dubbele stopmeet

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
HeylenG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2007, 21:11

dubbele stopmeet

Bericht door HeylenG »

Beste,

Onlangs kwam ik tijdens het oefenen één rare situatie tegen.

Ergens, niet ver weg van het examencentrum van Kontich, kom je aan een kruispunt mét lichten. Een meter of 3-4 voor die lichten staat één stopmeet. Een meter of 1 voor de lichten staat echter ook één stopmeet.

Schema met '-' zijnde de gewone weg:
--------STOPMEET-------STOPMEET--LICHTEN

Mijn vragen kan je waarschijnlijk wel raden: Is het de bedoeling tweemaal te stoppen?; Is het ook de bedoeling te stoppen voor de eerste stopmeet indien het licht op groen staat?

Indien dit niet duidelijk is, wat ik wel begrijp, zal ik één van de dagen één foto voorzien en embedden in deze thread.

Glenn
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik vraag me eerst en vooral af wat een stopmeet eigenlijk is :?:
Ik neem aan dat je daar mee een stopstreep bedoeld.

Als je de kans krijgt is een foto welkom want zo is het moeilijk te zeggen.

Ik zou bijna denken dat het een opstelvak voor fietsers en bromfietsers zou moeten zijn maar dan ontbreken nog wel een paar dingen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
HeylenG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2007, 21:11

Bericht door HeylenG »

Benny Stinkens schreef:Ik vraag me eerst en vooral af wat een stopmeet eigenlijk is :?:
Ik neem aan dat je daar mee een stopstreep bedoeld.
stopmeet, stopstreep, stoplijn:
1 streep die aangeeft waar het verkeer moet stoppen
Benny Stinkens schreef:Als je de kans krijgt is een foto welkom want zo is het moeilijk te zeggen.
Ik zal er voor zorgen.
Benny Stinkens schreef:Ik zou bijna denken dat het een opstelvak voor fietsers en bromfietsers zou moeten zijn maar dan ontbreken nog wel een paar dingen Wink
Bedachte suggestie, maar ik ben bijna zeker dat het geen opstelvak is.

Bedankt voor de reactie altans.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Kun je eventueel de coördinaten eens doorgeven, ik kan er misschien wel eens passeren en de toestand ter plaatse bekijken...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
HeylenG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2007, 21:11

Bericht door HeylenG »

xantingo schreef:Kun je eventueel de coördinaten eens doorgeven, ik kan er misschien wel eens passeren en de toestand ter plaatse bekijken...
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat dit de locatie is.

De splitsing van "Singel" op "Duffelsesteenweg".
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik ken dergelijke wantoestanden hier in Hoboken ook.

Men had oorspronkelijk lichtzinnig een stopstreep aangebracht dicht bij de verkeerslichten. Later heeft men ingezien dat dit problemen veroorzaakte als er bijvoorbeeld een vrachtauto de weg moest indraaien, en heeft men daarom een nieuwe stopstreep aangebracht die verder van de verkeerslichten verwijderd is. De oude stopstreep verwijderen was uiteraard teveel gevraagd.

Wettelijk telt voor mij enkel de stopstreep die zich het dichtste bij de verkeerslichten bevindt. Want als je bij de eerste stopstreep die je tegenkomt zou moeten stoppen, waar is dat dan? 50 meter eerder bij de eindstreep van de laatste kermiskoers misschien?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik heb misschien een verklaring gevonden in de plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens:

18.1. Stopstreep.

Deze streep is ongeveer 0,50 m breed.
Deze streep wordt aangebracht overeenkomstig plaat 3 van bijlage 4 tot dit besluit en enkel over die breedte van de rijbaan die normaal gebruikt wordt door de bestuurders die moeten stoppen. Wanneer deze streep wordt getrokken op een plaats waar een verkeersbord B5 staat, moet zij zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.

Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.

Wanneer verkeerslichten zijn aangebracht boven de rijstroken conform artikel 61.4.2, van het algemeen verkeersreglement, dan wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.


Het is mogelijk dat er op de bewuste plaats vroeger een B5 (stopbord) stond, waardoor de streep zich moest bevinden waar de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben. Dus, vlak bij de eigenlijke kruising.

Naderhand werden er de verkeerslichten geplaatst, en dus wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.

Waarna men, zoals Jozef aanhaalde, de eerste stopstreep niet verwijderd heeft.

Let wel, dit is een veronderstelling, zonder de feitelijke toestand te kennen ...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

indien er verkeerlichten boven de rijstroken hangen is het inderdaad beter om voor de eerste stopstreep te stopppen, kwestie van te zien wanneer het groen wordt, waarschijnlijk was het te veel gevraagd de andere te verwijderen.

Hier is dat ook geweest een half jaar terug, er waren werken en men had de lichten een beetje verplaatst. Wanneer er mensen voor de stopstreep stopten zagen ze de lichten niet meer, ze waren er met de snuit al voorbij. Ge kunt de gevolgen al raden als het groen werd. De meesten wisten pas dat het groen was door claxonconcerten.

persoonlijk zou ik iets verder van de lichten stoppen, zorgt ervoor dat ge sneller wegzijt en dus dat er meer autos in de korte tijdspanne kunnen doorrijden.
HeylenG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2007, 21:11

Bericht door HeylenG »

HeylenG schreef:
Benny Stinkens schreef:Als je de kans krijgt is een foto welkom want zo is het moeilijk te zeggen.
Ik zal er voor zorgen.
Met deze geef ik je dus de link naar de images.

http://down.w1z44rdy.com/DSC01363.JPG
http://down.w1z44rdy.com/DSC01361.JPG
HeylenG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2007, 21:11

Bericht door HeylenG »

HeylenG schreef:
xantingo schreef:Kun je eventueel de coördinaten eens doorgeven, ik kan er misschien wel eens passeren en de toestand ter plaatse bekijken...
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat dit de locatie is.

De splitsing van "Singel" op "Duffelsesteenweg".
Ik was trouwens verkeerd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

xantingo schreef: Het is mogelijk dat er op de bewuste plaats vroeger een B5 (stopbord) stond, waardoor de streep zich moest bevinden waar de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben. Dus, vlak bij de eigenlijke kruising.

Naderhand werden er de verkeerslichten geplaatst, en dus wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.

Waarna men, zoals Jozef aanhaalde, de eerste stopstreep niet verwijderd heeft.

Let wel, dit is een veronderstelling, zonder de feitelijke toestand te kennen ...
Na het zien van de foto's lijkt dit me toch de verklaring te zijn.
Of zijn dit verkeerslichten die slechts een bepaalde periode per dag in werking zijn (bv. op het spitsuur), zodat voor zowel de verkeerslichten als het stopbord een streep getrokken werd?
HeylenG schreef:Mijn vragen kan je waarschijnlijk wel raden: Is het de bedoeling tweemaal te stoppen?; Is het ook de bedoeling te stoppen voor de eerste stopmeet indien het licht op groen staat?
Ik zou je op dit kruispunt aanraden om bij rood licht te stoppen voor de eerste streep die je tegenkomt, en indien de lichten buiten werking zijn, te stoppen bij de tweede streep. Daar heb je immers het beste uitzicht op de bestuurders die voorrang hebben.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:Ik zou je op dit kruispunt aanraden om bij rood licht te stoppen voor de eerste streep die je tegenkomt, en indien de lichten buiten werking zijn, te stoppen bij de tweede streep. Daar heb je immers het beste uitzicht op de bestuurders die voorrang hebben.
Volmondig mee eens.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Jozef schreef:Ik ken dergelijke wantoestanden hier in Hoboken ook.

Men had oorspronkelijk lichtzinnig een stopstreep aangebracht dicht bij de verkeerslichten. Later heeft men ingezien dat dit problemen veroorzaakte als er bijvoorbeeld een vrachtauto de weg moest indraaien, en heeft men daarom een nieuwe stopstreep aangebracht die verder van de verkeerslichten verwijderd is. De oude stopstreep verwijderen was uiteraard teveel gevraagd.

Wettelijk telt voor mij enkel de stopstreep die zich het dichtste bij de verkeerslichten bevindt. Want als je bij de eerste stopstreep die je tegenkomt zou moeten stoppen, waar is dat dan? 50 meter eerder bij de eindstreep van de laatste kermiskoers misschien?
:? :roll:
Gast

stopstreep

Bericht door Gast »

Ben vandaag op mijn rijexamen ook deze situatie tegengekomen van een dubbele stopstreep en dat was in Sint-Martens-Latem op een baan die uitkomt op de Kortrijksesteenweg.Ik vertraagde voor de eerste, wist niet zo goed wat te doen, maar reed dan verder tot de tweede stopstreep het dichtst bij de grote baan en de examinator heeft daar geen opmerking over gemaakt dus ik denk dat je gewoon moet stoppen voor de laatste stopstreep het dichtst bij het kruispunt
autofreak

Bericht door autofreak »

Fantastische vraag waar ik allang op aant wachten ben. Mijn broer heeft hetzelfde meegemaakt en heeft mij hiervoor de verklaring gegeven.
Als je aan het rijden bent en het licht springt op rood dan moet je stoppen aan de laatste stopstreep, maar als het al even rood is en er staat al iemand op die eerste stopstreep dan mag je je niet opstellen achter hem maar dan moet je je opstellen op de 2de stopstreep. Dit omdat de tussenruimte tussen beide bv. een oprit is van een brandweer. Dus als het rood is moet de brandweer niet gehindert worden en dan kan hij ongehindert naar zijn bestemming gaan. snap je?
Plaats reactie