om te stoppen.
Zie Artikel 61.1

Denk er wel aan dat je het kruispunt - zelfs bij groen - enkel mag oprijden als je daardoor het dwarsverkeer niet gaat hinderen. (Art. 14)


61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;

3° groen licht betekent dat het verkeerslicht mag voorbijgereden worden;
Sonic
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2009, 18:21
Locatie: Leuven

Bericht door Sonic »

Wat ik me dan weer afvraag m.b.t. de stopstreep is wanneer je een dergelijke wegmarkering aantreft naast een STOP-bord (dus zonder verkeerslichten). Moet je volledig stoppen voor die streep, of mogen je vorenste wielen er ook op staan?

En wat met een T-kruispunt waarbij je als je voor die streep stopt aan de rechterkant geen uitzicht hebt op de weg omdat er daar bv. een gevel stopt van een gebouw (in het stadscentrum heb ik dit al meegemaakt). Moet ik dan eerst stoppen voor de streep en mag ik dan een halve meter vooruit rijden om om het hoekje te kunnen kijken (in praktijk rij ik op die manier dus de stopstreep dan even voorbij om het verkeer te kunnen zien)?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

stoppen aan de streep (voor de streep), en dan voorzichtig verder rijden tot je zicht hebt.
Sagaris

Bericht door Sagaris »

Bedankt Inazuma, dat moest ik weten. Als het licht op oranje springt op het moment dat ik voorbij de streep ben, mag ik theoretisch gezien volgens de wegcode doorrijden. Maar stel nu dat het verkeerslicht op oranje springt op het moment dat je vlak voor de stopstreep rijdt, dan moet je weer volgens de wegcode dan weer stoppen. Dus je remt en je staat enkele meters voorbij die streep en nog voor het verkeerslicht. Wat nu, als er een vrachtwagen moest komen die uw straat inrijdt? Je kan natuurlijk wel uitwijken als er nog ruimte moest zijn, maar ik ken plaatsen waar ruimte erg gering is om uit te wijken.

Graag jullie mening hierover.
Bedankt nog,

Sagaris
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Sagaris schreef:Maar stel nu dat het verkeerslicht op oranje springt op het moment dat je vlak voor de stopstreep rijdt, dan moet je weer volgens de wegcode dan weer stoppen.
Dan kom je terecht in het tweede gedeelte van Artikel 61.1.2° :
Het verbod om de stopstreep of het licht voorbij te rijden geldt niet indien je niet meer veilig kan remmen.
2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen;
En dat gaat verder in het vaakst vergeten deel van dit artikel , dat bepaalt of je het kruispunt al dan niet mag overrijden:
zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;

Je mag het kruispunt in die omstandigheden dus enkel oversteken als je daarbij geen andere weggebruikers in gevaar brengt.


Toch weer net wat anders dan de gebruikelijke interpretatie :
Bij oranje mag ik nog doorrijden als ik vind dat ik niet meer gemakkelijk kan stoppen ...

Dus je remt en je staat enkele meters voorbij die streep en nog voor het verkeerslicht. Wat nu, als er een vrachtwagen moest komen die uw straat inrijdt? Je kan natuurlijk wel uitwijken als er nog ruimte moest zijn, maar ik ken plaatsen waar ruimte erg gering is om uit te wijken.
Dan heb je je best gedaan ... ;)
Als jij geen plaats kan maken zal de vrachtwagenbestuurder het moeten oplossen.
Je bent dan bij oranje de stopstreep voorbij gereden, dat wil ook zeggen dat je niet zomaar meer verder mag rijden.
Annxx

Re: Stopstreep

Bericht door Annxx »

Dag, ik ben vandaag gebuisd op mijn praktijkexamen. Ik heb heel goed gereden, maar ik ben niet gestopt voor de stopstreep (rood licht). Ik ben die stopstreep voorbij gereden, maar ik ben wel gestopt voor de haaientanden . Ik ben achteruitgereden hierna, maar de examinator was al tussengekomen. Kunnen ze nu niks door de vingers zien? Is het zo erg wat ik heb gedaan, zo erg om mij te buizen?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stopstreep

Bericht door Inazuma »

Tussenkomst vd instructeur of begeleider is altijd gebuisd ...


Normaal staan er OF een stopstreep, OF haaientanden
Situatie waarbij je beide hebt, kan eigenlijk niet ...
Plaats reactie