Gevaarlijk stoppen voor voetgangers?
Gevaarlijk stoppen voor voetgangers?
Ik heb dit weekend weer veel rondgereden en kwam daarbij een aantal zebrapaden tegen die ik nogal moeilijk vond liggen.
Bijvoorbeeld: een zebrapad direct na een groot kruispunt. Er zijn lichten voor de auto's maar alleen geel/zwarte palen en een blauw bord voor het zebrapad. Als ik hiervoor stop sta ik met mijn auto (voor een deel) op het kruispunt en belemeer ik daarmee andere auto's die uit de straat van rechts zouden komen. Je moet natuurlijk altijd stoppen voor een zebrapad, maar is dat hier soms niet gevaarlijk als er een auto uit die straat komt gereden met 50 per uur? Kan ik dan niet beter eerst kijken of er echt niets aan kan komen terwijl ik daar stil ga staan? En dus niet stoppen als er een auto aankwam maar ver genoeg zodat ik normaal gezien wel kon oversteken. Moet ik het kruispunt dan vrij laten tot iedereen over is en dan gaan? Want als er tijdens dat ik het kruispunt oprijd er voetgangers beginnen over te steken, heb ik toch ook geen keus en moet ik stoppen?
Sorry voor het ingewikkelde verhaal
Bijvoorbeeld: een zebrapad direct na een groot kruispunt. Er zijn lichten voor de auto's maar alleen geel/zwarte palen en een blauw bord voor het zebrapad. Als ik hiervoor stop sta ik met mijn auto (voor een deel) op het kruispunt en belemeer ik daarmee andere auto's die uit de straat van rechts zouden komen. Je moet natuurlijk altijd stoppen voor een zebrapad, maar is dat hier soms niet gevaarlijk als er een auto uit die straat komt gereden met 50 per uur? Kan ik dan niet beter eerst kijken of er echt niets aan kan komen terwijl ik daar stil ga staan? En dus niet stoppen als er een auto aankwam maar ver genoeg zodat ik normaal gezien wel kon oversteken. Moet ik het kruispunt dan vrij laten tot iedereen over is en dan gaan? Want als er tijdens dat ik het kruispunt oprijd er voetgangers beginnen over te steken, heb ik toch ook geen keus en moet ik stoppen?
Sorry voor het ingewikkelde verhaal
Tweede zebrapadgeval: ik wil een redelijk drukke weg op waar 70km wordt gereden (en in de praktijk blijkbaar dus harder). Dit is een voorrangsweg dus ben ik gestopt. Ik wil linksaf slaan. Omdat het zo druk is heb je twee keuzes: of je wacht tot er niks aankomt (kan lang duren) of je trekt flink op om over te steken wanneer er een gat is en geeft dan meteen meer gas om 'mee te kunnen'. Maar direct na het afslaan, dus iets links van de linkerhoek van het kruispunt loopt een zebrapad dat ik dus moet kruisen.
Vraag: als ik stop, sta ik stil op een 70 km weg waar flink wordt doorgereden en direct nadat ik snel heb moeten optrekken om over te kunnen. Ik had eerst gecontroleerd dat er niemand op het zebrapad was, maar terwijl ik met de auto ben overgestoken wil er iemand op het zebrapad oversteken. Ik heb nog kunnen stoppen maar vroeg me af of dat hier verstandig was. Als er iemand redelijk dicht achter me had gezeten, was ik dan beter doorgereden of moet ik ervan uitgaan dat hij ver genoeg vooruit kijkt en die voetganger ook heeft gezien?
Domme vraag?
Vraag: als ik stop, sta ik stil op een 70 km weg waar flink wordt doorgereden en direct nadat ik snel heb moeten optrekken om over te kunnen. Ik had eerst gecontroleerd dat er niemand op het zebrapad was, maar terwijl ik met de auto ben overgestoken wil er iemand op het zebrapad oversteken. Ik heb nog kunnen stoppen maar vroeg me af of dat hier verstandig was. Als er iemand redelijk dicht achter me had gezeten, was ik dan beter doorgereden of moet ik ervan uitgaan dat hij ver genoeg vooruit kijkt en die voetganger ook heeft gezien?
Domme vraag?
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Gevaarlijk stoppen voor voetgangers?
Wanneer er verkeerslichten staan zie ik niet goed in hoe er uit de straat en auto gereden kan komen aan 50 km/u...Jolanda schreef:Ik heb dit weekend weer veel rondgereden en kwam daarbij een aantal zebrapaden tegen die ik nogal moeilijk vond liggen.
Bijvoorbeeld: een zebrapad direct na een groot kruispunt. Er zijn lichten voor de auto's maar alleen geel/zwarte palen en een blauw bord voor het zebrapad. Als ik hiervoor stop sta ik met mijn auto (voor een deel) op het kruispunt en belemeer ik daarmee andere auto's die uit de straat van rechts zouden komen. Je moet natuurlijk altijd stoppen voor een zebrapad, maar is dat hier soms niet gevaarlijk als er een auto uit die straat komt gereden met 50 per uur? Kan ik dan niet beter eerst kijken of er echt niets aan kan komen terwijl ik daar stil ga staan? En dus niet stoppen als er een auto aankwam maar ver genoeg zodat ik normaal gezien wel kon oversteken. Moet ik het kruispunt dan vrij laten tot iedereen over is en dan gaan? Want als er tijdens dat ik het kruispunt oprijd er voetgangers beginnen over te steken, heb ik toch ook geen keus en moet ik stoppen?
Sorry voor het ingewikkelde verhaal
Normaal gezien hebben enkel die voetgangers die in dezelfde richting als jij gaan, tegelijkertijd groen. Op dat ogenblik heeft de dwarsstraat altijd rood.
Bovendien moet je een kruispunt altijd voorzichtig naderen...
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Jolanda schreef:Tweede zebrapadgeval: ik wil een redelijk drukke weg op waar 70km wordt gereden (en in de praktijk blijkbaar dus harder). Dit is een voorrangsweg dus ben ik gestopt. Ik wil linksaf slaan. Omdat het zo druk is heb je twee keuzes: of je wacht tot er niks aankomt (kan lang duren) of je trekt flink op om over te steken wanneer er een gat is en geeft dan meteen meer gas om 'mee te kunnen'.
Een groot deel van de ongevallen gebeuren door het 'snel' uitvoeren van een of ander maneuver, beter een beetje langer wachten...
Doorrijden is geen optie wanneer er een voetganger op het zebrapad loopt... dus maar hopen dat je achterligger het gezien heeft.Jolanda schreef:Maar direct na het afslaan, dus iets links van de linkerhoek van het kruispunt loopt een zebrapad dat ik dus moet kruisen.
Vraag: als ik stop, sta ik stil op een 70 km weg waar flink wordt doorgereden en direct nadat ik snel heb moeten optrekken om over te kunnen. Ik had eerst gecontroleerd dat er niemand op het zebrapad was, maar terwijl ik met de auto ben overgestoken wil er iemand op het zebrapad oversteken. Ik heb nog kunnen stoppen maar vroeg me af of dat hier verstandig was. Als er iemand redelijk dicht achter me had gezeten, was ik dan beter doorgereden of moet ik ervan uitgaan dat hij ver genoeg vooruit kijkt en die voetganger ook heeft gezien?
Maar alweer, had je meer tijd genomen, kon je rustiger vertrekken en verklein je de risico's...
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: Gevaarlijk stoppen voor voetgangers?
daar heb je helemaal gelijk in 'voorzichtig naderen'. Maar volgens mij hadden de voetgangers die dwars over mijn rijrichting over moeten steken hier geen verkeerslicht en was het zebrapad alleen extra duidelijk gemarkeerd met die gele palen en blauwe borden.xantingo schreef: Wanneer er verkeerslichten staan zie ik niet goed in hoe er uit de straat en auto gereden kan komen aan 50 km/u...
Normaal gezien hebben enkel die voetgangers die in dezelfde richting als jij gaan, tegelijkertijd groen. Op dat ogenblik heeft de dwarsstraat altijd rood.
Bovendien moet je een kruispunt altijd voorzichtig naderen...
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
"Wanneer er verkeerslichten staan zie ik niet goed in hoe er uit de straat en auto gereden kan komen aan 50 km/u..." oké je hebt gelijk dom en met verkeerslichten heeft hij mij duidelijk zien staan voordat hij vertrekt dan. Maar stel dat er geen lichten zijn voor de auto's in deze situatie? Andere auto moet mij gewoon maar zien staan dan? Ben ik nu te voorzichtig aan het worden?
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Gevaarlijk stoppen voor voetgangers?
Kan je eventueel eens een foto maken van de situatie, dat zou al veel verduidelijken...Jolanda schreef:Maar volgens mij hadden de voetgangers die dwars over mijn rijrichting over moeten steken hier geen verkeerslicht en was het zebrapad alleen extra duidelijk gemarkeerd met die gele palen en blauwe borden.
Misschien ben je het gewoon een beetje te ingewikkeld aan het maken?Jolanda schreef:Maar stel dat er geen lichten zijn voor de auto's in deze situatie? Andere auto moet mij gewoon maar zien staan dan? Ben ik nu te voorzichtig aan het worden?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Tja dat kan natuurlijk ook.. Ik zal de volgende keer nog eens goed kijken hoe het daar in elkaar zat.Misschien ben je het nu te gewikkeld aan het maken?
Ik begin gewoon soms te twijfelen of ik het nu goed doe of niet, omdat ik denk dat ik het goed doe en andere bestuurders daar geïrriteerd op reageren..gelukkig is gebleken dat ik het juist tot nu toe altijd volgens de regels deed en het dus niet aan mij lag. Maar als er op je gescholden wordt omdat je als 'stomme L' braaf op de juiste manier een auto wilt kruisen, je aan de maximum snelheid wilt houden of voorrang wilt geven ga je toch wel twijfelen...
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Het enige waar je dan aan moet twijfelen is ofdat ze het wel waard zijn om een rijbewijs te bezitten.Maar als er op je gescholden wordt omdat je als 'stomme L' braaf op de juiste manier een auto wilt kruisen, je aan de maximum snelheid wilt houden of voorrang wilt geven ga je toch wel twijfelen...
Als jij aan een zebrapad stopt moeten de andere bestuurders je gezien hebben en wat ze ook niet mogen is je inhalen wat dit is verboden in dit geval.
m.a.w. jij moet stoppen, de rest ook.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Neen.Lieve schreef:Ik snap het heel goed:
Hier zijn ook veel kruispunten zonder verkeerslichten met voor en na het kruispunt een zebrapad.
Zo:
Dat je moet stoppen is duidelijk. Maar,
als je stopt voor het zebrapad, sta je eigenlijk midden op het kruispunt.
Mag dat wel?
In dit geval heeft een bestuurder die van rechts komt zelfs voorrang.
Stoppen voor het kruispunt, en voor het zebrapad onderaan je tekening dus .
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Op de tekening staat de auto al te ver. Hij had moeten stoppen vóór de eerste oversteekplaats voor voetgangers die hij ontmoette. Want:
enAR 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
AR 40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Dit zijn situaties die je echt moet leren voorzien.Jolanda schreef:Tweede zebrapadgeval: ik wil een redelijk drukke weg op waar 70km wordt gereden Ik wil linksaf slaan.
Ik had eerst gecontroleerd dat er niemand op het zebrapad was, maar terwijl ik met de auto ben overgestoken wil er iemand op het zebrapad oversteken.
Je dient niet alleen de tegenliggers voorrang te geven, maar ook aan die voetganger :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Overtreding 3de graad.
Kost voor de rechtbank je rijbewijs indien de overtreding binnen de 2 jaar na het behalen van je rijbewijs B begaan werd ...
Sla pas af als je zeker en veilig van het kruispunt weg kan.
Doe je dat niet, dan zal het je op het rijexamen zwaar aangerekend worden (het in gevaar brengen van een voetganger = einde v/h examen).
Ik ben natuurlijk de haaietanden vergeten tekenen.Inazuma schreef:Neen.Lieve schreef: kruispunten met voor en na het kruispunt een zebrapad.
Zo:
Dat je moet stoppen is duidelijk. Maar,
als je stopt voor het zebrapad, sta je eigenlijk midden op het kruispunt.
Mag dat wel?
In dit geval heeft een bestuurder die van rechts komt zelfs voorrang.
Stoppen voor het kruispunt, en voor het zebrapad onderaan je tekening dus .
Ingeval ik voorrang heb, maar er wil voorbij het kruispunt een voetganger oversteken, dan moet ik stoppen voor het zebrapad vóór het kruispunt?!
Als dat in een bebouwde kom is, staat die voetganger er vaak nog niet op het moment dat ik daar aankom hoor.
Stel je voor dat ik moet stoppen elke keer dat er een voetganger in de buurt van dat zebrapad komt. Dan is dat vaak nodeloos en breng ik het verkeer uit de zijstraat toch erg in verwarring
Lijkt me niet uitvoerbaar.
groetjes, Lieve
Inderdaad.Lieve schreef: Ik ben natuurlijk de haaietanden vergeten tekenen.
Ingeval ik voorrang heb, maar er wil voorbij het kruispunt een voetganger oversteken, dan moet ik stoppen voor het zebrapad vóór het kruispunt?!
Je mag niet stoppen op het kruispunt , en je mag niet stoppen op de oversteekplaatsen.
Er zijn inderdaad situaties waarin totaal onduidelijk is of voetgangers gaan oversteken of niet.Als dat in een bebouwde kom is, staat die voetganger er vaak nog niet op het moment dat ik daar aankom hoor.
42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
Doet die voetganger dat echter niet, dan stop je toch maar best, maar kan je er weinig aan doen dat dit op het kruispunt of oversteekplaats is ...
Wat mij betreft is het een historische vergissing om voetgangers voorrang te geven op een oversteekplaats.