Ik kom wel eens in een situatie dat er een auto geparkeerd staat vlak voor een rechtse zijstraat. Als ik die auto voorbijrijd, pink ik dus eerst naar links om uit te wijken en dan weer naar rechts om mij positie weer in te nemen. Maar voor iemand die uit de zijstraat komt, lijkt het dan alsof ik zal inslaan.
Wat is de beste manier?
Rechts pinken na hindernis
Rechts pinken na hindernis
groetjes, Lieve
-
- Administrator
- Berichten: 4318
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Waar staat dat geschreven?guyvanhoof schreef:Ik geloof dat je dan niet moet terugpinken, terugpinken hoeft enkel bij bewegende voorwerpen/personen of voertuigen die aan het laden en lossen zijn en waarvoor je dus op het andere rijvak moet. Ik denk dat je hier best gewoon links pinkt en daarna rechtdoor rijdt.
gr
guy
Ik vind in de wegcode het volgende:
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Je moet dus wel degelijk je richtingaanwijzers gebruiken, eerst links, daarna rechts.
Daarna geldt volgende regel voor beide bestuurders:
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
En, in het geval dat je hier getekend hebt:
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
12.2. a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Administrator
- Berichten: 4318
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Ja.
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Je moet dus na het voorbijrijden van de hindernis zo snel mogelijk je plaats aan de rechterkant van de rijbaan weer innemen.
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Je moet dus na het voorbijrijden van de hindernis zo snel mogelijk je plaats aan de rechterkant van de rijbaan weer innemen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Administrator
- Berichten: 4318
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Inderdaad, pinken, MAAR zodra je terug aan de rechterkant van de rijbaan bent, je pinker meteen uitschakelen.
Dit wordt vaak vergeten, met verwarring als gevolg.
Daarna het kruispunt voorzichtig naderen, en er zelf ook rekening mee houden dat de andere bestuurder een foute inschatting kan gemaakt hebben van wat jij bedoelde met het rechts pinken.
Dit wordt vaak vergeten, met verwarring als gevolg.
Daarna het kruispunt voorzichtig naderen, en er zelf ook rekening mee houden dat de andere bestuurder een foute inschatting kan gemaakt hebben van wat jij bedoelde met het rechts pinken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)