Remmen en afslaan
Remmen en afslaan
Hey,
ik ben vorige week mijn examen gaan doen en was gebuisd omdat mijn rem-en padaaltechniek bij het afslaan blijkbaar niet goed is. (Wat ik heel raar vind, want ik heb rijschool gevolgd)
Mijn vraagje is dus: hoe is de juiste techniek om af te slaan?
PS: nog een vraagje: mag je remmen en terugschakelen tegelijk voor een bocht? Ik bedoel dus remmen - naar tweede schakelen - en nog efkes verder remmen om da ik anders veel te snel door den bocht ga
ik ben vorige week mijn examen gaan doen en was gebuisd omdat mijn rem-en padaaltechniek bij het afslaan blijkbaar niet goed is. (Wat ik heel raar vind, want ik heb rijschool gevolgd)
Mijn vraagje is dus: hoe is de juiste techniek om af te slaan?
PS: nog een vraagje: mag je remmen en terugschakelen tegelijk voor een bocht? Ik bedoel dus remmen - naar tweede schakelen - en nog efkes verder remmen om da ik anders veel te snel door den bocht ga
Normaal rem je af en schakel je terug vóór het afslaan, zodat je gekoppeld rijdt als je afslaat.
Hetzelfde geldt voor een bocht.
Je remt af en schakelt eventueel terug vóór de bocht, zodat je snelheid aangepast is in en aan de bocht.
In de bocht zelf geef je dan weer gas bij.
In ieder geval niet remmen in de bocht zelf.
Hetzelfde geldt voor een bocht.
Je remt af en schakelt eventueel terug vóór de bocht, zodat je snelheid aangepast is in en aan de bocht.
In de bocht zelf geef je dan weer gas bij.
In ieder geval niet remmen in de bocht zelf.
Uh, bedoel je dat tijdens het afslaan of de bocht het koppelingspedaal altijd in gedrukt hebt? Ik rem lichtjes af (zodat de remlichten gaan branden is mij gezegd) en terwijl ik dat doe koppel ik terug en rem evt nog wat af dmv het koppelingspedaal, in de bocht geef ik dan weer gas bij. Als ik dit op m'n examen doe, is dit dan goed of fout...???wobotje schreef:Normaal rem je af en schakel je terug vóór het afslaan, zodat je gekoppeld rijdt als je afslaat.
Nee, zeker niet!!klasina schreef:Uh, bedoel je dat tijdens het afslaan of de bocht het koppelingspedaal altijd in gedrukt hebt?
Het koppelingspedaal indrukken = ontkoppeld.
Ik heb het over gekoppeld de bocht nemen.
Dus je koppelingspedaal niet indrukken.
Ja, dat is ook ongeveer wat ik zei.klasina schreef:Ik rem lichtjes af (zodat de remlichten gaan branden is mij gezegd) en terwijl ik dat doe koppel ik terug en rem evt nog wat af dmv het koppelingspedaal, in de bocht geef ik dan weer gas bij. Als ik dit op m'n examen doe, is dit dan goed of fout...???
Hoewel ik niet zou afremmen met het koppelingspedaal...
Toch even de terminologie onder handen nemen
Je kopppelt niet terug, maar je schakelt terug.
Je schakelt terug door te ontkoppelen (= koppelingspedaal indrukken), de versnelling te veranderen en daarna weer te koppelen (= koppelingspedaal terug lossen).
Dank! Ik lees en hoor ook altijd veel franse benamingen die blijkbaar erg veel gebruikt worden in vlaanderen (in de nationale rijtest op vtm waren ze ook al bezig), ik als hollander ben dan helemaal de weg kwijt Maar bedankt voor het scheppen van duidelijkheid, ben mee nu, weer wat geleerd vandaag (niet tegen m'n man zeggen, die had me dit ook al eens verteld bij nader inzien)wobotje schreef: Toch even de terminologie onder handen nemen
Je kopppelt niet terug, maar je schakelt terug.
Je schakelt terug door te ontkoppelen (= koppelingspedaal indrukken), de versnelling te veranderen en daarna weer te koppelen (= koppelingspedaal terug lossen).
In princiepe is dit goed maar toch had ik graag even opgemerkt dat je best niet teveel gas bij heeft.klasina schreef:in de bocht geef ik dan weer gas bij.
Bij droog weer, voorwielaandrijving en geen te zware motor kan je niks verkeerd doen daarmee.
Bij achterwielaandrijving, zware motor (veel pk's), regen, ijzel, nieuw wegdek,... zou je voertuig wel eens rond z'n as beginnen draaien wanneer je teveel gas heeft.
Nog maar eens voor de duidelijkheid dan:Anonymous schreef:vroeg mij gwn af of het op zich een probleem is als ik rem en ontkopppel tegelijk of dat dit appart moet !
vind het namelijk niet echt duidelijk gezegd,....
- éérst remmen met de voetrem
- daarna ontkoppelen, op voorwaarde dat je motor laag genoeg gezakt is in toeren.
Voor de mekaniek van de auto zelf doet het er niet echt toe of je nu het 1 voor het ander of samen doet.Anonymous schreef:vroeg mij gwn af of het op zich een probleem is als ik rem en ontkopppel tegelijk of dat dit appart moet !
vind het namelijk niet echt duidelijk gezegd,....
Heeft eerder te maken met rijstijl, comfort, wegligging enzomeer.
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Voornamelijk met wegligging... best niet ontkoppeld de bocht in, tenzij je het decor wil gaan bezichtigen.bibi585 schreef:[Voor de mekaniek van de auto zelf doet het er niet echt toe of je nu het 1 voor het ander of samen doet.
Heeft eerder te maken met rijstijl, comfort, wegligging enzomeer.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)