Enkele vraagjes...
Enkele vraagjes...
Vooreerst wil ik jullie bedanken voor deze schitterende site,
uitstekende bron van info voor beginnende bestuurders.
Volgende week ga ik mijn praktijkexamen doen, en er zijn
nog enkele puntjes waar ik onzeker over ben.
1. Als je vanuit een schuine zijstraat een voorrangsweg oprijdt naar rechts (meestal het geval bij een ring) , moet je dan links of rechts pinken? Meestal pink ik naar rechts, omdat je "rechts afdraait", maar je zou het ook kunnen beschouwen als "links invoegen". Dus ik twijfel een beetje.
2. Bij het afremmen op de motor met terugschakelen, voor een verkeerslicht, zit ik nogal snel op en lage snelheid en moet ik
nog een 20tal meter in 2e versnelling voortrijden om aan te sluiten.
Is dit een teken dat mijn techniek fout is, of moet ik gewoon later beginnen met afremmen? Ik begin meestal af te remmen op de plaats
waar de meesten hun remlichten aangaan...
3. De auto waarmee ik examen ga doen is korter (opel corsa van de rijschool) dan degene waar ik mee geoefend heb (audi 80). Zijn er dingen waar ik dan speciaal op moet letten?
Alvast bedankt!
uitstekende bron van info voor beginnende bestuurders.
Volgende week ga ik mijn praktijkexamen doen, en er zijn
nog enkele puntjes waar ik onzeker over ben.
1. Als je vanuit een schuine zijstraat een voorrangsweg oprijdt naar rechts (meestal het geval bij een ring) , moet je dan links of rechts pinken? Meestal pink ik naar rechts, omdat je "rechts afdraait", maar je zou het ook kunnen beschouwen als "links invoegen". Dus ik twijfel een beetje.
2. Bij het afremmen op de motor met terugschakelen, voor een verkeerslicht, zit ik nogal snel op en lage snelheid en moet ik
nog een 20tal meter in 2e versnelling voortrijden om aan te sluiten.
Is dit een teken dat mijn techniek fout is, of moet ik gewoon later beginnen met afremmen? Ik begin meestal af te remmen op de plaats
waar de meesten hun remlichten aangaan...
3. De auto waarmee ik examen ga doen is korter (opel corsa van de rijschool) dan degene waar ik mee geoefend heb (audi 80). Zijn er dingen waar ik dan speciaal op moet letten?
Alvast bedankt!
1. Snap het niet direct, maar veronderstel, manoeuvre gaat naar rechts dus rechts pinken.
2. Of je remt te rap af of te vroeg. hierin kan ik alleen zeggen, oefening baart kunst. Kunt ge niet van 2de naar neutraal gaan en laten voort bollen?
3. aan te raden is een evalutatieles te doen, op zich is de beweging hetzelfde maar als het lang geleden is misschien beter een uurtje vroeger afspreken met de rijschool en de auto terug gewoon worden. Heb ik ook gedaan, verschil renault grand espace (thuis) <->nissan almera (rijschool) was te groot.
2. Of je remt te rap af of te vroeg. hierin kan ik alleen zeggen, oefening baart kunst. Kunt ge niet van 2de naar neutraal gaan en laten voort bollen?
3. aan te raden is een evalutatieles te doen, op zich is de beweging hetzelfde maar als het lang geleden is misschien beter een uurtje vroeger afspreken met de rijschool en de auto terug gewoon worden. Heb ik ook gedaan, verschil renault grand espace (thuis) <->nissan almera (rijschool) was te groot.
1. Heb je hier nergens een afbeelding/fotootje van om te verduidelijken? Mja aangezien je naar rechts moet, toch waarschijnlijk naar rechts pinken he?
2. Ik zou het niet weten, ik heb nog geen praktijkervaring
3. Idd eens oefenles gaan nemen, vele rijscholen bieden zoiets aan als een evaluatieles. Je kan dat dan doen als je van plan bent je praktijk te gaan doen, en ja dan zien zij wat je nog best eens zou oefenen en zie jij voor jezelf het verschil eens met de auto van de rijschool. Maar waarom ga je niet met je eigen auto examen doen?
2. Ik zou het niet weten, ik heb nog geen praktijkervaring
3. Idd eens oefenles gaan nemen, vele rijscholen bieden zoiets aan als een evaluatieles. Je kan dat dan doen als je van plan bent je praktijk te gaan doen, en ja dan zien zij wat je nog best eens zou oefenen en zie jij voor jezelf het verschil eens met de auto van de rijschool. Maar waarom ga je niet met je eigen auto examen doen?
Re: Enkele vraagjes...
Je verandert van richting naar rechts, dus pink je naar rechts.Oiman schreef: 1. Als je vanuit een schuine zijstraat een voorrangsweg oprijdt naar rechts (meestal het geval bij een ring) , moet je dan links of rechts pinken? Meestal pink ik naar rechts, omdat je "rechts afdraait", maar je zou het ook kunnen beschouwen als "links invoegen". Dus ik twijfel een beetje.
Als je met op de motor af te remmen kan beginnen waar anderen met de voetrem beginnen te remmen, dan vrees ik dat je té fel op de motor remt.2. Bij het afremmen op de motor met terugschakelen, voor een verkeerslicht, zit ik nogal snel op en lage snelheid en moet ik
nog een 20tal meter in 2e versnelling voortrijden om aan te sluiten.
Is dit een teken dat mijn techniek fout is, of moet ik gewoon later beginnen met afremmen? Ik begin meestal af te remmen op de plaats
waar de meesten hun remlichten aangaan...
De bedoeling is niet de versnellingsbak in een lagere versnelling te gooien en de motor in de toeren te jagen om af te remmen, maar het gas te lossen, en een versnelling terug te schakelen als de snelheid voldoende gezakt is en de vertraging duidelijk minder wordt.
Heb je een toerenteller in de auto ?
Normaal is dat makkelijker, zo'n kortere wagen.3. De auto waarmee ik examen ga doen is korter (opel corsa van de rijschool) dan degene waar ik mee geoefend heb (audi 80). Zijn er dingen waar ik dan speciaal op moet letten?
Je visuele referenties bij het parkeren gaan wel anders liggen.
Als je bij het oefenen echt op die referentiepunten blijft rijden kan dat het parkeren met een andere wagen lastiger maken.
Als je de visuele referenties gebruikt hebt om een gevoel te krijgen voor de handeling van het parkeren, ga je daar weinig last van hebben en parkeer je die Corsa ook op het gevoel....
De dag van het examen gaat men vooraf doorgaans toch nog even met de rijschoolwagen rijden om die weer wat aan te voelen.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Voorzichtig zijn met zo een antwoorden.Je verandert van richting naar rechts, dus pink je naar rechts.
Bij ons is er een afrit die de bocht naar rechts neemt maar je moet er wel naar links pinken omdat je op de andere rijbaan die dus links ligt gaat invoegen.
Zoals Lotte reeds aanhaalt is het aangewezen er eerst een foto/tekening te plaatsen alvorens we kunnen oordelen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Met een aparte invoegstrook danBenny Stinkens schreef: Bij ons is er een afrit die de bocht naar rechts neemt maar je moet er wel naar links pinken omdat je op de andere rijbaan die dus links ligt gaat invoegen.
Dan is het nog eerst naar rechts pinken, bocht nemen, en dan links pinken om van de invoegstrook af te rijden.
Wat oiman bedoelt is denk ik een sitiatie als deze :
de witte auto pinkt hier rechts
en dit is er éne waarbij je eerst rechts pinkt wegens richtingsverandering naar rechts op de dwarsende weg, daarbij de invoegstrook oprijdt , om nadien links te pinken als je de invoegstrook afrijdt naar de links ervan gelegen rijstroken (dat gebeurt hier helaas onder de sporen)Lotte schreef: Maar idd eerst rechts pinken en dan als je de invoegstrook afrijdt (dus zoals hij vroeg de ring zou oprijden) dan pink je naar links.
Let op de foute voorsorteringspijl rechtdoor in de afslagstrook aan de witte vrachtwagen : rechtdoor terwijl men naar rechts een andere openbare weg gaat opdraaien...
Re: Enkele vraagjes...
Als er haaietanden staan zou ik het niet beschouwen als invoegen, en zou ik dus idd rechts pinken.Oiman schreef: 1. Als je vanuit een schuine zijstraat een voorrangsweg oprijdt naar rechts (meestal het geval bij een ring) , moet je dan links of rechts pinken? Meestal pink ik naar rechts, omdat je "rechts afdraait", maar je zou het ook kunnen beschouwen als "links invoegen". Dus ik twijfel een beetje.
Maar het is niet altijd even duidelijk. Toevallig vroeg ik mij dezelfde vraag gisteren af toen ik de ring van Leuven op reed, omdat al de mensen als ze van de mechelsesteenweg (of brusselsesteenweg) op de ring rond Leuven komen "invoegend" naar links pinkten. Maar toen redeneerde ik omdat er een blauw rond bord stond "verplicht naar rechts", ik ook naar rechts moest pinken.
Alleszins veel succes met het rij-examen !
't is inderdaad zoals de eerste foto aangeeft...
Ik zal eerst rechts pinken, en terwijl ik oprijd naar links pinken.
Voor het remprobleem heb ik een weekje geoefend, en de simpele
oplossing was om gewoon de rem minder stevig in te drukken , en ook om iets minder snel terug te schakelen.
Ivm parkeren probeer ik het nu op "gevoel" te doen, dus dan
moet het hopelijk wel lukken. Mag je eigenlijk je rechterspiegel verzetten
tijden het examen? Ik zet die soms naar beneden, om te zien of het
achterwiel er al bijna is.
Bedankt voor jullie hulp, en succes aan iedereen die
nog examen moet gaan doen.
Ik zal eerst rechts pinken, en terwijl ik oprijd naar links pinken.
Voor het remprobleem heb ik een weekje geoefend, en de simpele
oplossing was om gewoon de rem minder stevig in te drukken , en ook om iets minder snel terug te schakelen.
Ivm parkeren probeer ik het nu op "gevoel" te doen, dus dan
moet het hopelijk wel lukken. Mag je eigenlijk je rechterspiegel verzetten
tijden het examen? Ik zet die soms naar beneden, om te zien of het
achterwiel er al bijna is.
Bedankt voor jullie hulp, en succes aan iedereen die
nog examen moet gaan doen.