Examenroute's Kontich

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
karlien

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door karlien »

al veel interessante tips gelezen op dit forum...
echter, weet iemand wat de examinatoren nu doen vermits er grondige wegenwerken in hove en edegem aan de gang zijn ?
deze twee agglomeraties vermijden ? toch binnenrijden en de omleiding volgen ? uitwijken naar andere regio's ?
thanx
FoxieProxie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2011, 12:26

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door FoxieProxie »

Een kennis van mij heeft vorige week zijn examen gedaan en had een route die langs Hove ging. Hij moest gewoon de omleidingsborden volgen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door bert.covens »

Uiteindelijk hoef je je daar helemaal geen zorgen over te maken. Je zal niet verloren rijden. De examinator zal je de weg wel tijdig aanduiden. Dus als die man/vrouw op zijn weg te maken krijgt met wegenwerken, manifestaties, .... dan is het aan de examinator om te beslissen of je de omleiding moet volgen, of dat er gekozen wordt voor een alternatieve route. Het uitstippelen van die route is dus niet jouw probleem. Beschouw de examinator bvb als een soort van wandelend gps-toestel. En wees gerust: de examinator kent de omgeving van het examencentrum behoorlijk goed.

Natuurlijk moet je wel te allen tijde zélf de verkeersborden in de gaten houden (+ respecteren), wanneer die jou een welbepaalde richting verplichten/verbieden. Maar dat moet je ook zonder die wegenwerken doen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door Gast »

bedankt bert en foxie
vraag was eigenlijk of de examinatoren nu uitwijken naar andere gemeentes omdat er serieuze wegenwerken aan de gang zijn in hove en edegem...
andere vraag vwb het parkeren op de weg : kan het ook gebeuren dat de examinator vraagt aan de linkse kant te parkeren in een eenrichtingsstraat ?
thanx
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door bert.covens »

Neen.

Meer informatie over het verloop van je praktijkexamen vind je >>> hier.

Bezoek zeker ook eens DERIJPROF.be. Ook daar vind je heel wat nuttige info.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door Gast »

Gisteren met dochterlief praktijk in Kontich gedaan en op 1 voorbehoud na van de eerste keer geslaagd.
Op de parking moest dochterlief de lichten en de ontwaseming vooraan kunnen bedienen.
Als voorbereiding hebben we alle routes in dit forum (met dank aan allen die bijdroegen) beschreven zoveel als mogelijk in de twee richtingen gereden en dat bleek een goede oefening geweest te zijn. Onze uiteindelijke proef kwam evenwel niet overeen met 1 van die routes. Zowel het parkeren als het keren in de straat gebeurde in een heel rustige straat, met veel plaats achter de te parkeren auto. De examinator was zeer correct. Succes wanneer jij aan de beurt bent...
Tip : het verkeerscirculatieplan in Kontich is al enkele malen aangepast met betrekking tot voorrang, fietspad en eenrichtingsverkeer, de routes van buiten blokken is niet echt aangewezen dus...
Dominique
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:de routes van buiten blokken is niet echt aangewezen dus...
Dat is inderdaad nooit aangewezen.

Ten eerste omdat er niet zoiets bestaat als "vaste examenroutes". De kandidaat loot een kaartje met daarop een aantal verplichte doorgangspunten, géén examenroute. Het staat de examinator volledig vrij in welke volgorde, langs welk traject, vanuit welke richting hij die doorgangspunten opneemt in het traject dat hij je voorschotelt.

Ten tweede omdat de kandidaat die zich daartoe beperkt, sowieso toch door de mand gaat vallen. De bedoeling is net, dat je leert om tijdig de verkeerssituatie in te schatten, en je daar correct naar te gedragen. Wie heeft hier voorrang, en waarom. Hoe snel mag ik hier rijden, en waarom? Mag ik hier een rijstrook kiezen in functie van mijn bestemming en waarom (niet)? Een kandidaat die hooguit enkele routes uit 't hoofd heeft geleerd, heeft nooit geleerd de wegcode correct toe te passen. En zodra zulke kandidaat in een hem vreemde omgeving terechtkomt, valt hij meestal gauw door de mand.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door Gast »

Hallo Allemaal, GESLAAAAAAAAGD :D 8

ten eerste de routes gaan tot 10 en niet tot 5, dat was misschien vroeger zo.

Je kiest dus een nummer van 1 tot 10 !

Ik was bij mijn eerste examen niet door (had een gestapo van een examinator)
Nu was ik er wel door en heb eigenlijk niets van commentaar gekregen. De examinator was aangenaam en ontspannen, vriendelijk. Dat doet veel !

Ik heb route 7 genomen en dit is voor mij dus zeker een aanrader. Ik vond het een zeer leuke route.
De vorige vond ik een warreboel ! Ik had toen 3 genomen...dus die is voor mij zeker een afrader ;) Nu, het kan ook liggen aan hoe die instructeur mij stuurde. Hij maakte er msschien expres een warreboel van.

Nuja, gewoon mijn ervaring die ik even mee deel.

Dit forum is erg nuttig. Ik was mezelf hier nog even komen inlezen gisteren voor het examen en waren toch nog nuttige tips en situaties waar je veel uit kan halen !
Bedankt daarvoor.

Aan allen die nog moeten slagen, veel succes !


[En een goede tip, tracht ontspannen en rustig eraan te beginnen, dit doet heel veel. (denk in jezelf dat het stressen toch niet uitmaakt. Je kan het of je kan het niet. En bij zenuwen ga je juist meer over het hoofd zien) ]
Gast

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door Gast »

Moet je zowizo de autosnelweg op?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:Moet je zowizo de autosnelweg op?
Niet altijd, dat hangt van de gekozen route af.
Oefenen is en blijft de boodschap, zelfs al moet je voor je examen er niet op.
In het echte leven zal je er vroeg of laat toch op terecht komen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast1

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door Gast1 »

Wordt er tijdens het examen over de Boomsesteenweg gereden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door de rijprof »

Wordt er tijdens het examen over de Boomsesteenweg gereden?
Vanuit Kontich heel zelden.
Trouwens, indien het toch gebeurt, wat is dan het probleem?
Je moet toch overal kunnen rijden als je echt je rijbewijs eerlijk wil verdienen.
Brussel, Parijs, Londen of Milaan, dat mag toch geen enkel probleem zijn als je een rijbewijs krijgt waarmee je als toerist in verschillende landen mag rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door Gast »

Hey,

Ik had een vraagje over het gemeenteplein in Kontich. Er staat niet meteen aangegeven (via verkeersborden) welke de hoofdbaan is, dus is het eigenlijk een "T"? Het gaat erom of de pinkers gebruikt moeten worden om naar links / rechts te rijden (rechts lijkt mij sowieso nodig om te pinken).

Heb net even via googlemaps een foto gekopieerd om het iets duidelijker te maken: http://imgur.com/whu2F

Verder vroeg ik mij nog af hoe de spiegels net moeten staan. In het praktijkboek staat 1/3 lucht, 2/3 grond en aan de binnenkant moet je een stukje van de achterkant van de wagen zien. Iemand die ik ken, die vroeger rijlessen mocht geven, vertelde me echter dat je gewoon in het midden de horizon moet zien. Hoe moet je het op het praktijkexamen juist uitleggen (1/3 & 2/3 <=> horizon zien)?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door de rijprof »

Pinkers geven aan dat je naar links of rechts gaat afslaan. Je moet ze gebruiken bij elke richtingsverandering, zowel links of rechts.

Spiegels 2/3 grond (rijbaan) en 1/3 boven de grond en een klein stukje van de eigen auto kunnen zien, zoals uitgelegd op http://www.derijprof.be" target="_blank
Reden: je kan dan goed dichtbij en ook ver zien en zo breed mogelijk.
Aan teveel lucht en teveel eigen auto heb je niets.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examenroute's Kontich

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik had een vraagje over het gemeenteplein in Kontich. Er staat niet meteen aangegeven (via verkeersborden) welke de hoofdbaan is, dus is het eigenlijk een "T"?
Er zijn aan het Gemeenteplein enkel T-kruispunten met de Magdalenastraat.

De andere kruispunten (Antwerpsesteenweg / Mechelsesteenweg / Molenstraat hebben wel degelijk 4 zij-armen.
Plaats reactie