Of voor de veiligheid van de andere weggebruikers.Benny Stinkens schreef:Jozef je hebt gelijk als je stelt dat het geen zin heeft dat op je grafsteen staat hij was in zijn recht of dergelijke.
en dat het soms nodig is om een overtreding te begaan omwille van je veiligheid.
Voor een theorie-examen luidt het antwoord uiteraard: niet op de pechstrook rijden.Maar onze gast heeft wel gevraagd wat hij moest doen op zijn examen en niet wat hij moest doen omwille van de veiligheid.
Als het om de veiligheid gaat zou ik ook zeggen laat het verkeersreglement voor wat het is en schuif aan op de pechstrook maar als het over je examen gaat kan ik dit niet antwoorden.
Voor een praktijkexamen daarentegen, waarover het hier gaat, zou ik zeggen: niet als enkeling op de rechter rijstrook van een autosnelweg blijven staan. Op een praktijkexamen kan en mag je niet alleen het veiligheidsaspekt niet verwaarlozen, maar ook niet je andere wettelijke verplichtingen dan deze uit hoofde van het verkeersreglement.
De kandidaat aanraden te blijven staan op de eerste rijstrook van een autosnelweg wanneer dat duidelijk onverantwoord is wegens het zeer grote gevaar voor hemzelf, de examinator, de eventuele instructeur, de inzittenden van het aanrijdend voertuig en andere weggebruikers, lijkt mij geen correct advies te zijn. Bij een aanrijding kan de kandidaat op basis van het strafwetboek strafrechterlijk aansprakelijk gesteld voor onvrijwillige slagen en verwondingen, al dan niet met de dood tot gevolg, door grove onvoorzichtigheid:
Art. 418. Schuldig aan onopzettelijk doden of aan onopzettelijk toebrengen van letsel is hij die het kwaad veroorzaakt door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen.
Art. 419. Hij die onopzettelijk iemands dood veroorzaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank.
Wanneer de doding het gevolg is van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf drie maanden tot vijf jaar en de geldboete 50 euro tot 2000 euro.
Art. 420. Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen.
Wanneer de slagen of verwondingen het gevolg zijn van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf acht dagen tot een jaar en de geldboete 50 euro tot 1000 euro.
Wie gaat er, zodra de afrit vol staat, als eerste het enorme risico nemen om op de rechter rijstrook te blijven staan? Geen zinnig mens natuurlijk.En we mogen ook niet uit het oog verliezen dat de mensen die daar verkeerd staan aan te schuiven en dan nog aggresief reageren eigenlijk voor de onveiligheid zorgen.
Bovendien baat het ook niet dat men op je grafsteen kan schrijven dat het de schuld van de anderen was. Iedere weggebruiker dient het tot zijn plicht te rekenen om altijd al het mogelijke te doen om een ongeval te vermijden, ook als de anderen fouten maken, en daartoe zo nodig de verkeersregels te overtreden. Defensief rijgedrag heet dat.