vraagje examenroute

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
vlinder

vraagje examenroute

Bericht door vlinder »

Hoi ik heb een vraagje.

Toen ik mijn rijexamen ging doen (examencentrum Brakel) moest ik op voorhand een kaartje trekken met de stad waar we naartoe zouden gaan om het examen af te leggen. Ik trok dus dat kaartje en mijn examinatrice keek er amper een halve seconde naar en stak het snel weer tussen die andere kaartjes. Ik heb dus mijn examen in Geraardsbergen moeten doen (de moeilijkste van alle mogelijkheden).

Nu, dat kan best zijn dat ik idd Geraardsbergen getrokken heb, maar ik kan toch even goed iets anders getrokken hebben en zij kan dan evengoed gedacht hebben van "goh, kga die toch maar naar G'Bergen sturen".

Nu mijn vraag dus: mag mijn begeleider op voorhand zien welke stad ik getrokken heb?
Ik kan wel begrijpen dat ik dat niet op voorhand mag weten, maar moest mijn begeleider het kaartje ook mogen zien, dan ben ik tenminste zeker dat het eerlijk is en dat ze me niet weer gelijk waar naartoe sturen.

Alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

beste Vlinder,

Eigenlijk heeft dit toch niet zoveel belang. Als je examen gaat doen, moet je toch overal kunnen rijden hé, en niet alleen op de makkelijke routes.

Maar geloof me gerust, de examinator zal wel uitvoeren wat op het kaartje staat dat jij trekt. Waarom zou hij jou naar een andere route sturen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

eugeen schreef:Waarom zou hij jou naar een andere route sturen?
Misschien omdat ik nu gebuisd ben, en alle redenen zijn goed om de examinator daarvan de oorzaak te maken?
Want ik kan echt al wel heel goed rijden, enkel op dat heel moeilijk parcours in Geraardsbergen liep het mis... :twisted:
vlinder

Bericht door vlinder »

Ha ha. Ik kan idd vlot rijden. Ik rij al meer dan een jaar met een voorlopig rijbewijs en ben uiteindelijk mijn examen gaan doen omdat niemand nog begreep waarom ik met die L bleef rondrijden.

Ik ben er trouwens toch van overtuigd dat die examinator mij gelijk waar naartoe kan sturen. Er is toch geen controle op blijkbaar.

Het lijkt ook allemaal niet bepaald eerlijk in die examencentra. Enkele van mijn vrienden hebben met de rijschool leren rijden, trokken toevallig (?) de stad waar ze wonen om examen te doen en waren de eerste maal geslaagd. Anderen, zoals ik, leerden rijden zonder rijschool en trekken toevallig (?) het moeilijkste parcours. Allemaal heel toevallig hoor.
Rijscholen moeten ze natuurlijk te vriend houden, anders verplaatsen die hun hoofdzetel en gaan ze naar een ander examencentrum (bye bye inkomsten voor dat examencentrum). Maar gewone mensen kunnen moeilijk verhuizen om onder een ander examencentrum te vallen hé (laten ze die dus maar een paar keer terug komen).

Maar goed, mijn begeleider mag de volgende keer dat kaartje dus niet zien? Nou goed, dan maar hopen dat ik niet weer die rotstad trek.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Vreemd. Toen ik mijn examen ging doen (2 jaar terug) mocht ik een kaartje trekken, en het daarna zelf zien, en werd er gezegd in welke volgorde we de punten gingen passeren.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

xantingo schreef:Misschien omdat ik nu gebuisd ben, en alle redenen zijn goed om de examinator daarvan de oorzaak te maken?
Want ik kan echt al wel heel goed rijden, enkel op dat heel moeilijk parcours in Geraardsbergen liep het mis... :twisted:
... 'k zat er toch niet ver naast, zo te zien...

vlinder schreef:Ha ha. Ik kan idd vlot rijden.

Maar goed, mijn begeleider mag de volgende keer dat kaartje dus niet zien? Nou goed, dan maar hopen dat ik niet weer die rotstad trek.
vlinder

Bericht door vlinder »

Zeg vriend, als het is om met mij te spotten hoef je heus niet te antwoorden hoor.
Ik weet ook wel dat je overal moet kunnen rijden, maar zo'n examen op zich is al vrij stressy en als het parcours dan nog niet meevalt is dat nog een minpuntje erbij.

Hoewel ik dus nog niet echt een antwoord heb gekregen op mijn vraag en ik dus niet weet of het eigelijk wel kan, is mijn begeleider toch van mening dat ze het kaartje wil zien.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vlinder schreef:Zeg vriend, als het is om met mij te spotten hoef je heus niet te antwoorden hoor.
Juist, dat mag hier zeker de bedoeling niet zijn.

Vlinder schreef:Enkele van mijn vrienden hebben met de rijschool leren rijden, trokken toevallig (?) de stad waar ze wonen om examen te doen en waren de eerste maal geslaagd. Anderen, zoals ik, leerden rijden zonder rijschool en trekken toevallig (?) het moeilijkste parcours. Allemaal heel toevallig hoor.
Rijscholen moeten ze natuurlijk te vriend houden, anders verplaatsen die hun hoofdzetel en gaan ze naar een ander examencentrum (bye bye inkomsten voor dat examencentrum).
Wat we hier zeer regelmatig horen is...

1. Dat jongeren die via vrije begeleiding leren rijden, de indruk hebben dat ze een moeilijker parcours moeten afleggen dan jongeren die via een rijschool leren rijden.

maar ook:

2. Dat jongeren die via een rijschool leren rijden de indruk hebben dat zij een moeilijker parcours moeten afleggen dan de jongeren die via vrije begeleiding leren rijden.


Ieder parcours is uiteraard niet even gemakkelijk als het andere. En ik denk dat de factor "geluk" ook een beetje meespeelt.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

eugeen schreef:
Vlinder schreef:Zeg vriend, als het is om met mij te spotten hoef je heus niet te antwoorden hoor.
Juist, dat mag hier zeker de bedoeling niet zijn.
Dat is ook niet mijn bedoeling.
Het is nu eenmaal zo dat je elk parcours foutloos moet kunnen afleggen, moeilijk of niet.
En wanneer dat niet lukt, betekent het dat je nog wat langer zal moeten oefenen, desnoods met een andere begeleider die je op fouten zal kunnen wijzen die je onbewust nog maakt.

Het is niet omdat je van jezelf vindt dat je al goed kan rijden, dat het ook zo is.

Sommige mensen vinden ook dat ze kunnen zingen als Bono, tot ze voor de jury van Idool staan. Dan zie zelfs ik dat ze niet kunnen zingen.

Met autorijden is het net zo. Ieder zijn vak. En de enige die dat kan beoordelen is de examinator.

Het is dan van jou uit niet correct om zijn bevindingen in twijfel te trekken en als reden aan te halen dat je dat briefje niet mocht zien. Die man is wellicht professioneel genoeg om zich niet met zulke onnozelheden bezig te houden.
Caroline
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2007, 14:49

Bericht door Caroline »

Ik weet niet of dit in Brakel ook het geval is, maar op de kaartjes waaruit ik moest trekken (in Deurne) stond in een groot vierkant een nummer en daarnaast de punten waar we langs zouden rijden. Mijn examinator heeft heel vluchtig gekeken naar het kaartje, alleen om het nummer te zien. Hij wist namelijk vanbuiten welke punten bij welk nummer hoorden.

Zou het dan misschien kunnen dat je examinatrice ook vanbuiten wist welke punten er bij jouw kaartje hoorden?
Oiman
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2007, 09:35
Locatie: Mol

Bericht door Oiman »

Moest ik weten dat één route moeilijker was, zou ik daar toch zeker veel gaan oefenen, want als ge weet da ge de moeilijke kunt, kunde de 'gemakkelijke' toch ook?
Plaats reactie