Remmen op de motor

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Genome
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2009, 17:08

Remmen op de motor

Bericht door Genome »

Hallo iedereen,

ik heb enkele dagen geleden mijn praktijkexamen afgelegd en was er niet door, mijn rem- en vertraagtechniek was onvoldoende. Mijn grootste fout was dat ik bij het remmen steeds de ontkoppeling mee induwde wat dus blijkbaar fout is (heb van drie verschillende mensen het zo aangeleerd, maar allemaal al van de iets oudere generatie :D) ... ik weet nu dat dit fout is, dus geen probleem.

Wat ik wel nog zou willen weten is hoe ik (correct) rem op de motor. Wat ik deed tijdens het examen was gewoon de auto laten uitbollen en terugschakelen. De examinator zei me achteraf dat ik dit slecht deed en dit ook echt mislukt was, dat ik meer naar de motor moest luisteren, en dat remmen op de motor niet louter terugschakelen is. Kan iemand mij hier uitleggen hoe ik correct op de motor rem?

Alvast bedankt! :-)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Remmen op de motor

Bericht door BuBbA »

Genome schreef:Hallo iedereen,

ik heb enkele dagen geleden mijn praktijkexamen afgelegd en was er niet door, mijn rem- en vertraagtechniek was onvoldoende. Mijn grootste fout was dat ik bij het remmen steeds de ontkoppeling mee induwde wat dus blijkbaar fout is (heb van drie verschillende mensen het zo aangeleerd, maar allemaal al van de iets oudere generatie :D) ... ik weet nu dat dit fout is, dus geen probleem.

Wat ik wel nog zou willen weten is hoe ik (correct) rem op de motor. Wat ik deed tijdens het examen was gewoon de auto laten uitbollen en terugschakelen. De examinator zei me achteraf dat ik dit slecht deed en dit ook echt mislukt was, dat ik meer naar de motor moest luisteren, en dat remmen op de motor niet louter terugschakelen is. Kan iemand mij hier uitleggen hoe ik correct op de motor rem?

Alvast bedankt! :-)
Remmen op de motor:

Alle pedalen lossen, indien je in de lage toeren komt (+- 1200) schakel je terug en los je weer alles. Dat herhaal je dan. Indien dat te lang duurt kan je het combineren met lichtjes met de voetrem bij te remmen.
Genome
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2009, 17:08

Bericht door Genome »

Hey BuBbA!

Dank u voor het antwoord! :-) Nog een vraagje: wat bedoelde de examinator dan met "remmen op de motor is niet louter terugschakelen"? Of kan het zijn dat hij hiermee bedoelde dat ik niet genoeg rekening hield met het toerenaantal van de motor?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Remmen op de motor is gewoon je gaspedaal loslaten, meer niet.

De motor krijgt dan geen brandstof meer en je voelt een zekere weerstand. Dat noemt men 'de motorrem' of remmen op de motor.

Meestal rem je bij met de voetrem en als de motor in hele lage toerentallen komt, duw je pas je ontkoppelingspedaal in.

Terugschakelen is iets anders. Dat is een of meerdere versnellingen lager schakelen. B.v. van 3 naar 2.
Als je terugschakelt en je haalt je ontkoppelingspedaal niet omhoog, dan rem je NIET op de motor.

Als je terugschakelt, moet je opnieuw het ontkoppelingspedaal omhoog halen zodat je opnieuw zo veel mogelijk op de motor afremt en moet je
pas ontkoppelen als de motor in lage toerentallen komt (minder dan 1000 toeren).
Je doet deze handeling best met een lichte druk op de voetrem, zo werken je remmen en de motorrem mooi samen en kun je nog wat bijdoseren met de voetrem, indien nodig. Nog een voordeel om tegelijk ook je voetrem te gebruiken is dat je stoplichten branden en je zo beter je achterliggers verwittigt.

Dus gas loslaten en NIET ontkoppelen is afremmen op de motor.

Je remweg wordt een stuk korter en de stabiliteit (wegligging) is veel beter als je niet ontkoppelt.
Ja, in lage toerentallen moet je wel ontkoppelen of de motor sputtert tegen of valt uit.

De kunst bestaat erin om pas te ontkoppelen bij zeer lage toerentallen.
Niet te vroeg, maar ook weer niet te laat.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Genome schreef:Hey BuBbA!

Dank u voor het antwoord! :-) Nog een vraagje: wat bedoelde de examinator dan met "remmen op de motor is niet louter terugschakelen"? Of kan het zijn dat hij hiermee bedoelde dat ik niet genoeg rekening hield met het toerenaantal van de motor?
Wat hij ook kan bedoeld hebben (weet niet of dit in jou geval is natuurlijk, maar er rijden er zo wel een paar rond) is dat je te vroeg terugschakeld.

Dus eigenlijk: dat je een versnelling te laag gaat schakelen, om zo harder af te remmen op de motor. Dat is niet de bedoeling. Je remt af op de motor (dus gewoon geen gas meer geven, en NIET ontkoppelen, zoals al eerder gezegd)
En pas als de toeren laag genoeg worden, schakel je terug. Het is niet de bedoeling, als je wat harder wil afremmen, om dan een versnelling lager dit afremmen te gaan doen... Dan rem je gewoon wat bij met de voetrem!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Genome schreef:Nog een vraagje: wat bedoelde de examinator dan met "remmen op de motor is niet louter terugschakelen"?
Mogelijk dat het weinig zin heeft om de koppeling in te drukken, en dan terug te schakelen, maar de koppeling ingedrukt te houden terwijl je met de voet afremt.

"Remmen op de motor" begint met gewoon het gas minderen of volledig los te laten - meer niet.

Als je ver genoeg vooruit kijkt, en je ziet in de verte een situatie ontstaan waardoor je zal moeten vertragen : gas minderen of zelfs volledig lossen.

Als je daar vroeg mee begonnen bent, zal je merkelijk vertragen, zal het motortoerental terugvallen tot ergens 1200-1500 tpm en zal je nog amper verder afremmen op de motor (wanneer dat is, dat is afhankelijk van je voertuig).
Dat is het moment om terug te schakelen naar een lagere versnelling, en het systeem te herhalen.
Op een gegeven moment zal je het laatste stuk meestal wel met de voet moeten bijremmen om op een normale manier te kunnen stoppen.
Genome
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2009, 17:08

Bericht door Genome »

Inazuma schreef:Als je daar vroeg mee begonnen bent, zal je merkelijk vertragen, zal het motortoerental terugvallen tot ergens 1200-1500 tpm en zal je nog amper verder afremmen op de motor (wanneer dat is, dat is afhankelijk van je voertuig).
Begint de auto dan niet te schokken als je te laat zou terugschakelen?

De examinator zei me ook dat ik beter naar mijn motor moest luisteren. Dus waarschijnlijk schakelde ik inderdaad te vroeg terug.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Genome schreef:
Inazuma schreef:Als je daar vroeg mee begonnen bent, zal je merkelijk vertragen, zal het motortoerental terugvallen tot ergens 1200-1500 tpm en zal je nog amper verder afremmen op de motor (wanneer dat is, dat is afhankelijk van je voertuig).
Begint de auto dan niet te schokken als je te laat zou terugschakelen?

De examinator zei me ook dat ik beter naar mijn motor moest luisteren. Dus waarschijnlijk schakelde ik inderdaad te vroeg terug.
Jawel, als je te laag in toeren gaat begint u auto inderdaad te schokken. Dus best terugschakelen vooraleer dat gebeurd.
Genome
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2009, 17:08

Bericht door Genome »

Ok, maar stel dan dat ik 70 km/u rijd en moet stoppen en ik niet de tijd heb om op de motor te remmen... Ik rem dus via het rempedaal, tot ik bijna stilsta, ontkoppel dan en zet de auto in neutraal.

Maar als ik van 70 per uur rem zonder terug te koppelen (of te ontkoppelen), begint de auto dan ook niet te schokken? Vroeger zou ik in dit geval ontkoppeld hebben en geremd, maar dit mag dus niet aangezien dit de remafstand aanzienlijk vergroot. Wat moet ik hier dan doen? Sorry hoor, voel me nu echt een amateur maar die remtechniek zit dus absoluut niet goed.

Alvast bedankt voor de antwoorden tot nu toe !
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Genome schreef:Ok, maar stel dan dat ik 70 km/u rijd en moet stoppen en ik niet de tijd heb om op de motor te remmen... Ik rem dus via het rempedaal, tot ik bijna stilsta, ontkoppel dan en zet de auto in neutraal.

Maar als ik van 70 per uur rem zonder terug te koppelen (of te ontkoppelen), begint de auto dan ook niet te schokken? Vroeger zou ik in dit geval ontkoppeld hebben en geremd, maar dit mag dus niet aangezien dit de remafstand aanzienlijk vergroot. Wat moet ik hier dan doen? Sorry hoor, voel me nu echt een amateur maar die remtechniek zit dus absoluut niet goed.

Alvast bedankt voor de antwoorden tot nu toe !
Hoe remmen:

- Gas lossen
- Voetrem indrukken
- Wanneer je te laag in toeren komt, koppeling indrukken
- Verder remmen tot stilstand

Om te weten wanneer je juist de koppeling moet indrukken ga je wat ervaring nodig hebben. De ene auto kan al wat lager in toeren gaan zonder te schokken terwijl je ook andere hebt die veel sneller beginnen te spartelen. Dat moet je dus even proberen. Het is gewoon belangrijk dat je niet onmiddellijk je koppeling indrukt en je rem, maar dat je eerst remt en pas later de koppeling erbij neemt.

Remmen op de motor is niet verplicht. Ik heb het op mijn praktijkexamen niet gedaan en ik gebruik het nu ook niet. Maar als je wél op de motor wilt remmen, moet het natuurlijk wel correct gebeuren.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Remmen op de motor is niet verplicht.
Niet verplicht? > Je moet zoveel mogelijk op de motor remmen.

Ik denk dat jij bedoelt 'terugschakelen' is niet verplicht.
Terugschakelen is helemaal niet hetzelfde als remmen op de motor.
Terugschakelen is gewoon een versnelling lager gaan.
Sommigen schakelen terug en laten de koppeling ingedrukt en dan hebben ze inderdaad teruggeschakeld maar niet geremd op de motor.
Ok, maar stel dan dat ik 70 km/u rijd en moet stoppen en ik niet de tijd heb om op de motor te remmen... Ik rem dus via het rempedaal, tot ik bijna stilsta, ontkoppel dan en zet de auto in neutraal.
= OK.
Als je op voorhand weet dat je volledig tot stilstand gaat komen, hoef je niet terug te schakelen. Gewoon remmen en in lage toerentallen de koppeling indrukken, gelijk in welke versnelling dat je rijdt.
Idem voor noodstop.

Als je blijft rijden (bv. voor het afslaan) zal je tijdens het remmen een versnelling moeten kiezen die best bij je snelheid zal passen.

Zorg vooral, ongeacht of je nu terugschakelt of niet, dat je je koppelingspedaal zo lang mogelijk omhoog houdt.
Een auto moet zo lang mogelijk contact houden met de motor omdat hij dan beter remt en een betere wegligging heeft.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 22 mar 2009, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

De Rijprof schreef:
Remmen op de motor is niet verplicht.
Niet verplicht? > Je moet zoveel mogelijk op de motor remmen.

Ik denk dat jij bedoelt 'terugschakelen' is niet verplicht.
Terugschakelen is helemaal niet hetzelfde als remmen op de motor.
Terugschakelen is gewoon een versnelling lager gaan.
Sommigen schakelen terug en laten de koppeling ingedrukt en dan hebben ze inderdaad teruggeschakeld maar niet geremd op de motor.

Als je op voorhand weet dat je volledig tot stilstand gaat komen, hoef je niet terug te schakelen. Gewoon remmen en in lage toerentallen de koppeling indrukken, gelijk in welke versnelling dat je rijdt.
Idem voor noodstop.

Als je blijft rijden (bv. voor het afslaan) zal je tijdens het remmen een versnelling moeten kiezen die best bij je snelheid zal passen.
Ik heb toch altijd, dus ook tijdens mijn examen, als volgt geremd:

- Gas lossen
- Voetrem indrukken
- Wanneer je te laag in toeren komt, koppeling indrukken
- Verder remmen tot stilstand

Nu kan je inderdaad zeggen dat je remt op de motor in het stuk dat je gas gelost is en je de koppeling nog niet ingedrukt hebt, maar zoveel is dat nu ook weer niet.

Als ik bijvoorbeeld moet afslaan doe ik overigens ook ongeveer hetzelfde, alleen rem ik dan uiteraard niet tot stilstand. Ik rem dan gewoon tot de snelheid die ik nodig heb en schakel dan naar de daarbij passende versnelling. Dus soms gewoon van 4de naar 2de ofzo. Daar heeft niemand, zowel instructeur als examinator, nooit iets van gezegd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Zoals jij het beschrijft is dat juist.
Maar als je zegt dat remmen op de motor niet verplicht is, dan is dat niet juist.

Gewoon gas loslaten = remmen op de motor (als je niet ontkoppeld).

Sommigen verwarren terugschakelen met remmen op de motor.
Terugschakelen = een of meer versnelligen lager schakelen.
Remmen op de motor = gas los en niet ontkoppelen.

Dus als je terugschakelt, moet je ook het koppelingspedaal omhoog halen om te kunnen remmen op de motor.
Nu kan je inderdaad zeggen dat je remt op de motor in het stuk dat je gas gelost is en je de koppeling nog niet ingedrukt hebt, maar zoveel is dat nu ook weer niet.
Remmen op de motor is niet enkel nodig voor meer remvermogen, maar vooral omwille van de stabiliteit van de auto.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Genome schreef: Begint de auto dan niet te schokken als je te laat zou terugschakelen ?
Rij je toevallig met een benzinemotor :?:

Als je echt te lang wacht wel, maar rond die toerentallen zou dat nog geen probleem mogen geven.
Het is de auto die dan de motor aandrijft.
Als de motor de auto moet aandrijven, zijn die toerentallen vaak wel te laag.

Als je merkt dat de auto begint te schokken, dan moet je natuurlijk wel wat vroeger terugschakelen.
Je kan eens uittesten - met een warme motor in 3de of 4de - welk toerental de motor niet meer leuk vindt.

De examinator zei me ook dat ik beter naar mijn motor moest luisteren.
Dus waarschijnlijk schakelde ik inderdaad te vroeg terug.
Als je motor na het terugschakelen erg hoog in de toeren gaat, was het wat te snel.
Als je motor schokkelt voor je terugschakelt heb je te lang gewacht.
;)

Kijk eens naar de toerentallen als je opschakelt - vooral naar het toerental waarnaar de motor dan in de hogere versnelling terugvalt.
In de omgekeerde richting moet je dus niet terugschakelen als je op of zelfs boven dat toerental zit.
Genome
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2009, 17:08

Bericht door Genome »

Inazuma schreef:Kijk eens naar de toerentallen als je opschakelt - vooral naar het toerental waarnaar de motor dan in de hogere versnelling terugvalt.
In de omgekeerde richting moet je dus niet terugschakelen als je op of zelfs boven dat toerental zit.
Ik rijd idd met benzine. Ik heb vandaag wat geoefend op de punten die de examinator me gaf en aan de hand van jullie uitleg (waar ik eigenlijk veel meer mee was :wink: ). Het lukt nu, het is alleen nog even wennen van niet steeds meteen mee te ontkoppelen, maar ik vermoed dat dit wel opgelost zal zijn na een aantaal keer rijden.

Mijn auto heeft trouwens geen toerenmeter dus alles moet op het gehoor. Maar ik heb wel al gemerkt dat ik minder bruusk het ontkoppelingspedaal moet loslaten, om die plotse vertraging te vermijden. Lukt ook al een stuk beter.

Ik heb trouwens ook gemerkt dat als ik gewoon geen gas geef en ik zit nog in 4de, dat ik dan praktisch tot op stilstand (net voor stilstand dus en net voor de auto begint te schokken) de auto kan laten uitbollen, nog steeds in vierde. Ik weet niet of dit kwaad kan? Ik vermoed dat het (correct) terugschakelen dient om sneller te vertragen?

Echt allemaal heel erg bedankt! Jullie uitleg is super! :D
Plaats reactie