!!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
elhoussaine
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04

Re: oefenroutes praktisch rijexamen Kontich

Bericht door elhoussaine »

[mod: verwijderd]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Mag ik er even de aandacht op vestigen dat dit forum bedoeld is om vragen over rijopleiding op te lossen en niet om te beginnen chatten...
gedragscode schreef:FORUMREGELS GRATIS RIJBEWIJS ONLINE FORUM VZW
ALGEMEEN:
Het Gratis Rijbewijs Online Forum werd oorspronkelijk opgericht als hulpforum voor de bezoekers van de Gratis Rijbewijs Online website, maar staat open voor iedereen die vragen heeft over het behalen van een rijbewijs, over de wegcode of de verkeersinfrastructuur.
Het Forum is bedoeld om kennis en ervaringen terzake met elkaar te delen, en op die manier bij te dragen aan een veiliger verkeer.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
..

Bericht door .. »

Ik deed mijn examen vandaag en was verdiend niet geslaagd. Ik heb de fout gemaakt, om te denken als ik goed kan rijden, komt het wel inorde. Ook was ik veel te zenuwachtig, ik kreeg met moeite mijn sleutel in het contact! :?
Ik ben gebuisd door mijn manoeuvres en controles, voor de rest had ik een uitstekende rijstijl. Een andere fout die ik maakte was dat ik aan het examencentrum te traag reed, want ik zag geen verkeersbord staan, en wilde alles behalve te snel rijden. Ik vraag me wel af, hoe ik dan kan weten hoe vlug ik daar mag rijden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Je hebt het examen nu een keertje meegemaakt, de volgende keer zal je wel wat rustiger zijn.
Een rij-examen is uiteindelijk ook niet het einde van de wereld.

't Is voor ons natuurlijk makkelijk gezegd dat je moet proberen de zenuwen thuis te laten bij het examen, maar zenuwachtig zijn werkt echt enkel in de verkeerde richting.
Beetje spanning is volstrekt normaal, maar laat het niet je autorijden beïnvloeden.

Ook nadat je je definitieve rijbewijs hebt, moet je daar voor uitkijken dat je niet teveel gepieker en emoties mee de auto inneemt, want je gaat er zonder meer slechter door rijden.

Succes voor de volgende keer :!:
.. schreef:Een andere fout die ik maakte was dat ik aan het examencentrum te traag reed, want ik zag geen verkeersbord staan, en wilde alles behalve te snel rijden. Ik vraag me wel af, hoe ik dan kan weten hoe vlug ik daar mag rijden?
Dat kan je zien wanneer je er naartoe rijdt.

Oefen er op om daar (ook weeral ...) op te letten, want je gaat almaar meer zonale reglementeringen tegenkomen.


Tenzij het in 't kort nog veranderd is, ligt het examencentrum in Kontich buiten de bebouwde kom, niet in een of andere snelheidszone, en staan er geen borden die de snelheid beperken.
Dat betekent dat je de toegestane maximumsnelheid, er eigenlijk niet veilig kan rijden ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

.. schreef:Ik ben gebuisd door mijn manoeuvres en controles, voor de rest had ik een uitstekende rijstijl.
Blijkbaar is het dus vooral een kwestie van je technische kennis wat op te frissen, en je parkeertechnieken wat te verfijnen.

Dat is het minst moeilijke deel :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Loeki

Examinator

Bericht door Loeki »

Hey,

Ik heb ongeveer een jaar geleden voor de eerste keer praktisch examen gedaan. Ik was er niet door, maar dat doet niet terzake. Ik heb ondertussen op veel sites informatie opgezocht en ik heb gelezen dat de examinator normaal gezien op de achterbank gaat zitten. Bij mij zat de examinator naast mij en mijn vader (begeleider) op de achterbank. Waarom is dit zo?
Gast

Re: Examinator

Bericht door Gast »

Loeki schreef:Hey,

Ik heb ongeveer een jaar geleden voor de eerste keer praktisch examen gedaan. Ik was er niet door, maar dat doet niet terzake. Ik heb ondertussen op veel sites informatie opgezocht en ik heb gelezen dat de examinator normaal gezien op de achterbank gaat zitten. Bij mij zat de examinator naast mij en mijn vader (begeleider) op de achterbank. Waarom is dit zo?
Omdat de examinator mag kiezen, dacht ik.
En hij zal gaan zitten waar hij het beste overzicht heeft vermoed ik. :D
Gast

Re: !!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Bericht door Gast »

Toch nog maar eens benadrukken dat de examinator de leerlingen nooit(!!!) in een verboden richting zal sturen, m.a.w. elke gevraagde richting is een toegelaten richting. Als er gevraagd wordt om af te slaan en er staat een verbodsbord dan is dan wel voor boven 3,5 of 7,5 ton dus niet voor gewone auto's.
Ten tweede lees ik hier van mensen die perfect rijden, perfect kijken en perfect parkeren en toch mislukken. :? Wees realistisch en denk eens na over wat er echt gebeurd is dan. Luister vooral naar de opmerkingen van de exminator en leer eruit.
Iemand die laat zien dat hij/zij normaal en veilig deelneemt aan het verkeer zonder zware overtredingen en geen gevaarlijke situaties creëert zal altijd slagen hoor.
Wat mij ook wel opvalt is dat veel kandidaten eerder hun vrienden geloven dan de raadgevingen van hun lesgever :evil:
Leergierige beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 nov 2009, 09:00

Re: !!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Bericht door Leergierige beginner »

Mij wouden ze nochthans de verkeerde richting insturen. Het was een verkeersbord dat niet echt gemakkelijk te zien was. Had ik dat gezien was ik geslaagd geweest.
Maar bij mijn tweede poging hebben we nogal toerkes gemaakt om blijkbaar toch maar 'iets' te vinden... En vinden doen ze altijd iets...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: !!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Bericht door de rijprof »

@ Leergierige beginner,
En vinden doen ze altijd iets...
Natuurlijk, bij iedereen vind je wel iets.
Maar als je een veboden richting niet ziet, ben je nog niet klaar voor een vast rijbewijs.
Geen enkele examinator wil je in een verboden richting sturen!
Je moet de weg volgen en als er een verboden of verplichte richting is moet je het zelf zien en rijden volgens het verkeersreglement.
Je komt dat in het dagelijks verkeer ook tegen.
Jij hebt niet goed genoeg op de borden gelet en je probeert het af te schuiven op de examinator.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Leergierige beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 nov 2009, 09:00

Re: !!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Bericht door Leergierige beginner »

Hij zei wel expliciet: 'Ga hier naar rechts.' Dat vind ik wel bewust iemand proberen erin te luizen... Zeker als je vlak voordien een ander moeilijk punt gehad hebt.
Het komt er puur op neer om voor je rijexamen in een bepaalde stad met de rijschool te oefenen om de bordjes en de moeilijke plaatsjes te leren kennen en te onthouden en dat is héél slecht.
Dat is hoe dat het nu gaat en daar zou verandering in moeten komen...
Dat is eigenlijk zoals ze op school vroeger de term hadden 'van buiten blokken'.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: !!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Bericht door de rijprof »

Een examinator zegt telkens bij de inleiding vóór de rit:" Ik ga u de weg aanduiden.
Als ik links zeg, of rechts zeg, dan is dat ook toegelaten, er zijn geen valstrikken.
Als ik niets zeg, volg je gewoon de weg maar je moet wel opletten.
Als er een verboden of verplichte richting is, moet je het zelf zien en rijden volgens het verkeersreglement."

Het zou mij dus sterk verwonderen dat de examinator je bewust in een verboden richting stuurt.
Dat is niet volgens de afspraak (en procedures).
Als dat zou gebeuren, mag je klacht neerleggen bij de hoofdexaminator en het examen ongeldig laten verklaren.

Je mag in het verkeer nooit iets vanbuiten leren want situaties kunnen wel eens wijzigen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Leergierige beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 nov 2009, 09:00

Re: !!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Bericht door Leergierige beginner »

Dat je niks van buiten moet leren is duidelijk maar, waarom rijden rijscholen bewust de dag of twee dagen op voorhand de bekende routekes nog eens af zodat je ze goed kunt inprenten?
Het zou beter zijn om iemand routes te laten rijden op zijn rijexamen buiten zijn bekend terrein en dan eens zien hoe bekwaam ze echt rijden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: !!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Bericht door Inazuma »

Leergierige beginner schreef:Hij zei wel expliciet: 'Ga hier naar rechts.' Dat vind ik wel bewust iemand proberen erin te luizen...
In dergelijke gevallen : meteen naar de hoofdexaminator van het centrum stappen :!:
Dat een examinator je zelf maar laten doen als je een verplichte richting moet volgen is normaal.

Dat examinatoren een kandidaat een verboden richting in sturen, wordt niet getolereerd.

Er is hier al een geval gepasseerd waarbij een examinator dat per ongeluk wel deed - had zelf een gewijzigde situatie niet gezien - maar dat is de kandidaat dan ook niet aangerekend.

Zeker als je vlak voordien een ander moeilijk punt gehad hebt.
Als je veel moeilijke punten hebt, ligt het probleem misschien niet bij de examinator ...
Eens je je rijbewijs hebt, moet je op eigen kracht langs al die "moeilijke punten" kunnen rijden :!:
Leergierige beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 nov 2009, 09:00

Re: !!!! TIPS EXAMENCENTRUM KONTICH !!!!

Bericht door Leergierige beginner »

Met moeilijk punt bedoelde ik een verkeersbord dat aantoonde dat je er langs de twee kanten kon langsrijden maar de weginfrastructuur deed me twijfelen op dit punt.
En ook ervaren chauffeurs zullen nog twijfelen op onbekende plaatsen.
Zou ik in mijn eigen omgeving mijn examen kunnen doen zou het ook veel gemakkelijker zijn omdat ik deze omgeving héél goed ken.
Plaats reactie