Enkele vraagjes...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
praktijk

toerenteller

Bericht door praktijk »

Is een toerenteller verplicht in de auto warmee je je examen gaat afleggen ?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Aangezien dit niet in iedere wagen tot de standaard uitrusting behoort, veronderstel ik dat dit niet verplicht zal zijn.

Correct me if I'm wrong...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

wobotje schreef:Aangezien dit niet in iedere wagen tot de standaard uitrusting behoort, veronderstel ik dat dit niet verplicht zal zijn.

Correct me if I'm wrong...
Meer zelfs: er zijn slechts 2 instrumenten verplicht op het instrumentenbord van een auto, en dat is een snelheidsmeter en een kilometerteller.
Als je dus je examen zou gaan doen met een Volkswagen Kever uit de jaren 60: geen probleem...:wink:


Artikel 43:
§1. Instrumentenbord.

De auto's moeten uitgerust zijn een snelheidsmeter die de snelheid in kilometer per uur aangeeft en met een teller die de door het voertuig afgelegde afstand in kilometer opgeeft. Voor de personenauto's en auto's voor dubbel gebruikt mag de afgelegde afstand, opgegeven door de teller, nochtans in mijlen (1609 m) worden uitgedrukt. In dit geval moet de eenheid van de afgelegde afstand op de teller worden vermeld. Deze toestellen moeten goed zichtbaar voor de bestuurder geplaatst zijn en goed afleesbaar zijn, zelfs bij nacht, zonder hinder voor de bestuurder.

Deze bepaling geldt niet voor voertuigen voor traag vervoer.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie