voorrang van rechts (in zone 30)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gebuisde

voorrang van rechts (in zone 30)

Bericht door gebuisde »

Hey , ben niet zolang gelede gebuisd voor mijn praktisch rij-examen.
paar kleine foutjes, maar het ging eigenlijk om 1 ding, nl dat ik blijkbaar de ganse tijd fout deed.

in de bebouwde kom (meestal zone 30) keek ik niet genoeg om voorrang van rechts te geven en vertreaagde ik niet. hoeveel moet je juist vertragen en moet je dan terug in eerste versnelling schakelen (een vriend die het met de rijschool doet zij me van wél)?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Rijd je in de stad, waar je heel vaak omwille van de gebouwen geen zicht hebt op de kruisende straat, dan moet je heel sterk vertragen en soms quasi stoppen om te kunnen zien of er van rechts iemand komt.

Rijd je op de buiten, waar je vaak van ver al een heel zicht hebt op de kruisende baan, en je merkt bij het naderen van het kruispunt dat er geen enkele bestuurder op de kruisende baan is, dan moet je eigenlijk niet vertragen.

Alles heeft dus te maken met het feit of je voldoende zicht hebt op de bestuurders die op de kruisende baan van rechts naderen.
Jolanda
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2007, 14:02

Bericht door Jolanda »

eugeen schreef:Rijd je in de stad, waar je heel vaak omwille van de gebouwen geen zicht hebt op de kruisende straat, dan moet je heel sterk vertragen en soms quasi stoppen om te kunnen zien of er van rechts iemand komt.

Rijd je op de buiten, waar je vaak van ver al een heel zicht hebt op de kruisende baan, en je merkt bij het naderen van het kruispunt dat er geen enkele bestuurder op de kruisende baan is, dan moet je eigenlijk niet vertragen.

Alles heeft dus te maken met het feit of je voldoende zicht hebt op de bestuurders die op de kruisende baan van rechts naderen.
In Deurne heb je veel straatjes waar je eigenlijk stil moet staan bijna om iets te kunnen zien door een gebouw of een heg. Nu had ik daar een discussie over met mijn begeleider; mag je dat op het examen ook doen of rijd je dan te traag en onzeker? Volgens mijn begeleider kun je zakken voor je examen als je overal in een woonwijk traag rijdt omdat je dus onzeker overkomt, ander verkeer vertraagt en daardoor ook niet voldoende aan het verkeer deelneemt. je zou dus zoveel mogelijk bij de toegestane snelheid moeten blijven en niet echt stoppen bij die straatjes. Nu is er daar een straat waar er constant van die gevaarlijke straten zijn, aangegeven met een bord 'gevaarlijk kruispunt met voorrang van rechts'. Moet ik nu stoppen en kijken, optrekken en een paar meter later weer stoppen enz. en zo heel die straat doen? En heeft mijn begeleider gelijk over traag rijden?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jolanda schreef:
eugeen schreef:Rijd je in de stad, waar je heel vaak omwille van de gebouwen geen zicht hebt op de kruisende straat, dan moet je heel sterk vertragen en soms quasi stoppen om te kunnen zien of er van rechts iemand komt.
Volgens mijn begeleider kun je zakken voor je examen als je overal in een woonwijk traag rijdt omdat je dus onzeker overkomt, ander verkeer vertraagt en daardoor ook niet voldoende aan het verkeer deelneemt. je zou dus zoveel mogelijk bij de toegestane snelheid moeten blijven en niet echt stoppen bij die straatjes. ...
Moet ik nu stoppen en kijken, optrekken en een paar meter later weer stoppen enz. en zo heel die straat doen? En heeft mijn begeleider gelijk over traag rijden?
Zoals Eugeen al stelde: stoppen moet niet, wel voldoende vertragen om te kunnen zien of er iemand uit de straat komt.
Als in die beruchte straat in Deurne de zijstraatjes werkelijk zo dicht op mekaar volgen, is er geen sprake van hinderen wanneer je daar rustig doorrijdt, maar je zal misschien wat meer moeten schakelen tussen 2 en 3...
Bovendien, in een woonwijk geldt tegenwoordig meer en meer een snelheidsbeperking van 30 km/u, dus moet je al niet te fel afremmen en optrekken om de kruispunten rustig te overzien.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jolanda
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2007, 14:02

Bericht door Jolanda »

Nu deed ik wel die hele straat in de 2e versnelling inderdaad zodat ik die straten goed in de gaten kan houden, aan ongeveer 30 km/u.. volgende keer dan toch naar 3e gaan tussen de zijstraten? Eens proberen... ik weet één ding; na het examen vermijd ik die wijk in Deurne, ookal is het dan een heel goede oefening! Wat een vervelende wijk om met de auto in te rijden.... :(
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wat veel helpt is dat je het kruispunt nadert met je rechter voet op het rempedaal. Als je dan voorrang moet verlenen, moet je al niet meer eerst die voet van het gaspedaal naar het rempedaal verplaatsen, je hoeft alleen maar het rempedaal een beetje verder in te drukken.
Jolanda schreef:een bord 'gevaarlijk kruispunt met voorrang van rechts'
Heb ik iets gemist en is dat een nieuw verkeersbord? Want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Jozef schreef:
Jolanda schreef:een bord 'gevaarlijk kruispunt met voorrang van rechts'
Heb ik iets gemist en is dat een nieuw verkeersbord? Want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Zal deze wel zijn:
Afbeelding

Over die zone 30:
die rijdt ik in 2de versnelling. Dan ga je veel minder snel in de fout. Bij 3de versnelling zit ik algauw aan 35 te rijden. Maar dat is misschien verschillend, de ene auto tegen de andere ?
Als je in 2de rijdt --> gewoon even de voet van het gaspedaal voor je aan zo'n zijstraat komt en je vertraagt voldoende (= remmen op de motor).
En idd. als je je voet van het gaspedaal haalt, houd hem dan meteen ook klaar aan je rem, voor het geval dat...
groetjes, Lieve
Jolanda
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2007, 14:02

Bericht door Jolanda »

Lieve schreef:
Jozef schreef:
Jolanda schreef:een bord 'gevaarlijk kruispunt met voorrang van rechts'
Heb ik iets gemist en is dat een nieuw verkeersbord? Want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Zal deze wel zijn:
Afbeelding

Over die zone 30:
die rijdt ik in 2de versnelling. Dan ga je veel minder snel in de fout. Bij 3de versnelling zit ik algauw aan 35 te rijden. Maar dat is misschien verschillend, de ene auto tegen de andere ?
Als je in 2de rijdt --> gewoon even de voet van het gaspedaal voor je aan zo'n zijstraat komt en je vertraagt voldoende (= remmen op de motor).
En idd. als je je voet van het gaspedaal haalt, houd hem dan meteen ook klaar aan je rem, voor het geval dat...
bedankt voor de snelle antwoorden en tips!
Ja dit is inderdaad het verkeersbord wat ik bedoelde, ik heb waarschijnlijk de uitleg van de BIVV 'Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt' gecombineerd met de nederlandse uitleg 'gevaarlijk kruispunt', op school is ons gelleerd 'gevaarlijk kruispunt met voorrang van rechts. Maar ik neem aan dat dit bord wel met dezelfde betekenis en bedoeling in België wordt toegepast? Anders kunnen ze bij elk kruispunt zo'n bord zetten, dus ik neem aan dat het ook in België een 'gevaarlijk kruispunt' aanduidt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

dus ik neem aan dat het ook in België een 'gevaarlijk kruispunt' aanduidt?
Hou het gewoon maar bij een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Jolanda schreef:een bord 'gevaarlijk kruispunt met voorrang van rechts'
Heb ik iets gemist en is dat een nieuw verkeersbord? Want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dat is zo gek niet hoor.

De vorm en het uiterlijk van de Afbeelding en Afbeelding lijkt erg sterk op die van de gevaarsborden Afbeelding


In de Britse Highway Code staat de B15 trouwens als waarschuwingsbord (de B1 ook)


De Belgische plaatsingsvoorwaarden verplichten ook de plaatsing als op het vorige kruispunt de voorrang gold.
In dat geval is het eigenlijk ook een waarschuwing : "daarnet had je voorrang, maar hier moet je voorrang van rechts geven"
Laatst gewijzigd door Inazuma op 31 okt 2007, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding NEDERLAND: gevaarlijk kruispunt

Afbeelding BELGIE: voorrang van rechts
Plaats reactie