Nog nooit eerder zoiets tegen gekomen :D

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
autofreak

Nog nooit eerder zoiets tegen gekomen :D

Bericht door autofreak »

Heey allemaal, vandaag mijn examen gaan afleggen.
Perfecter kon niet. Alles was perfect verlope. Maar mijn vader (=begeleider), zei toch dat ik een foutje heb gemaakt waardat de examinator een oogje voor dicht heeft gedaan of gwn niet heeft gezien, wat ik sterk betwijfel. In ieder geval ik kwam aan aan een kruispunt ergens in hove denk ik en inneens stond in het midden van het kruispunt een 'grote' witgevulde bol getekend, waar ik volgens mijn vader niet over moest rijden, maar errond. Nochtans ik heb er gewoon recht over gereden en de examinator zei op het laatste dat ik geen enkele fout heb gemaakt en perfect geslaagd was. Zodus wie is fout: ik en de examinator of mijn vader?
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bij de wegmarkeringen staat voor zover ik weet niets over een witte bol.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Te Geel is aan het examencentrum ook een kleine markering in het midden van het kruispunt. Ook daar is het de bedoeling dat je hier achterdoor rijdt als je links afslaat naar het examencentrum, i.p.v. er voor door.

Of deze ergens wettelijk voorzien zijn, weet ik niet.
autofreak

Bericht door autofreak »

Dit zouden jullie eens moeten vragen aan het examencentrum want ik heb gehoord van mijn broer dat ze er al mensen op hebben gebuisd zodus het kan wel interresant zijn is het niet? En bij mij blijft het ook een raadsel :)
timmy

Bericht door timmy »

in geel is er inderdaad ook zon bol, en je moet ernaast rijden. Ik ken iemand die ze daarvoor een onvoldoende gegeven hebben. Uitleg was dat de ligging op de baan steeds zo rechts mogelijk moet zijn en dat je dus langs de bol moet rijden.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

autofreak schreef:Dit zouden jullie eens moeten vragen aan het examencentrum want ik heb gehoord van mijn broer dat ze er al mensen op hebben gebuisd zodus het kan wel interresant zijn is het niet? En bij mij blijft het ook een raadsel :)
Alleen dààrvoor zullen ze je niet buizen... dan zal er nóg wel een foutje gebeurd zijn :wink:
groetjes, Lieve
Gast

Bericht door Gast »

Dat kruispunt ligt in de J. Mattheessensstraat in Hove (de straat van Uriana)

Daar is inderdaad een volle, witte bol geschilderd in het midden van het kruispunt. Als ik er met mijn begeleider van de rijschool langs kwam, benadrukte hij ook dat je errond moest rijden en je er dus zeker niet rechtdoor over mocht rijden. (En zeker niet op het examen, blijkbaar letten ze er soms toch op. )

In de praktijk rijdt iedereen erover, want het is compleet onzinnig aangezien het een klein kruispunt is. Als ik eens tijd heb, zal ik er een foto van trekken en uploaden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Bedoel je dit kruispunt? op de foto nog zonder "bol"

Het lijkt me voldoende dat je daar je bocht niet afsnijdt, naargelang hoe grott die "bol" is, of hoe groot je auto is, zou het wel eens kunnen dat je die "bol" raakt of er gedeeltelijk over rijdt.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je er vol over moet gaan...

Bovendien, zoals eugeen al zei, is in de wegcode nergens sprake van een "bol", en dus ook niet wat je ermee moet aanvangen.
Wanneer je dus op dit kruispunt rechtdoor wil rijden, zie ik geen enkele reden om uit te wijken voor zulk een tekening, het is voldoende wanneer je zo ver mogelijk rechts blijft rijden.
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Kan met de nodige borden een rotonde zijn :

2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

Er is geen enkele voorwaarde gesteld aan de "aanleg" van het "middeneiland" ...



De verkeersgeleider dient schuin gestreept te zijn :

2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;

de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.



77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.
De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Inazuma schreef:77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.
De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.
Begin en einde van een bushalte zijn ook soms gestreept. Wordt dan verondersteld dat je daarvoor uitwijkt ipv gewoon rechtdoor erover te rijden? Dat zou wel straf zijn :roll: . Of is dat een uitzondering op die regel?

////__BUS___////
groetjes, Lieve
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef: Begin en einde van een bushalte zijn ook soms gestreept. Wordt dan verondersteld dat je daarvoor uitwijkt ipv gewoon rechtdoor erover te rijden? Dat zou wel straf zijn :roll: . Of is dat een uitzondering op die regel?
Het is een erg ongelukkige keuze van markering geweest, maar de gestreepte blokken aan het begin en einde van een bushalte maken deel uit van de markering van die halte.

Afbeelding


Echt verwarrend wordt het als de wegbeheerder dààr nog een verdrijvingsvlak / verkeersgeleider gaat aankleven of er onduidelijk wordt wat de gestreepte zone nu eigenlijk is ...
Plaats reactie