Overdrive?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jasperke

Overdrive?

Bericht door Jasperke »

Ik heb een vraag in verband met schakelen.
Ik probeer, zoals ik geleerd heb, te schakelen op 2000 toeren.
Ik rij met een diesel, 1300 motor CDI of zoiets...
Als ik op 2000 toeren naar 5de ga en ik rij in 5de wil mijn motor gelijk nie goed verder... hij hapert precies wa.
Het is een nieuwe auto en de garagist zegt dat ik meer toeren moet maken voor ik van 4de naar 5de schakel om dat mijn 5de een overdrive is of zoiets???
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

en de garagist zegt dat ik meer toeren moet maken voor ik van 4de naar 5de schakel
Raad van de garagist volgen.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Overdrive?

Bericht door wobotje »

Jasperke schreef:Het is een nieuwe auto en de garagist zegt dat ik meer toeren moet maken voor ik van 4de naar 5de schakel om dat mijn 5de een overdrive is of zoiets???
http://www.google.be/search?hl=nl&q=def ... eken&meta=
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Met een overdrive* bedoelen ze dat de motor bij hogere snelheden toch op relatief lage toeren kan draaien, wat natuurlijk gunstig is voor het verbruik en de slijtage.

Het nadeel is dan weer, wat je zelf merkte, dat je bij 2000 toeren niet naar 5de moet gaan, want dan valt de motor terug op een te laag toerental om comfortabel te rijden.

Beter iets verder doortrekken ,schakel op 2500 toeren naar 5de en het probleem zal wel opgelost zijn.

*overdrive: Een jaar of 20 geleden had Volvo een "overdrive", dat was een systeem met een knopje op de versnellingspook. Wanneer je in 4de reed (de hoogste versnelling was dat toen), kon je bij hogere snelheden het knopje verzetten, en dan viel het toerental een paar honderd toeren naar beneden. De term werd vroeger veel gebruikt onder vrachtwagenchauffeurs om de "halve" versnelling aan te duiden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overdrive?

Bericht door Inazuma »

Wat zit er rond die 1300 van carrosserie :?:
Jasperke schreef:Ik heb een vraag in verband met schakelen.
Ik probeer, zoals ik geleerd heb, te schakelen op 2000 toeren.
Ik rij met een diesel, 1300 motor CDI of zoiets...
Ha, "het nieuwe rijden" in de praktijk.
Wordt tegenwoordig aangeleerd als milieuvriendelijk ... maar daar komt men binnen een paar jaar nog wel van terug.


Dat werkt als je rijdt met de tegenwoordig zeer populaire overgemotoriseerde wagens met (te) veel vermogen en een (te) grote cilinderinhoud.
Rij je met een wagen met in verhouding kleine(re) cilinderinhoud, dan pas je die theoriën beter niet toe, of alleen als ze bij wat experimenteren ook echt blijken te werken voor je wagen / motor combinatie.

Als je merkt dat je motor het hoorbaar en voelbaar lastig krijgt na het opschakelen, heb je te vroeg geschakeld.


Verhoog het toerental waarbij je schakelt geleidelijk aan, tot je hoort en voelt dat de motor het toerental waarnaar hij terugvalt na het schakelen zonder probleem aankan.

Mogelijk moet je daarvoor in 4de nog iets verder doortrekken om in een lange 5de versnelling ("overdrive") op een voor je motor gunstig toerental uit te komen.

Het is een nieuwe auto en de garagist zegt dat ik meer toeren moet maken voor ik van 4de naar 5de schakel om dat mijn 5de een overdrive is of zoiets???
Zeker van 4de naar een lange 5de versnelling moet je uitkijken dat je de motor niet te weinig toeren laat lopen.
Jasperke

Re: Overdrive?

Bericht door Jasperke »

Inazuma schreef:Wat zit er rond die 1300 van carrosserie :?:
Opel Meriva
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overdrive?

Bericht door Inazuma »

Jasperke schreef:
Inazuma schreef:Wat zit er rond die 1300 van carrosserie :?:
Opel Meriva
Je hebt al de minst krachtige maar ook minst verbruikende versie gekozen, de trukken om een grote motor minder te laten verbruiken werken daar niet voor.

Trek gerust wat verder op dan die 2000 tpm alvorens te schakelen.
Dat is de keerzijde van een kleinere motor: je zal wat verder moeten doortrekken in de toeren, en wat sneller terugschakelen op een helling.

Je maximale trekkracht zit tussen 1750 en 2500 tpm volgens de Opel website, zorg dat je bij het opschakelen niet tot onder die 1750 terugvalt, en er best wat boven blijft.


Een gokje : schakelen om en nabij 2500 en toerental op of boven de 2000 tpm houden gaat veel vlotter rijden zonder dat het verbruik daarom omhoog gaat.

Even experimenteren en kijken wat het best is voor je Meriva.


Ik rij zelf met een Volvo V50 met de in verhouding kleine 1600 diesel (110 pk met roetfilter).
Daarmee moet ik dus ook niet gaan schakelen bij 2000 tpm, want dat vindt die ook echt niet leuk.
Gast

Re: Overdrive?

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Ha, "het nieuwe rijden" in de praktijk.
Wordt tegenwoordig aangeleerd als milieuvriendelijk ... maar daar komt men binnen een paar jaar nog wel van terug.
Volledig met jou eens, Inazuma. Toch nog iemand die het durft schrijven.

Beginnelingen leren om op te schakelen bij 2.000 tpm met een diesel en 2.500 tpm met een benzine, ongeacht de omstandigheden, is gewoon waanzin.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik rijd met een middenklasser met 1900 turbodiesel motor (90 pk). Zonder veel electronica of directe injectie of andere truken om minder te verbruiken.

Met die wagen verbruik ik 6 liter/100 km; net evenveel als met mijn vroegere Golf TDI 90 pk, een auto die bekend staat om zijn zuinigheid.

Hoe doe ik dat? Niet door bij extreem lage toeren te schakelen, dat kan mijn motor niet aan. Wel door de motor op zijn grootste koppelwaarden te laten werken, in mijn geval tussen 2000 en 3000 toeren.
Ik kan je verzekeren, als ik schakel bij 2000 toeren valt mijn auto ter plaatse dood, laat ik hem doortrekken tot 3000 toeren kan ik met elke andere normale gezinswagen mee.

De zuinigste manier om rijden is:
- tijdig (maar ook niet te vroeg) opschakelen
- bij het optrekken ongeveer driekwart gas geven tot op het ideale toerental en dan opschakelen
- bij kruissnelheid zorgen dat je motor op het toerental van het maximale koppel draait (terug te vinden in het instructieboekje en te controleren op de toerenteller)
- bij afremmen tijdig het gas loslaten
- en vooral: niet overal de eerste moeten zijn...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

xantingo schreef:Met een overdrive* bedoelen ze dat de motor bij hogere snelheden toch op relatief lage toeren kan draaien, wat natuurlijk gunstig is voor het verbruik en de slijtage.
Bij de meeste wagens draaien in de hoogste versnelling de ingaande en uitgaande as van de versnellingsbak even snel, omdat ze rechtstreeks met elkaar verbonden worden (Franse term: "prise directe").

De hoogste versnelling is een overdrive als daarin de uitgaande as van de versnellingsbak sneller draait dan de ingaande as.
De zuinigste manier om rijden is:
...
- bij kruissnelheid zorgen dat je motor op het toerental van het maximale koppel draait (terug te vinden in het instructieboekje en te controleren op de toerenteller)
...
Dat is wat te kort door de bocht. Het zou best kunnen dat het ietwat lager rendement van de motor bij een wat lager toerental ruimschoots gecompenseerd wordt door de verminderde luchtweerstand bij de overeenkomstige lagere snelheid.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Het zou best kunnen dat het ietwat lager rendement van de motor bij een wat lager toerental ruimschoots gecompenseerd wordt door de verminderde luchtweerstand bij de overeenkomstige lagere snelheid.
Da's een kwestie van wat uitzoeken en uitproberen want dit is voor elke wagen / motor / overbrenging toch wat anders.

Als ik voorzichtig de snelheid laat zakken van 120-125 tot 115-120 gaat er makkelijk een halve liter van het verbruik af, vaak zelfs meer.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:
xantingo schreef:De zuinigste manier om rijden is:
...
- bij kruissnelheid zorgen dat je motor op het toerental van het maximale koppel draait (terug te vinden in het instructieboekje en te controleren op de toerenteller)
...
Dat is wat te kort door de bocht. Het zou best kunnen dat het ietwat lager rendement van de motor bij een wat lager toerental ruimschoots gecompenseerd wordt door de verminderde luchtweerstand bij de overeenkomstige lagere snelheid.
Dat klopt, maar vele wagens hebben tegenwoordig zulke lange hoogste versnellingen dat het zowat onmogelijk wordt om in de hoogste versnelling te rijden wanneer je niet op de autosnelweg rijdt.

Om nogmaals mijn wagen als voorbeeld te nemen: ik had vroeger de gewoonte om bij 70 km/u in 5de te rijden. Op lage toeren dus. Mijn echtgenote reed bij 70 km/u in 4de. De wagen reed dan veel aangenamer. Nu ik dat ook doe, merk ik dat het verbruik gelijk gebleven is.

Ik zou eventueel nog kunnen twijfelen, want ik rijd tegenwoordig nog weinig met de wagen.

Dan maar een ander voorbeeld: mijn motorfiets. Toen ik mijn huidige motorfiets pas had, reed ik aan 80 km/u in 6de. Geen probleem, de motor kan goed op lage toeren draaien (2cilinder, 1150cc).
Gemiddeld verbruik: 6 liter/100 km.
Bij dezelfde rijstijl rijd ik nu pas in 6de vanaf 100 km/u.
Ik doe weinig autosnelwegtrajecten, dus rijd ik nu veel meer in 5de, bij iets hogere toerentallen.
Gemiddeld verbruik: iets minder dan 6 liter.
Blijkbaar klopt de theorie dan toch dat het toerental van het maximaal koppel het zuinigst is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

xantingo schreef:Blijkbaar klopt de theorie dan toch dat het toerental van het maximaal koppel het zuinigst is.
Als je zo een specifiek voorbeeld met een bepaalde motorfiets voldoende vindt om er een theorie voor auto's mee te veralgemenen, dan heb ik niet de minste twijfel meer aan jouw deskundigheid terzake.

Dus mensen: of jullie nu met een Citroën 2CV of een Porsche 911 rijden, zorg ervoor dat jullie met een toerental rijden waarbij de motor zijn maximum koppel behaalt, dan rijden jullie het zuinigst. Althans toch als jullie de bewijsvoering van xantingo met zijn motorfiets willen geloven.

Zalig de armen van geest!
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

xantingo schreef:Ik rijd met een middenklasser met 1900 turbodiesel motor (90 pk). Zonder veel electronica of directe injectie of andere truken om minder te verbruiken.

Met die wagen verbruik ik 6 liter/100 km; net evenveel als met mijn vroegere Golf TDI 90 pk, een auto die bekend staat om zijn zuinigheid.
Met die 90 pk Golf vind ik 6l/100 km veel ! Ik heb daar ook een tijdje mee rondgebold en kwam nooit boven de 5,5. Gemiddeld was het verbruik net iets meer dan 5 l.
Ik heb enige tijd gereden met een Golf met 105 pk. Hiermee reed ik over het algemeen korte afstanden (max. 35 km) en veel fileverkeer en stadsverkeer. Mijn gemiddeld verbruik was 4,8 l / 100 km.


Ik vraag me af welke 'idioten' de raad geven op een bepaald toerental te schakelen. Zoals hier al een paar keer vermeld moet je dit eerder aanvoelen. Ik schakel soms naar 5de op net iets meer dan 60 km/u, op andere momenten trek ik darentegen door tot meer dan 80 km/u in 4de. Het hangt allemaal af van de belasting van de wagen, helling of geen helling, door acceleren of niet, ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

JC schreef:
xantingo schreef: Met die wagen verbruik ik 6 liter/100 km; net evenveel als met mijn vroegere Golf TDI 90 pk, een auto die bekend staat om zijn zuinigheid.
Met die 90 pk Golf vind ik 6l/100 km veel !
Ik vind dat ook nogal veel - in een Audi A3 rij ik er onder de 5L/100km mee.

Ik vraag me af welke 'idioten' de raad geven op een bepaald toerental te schakelen.
Sites als http://www.hetnieuwerijden.nl/ - al blijkt deze laatste het ondertussen al wel te hebben over
Tussen de 2000 en 2500 toeren.
en
Met de ene auto kan prima ‘50 in de 5’ worden gereden, terwijl een andere auto pas vanaf 60 km/h soepel rijdt in de vijfde versnelling.

Die beginnen "hun kak al in te trekken" zoals men dat hier zo plastisch zegt ... en zullen het nog moeten doen op andere punten (over het meerverbruik van de airco bvb).


Hun voorbeeld van een Peugeot 306 1.9 diesel
http://www.hetnieuwerijden.nl/pop_handge.html
kan ik al uit 200.000+ km ervaring weerleggen.
Zelfs de turbodiesel versie spartelt flink tegen als je op 2000 tpm gaat schakelen.
Plaats reactie