Remmen op een helling via ontkoppelingspedaal

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Evert

Remmen op een helling via ontkoppelingspedaal

Bericht door Evert »

Tijdens de rijlessen en van mijn ouders heb ik geleerd:

Als je moet stoppen op een helling omhoog (file, of rood lichen), gebruik dan je handrem, en als je weer wilt aanzetten, geef dan voldoende gas, en laat de ontkoppelingspedaal los, en wanneer je die voelt aangrijpen, haal dan snel je handrem naar beneden.
Ik heb trouwens hetzelfde trucje geleerd via de gewone rem (rechtervoet dan snel van epdaal veranderen).

Maar toen kreeg ik van mijn grootvader dit "professioneler" trucje, genaamd remmen op de ontkoppelingspedaal (fringen op de ambriage). Je houdt dus gewoon je ontkoppelingspedaal in dood punt (waar hij aangrijpt) en dan sta je stil, zonder dat je de rem of handrem nodig hebt. Wanneer je wilt aanzetten, hoef je gewoon gas te geven terwijl je helemaal de ontkoppelingspedaal loslaat.
Dit is wel moeilijker, en je moet je auto al goed gewoon zijn (waar het dood punt is) voordat het werkt (anders ga je vooruit en achteruit schommelen), maar een keer het lukt vind ik dit veeeel gemakkelijker dan stilstaan via de handrem.

Nu las ik op dit forum dat remmen op de ontkoppelingspedaal als je een rond punt nadert (dus van bv 3e naar 2e gaan afremmen door traag te koppelen terwijl je remt, andat je de gaspedaal al een tijdje losgelaten hebt) slecht is (als je voelt dat je vertraagt terwijl je ontkoppelt, zodat je dus niet alleen remt op de motor). Geldt dit dan ook voor dit trucje om stil te staan op een helling?
Het verbaast me dat mijn grootvader dit dan doet, aangezien hij veel van auto's kent, het was een hobby van hem vroeger om eraan te prutsen en al, hij deed niet liever (nu niet meer, aangezien de auto's zoiezo al van goede kwaliteit zijn). En hij kent ook alle andere fouten die slecht zijn voor je auto (zoals ontkoppeld een bocht nemen).
Dus ik dacht ik ga het hier eens vragen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Doe dat enkele maanden, en je koppeling is gegarandeerd helemaal om zeep.

Met andere woorden, leer dat truucje zo snel mogelijk af. Je blijft stilstaan, door je koppeling constant te laten slippen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de handrem.

Meer informatie over hoe je correct kan remmen op je motor, kan je hier ook lezen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Remmen op een helling via ontkoppelingspedaal

Bericht door Stefan Peeters »

Evert schreef:En hij kent ook alle andere fouten die slecht zijn voor je auto (zoals ontkoppeld een bocht nemen).
Ontkoppeld een bocht nemen is hoegenaamd niet schadelijk voor je auto, tenzij je in het decor belandt. En die kans is wel vrij groot...
Evert schreef:Maar toen kreeg ik van mijn grootvader dit "professioneler" trucje, genaamd remmen op de ontkoppelingspedaal
Evert schreef: Het verbaast me dat mijn grootvader dit dan doet, aangezien hij veel van auto's kent, het was een hobby van hem vroeger om eraan te prutsen en al, hij deed niet liever (nu niet meer, aangezien de auto's zoiezo al van goede kwaliteit zijn).
Als hij telkens zijn auto trachtte op zijn plaats te houden door hem in de koppeling te laten hangen, verbaast het me niks dat je grootvader veel aan auto's prutste... een koppeling vervangen kan hij waarschijnlijk met zijn ogen dicht.
Gast

Bericht door Gast »

Niet voor het een of ander, maar dit is ook de techniek die mij aangeleerd is in de rijschool. Is dit dan ook weer een foute techniek die ik aangeleerd gekregen heb door "ervaren instructeurs"? :?
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:Niet voor het een of ander, maar dit is ook de techniek die mij aangeleerd is in de rijschool. Is dit dan ook weer een foute techniek die ik aangeleerd gekregen heb door "ervaren instructeurs"? :?
Blijkbaar wel ja. Bovenstaand omschreven methode is uiterst schadelijk voor de koppeling.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ik moet toegeven dat ik die truck ook soms toepas wanneer ik bij lichtjes bergop stilsta.
Echter zo weinig mogelijk en dit enkel maar net voordat bvb. het licht op groen springt. Kwestie van sneller weg te zijn zodat anderen ook de kans hebben door te rijden bij groen.
Dit moet je een beetje aanvoelen en aanleren om zo weinig mogelijk schade te berokkenen.

Voordat ik hier een spervuur van kommentaar krijg, ik heb reeds eens een auto "versleten" met 145.000km effektief zelf gereden ermee en toen ik hem verkocht was de koppeling nog piekfijn in orde. (golf III)
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

bibi585 schreef:Ik moet toegeven dat ik die truck ook soms toepas wanneer ik bij lichtjes bergop stilsta.
Echter zo weinig mogelijk en dit enkel maar net voordat bvb. het licht op groen springt. Kwestie van sneller weg te zijn zodat anderen ook de kans hebben door te rijden bij groen.
Dit moet je een beetje aanvoelen en aanleren om zo weinig mogelijk schade te berokkenen.

Voordat ik hier een spervuur van kommentaar krijg, ik heb reeds eens een auto "versleten" met 145.000km effektief zelf gereden ermee en toen ik hem verkocht was de koppeling nog piekfijn in orde. (golf III)
ja dat doe ik soms ook hoor.
Maar dan heel lichtjes bergop enz.
Vooral punten waar de auto lichtjes achteruit zou bollen indien je uw rem lost.
Als ik dus zie dat het groen zal worden laat ik de koppeling dus lichtjes opkomen zodat ik m'n rem kan lossen, en m'n voet kan klaarhouden op het gaspedaal.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remmen op een helling via ontkoppelingspedaal

Bericht door Inazuma »

Evert schreef: Maar toen kreeg ik van mijn grootvader dit "professioneler" trucje, genaamd remmen op de ontkoppelingspedaal (fringen op de ambriage).
"Freinen": schuun vloms voor het Franse freiner.


Er is weinig professioneel aan dat trukje, je verslijt er alleen de koppeling overmatig mee.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Freddie schreef:Als ik dus zie dat het groen zal worden laat ik de koppeling dus lichtjes opkomen zodat ik m'n rem kan lossen, en m'n voet kan klaarhouden op het gaspedaal.
Lang leve de handrem.
Gast

Bericht door Gast »

bibi585 schreef:ik heb reeds eens een auto "versleten" met 145.000km effektief zelf gereden ermee
Tja, een auto is een beetje zoals een fles whiskey hé: de ene doet er een jaar mee, de andere een avond. :D
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Rafael schreef:
Freddie schreef:Als ik dus zie dat het groen zal worden laat ik de koppeling dus lichtjes opkomen zodat ik m'n rem kan lossen, en m'n voet kan klaarhouden op het gaspedaal.
Lang leve de handrem.
ja, gebruik ik ook meestal.
Maar voor een (op't 1ste zicht) vlakke baan waar je lichtjes achteruit bolt zonder rem gebruik ik m'n handrem dus niet.

Allez, dus echt in de situaties waar je na x aantal minuten voor't rood mss 1 centimeter zou kunnen wegbollen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Anonymous schreef:
bibi585 schreef:ik heb reeds eens een auto "versleten" met 145.000km effektief zelf gereden ermee
Tja, een auto is een beetje zoals een fles whiskey hé: de ene doet er een jaar mee, de andere een avond. :D
BTW: Eens van een vroegere werkgever een trekker (oplegger) gekregen met 450.000km op de teller, of het nog steeds de originele koppeling was die erin zat weet ik niet, toen ik hem een kleine 4 jaar later inruilde voor een andere trekker stonden er 1.300.000km (1,3miljoen) op de teller en met de koppeling nog geen enkel probleem gehad. :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef: BTW: Eens van een vroegere werkgever een trekker (oplegger) gekregen met 450.000km op de teller, of het nog steeds de originele koppeling was die erin zat weet ik niet, toen ik hem een kleine 4 jaar later inruilde voor een andere trekker stonden er 1.300.000km (1,3miljoen) op de teller en met de koppeling nog geen enkel probleem gehad. :wink:
Da's niet zo moeilijk, als je op een kleine 4 jaar 850.000 km gereden hebt, ben je niet van de autosnelweg af geweest... daar zal je de koppeling niet verslijten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:
bibi585 schreef: BTW: Eens van een vroegere werkgever een trekker (oplegger) gekregen met 450.000km op de teller, of het nog steeds de originele koppeling was die erin zat weet ik niet, toen ik hem een kleine 4 jaar later inruilde voor een andere trekker stonden er 1.300.000km (1,3miljoen) op de teller en met de koppeling nog geen enkel probleem gehad. :wink:
Da's niet zo moeilijk, als je op een kleine 4 jaar 850.000 km gereden hebt, ben je niet van de autosnelweg af geweest... daar zal je de koppeling niet verslijten.
Was dat maar waar, typisch een waanbeeld van iemand die geen idee heeft van transport.
Dan zou ik ook nooit in de fille gestaan hebben zeker, door grootsteden gemoeten, door de bergen, sneeuw, ijzel (in bvb. de Alpen valt er vaak wel wa meer dan die 2 cm hier in België),...?
Alle laad- en losplaatsen vlak naast de autoweg? :? :roll:

Akkoord, veel op de autoweg heb ik ook gereden, maar vele keren meer andere wegen ook bereden dan de gemiddelde autobestuurder. :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef: Was dat maar waar, typisch een waanbeeld van iemand die geen idee heeft van transport.
Als jij 't zegt... maar let wel: ik heb de gewoonte enkel meningen te ventileren over kwesties waar ik iets van af weet. Anders zwijg ik liever...

Ik heb even een korte berekening gemaakt:
850.000 km / 4 jaar = 212.500 km/jaar
Laat ons veronderstellen dat je per jaar 50 weken van 6 dagen hebt gewerkt (echte supermensen doen dat...), dan zijn dat 300 werkdagen per jaar.

Dan heb jij elke dag 708 km gereden.

Geteld aan 12 rij-uren (zonder laden of lossen) per dag kom je dan aan een gemiddelde snelheid van 59 km/u.
Dat zou kunnen overeenkomen met een gemiddelde rijsnelheid van 90 op de snelweg, gecombineerd met wat file's, wat over de gewone wegen om bij de klant te geraken, ...

Maar dat wil dan ook zeggen dat je op die 4 jaar enkel op zondag thuis was, en buiten de wettelijke feestdagen geen verlof hebt genomen, en geen enkele dag bent ziek geweest.

In dat geval ben je dan nog zéér ruim in overtreding met je rij- en rusttijden...

Maar om eerlijk te zijn, ik ben in de transportwereld meer thuis dan jij denkt.
En ik heb vele jaren geleden al geconcludeerd dat de verhalen van chauffeurs veelal kant noch wal raken. Ik heb dan ook geleerd dat iemand die de helft gelooft van die straffe verhalen, nog voor 80% belogen is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie