Remmen en afslaan

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Vlien
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2007, 17:15

Remmen en afslaan

Bericht door Vlien »

Hey,
ik ben vorige week mijn examen gaan doen en was gebuisd omdat mijn rem-en padaaltechniek bij het afslaan blijkbaar niet goed is. (Wat ik heel raar vind, want ik heb rijschool gevolgd)
Mijn vraagje is dus: hoe is de juiste techniek om af te slaan?

PS: nog een vraagje: mag je remmen en terugschakelen tegelijk voor een bocht? Ik bedoel dus remmen - naar tweede schakelen - en nog efkes verder remmen om da ik anders veel te snel door den bocht ga
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Normaal rem je af en schakel je terug vóór het afslaan, zodat je gekoppeld rijdt als je afslaat.
Hetzelfde geldt voor een bocht.
Je remt af en schakelt eventueel terug vóór de bocht, zodat je snelheid aangepast is in en aan de bocht.
In de bocht zelf geef je dan weer gas bij.
In ieder geval niet remmen in de bocht zelf.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

wobotje schreef:Normaal rem je af en schakel je terug vóór het afslaan, zodat je gekoppeld rijdt als je afslaat.
Uh, bedoel je dat tijdens het afslaan of de bocht het koppelingspedaal altijd in gedrukt hebt? :oops: Ik rem lichtjes af (zodat de remlichten gaan branden is mij gezegd) en terwijl ik dat doe koppel ik terug en rem evt nog wat af dmv het koppelingspedaal, in de bocht geef ik dan weer gas bij. Als ik dit op m'n examen doe, is dit dan goed of fout...???
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

klasina schreef:Uh, bedoel je dat tijdens het afslaan of de bocht het koppelingspedaal altijd in gedrukt hebt?
Nee, zeker niet!!
Het koppelingspedaal indrukken = ontkoppeld.
Ik heb het over gekoppeld de bocht nemen.
Dus je koppelingspedaal niet indrukken.
klasina schreef:Ik rem lichtjes af (zodat de remlichten gaan branden is mij gezegd) en terwijl ik dat doe koppel ik terug en rem evt nog wat af dmv het koppelingspedaal, in de bocht geef ik dan weer gas bij. Als ik dit op m'n examen doe, is dit dan goed of fout...???
Ja, dat is ook ongeveer wat ik zei.
Hoewel ik niet zou afremmen met het koppelingspedaal...

Toch even de terminologie onder handen nemen ;)
Je kopppelt niet terug, maar je schakelt terug.
Je schakelt terug door te ontkoppelen (= koppelingspedaal indrukken), de versnelling te veranderen en daarna weer te koppelen (= koppelingspedaal terug lossen).
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

wobotje schreef: Toch even de terminologie onder handen nemen ;)
Je kopppelt niet terug, maar je schakelt terug.
Je schakelt terug door te ontkoppelen (= koppelingspedaal indrukken), de versnelling te veranderen en daarna weer te koppelen (= koppelingspedaal terug lossen).
:lol: Dank! Ik lees en hoor ook altijd veel franse benamingen die blijkbaar erg veel gebruikt worden in vlaanderen (in de nationale rijtest op vtm waren ze ook al bezig), ik als hollander ben dan helemaal de weg kwijt :lol: Maar bedankt voor het scheppen van duidelijkheid, ben mee nu, weer wat geleerd vandaag (niet tegen m'n man zeggen, die had me dit ook al eens verteld bij nader inzien) 8)
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Graag gedaan :)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

klasina schreef:in de bocht geef ik dan weer gas bij.
In princiepe is dit goed maar toch had ik graag even opgemerkt dat je best niet teveel gas bij heeft.

Bij droog weer, voorwielaandrijving en geen te zware motor kan je niks verkeerd doen daarmee.
Bij achterwielaandrijving, zware motor (veel pk's), regen, ijzel, nieuw wegdek,... zou je voertuig wel eens rond z'n as beginnen draaien wanneer je teveel gas heeft. :wink:
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Nou het is een tikje gas bijgeven om de bocht beschaafd door te komen, niet om enorm op te trekken en met piepende banden weg te rijden hoor :lol: Zeker als je traag rijdt (op een parking ofzo) lijkt het me toch wel nodig ...of ik ben een hele slechte leerling :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

klasina schreef:of ik ben een hele slechte leerling :wink:
Nope, op dit gebied een goede volgens dat ik hier lees. :wink: :D
Gast

Bericht door Gast »

ja k maar tuurlijk ga ik niet remmen en ontkoppelen in de bocht, spreek voor alle duidelijkheid dus voor ik mn bocht effectief neem.

vroeg mij gwn af of het op zich een probleem is als ik rem en ontkopppel tegelijk of dat dit appart moet !
vind het namelijk niet echt duidelijk gezegd,....
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:vroeg mij gwn af of het op zich een probleem is als ik rem en ontkopppel tegelijk of dat dit appart moet !
vind het namelijk niet echt duidelijk gezegd,....
Nog maar eens voor de duidelijkheid dan:
- éérst remmen met de voetrem
- daarna ontkoppelen, op voorwaarde dat je motor laag genoeg gezakt is in toeren.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Anonymous schreef:vroeg mij gwn af of het op zich een probleem is als ik rem en ontkopppel tegelijk of dat dit appart moet !
vind het namelijk niet echt duidelijk gezegd,....
Voor de mekaniek van de auto zelf doet het er niet echt toe of je nu het 1 voor het ander of samen doet.
Heeft eerder te maken met rijstijl, comfort, wegligging enzomeer. :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:[Voor de mekaniek van de auto zelf doet het er niet echt toe of je nu het 1 voor het ander of samen doet.
Heeft eerder te maken met rijstijl, comfort, wegligging enzomeer. :wink:
Voornamelijk met wegligging... best niet ontkoppeld de bocht in, tenzij je het decor wil gaan bezichtigen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:tenzij je het decor wil gaan bezichtigen.
Of verbouwen :lol: :lol: :lol:
Eén van de redenen waarom ik persoonlijk handgeschakeld verkies boven een automaat.
Plaats reactie