Auto met "zo weinig mogelijk pk's

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Kris81 schreef:Bij hogere snelheden (+50km/u) mag die wagen traag zijn, een goede chauffeur heeft een goed verkeersinzicht, kijkt ver vooruit en houdt voortdurend zijn spiegels in het oog.
Ben je mooi mee als je de snelweg op moet, midden in de spits, met een oprij-strook van 150-200 meter. Kan je beter kamikaze piloot worden.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bij hogere snelheden (+50km/u) mag die wagen traag zijn, een goede chauffeur heeft een goed verkeersinzicht, kijkt ver vooruit en houdt voortdurend zijn spiegels in het oog.
@ Kris 81
Ik denk dat je dit te eng ziet.
Het is niet alleen bij het vertrekken dat de auto dit voldoende snel moet kunnen doen, maar ook bij het inhalen en invoegen op autosnelwegen.

Stel dat je op een auotsnelweg rijdt waar een beetje helling is en je wil een vrachtauto die 90 km/uur rijdt inhalen, dan moet dat ook voldoende vlot kunnen.

En zeker zoals Rafael aanhaalt, om makkelijk te kunnen invoegen op een autosnelweg, moet je soms snel de nodige snelheid kunnen maken.

Maar zoals eerder al geschreven, hoef je om dat te kunnen, met de huidige wagens niet noodzakelijk een wagen aanschaffen met veel PK's.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

Rafael schreef:
Kris81 schreef:Bij hogere snelheden (+50km/u) mag die wagen traag zijn, een goede chauffeur heeft een goed verkeersinzicht, kijkt ver vooruit en houdt voortdurend zijn spiegels in het oog.
Ben je mooi mee als je de snelweg op moet, midden in de spits, met een oprij-strook van 150-200 meter. Kan je beter kamikaze piloot worden.
Als men hoffelijk is in het verkeer, zoals de verkeersregels voorschrijven, dan is er geen enkel probleem. Veel hangt natuurlijk ook af van de situatie.
Als er echt veel verkeer is zijn er ook mensen voor en achter jou die moeten invoegen, en dan zijn de andere bestuurders wel meestal op hun hoede.

Als je natuurljik te maken hebt met agressief rijgedrag, dan kan ik je wel volgen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Kris81 schreef:Als men hoffelijk is in het verkeer, zoals de verkeersregels voorschrijven, dan is er geen enkel probleem. Veel hangt natuurlijk ook af van de situatie.
Als er echt veel verkeer is zijn er ook mensen voor en achter jou die moeten invoegen, en dan zijn de andere bestuurders wel meestal op hun hoede.

Als je natuurlijk te maken hebt met agressief rijgedrag, dan kan ik je wel volgen.
Hoffelijkheid heeft hier niets mee te maken.

Op die afstand, haal jij met je wagen dan hoogstens 70km/u, neem nog 80km/u. Je kan niet van anderen verwachten dat zij gaan afremmen om jou er tussen te laten. Uitwijken naar een linkerstrook, om iemand er op te laten, is ook niet altijd mogelijk in de spits, dus je zit op dat moment wel degelijk met een probleem.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef:
Kris81 schreef:Bij hogere snelheden (+50km/u) mag die wagen traag zijn, een goede chauffeur heeft een goed verkeersinzicht, kijkt ver vooruit en houdt voortdurend zijn spiegels in het oog.
Ben je mooi mee als je de snelweg op moet, midden in de spits, met een oprij-strook van 150-200 meter. Kan je beter kamikaze piloot worden.
Met die theorie geraakt er geen enkele geladen vrachtwagen ooit de snelweg op ...

Hun gewicht/pk en gewicht/koppel verhouding ligt immers slechter als ze geladen rijden.

Volvo geeft een recordwaarde op van 660 pk voor de FH16 reeks - en die moet 44000 kg meetrekken, of 66,66... kg per pk.
Als dat een record is, moet de rest het met minder doen, en meer gewicht per pk meezeulen.

Goed, die levert 3100 Nm koppel uit een 16L motor, maar ook dat is nog altijd 14,2 kg/Nm
Een autootje met 60 pk , zo'n 100 Nm koppel en 1000 kg trekt maar 10 kg/Nm mee.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

Rafael schreef: Hoffelijkheid heeft hier niets mee te maken.
Ik vind van wel, ik wijk altijd uit naar links om iedereen makkelijk te laten invoegen.
Rafael schreef: Op die afstand, haal jij met je wagen dan hoogstens 70km/u, neem nog 80km/u. Je kan niet van anderen verwachten dat zij gaan afremmen om jou er tussen te laten. Uitwijken naar een linkerstrook, om iemand er op te laten, is ook niet altijd mogelijk in de spits, dus je zit op dat moment wel degelijk met een probleem.
In de spits is dit inderdaad niet mogelijk, maar we hadden het hier over beginnende chauffeurs hoor. Ik zie die niet elke dag in de spits op de autosnelweg rijden.
Als je een wagen wilt die op 150 meter 120km/u moet halen, dan kan je meteen ineens een Lotus of een Ferrari kopen. Dan zitten we binnenkort allemaal weer met milieuvriendelijke wagens :D
Maar ik begrijp wel wat je wilt zeggen hoor, in sommige situaties kan het een probleem zijn. Toch vind ik dat er met wat goeie wil altijd wat meer kan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Kris81 schreef
Ik vind van wel, ik wijk altijd uit naar links om iedereen makkelijk te laten invoegen.
Dit is een nobele gedachte maar je moet er wel mee uitkijken want als je daardoor iets aan de hand krijgt hang je :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Inazuma schreef:Met die theorie geraakt er geen enkele geladen vrachtwagen ooit de snelweg op ...
Van vrachtwagens weet iedereen dat ze log zijn, en daar zal veel sneller rekening mee gehouden worden.
Kris81 schreef:Als je een wagen wilt die op 150 meter 120km/u moet halen, dan kan je meteen ineens een Lotus of een Ferrari kopen. Dan zitten we binnenkort allemaal weer met milieuvriendelijke wagens :D
Je hoeft geen 120km/u te halen, zolang je maar tussen de 90km/u en de 100km/u zit, dan kan je vrij vlot tussen vrachtwagens invoegen. En daar hebben de meeste auto's niet erg veel moeite mee, mijne haalt op 100 meter, zonder nog maar op te trekken tot het optimale toerental, al 70km/u. Dat voor een auto met slechts 75pk, van 13 jaar oud, dus reken maar dat die 75pk al niet meer volledig is.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Kris81 schreef:
In de spits is dit inderdaad niet mogelijk, maar we hadden het hier over beginnende chauffeurs hoor. Ik zie die niet elke dag in de spits op de autosnelweg rijden.
Als je een wagen wilt die op 150 meter 120km/u moet halen, dan kan je meteen ineens een Lotus of een Ferrari kopen. Dan zitten we binnenkort allemaal weer met milieuvriendelijke wagens :D
Maar ik begrijp wel wat je wilt zeggen hoor, in sommige situaties kan het een probleem zijn. Toch vind ik dat er met wat goeie wil altijd wat meer kan.
Beginnende chauffeurs zitten wel degelijk in de spits op de snelweg te rijden. Heel dikwijls is de motivatie om een rijbewijs te halen een job. Men heeft een job gevonden die men met het eerste wagentje wil bereiken. Men rijdt dus vanaf het begin in de spits.

Het valt me op dat hier om 'gelijk te halen' altijd de absurde waardes worden opgezocht. Niemand zoekt naar superhoge vermogens, maar naar een redelijk vermogen waarmee men bijvoorbeeld vlot op de snelweg kan invoegen. De vergelijking met een Lotus of een Ferrari is dus niet direct gepast hier.
Het invoegen op de snelweg is één punt, de hernemingen zijn een ander punt. Vermits je enkel wagentjes wil die vlot trekken in eerste en tweede zal er slechts weinig pit overblijven in de hogere versnellingen. Vanachter een vrachtwagen vlot voorbijsteken op een drukke snelweg is dan ook quasi onmogelijk.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

eugeen schreef:
Wel Eugeen dan heb je ook de verkeerde vraag gesteld aan de rijscholen

We zijn al langs alle mogelijke kanten afgedwaald van de beginvraag.
Daarom heb ik aan de rijscholen een algemene vraag gesteld:
- met niet te veel PK
- met veel PK

Ik heb dus niet gesteld:
- met zo weinig mogelijk
- of ook niet met zoveel mogelijk (wat hier niemand beweerd heeft).

Het is voor iedereen voldoende duidelijk denk ik, dat een beginnende bestuurder, wanneer hij bijvoorbeeld inhaalt, dit voldoende vlot moet kunnen doen. Het mag niet de bedoeling zijn dat hij een paar honderd meter nodig heeft om te kunnen inhalen.

En dit kan men bekomen met een auto met niet te veel PK of met veel PK.
En uit die keuze opteren de ondervraagde rijscholen dan voor: niet te veel pk.
De optie 'niet te veel pk's' sluit de optie 'voldoende pk's' niet uit. Beter ware geweest dat de rijscholen ook enkele voorbeelden hadden gegeven van 'niet te veel'. Hierdoor hadden we hier een beter beeld over kunnen vormen. Ik heb een richtwaarde opgegeven over wat ik voldoende pk's vind. De uitspraak 'niet te veel' zonder deze voorbeelden is nogal hol, het hangt namelijk af van persoon tot persoon over wat 'niet te veel' is.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

JC schreef:
Beginnende chauffeurs zitten wel degelijk in de spits op de snelweg te rijden. Heel dikwijls is de motivatie om een rijbewijs te halen een job. Men heeft een job gevonden die men met het eerste wagentje wil bereiken. Men rijdt dus vanaf het begin in de spits.
Niet mee eens, de keren dat ik een L op de autosnelweg zie rijden kan ik op mijn 1 hand tellen.
JC schreef: Het valt me op dat hier om 'gelijk te halen' altijd de absurde waardes worden opgezocht. Niemand zoekt naar superhoge vermogens, maar naar een redelijk vermogen waarmee men bijvoorbeeld vlot op de snelweg kan invoegen. De vergelijking met een Lotus of een Ferrari is dus niet direct gepast hier.
Het invoegen op de snelweg is één punt, de hernemingen zijn een ander punt. Vermits je enkel wagentjes wil die vlot trekken in eerste en tweede zal er slechts weinig pit overblijven in de hogere versnellingen. Vanachter een vrachtwagen vlot voorbijsteken op een drukke snelweg is dan ook quasi onmogelijk.
Als je een vrachtwagen voorbij wilt steken (die toch maar 90km/u mag), dan kan je die met eender welke auto vlot voorbij steken hoor :D Ook met een 1liter. Bij mij gaat dit alleszinds vrij vlot!!
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Kris81 schreef:
Niet mee eens, de keren dat ik een L op de autosnelweg zie rijden kan ik op mijn 1 hand tellen.
Niet alle beginnende chauffeurs rijden met een L of dacht je dat ze 'ervaren' zijn wanneer ze hun vodje zijn gaan afhalen op het gemeentehuis ?
Als je een vrachtwagen voorbij wilt steken (die toch maar 90km/u mag), dan kan je die met eender welke auto vlot voorbij steken hoor :D Ook met een 1liter. Bij mij gaat dit alleszinds vrij vlot!!
Op een drukke snelweg moet je snel kunnen acceleren om vanachter die vrachtwagen achteruit te geraken. Je mag immers het verkeer op de andere rijstrook niet hinderen. In druk verkeer lukt dit met je 1.0 niet. Het duurt immers een eeuwigheid om van 90 naar 120 km/u te acceleren. Het gat dat je nodig hebt zal dus zeer groot moeten zijn, iets dat je in druk verkeer niet hebt.
Je opel corsa 1.0 accelereert van 0 naar 100 in 18,2 sec. Zoals je zelf zegt gaat hij snel van 0 naar 50, dit impliceert dat het optrekken van 50 naar 100 traag gaat. Je zal dus ofwel achter de vrachtwagen blijven ofwel het verkeer op de andere rijstrook hinderen. Gezien dit laatste niet toegelaten is heb je maar één optie.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

JC schreef: Niet alle beginnende chauffeurs rijden met een L of dacht je dat ze 'ervaren' zijn wanneer ze hun vodje zijn gaan afhalen op het gemeentehuis ?
In dat opzicht heb je volledig gelijk natuurlijk.
JC schreef: Op een drukke snelweg moet je snel kunnen acceleren om vanachter die vrachtwagen achteruit te geraken. Je mag immers het verkeer op de andere rijstrook niet hinderen. In druk verkeer lukt dit met je 1.0 niet. Het duurt immers een eeuwigheid om van 90 naar 120 km/u te acceleren. Het gat dat je nodig hebt zal dus zeer groot moeten zijn, iets dat je in druk verkeer niet hebt.
Je opel corsa 1.0 accelereert van 0 naar 100 in 18,2 sec. Zoals je zelf zegt gaat hij snel van 0 naar 50, dit impliceert dat het optrekken van 50 naar 100 traag gaat. Je zal dus ofwel achter de vrachtwagen blijven ofwel het verkeer op de andere rijstrook hinderen. Gezien dit laatste niet toegelaten is heb je maar één optie.
Als het heel druk is zal je het achteropkomend verkeer inderdaad hinderen. Daar heb je opnieuw gelijk in. Maar ik heb nergens gesteld dat die auto ideaal is om op de snelweg te rijden hé :) Een Corsa is en blijft een stadswagen.
Anderzijds is er ook niemand die je verplicht om die vrachtwagen voorbij te steken als het héél druk is. Als ik met die wagen op de autostrade rijd kijk ik voortdurend in mijn linkerspiegel om het verkeer in het oog te houden. Ik zal daarmee ook geen kamikaze manoevres uitvoeren, maar wachten tot er een grotere opening is in het verkeer.
Als je op tijd vertrekt, dan geraak je overal op tijd natuurlijk en hoef je geen onnodige risico's te nemen.

Trouwens vertrekt men vanuit de rijschool niet met de gedachte:
Als het druk is kan je toch niet veel tijd winnen met snel te rijden? :)
(hooguit 5-10 minuten?)

Pas op, ik begrijp wat jullie willen zeggen. Er zijn inderdaad situaties waar meer pk's een voordeel zijn. Ik vind enkel dat sommigen dat "excuus" willen gebruiken om een "zware" auto te kopen, puur om zich de koning van de weg te kunnen noemen en de openbare weg als racecircuit te gebruiken.
Kom eens naar Zolder, en je zal zien dat je zelfs met je 150pk sterke motor stil staat tussen de échte racewagens. Leef je daar uit en hou het rustig op de weg.

En om terug wat meer on topic te discussiëren:
Als de rijschool stelt van een wagen te nemen met zo weinig mogelijk pk's, is dat vooral mijns inziens omdat die wagens iets minder nerveus zijn en makkelijker zijn om mee leren te vertrekken. Vooral vanuit stilstand op een bergop vertrekken kan lastiger zijn met een sportievere wagen.
1 ding moet ik wel stellen, een 1-l benzine is ook nerveus want die heeft slechts 3 cilinders, dus die theorie klopt ook niet altijd. Ik heb leren rijden met een oude diesel en dat was daarmee kinderspel.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Kris81 schreef: En om terug wat meer on topic te discussiëren:
Als de rijschool stelt van een wagen te nemen met zo weinig mogelijk pk's, is dat vooral mijns inziens omdat die wagens iets minder nerveus zijn en makkelijker zijn om mee leren te vertrekken. Vooral vanuit stilstand op een bergop vertrekken kan lastiger zijn met een sportievere wagen.
1 ding moet ik wel stellen, een 1-l benzine is ook nerveus want die heeft slechts 3 cilinders, dus die theorie klopt ook niet altijd. Ik heb leren rijden met een oude diesel en dat was daarmee kinderspel.
Nu ben je de bal toch serieus aan het misslaan.

Gemakkelijk vertrekken op een helling doe je met een wagen met veel koppel. Dit koppel zal ervoor zorgen dat de wagen fouten van de beginneling zal vergeven. Dit is ook de reden waarom het vertrekken met de diesel op de rijschool gemakkelijker gaat dan met de benzine van thuis.
Een wagen met veel koppel is een wagen met veel vermogen, daarom niet de topvermogens maar toch.

Zoals je stelt kon je met die oude diesel zeer makkelijk vertrekken omdat die veel koppel had en toch nog wel in het lagere toerentalbereik. Kijk maar even naar de gegevens van je Corsa daar zal je vinden dat die 88 nm heeft bij 3800 t/m. Als dit vergelijkt met een oude diesel kom je direct op betere waardes. Ik neem even een oude peugeot 405 1.9D van eind jaren tachtig (een wagen waar ik indertijd nog ettelijke km mee gereden heb), deze had een motor die in die periode bij veel types in gebruik was. Deze had al 120 nm bij 2000 t/m.
Vergelijk ik dit met recente diesels dan swingen de waardes de pan uit. De 1.3 CDTI van opel (ook verkrijgbaar in de Astra) heeft een koppel van 200 nm en behoud dit koppel tussen 1750 en 2500 t/m. En zelfs deze waardes zijn eigenlijk redelijk belabberd tussen de moderne diesels. Er zijn wagens (geen sportwagens) met 500 nm tussen 1750 en 3000 t/m.

Het koppel van die Corsa 1.0 is dus laag, zeer laag. Het koppel is belangrijk om makkelijk te kunnen vertrekken, zeker op een helling. Op een helling heb je echter ook vermogen nodig, dat heeft die Corsa niet.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Kris81 schreef: Als het heel druk is zal je het achteropkomend verkeer inderdaad hinderen. Daar heb je opnieuw gelijk in. Maar ik heb nergens gesteld dat die auto ideaal is om op de snelweg te rijden hé :) Een Corsa is en blijft een stadswagen.

.....

En om terug wat meer on topic te discussiëren:
Als de rijschool stelt van een wagen te nemen met zo weinig mogelijk pk's, is dat vooral mijns inziens omdat die wagens iets minder nerveus zijn en makkelijker zijn om mee leren te vertrekken. Vooral vanuit stilstand op een bergop vertrekken kan lastiger zijn met een sportievere wagen.
1 ding moet ik wel stellen, een 1-l benzine is ook nerveus want die heeft slechts 3 cilinders, dus die theorie klopt ook niet altijd. Ik heb leren rijden met een oude diesel en dat was daarmee kinderspel.
Ik wil je niet aanvallen ofzo, maar ik vind dat je precies steeds terugkrabbelt en van je argumenten afstapt als daar (zinnige) tegenargumenten op gegeven worden om dan met andere (steeds zwakkere) argumenten te komen aanzetten. "Als, als, als" Als een kat een koe was kon je ze melken :p
Nogmaals, ik wil je niet afvallen, ik doe gewoon een vaststelling :)

(klein vraagje, lichtjes off-topic (@ JC): de hoeveelheid koppel is toch bepaald voor een bepaalde wieldiameter als ik me niet vergis he?)
Laatst gewijzigd door Scarface op 30 aug 2007, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie