pechstrookaanschuiven op een afrit

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Jozef je hebt gelijk als je stelt dat het geen zin heeft dat op je grafsteen staat hij was in zijn recht of dergelijke.
en dat het soms nodig is om een overtreding te begaan omwille van je veiligheid.
Of voor de veiligheid van de andere weggebruikers.
Maar onze gast heeft wel gevraagd wat hij moest doen op zijn examen en niet wat hij moest doen omwille van de veiligheid.

Als het om de veiligheid gaat zou ik ook zeggen laat het verkeersreglement voor wat het is en schuif aan op de pechstrook maar als het over je examen gaat kan ik dit niet antwoorden.
Voor een theorie-examen luidt het antwoord uiteraard: niet op de pechstrook rijden.

Voor een praktijkexamen daarentegen, waarover het hier gaat, zou ik zeggen: niet als enkeling op de rechter rijstrook van een autosnelweg blijven staan. Op een praktijkexamen kan en mag je niet alleen het veiligheidsaspekt niet verwaarlozen, maar ook niet je andere wettelijke verplichtingen dan deze uit hoofde van het verkeersreglement.

De kandidaat aanraden te blijven staan op de eerste rijstrook van een autosnelweg wanneer dat duidelijk onverantwoord is wegens het zeer grote gevaar voor hemzelf, de examinator, de eventuele instructeur, de inzittenden van het aanrijdend voertuig en andere weggebruikers, lijkt mij geen correct advies te zijn. Bij een aanrijding kan de kandidaat op basis van het strafwetboek strafrechterlijk aansprakelijk gesteld voor onvrijwillige slagen en verwondingen, al dan niet met de dood tot gevolg, door grove onvoorzichtigheid:
Art. 418. Schuldig aan onopzettelijk doden of aan onopzettelijk toebrengen van letsel is hij die het kwaad veroorzaakt door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen.

Art. 419. Hij die onopzettelijk iemands dood veroorzaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank.
Wanneer de doding het gevolg is van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf drie maanden tot vijf jaar en de geldboete 50 euro tot 2000 euro.

Art. 420. Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen.
Wanneer de slagen of verwondingen het gevolg zijn van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf acht dagen tot een jaar en de geldboete 50 euro tot 1000 euro.
En we mogen ook niet uit het oog verliezen dat de mensen die daar verkeerd staan aan te schuiven en dan nog aggresief reageren eigenlijk voor de onveiligheid zorgen.
Wie gaat er, zodra de afrit vol staat, als eerste het enorme risico nemen om op de rechter rijstrook te blijven staan? Geen zinnig mens natuurlijk.

Bovendien baat het ook niet dat men op je grafsteen kan schrijven dat het de schuld van de anderen was. Iedere weggebruiker dient het tot zijn plicht te rekenen om altijd al het mogelijke te doen om een ongeval te vermijden, ook als de anderen fouten maken, en daartoe zo nodig de verkeersregels te overtreden. Defensief rijgedrag heet dat.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik kan de argumentering van Jozef wel volgen.

Ik ga eens aan een examinator van dat traject vragen hoe zij dit in praktijk beoordelen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Jozef schreef:Liever een boete dan een grafsteen met het opschrift "Hij volgde de verkeersregels tot in het absurde".
Deze zin vond ik wel grappig toen ik het las maar eigenlijk is dit doodernst.
Ik heb net een cursus ADR-vervoer achter de rug en daar toonden ze een filmpje waar een auto platgewalst wordt tussen 2 vrachtwagens in een tunnel.
Ik kan u verzekeren dat het geen zicht is en er effe een moment van....."slik"..... door het leslokaal ging.


Benny schreef:
En we mogen ook niet uit het oog verliezen dat de mensen die daar verkeerd staan aan te schuiven en dan nog aggresief reageren eigenlijk voor de onveiligheid zorgen.
Ow, hier ben ik niet mee akkoord, die mensen voelen zich terecht in het kruis getast door anderen die er een erg gevaarlijk, onhoffelijk maneuvre uitvoeren, daarbij nog anderen de weg afsnijden, stoppen op een autosnelweg waardoor anderen ongeoorloofde uitwijkmaneuvres moeten gaan uitvoeren en bovendien nog zelf de kans lopen van in de brokken te delen wanneer er ene uitwijkt en tegen hen terecht komt.

De uitleg die ik nu pas zie, met wettelijke argumenten van jozef komt hier net op z'n plaats.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

De uitleg die ik nu pas zie, met wettelijke argumenten van jozef komt hier net op z'n plaats
.

Waar staat dan in de wet dat de eerste die in dit geval moet aanschuiven dit op de pechstrook moet doen :?:

Stel dat ik in een gewone file terecht kom mag ik volgens jullie dan ook even op de pechstrook gaan stoppen omdat ik niet perse de laatste in de rij wil staan. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Waar staat dan in de wet dat de eerste die in dit geval moet aanschuiven dit op de pechstrook moet doen :?:
In de verkeerswetgeving ga je dat nergens vinden. Integendeel, in het verkeersreglement staat dat je niet op een pechstrook mag rijden.

Net als elders op het grondgebied van het koninkrijk België, gelden er op de openbare wegen en plaatsen evenwel ook nog andere wetten dan de verkeerswetgeving. Het is bijvoorbeeld strafbaar om als voetganger volledig in je blootje deel te nemen aan het verkeer, ook al staat dat niet in de verkeerswetgeving: dat staat in een andere wet.

Soms is er tegenspraak tussen wetgevingen uit verschillende domeinen. Zo mag je (behoudens de in het verkeersreglement voorziene uitzonderingen) uit hoofde van de verkeerswetgeving geen doorlopende witte streep in de langsrichting overschrijden. Maar als je dat kunt doen zonder gevaar voor andere weggebruikers en het is noodzakelijk om een voetganger die zich plots op de rijbaan begeeft, niet aan te rijden, dan mag je dat niet alleen doen, doch dan ben je het zelfs verplicht.

Dit is geen geval van overmacht, maar een toepassing van het rechtsbeginsel dat bepaalde belangen (zoals het vermijden van een aanrijding met een voetganger) van hogere orde geacht worden dan sommige andere belangen (zoals het strikt naleven van de verkeersregels). Je hebt dan wel degelijk het verkeersreglement overtreden, maar je hebt daarvoor een grond van verschoning, en de rechter zal daarom zeggen dat je goed gehandeld hebt en je vrijspreken.

Ik ga nog een voorbeeld geven. Een oom van mij heeft zich met zijn wagen op een overweg begeven terwijl de rode knipperlichten en het belsignaal in werking waren. Hij werd aangereden door een trein en overleefde het ongeval niet. Velen waren toen van oordeel dat hij volledig aansprakelijk zou gesteld worden voor het ongeval (voorrang van de spoorvoertuigen, rode knipperlichten en belsignaal genegeerd). Uiteindelijk is uit het onderzoek gebleken dat hij door de laagstaande zon de rode knipperlichten niet kunnen zien heeft, en werd de N.M.B.S. daarom volledig aansprakelijk gesteld op basis van het burgerlijk wetboek:
Art. 1383. Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.
(met dank aan Ford Genk, de werkgever van wijlen mijn oom, die de 6 jaar durende rechtsprocedure volledig bekostigd heeft, en de weduwe en twee kinderen jarenlang financieel aanzienlijke steun verleend heeft).
Benny Stinkens schreef:Stel dat ik in een gewone file terecht kom mag ik volgens jullie dan ook even op de pechstrook gaan stoppen omdat ik niet perse de laatste in de rij wil staan. :?:
Neen. Filevorming gaat gepaard met een aanzienlijke toename van de drukte van het verkeer, en ontstaat relatief geleidelijk. Er gaan tientallen stoplichten en knipperlichten aan. Iemand die achteraan in de file staat en langs achter aangereden wordt, zal dan ook in principe niet aansprakelijk gesteld worden voor dit ongeval.

Heel anders is het als je als enkeling stopt en blijft staan op de rechter rijstrook van een autosnelweg: het gevaar op een aanrijding is dan dermate groot, dat de bestuurder een grove onvoorzichtigheid begaat.

Als er in een zone 30 een auto dwars over de rijbaan staat, en je rijdt hem aan, zul je waarschijnlijk minstens gedeeltelijk aansprakelijk gesteld worden, omdat je de rechter er niet zult kunnen van overtuigen dat je die aanrijding niet had kunnen vermijden.

Als je daarentegen op een autosnelweg, waar je 120 km/h mag en veilig kan rijden, een voetganger aanrijdt die plots de rijbaan oversteekt, liggen de zaken heel anders. In de rechtspraak gaat men er dan van uit dat je een dergelijk plots opduikende hindernis op een autosnelweg tegen die snelheid niet kunt vermijden (waarschijnlijk zal de voetganger zelfs als zwakke weggebruiker geen schadevergoeding krijgen wegens onverschoonbare fout, tenzij hij nog geen 14 jaar oud is).

Ik vrees ten zeerste dat de rechter ook in deze zin zou kunnen oordelen bij een aanrijding van één enkel voertuig dat op de rechter rijstrook van de autosnelweg staat.

Het voorbeeld van Benny toont aan dat we niet lichtzinnig een loopje mogen nemen met de verkeerswetgeving. Je kan bijvoorbeeld geen snelheidsovertreding rechtvaardigen met als voorwendsel dat je echtgenote je vanuit de slaapkamer telefonisch gemeld had dat er zich een inbreker in de woning bevond. Daarvoor moet je de tussenkomst van de Politie vragen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef:die mensen voelen zich terecht in het kruis getast door anderen die er een erg gevaarlijk, onhoffelijk maneuvre uitvoeren, daarbij nog anderen de weg afsnijden, stoppen op een autosnelweg waardoor anderen ongeoorloofde uitwijkmaneuvres moeten gaan uitvoeren en bovendien nog zelf de kans lopen van in de brokken te delen wanneer er ene uitwijkt en tegen hen terecht komt.
Dat is inderdaad de reactie die je van de meeste Belgische bestuurders mag verwachten: ze laten je er gewoon niet meer tussen, ook al riskeren ze daardoor zelf in de brokken te delen.

Persoonlijk zou ik, als ik daar op de pechstrook sta aan te schuiven, en een bestuurder te mijner hoogte op de rijbaan van de autosnelweg stopt om te kunnen invoegen op de afrit, zo spoedig mogelijk alles doen wat ik kan om hem ertussen te laten, ten einde de kans op een ongeval te vermijden. Dat ik daar dan al 10 minuten sta aan te schuiven en deze bestuurder mij voorkruipt, vind ik minder erg dan een verkeersongeval, ook al zou ik daarbij zelf geen schade oplopen.

Dit omdat het vermijden van verkeersongevallen voor mij de hoogste prioriteit is. Ik ben zeker niet heiliger dan de paus, en als ik een fout van een andere verkeersdeelnemer moet opvangen die louter aan ongebreidelde arrogantie van hem te wijten is, dan voel ik ook wel mijn adrenalinepeil stijgen. Maar gelukkig besef ik dan meestal ook wel: als hij geen verstand heeft, dan moet ik er voor twee hebben.

Ik begrijp echter wel dat je, indien het geen gevaar oplevert, zo nu en dan eens een asociale bestuurder duidelijk maakt dat zijn gedrag onaanvaardbaar is. Hoewel ik mij daar persoonlijk alsmaar meer van onthoud, gelet op de agressieve reacties waartoe dit kan leiden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef

Ik ben het in grote lijnen met je eens vooral wat de veiligheid betreft dat sommige dingen zelfs boven het verkeersreglement gaan.

Maar wat het moeilijkste zal nu zijn is de vraag: wanneer mag ik op de pechstrook gaan staan en wanneer niet?

In bovenstaand geval gaat het over wegenwerken waar dit probleem zich dus dagelijks voordoet.
Maar er zijn bevoorbeeld nog gevallen waar het om een gewone file gaat en dus de afrit in kwestie te kort is moeten we daar dan de raad geven om op een gegeven moment op de pechstrook te gaan staan :?:

En als ik goed kan lezen zou een rechter het mij eerder kwalijk nemen als ik op de rijbaan in mijn gat gereden wordt en hij het dus beter vond dat ik op de pechstrook had gestaan.

Vraag ik me wel af hoe die rechter zou reageren als ik op de pechstrook in mijn gat gereden wordt want dit is ook een veelvoorkomend verschijnsel :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Maar wat het moeilijkste zal nu zijn is de vraag: wanneer mag ik op de pechstrook gaan staan en wanneer niet?

In bovenstaand geval gaat het over wegenwerken waar dit probleem zich dus dagelijks voordoet.
Maar er zijn bevoorbeeld nog gevallen waar het om een gewone file gaat en dus de afrit in kwestie te kort is moeten we daar dan de raad geven om op een gegeven moment op de pechstrook te gaan staan :?:
Wat de afrit van de E40 in Aalter richting kust betreft, gaat het niet om wegenwerken.

De afrit ligt gedeeltelijk naast de rijbaan van de autosnelweg en is relatief lang, doch eindigt bij een rotonde (bestuurders op de rotonde hebben voorrang). Hij leidt onder meer via die rotonde naar de Knokkebaan, een veel gebruikte weg naar de oostkust. Daardoor geraakt de afrit verzadigd bij druk verkeer naar de kust.

Het gebeurt dat de Politie de doorstroming voortreffelijk bevordert door het verkeer op de rotonde ter hoogte van die afrit te kanaliseren naar de linker rijstrook van de rotonde, zodat de bestuurders die van de afrit komen de rotonde ongehinderd kunnen oprijden op haar rechter rijstrook. Er zijn anders immers veel asociale bestuurders die bijna volledig rondrijden op de rotonde op de rechter rijstrook.

Ik vermoed evenwel dat de Politie hiervoor dikwijls geen manschappen ter beschikking heeft. Dan staat men op de autosnelweg tot ver op de pechstrook aan te schuiven.

Wat het praktijkexamen betreft, zouden we moeten te weten komen wat de examinatoren in zo een geval verwachten: mee aanschuiven op de pechstrook of de volgende afrit nemen en terugkeren, want als enkeling blijven staan op de rechter rijstrook is geen optie vanwege het aanzienlijke gevaar op een aanrijding.

Gaat het niet over het praktijkexamen, dan zou ik de leerlingen aanraden: neem de volgende afrit en keer terug, maar als je het echt niet laten kunt om toch deze afrit te nemen, blijf dan niet als enkeling op de rechter rijstrook van de autosnelweg staan.
En als ik goed kan lezen zou een rechter het mij eerder kwalijk nemen als ik op de rijbaan in mijn gat gereden wordt en hij het dus beter vond dat ik op de pechstrook had gestaan.
Met het respekt dat ik aan de magistratuur verschuldigd ben, dien ik een oordeel aan de wijsheid van het hof over te laten, doch acht ik niettemin de kans groot dat een rechter zo zou oordelen.
Vraag ik me wel af hoe die rechter zou reageren als ik op de pechstrook in mijn gat gereden wordt want dit is ook een veelvoorkomend verschijnsel :?:
Als je niet meer kunt verder rijden wegens een defect of een ongeval, is er uiteraard geen probleem: dan mag je gebruik maken van de pechstrook.

In het geval van voormelde afrit Aalter zou de rechter kunnen oordelen dat je beter de volgende afrit genomen had en teruggekeerd was. Maar wat deze specifieke afrit betreft, is het gevaar om aangereden te worden op de pechstrook niet groter dan op het eerste deel van de afrit, dat gewoon in het verlengde van de pechstrook naast de rijbaan van de autosnelweg ligt.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef:Maar wat het moeilijkste zal nu zijn is de vraag: wanneer mag ik op de pechstrook gaan staan en wanneer niet?

In bovenstaand geval gaat het over wegenwerken waar dit probleem zich dus dagelijks voordoet.
Maar er zijn bevoorbeeld nog gevallen waar het om een gewone file gaat en dus de afrit in kwestie te kort is moeten we daar dan de raad geven om op een gegeven moment op de pechstrook te gaan staan :?:
Hier mag men de 2 niet door elkaar gaan halen.
Een gewone fille op de autosnelweg en een fille op een afrit is toch wel helemaal iets anders.

Wanneer er een fille is op de autosnelweg mag men uiteraard niet op de pechstrook gaan rijden.
Niet alleen om de hulpdiensten doorgang te verlenen maar bovendien ook erg asociaal tegenover diegenen die wel netjes in de fille staan aan te schuiven.
Wanneer er fille is op de afrit en vlot verkeer op de snelweg is de situatie eerder omgekeerd ware het niet dat de wetgeving dit tegenspreekt (wat eigenlijk normaal is).
Hier doe je dan net hetzelfde dan diegene die de pechstrook gebruiken bij een gewone fille, nl. de fille inhalen om anderen op een ongeoorloofde manier in te halen.
Jozef schreef:Het gebeurt dat de Politie de doorstroming voortreffelijk bevordert door het verkeer op de rotonde ter hoogte van die afrit te kanaliseren naar de linker rijstrook van de rotonde, zodat de bestuurders die van de afrit komen de rotonde ongehinderd kunnen oprijden op haar rechter rijstrook. Er zijn anders immers veel asociale bestuurders die bijna volledig rondrijden op de rotonde op de rechter rijstrook.

Ik vermoed evenwel dat de Politie hiervoor dikwijls geen manschappen ter beschikking heeft. Dan staat men op de autosnelweg tot ver op de pechstrook aan te schuiven.
Zoals men in het chauffeursjargon pleegt te zeggen "de flikken wonen daar".
Op het einde van de afrit was daar vroeger namelijk een rijkswachtkazerne, ik neem aan dat dit nu de federale is die daar zit (ik weet het niet want het is reeds een tijdje geleden dat ik daar langskwam)
Jozef schreef:Wat het praktijkexamen betreft, zouden we moeten te weten komen wat de examinatoren in zo een geval verwachten: mee aanschuiven op de pechstrook of de volgende afrit nemen en terugkeren, want als enkeling blijven staan op de rechter rijstrook is geen optie vanwege het aanzienlijke gevaar op een aanrijding.
Dit vraag ik me ook reeds de gehele duur van dit topic (en langer) af. :wink:


Jozef schreef:
Vraag ik me wel af hoe die rechter zou reageren als ik op de pechstrook in mijn gat gereden wordt want dit is ook een veelvoorkomend verschijnsel :?:
Als je niet meer kunt verder rijden wegens een defect of een ongeval, is er uiteraard geen probleem: dan mag je gebruik maken van de pechstrook.

In het geval van voormelde afrit Aalter zou de rechter kunnen oordelen dat je beter de volgende afrit genomen had en teruggekeerd was. Maar wat deze specifieke afrit betreft, is het gevaar om aangereden te worden op de pechstrook niet groter dan op het eerste deel van de afrit, dat gewoon in het verlengde van de pechstrook naast de rijbaan van de autosnelweg ligt.
Ik dacht niet dat het toegelaten is om op de pechstrook te rijden, laat staan tegen een voertuig te rijden dat daar om eender welke reden dan ook, stilstaat of aan het aanschuiven is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef:Zoals men in het chauffeursjargon pleegt te zeggen "de flikken wonen daar".
Op het einde van de afrit was daar vroeger namelijk een rijkswachtkazerne, ik neem aan dat dit nu de federale is die daar zit (ik weet het niet want het is reeds een tijdje geleden dat ik daar langskwam)
Daar zit nu inderdaad de federale. Geregeld doen ze verkeerscontroles aan het einde van de afrit. Er is daar zo een vriendelijke dame bij, dat ik speciaal daar nog eens zou langsrijden als er een controle is (het kan toch niet verboden zijn een politiebeambte een complimentje te maken en terwijl een naamkaartje af te geven, hé ...). :D

De lokale van Aalter-Knesselaere zit in de Stationsstraat in Aalter.
Ik dacht niet dat het toegelaten is om op de pechstrook te rijden, laat staan tegen een voertuig te rijden dat daar om eender welke reden dan ook, stilstaat of aan het aanschuiven is.
Wat niet wegneemt dat het relatief gevaarlijk is op de pechstrook, en het best is om achter de vangrail plaats te nemen als je daar op hulp moet wachten.

Toen ik onlangs op een parking langs een autosnelweg op iemand stond te wachten, viel het mij op dat er geen minuut voorbijging zonder dat ik de banden van een vrachtwagen over de geribbelde witte streep die de rijbaan van de pechtstrook scheidt hoorde ratelen.

Als ik een vrachtwagen over die streep zie rijden, geef ik een aantal claxonstoten terwijl ik hem inhaal. Uit een vriendelijk lichtsignaal dat ik daarna meestal krijg, blijkt dat mijn vermoeden juist was: de bestuurder was aan het indommelen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Vandaag gelezen op vrtnieuws.net:

Zwaar ongeval op de E313 in Lummen
ma 01/10/07 - Op de E313 in Lummen zijn er in de richting van Hasselt vijf gewonden gevallen bij een ongeval met twee auto's en een vrachtwagen. Er staat een file in de twee richtingen.
(VRT)

Twee gewonden zijn er erg aan toe.

Een auto met vier inzittenden wilde invoegen in een file en reed daarbij in op een stilstaande vrachtwagen.

De auto werd weggeslingerd en een andere auto reed er op in. De brandweer moest de vier inzittenden bevrijden.

Er staat een file in de twee richtingen in Lummen, maar de weg is intussen weer vrijgemaakt.



De situatie in Lummen is ook al lang bekend, en toch gebeuren er nog geregeld ongevallen als dit.

Als je het mij vraagt kan je daar inderdaad ook beter aanschuiven op de pechstrook, beter dan te willen invoegen waar het wettelijk toegestaan is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

xantingo schreef:Als je het mij vraagt kan je daar inderdaad ook beter aanschuiven op de pechstrook, beter dan te willen invoegen waar het wettelijk toegestaan is.
In Lummen heb je weinig keuze... Pechstrook op, of doorrijden.

Kameraad van me heeft enkele jaren geleden rijschool gevolgd. De raad die hij kreeg van zijn instructeur: "Als je de snelweg in Lummen passeert, en je moet zelf het klaverblad niet op, ga dan naar de linkerstrook, en blijf daar rijden, tot je voorbij het klaverblad bent."

Niet correct om zoiets aan te leren, maar wat mij betreft een zeer wijze raad.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Vanavond eens speciaal via klaverblad Lummen gereden toen ik in de buurd was. Ik dacht dat daar grote verbeteringswerken op til stonden.
Ik heb ter plaatse moeten vaststellen dat de foute situatie van 10 jaar terug nog steeds identiek dezelfde is. :cry:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Aha, toch niet verkeerd ingelicht.
Ik kwam uit de richting Leuven om richting Antwerpen op te rijden (het was wel donker) en heb helemaal niks van werkzaamheden gemerkt.
Plaats reactie