nieuwe wet ivm praktijkexamen of niet ?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sibel

nieuwe wet ivm praktijkexamen of niet ?

Bericht door Sibel »

Hallo,
Ik heb al een jaartje mijn voorlopig rijbewijs van 18 mnd. En ga binnekort voor mijn praktijk. Maar is er nu een nieuwe wet die luidt dat we banden moeten kunnen vervangen of niet ?
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: nieuwe wet ivm praktijkexamen of niet ?

Bericht door Elke V »

Sibel schreef:Hallo,
Ik heb al een jaartje mijn voorlopig rijbewijs van 18 mnd. En ga binnekort voor mijn praktijk. Maar is er nu een nieuwe wet die luidt dat we banden moeten kunnen vervangen of niet ?
neen, daarvoor mag je nog altijd je vriendje bellen.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Banden vervangen niet. Maar er zijn wel een aantal zaken die je moet kennen. Vb. bandendruk, aanduiden meten bandenprofiel, onderdelen motor etc...

Je vindt dat allemaal uitgebreid uitgelegd in het praktijkboek of op de praktijk cd-rom

HANDBOEK PRAKTIJK

CD-ROM PRAKTIJK B
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: nieuwe wet ivm praktijkexamen of niet ?

Bericht door Inazuma »

Sibel schreef:Maar is er nu een nieuwe wet die luidt dat we banden moeten kunnen vervangen of niet ?
Ik vraag me af wie die verzinsels allemaal blijft verzinnen :roll:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

op www.derijprof.be staat precies omschreven + foto's of illustraties wat je moet kennen inzake de voorafgaande controles van het praktijkexamen.

ps: om een band te vervangen heb je speciale apparatuur nodig die enkel bandencenrales of garagehouders in huis hebben.
Een wiel vervangen door een reservewiel zou toch ook tot de basiskennis moeten behoren maar is tot op heden nog steeds niet vereist voor het praktijkexamen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:ps: om een band te vervangen heb je speciale apparatuur nodig die enkel bandencenrales of garagehouders in huis hebben.
Een wiel vervangen door een reservewiel zou toch ook tot de basiskennis moeten behoren maar is tot op heden nog steeds niet vereist voor het praktijkexamen.

Sommige gewone mensen hebben dat ook liggen hoor...

Een wiel vervangen door een reservewiel zou absoluut niet tot de basiskennis moeten horen vindik... Dat is techniek die niets meer met autorijden te maken heeft, bel gewoon de takeldienst. En iemand dat dat maar halvelings kan (lees: dat ooit op het examen heeft gedaan, maar hoe zat dat nu weer?) die gaat denken dat hij/zij het wel zelf kan doen, en dat levert gevaarlijker dingen op...

(vind ik trouwens ook nog altijd van de motorolie etc: al wat iemand moet weten is: als dat lampje gaat branden, dan mag ik niemeer rije.)
[peil controleren vindik nog normaal, maar da ge moet weten waar de vuldop zit, is voor niks goe. Daar moet iemand zonder auto-kennis vanaf blijven!!!]

En van iedere kandidaat verwachten dat hij/zij niet alleen kennis heeft over "verkeer" (zowel theoretisch al praktisch) maar dan ook nog eens een cursus automechaniek moet gaan volgen, dat gaat er een beetje over...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Toch wel handig als je een beetje basiskennis hebt om kleine pechjes te kunnen verhelpen.
Maar goed, VAB is al onderweg :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

Dank je wel voor al uw hulp..

Morgen ga ik mijn praktijkexamen afleggen in alken..

Wel een beetje zenuwachtig, maar het kom wel in orde :) ( Hopelijk)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:Toch wel handig als je een beetje basiskennis hebt om kleine pechjes te kunnen verhelpen.
Maar goed, VAB is al onderweg :wink:
inderdaad, handig, als je het kent.

maar, als je het MOET kennen houdt het op gewoon handig te zijn
en als je zo maar halfzegat van hier iets moet kunnen aanwijzen, ken je er eigenlijk nog geen ene moer van, en dan blijf je er maar beter af...

Er zijn zelfs mensen waar het te moeilijk voor is om de juiste brandstof te tanken...
Bramgames30

Praktijkexamen

Bericht door Bramgames30 »

Moet je nu de banden vervanging kennen voor het praktijk examen?..
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Bramgames30 schreef: 13 feb 2021, 14:31 Moet je nu de banden vervanging kennen voor het praktijk examen?..
Je reageert op een post van 12 ( :!: ) jaar geleden

Het antwoord was toen neen, en is nog steeds neen ...
Plaats reactie