Auto met "zo weinig mogelijk pk's

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:
Jozef schreef:
xantingo schreef:En dan ga jij nu beweren dat 60 pk niet genoeg zou zijn om te leren rijden?
Waar heb ik dat beweerd?
Jozef schreef:Maar ik heb destijds met een Mercedes-Benz W123-200D gereden met een leeggewicht van 1.300 kg en 55 PK. Ik kan jullie verzekeren dat zo een slak levensgevaarlijk is voor een beginneling, en zelfs voor een ervaren bestuurder niet veilig is met specificaties als van 0 tot 100 km/h in 60 seconden. Jazeker, hij haalde uiteindelijk wel een topsnelheid van 130 km/h, maar zelfs op een autosnelweg haalde hij in bergop hooguit 80 km/h (en jawel, hij was in uitstekende staat).
Is het verschil tussen 55 en 60 pk dan zo groot?
Toen was dat verschil inderdaad groot. Want je moest een behoorlijke meerprijs betalen voor een 220D (2,2 liter in plaats van 2,0 liter) die 60 PK had. Later werd de 220D afgeschaft en kreeg de 200D 60 PK.

Voor een Mercedes-Benz W123-200D was die motor toen de wagen ontworpen werd al bijzonder licht, maar zou hij in het huidig verkeer totaal ontoereikend zijn.

Je moet weten dat, afgezien van het maximum vermogen, een dieselmotor uit die tijd lang niet hetzelfde acceleratievermogen had als nu.

De acceleratie van 0 tot 100 km/h in 60 seconden werd bereikt tijdens testritten, maar lang niet bij gewoon rijden. Het was exact het zelfde acceleratievermogen als dat van een Citroën 2CV6, en dat heb ik ook eens kunnen vaststellen toen ik aan een rood verkeerslicht naast een 2CV6 stond, en we allebei zo snel mogelijk optrokken toen het verkeerslicht groen werd: ik geraakte de 2CV6 niet voorbij.

Ik denk niet dat er tegenwoordig nog veel wagens zijn die niet in 15 seconden van 0 tot 100 km/h kunnen accelereren. Dat is dus vier keer sneller.

Die acceleratie nam ook drastisch af vanaf 100 km/h, want de topsnelheid van de wagen bedroeg slechts 130 km/h. Een modern wagentje, dat al gauw een topsnelheid van 150 km/h heeft, trekt alvast tot 120 km/h heel wat vlotter op.

Ik schreef evenwel ook:
En een motor met 60 à 70 pk is nu niet bepaald een motor met "zo weinig mogelijk pk's". Hoewel dat natuurlijk afhangt van de wagen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef: Zie je wel dat ze niet te veel vermogen nodig hebben; om te snel door een bocht te gaan heb je geen vermogen nodig, dat kan ik ook met een Volkswagen Kever met 34 pk.
Mijn ouders zijn er mee de Alpen over gegaan ...
In de tijd dat dat nog spannend was, niet via een snelweg, maar over de cols die er toen ook nog iets minder goed bij lagen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

JC schreef:Men moet met voldoende pk's rijden. Voldoende pk's om vlot weg te komen en eventueel een vakantie naar de bergen (heuvels) comfortabel te kunnen nemen.
Voor alle huidige en recente modellen betekent dat dat de lichtste motorisatie eigenlijk volstaat.

Ze gaan niet je gewenste "1 pK per 10 kg" halen, maar dat is nu net ook echt niet nodig in het huidige verkeersbeeld ...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Inazuma schreef:
JC schreef:Men moet met voldoende pk's rijden. Voldoende pk's om vlot weg te komen en eventueel een vakantie naar de bergen (heuvels) comfortabel te kunnen nemen.
Voor alle huidige en recente modellen betekent dat dat de lichtste motorisatie eigenlijk volstaat.

Ze gaan niet je gewenste "1 pK per 10 kg" halen, maar dat is nu net ook echt niet nodig in het huidige verkeersbeeld ...
Waarom niet ? Zelfs in het huidige verkeersbeeld is het nodig om vlot te kunnen accelereren en dit zonder de motor tot het max. te belasten. Ik had al aangehaald dat dit o.a. niet aangewezen was voor slijtage- en milieuredenen. Verder heb ik aangehaald dat het geenszins bevorderlijk is om iemand aan te leren om constant vrij veel gas te geven om mee te komen. Als er later dan wordt overgeschakeld naar een meer krachtig model dan kan deze gewoonte blijven hangen met alle gevolgen van dien.

Mijn geciteerde 1 pk per 10 kg is trouwens geenszins een bom, dit is een gemiddelde auto.

Verder mis ik enige argumentatie waarom het door mij aangehaalde vermogen niet nodig zou zijn in het huidige verkeersbeeld. Of ben jij gewoon om met gezagsargumenten te werken ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:
xantingo schreef: Zie je wel dat ze niet te veel vermogen nodig hebben; om te snel door een bocht te gaan heb je geen vermogen nodig, dat kan ik ook met een Volkswagen Kever met 34 pk.
Mijn ouders zijn er mee de Alpen over gegaan ...
Lang vóór je ouders had Hannibal dat al met zijn olifanten gedaan.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Jozef schreef:
Inazuma schreef: Mijn ouders zijn er mee de Alpen over gegaan ...
Lang vóór je ouders had Hannibal dat al met zijn olifanten gedaan.
Haha, 'k ga strijk :D :D :D
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Zelfs in het huidige verkeersbeeld is het nodig om vlot te kunnen accelereren en dit zonder de motor tot het max. te belasten.
Ik kom zelden boven de 3500 tpm bij het accelereren, doorgaans is het 3000 tpm waarbij de motor mooi terugvalt op zijn ideale werkingsgebied net boven de 2000 tpm bij het opschakelen
En neen, ik ben nooit bij de traagsten weg aan een licht ofzo.
Er rijdt géén sliert voertuigen achter me.
Ik rij overal de maximaal toegestane snelheid ... indien correct aangegeven :twisted: ... en dan nog moet ik het beestje inhouden.
Verbruik : tussen 5 en 6 liter (diesel)

Verder heb ik aangehaald dat het geenszins bevorderlijk is om iemand aan te leren om constant vrij veel gas te geven om mee te komen. Als er later dan wordt overgeschakeld naar een meer krachtig model dan kan deze gewoonte blijven hangen met alle gevolgen van dien.
Een wagen waarmee zonder enige moeite in een oogwenk te snel gereden wordt is dat wel :?:

Van de wagen waar ik mee rij zijn er 3 dieselversies : 110, 136 (= ongeveer 1pk/10kg) en 163 pk.

De lichtste versie volstaat zoals al aangehaald zonder énig vermogensprobleem.
De tussenversie is al positief overpowered - zonder enige moeite zit je binnen de kortste keren een eind boven de toegestane snelheid. Om daarmee binnen de wettelijke grenzen te rijden zit je constant met een gigantisch ei onder het gas te rijden.
De topversie is eigenlijk helemaal absurd gezien het huidige verkeersbeeld .

Alle zwaardere versies gebruiken ook meer brandstof.

Mijn geciteerde 1 pk per 10 kg is trouwens geenszins een bom, dit is een gemiddelde auto.
Het is een gemiddelde auto geworden gezien de trend naar steeds krachtiger auto's.

Ik lees nérgens in je betoog dat dit ook daadwerkelijk nodig is ...

Leuker misschien wel, voor de paar keer dat je er eens gebruik van kan maken en 'm eens op zijn staart mag duwen.

Verder mis ik enige argumentatie waarom het door mij aangehaalde vermogen niet nodig zou zijn in het huidige verkeersbeeld.
Mijn huidige kar heeft ongeveer 1 pK per 12,5 kg, de vorige 1 pK per 13 kg, die daarvoor draaiden ook rond die waarden.
Dat volstaat ruimschoots om nergens in de weg te rijden, en je kan er probleemloos overal te hard mee.


Oh ja, ik rij en reed ook al met effectief 3 à 4 kg mee te zeulen massa per pK (dus niet op basis van leeggewicht)
Betekent dat je je moet inhouden om Porsche en M3 / M5 rijders niet te erg te doen blozen ...

Leuk :?:
Geweest ja.

Nodig :?:
Van geen kanten ...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: Lang vóór je ouders had Hannibal dat al met zijn olifanten gedaan.
Die hebben dan ook 4 wielaandrijving - en hoeveel PK = 1 OK eigenlijk :?:
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Inazuma schreef: Ik kom zelden boven de 3500 tpm bij het accelereren, doorgaans is het 3000 tpm waarbij de motor mooi terugvalt op zijn ideale werkingsgebied net boven de 2000 tpm bij het opschakelen
En neen, ik ben nooit bij de traagsten weg aan een licht ofzo.
Er rijdt géén sliert voertuigen achter me.
Ik rij overal de maximaal toegestane snelheid ... indien correct aangegeven :twisted: ... en dan nog moet ik het beestje inhouden.
Verbruik : tussen 5 en 6 liter (diesel)
Het constant op een laag toerental houden van de motor is inderdaad een goede manier om weinig te verbruiken, als je echter naar de lichtste motorisaties gaat lukt dit niet.
Een wagen waarmee zonder enige moeite in een o, wogwenk te snel gereden wordt is dat wel :?:
Als dat zo zou zijn dan heb je duidelijk de verkeerde rijtechnieken aangeleerd. Ik kan goed mijn snelheid inschatten, zelfs zonder naar mijn klokken te kijken. Bij het autorijden is dit blijkbaar niet echt de norm, bij piloten is het dit echter wel. Ik heb ooit een landing moeten uitvoeren waarop mijn volledige instrumentenpaneel was afgeplakt. De landingssnelheid bedraagt voor dat toestel 103 km/u, de instructeur die achteraan wel de snelheid kan aflezen zei me na de vlucht dat mijn snelheid bij landing effectief 105 km/u was.
Van de wagen waar ik mee rij zijn er 3 dieselversies : 110, 136 (= ongeveer 1pk/10kg) en 163 pk.

De lichtste versie volstaat zoals al aangehaald zonder énig vermogensprobleem.
De tussenversie is al positief overpowered - zonder enige moeite zit je binnen de kortste keren een eind boven de toegestane snelheid. Om daarmee binnen de wettelijke grenzen te rijden zit je constant met een gigantisch ei onder het gas te rijden.
De topversie is eigenlijk helemaal absurd gezien het huidige verkeersbeeld .
In uw geval is die 110 pk van die diesel inderdaad voldoende (ik vermoed dat het hier gezien de waardes om een VW of Audi gaat). Je vergeet er dan wel bij te vermelden dat deze ook benzineversies leveren die minder krachtig zijn. Indien het hier over een VW Golf zou gaan (blijkt ongeveer te kloppen met het gewicht) kan je er ook een 80 pk in krijgen wat toch al wat aan de magere kant is.
Het is een gemiddelde auto geworden gezien de trend naar steeds krachtiger auto's.
Vergeet niet dat een groot gedeelte van het extra vermogen nodig is om de veel zwaardere auto voort te sleuren. De meeste wagens zijn op 20 jaar tijd 50% zwaarder geworden, dit onder invloed van een hele boel veiligheidsmaatregelen, bv. verstevingingsbalken, allerlei extra snufjes, ...
Ik lees nérgens in je betoog dat dit ook daadwerkelijk nodig is ...

Leuker misschien wel, voor de paar keer dat je er eens gebruik van kan maken en 'm eens op zijn staart mag duwen.
Ik ben de laatste die zal ontkennen dat eens serieus optrekken niet plezierig zou zijn. Ik vind het echter ook zeer comfortabel om met een grote vermogensreserve te rijden.
Mijn huidige kar heeft ongeveer 1 pK per 12,5 kg, de vorige 1 pK per 13 kg, die daarvoor draaiden ook rond die waarden.
Dat volstaat ruimschoots om nergens in de weg te rijden, en je kan er probleemloos overal te hard mee.
Dat zijn nog waardes die niet ver van mijn gemiddelde liggen. Ik geef enkele andere voorbeelden, wagentjes die je dus aanraadt omdat ze de minst krachtige in hun model zijn. Ik ben bewust op zoek gegaan naar goedkope kleine wagens vermits je deze aanraadt aan jonge chauffeurs die duidelijk een probleem hebben om een BA te verkrijgen.

1. Chevrolet Matiz

- 796 cc benzine
- 51 pk
- 0-100 km/u in 18.2 sec. (om het met de woorden van Jeremy Clarkson te zeggen: 'Eiken groeien sneller')
- gewicht (gemiddelde versie) 800 kg
- 1 pk / 15.7 kg

Dit is een leuk autootje dat ik daarstraks nog in de garage zag staan voor 6500€. Waanzin voor een beginnend chauffeur, je hebt geen reserve en de wagen zelf is ook al niet veel soeps.

2. VW Polo

- 1.2 l benzine
- 60 pk
- 0-100 km/u in 16,5 sec.
- gewicht 1014 kg
- 1 pk / 16.9 kg

Uit ervaring - ik huurde ooit deze wagen - te traag, zeker als je met enkele personen in de wagen zit. Dit wordt op de snelweg in de Ardenen al serieus vertragen en terugschakelen.


Zeker als je wat in de goedkopere modellen gaat snuffelen met een klein motortje vind je meer van deze autootjes. Voor deze auto's gaat op om toch een sterkere motor te kiezen. Ik ga nog niet richting bom. Voor de matiz is de 1.0 l al een hele verbetering (65 pk, wat neerkomt op 1 pk per 12,3 kg). Voor de Polo zou ik opteren voor een minstens een 80 pk versie, liever zelfs een 100 pk.
Al deze kleine auto's die dikwijls speciaal gericht zijn op jongeren hebben dergelijke ondergemotoriseerde versies om de prijs laag te houden (en de taksen en BA). Ze zijn echter niet veilig vermits ze zelfs bij normaal gebruik dikwijls op de limiet van hun kunnen zitten. Dit is zeker zo wanneer ze gebruikt worden wanneer ze wat zwaarder geladen zijn (typisch vakantiegebruik). Met een wat zwaardere wagen voel je dat veel minder. Een onervaren chauffeur zou in dergelijke omstandigheden zijn wagen wel eens kunnen overschatten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik koester een grenzeloze bewondering voor JC, die hier tegen de bierkaai probeert te vechten.

Doch sla zijn deskundig gefundeerde raadgevingen gerust verder in de wind, en ga maar verder met beginnelingen aan te raden een auto met "zo weinig mogelijk pk's" te kopen. Misschien is er immers wel een beginneling die het nog gelooft ook.

Van zijn tweedehandskarretje met oorspronkelijk 50 PK blijft misschien nog 40 PK over.

Zondag trekt hij ermee naar het buitenverblijf van zijn ouders in de Ardennen, geladen met 5 personen en hun bagage.

In de eerste de beste bergop schrikt hij zich een aap als hij zelfs een traagrijdende landbouwtractor niet voorbijgeraakt voordat er een tegenligger aankomt, en hij vanwege een achterligger niet meer terug achter die landbouwtractor geraakt. Een medewerker van het W-team van wegcode.be had op Gratis Rijbewijs Online immers geschreven dat "zo weinig mogelijk pk's" voldoende waren.

Maandag staat in de kranten hoeveel doden er gevallen zijn, uiteraard wegens overdreven snelheid. De anderen zijn alleen maar voor de rest van hun leven gehandicapt. Maar hier draait het circus vrolijk verder: "the show must go on".

Dit is dan ook mijn laatste posting op dit forum. Ik ga mij voortaan bezighouden met een totaal andere hobby: mijn website over sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer.

Meester Eugeen: nog veel leute met de website!

Allemaal nog veel "Freude am Fahren" met "zo weinig mogelijk pk's"!

Bye bye! :D :wink:
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Vandaag ben ik nog een situatie tegengekomen waar het hebben van voldoende vermogen mogelijk iemands leven heeft gered. Ik kon me namelijk snel uit te voeten maken op een 2x2 weg. Ik was een file vrachtwagens aan het voorbij steken toen ik achter me de MUG zag aankomen, natuurlijk met de volledige 'discobar' aan. Ik maak me dus zo snel mogelijk uit te voeten zodat deze MUG op een veilige en snelle manier zijn werk kan doen. Ik had twee opties, tussen de (accelererende) trucks invoegen of plankgas tot voorbij de trucks. Mijn inschatting leerde me dat ik zonder de MUG te hinderen voorbij de trucks zou geraken, zelfs met overschot.
Kickdown met die handel (ik rijd automaat) en de volle 130 pk zijn werk laten doen. Gevolg, de MUG heeft niet moeten remmen en had dus vrije baan. Met een slak was dit niet gelukt en had ik gevaarlijk moeten invoegen.

Hier komt dan nog het extra punt bij dat je moet weten hoe je zo snel mogelijk wegkomt met je wagen. Bij mij is het vrij simpel, stamp de pedaal bruusk in en de wagen doet de rest wel. Met een handgeschakelde bak is i.f.v. snelheid, belading en wegdek de versnelling waarin je zo snel mogelijk wegkomt wel eens verschillend. Nu en dan een spurtje trekken waar het veilig kan, kan je dit leren en is zeker niet roekeloos. Ik bedoel dan zeker niet om met dampende banden er vandoor te gaan, dit is trouwens trager dan wanneer je de wielen niet laat spinnen. Het gaat hem eerder om het vinden van de juiste schakelmomenten. Deze zijn zeker niet alleen afhankelijk van het toerental maar moeten aangepast worden aan de situatie. Schakelen bij een bepaald toerental zoals in sommige rijscholen wordt aangeleerd is dan ook crimineel. Zeker bij de wat kleinere vermogens heb je flink wat toeren nodig om je volle vermogen te ontwikkelen. Weerom een reden om meer vermogen (en het meestal daarmee gepaard gaande koppel) in je auto te stoppen, zodat je je hier wat fouten kan permiteren.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Ik rijd zelf met een wagen die als ik dit hier lees niet zo veel voorstelt.
Het is niet mijn wagen, maar die van mijn ma, maar als ik een wagen nodig heb, rijd ik daar altijd mee.
Op dit moment rij ik er trouwens nog 2 weken elke dag mee van Brugge naar Sint-Niklaas.

Het gaat om een opel corsa benzine, 1200cc, 44pk, tussen de 950 en 1000kg afhankelijk van de lading.

Ik kan je verzekeren dat zo'n wagen met weinig vermogen in sommige situaties vrij vervelend is.
Gelukkig weet ik wat de wagen (niet) kan en je gaat mij dus ook geen domme dingen zien doen.
Maar ik kan me best voorstellen dat een beginneling, die leren rijden heeft met de 120pk van zijn ouders, wel eens voor verrassingen zal komen te staan, de eerste keer dat hij met een goedkope tweedehandswagen met zo weinig mogelijk pk's op de autosnelweg nog net voor die vrachtwagen probeert in te voegen...

Als ik dit hier zo lees, denk ik dat het vooral gaat over het feit dat beginnelingen die leren rijden met de wagen van hun ouders (die meestal een mooi aantal pk's heeft), hetzelfde uit hun auto met weinig pk's proberen te halen en dat daar het gevaar schuilt.

Maar ik vind ook dat je niet iedereen over dezelfde kam kan en mag scheren.
Ik heb zelf leren rijden met een auto met weinig vermogen en rijd nu nog altijd meestal met een auto met weinig vermogen.

Ik bedoel maar dat niet elke beginneling dezelfde achtergrond op gebied van wagens heeft.
Als je van begin af aan gewoon bent om met een lichte auto te rijden, dan weet je wat je wel en niet moet proberen om je veilig door het verkeer te begeven.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

Ik rij ook met de wagen van mijn ma, een opel corsa 1.0 16v ECO
Ik kan je verzekeren dat die supersnel is in het optrekken en zeer handig is wanneer je snel moet oversteken. En ja, die haalt ook 160km/u, maar als je maar 120 mag is dat niet nodig hé.
Als je een 110+ pk wagen nodig hebt om goed te kunnen rijden, dan ben je in mijn ogen een sukkelaar!
Ik heb mijn examen trouwens afgelegd met een 16jaar oude opel ascona 1.6D met ongeveer 75pk (zonder abs, servo en die toestanden). Heb daar nooit last mee gehad en die schakelde zeer vlot.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

Trouwens, hoe hebben de meesten hun rijbewijs destijds in het leger gehaald denk je?? Niet met het rijden van een sportwagen, maar met 1 of ander aftands voertuig dat voor geen meter rijdt.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Kris81 schreef:Ik rij ook met de wagen van mijn ma, een opel corsa 1.0 16v ECO
Ik kan je verzekeren dat die supersnel is in het optrekken en zeer handig is wanneer je snel moet oversteken. En ja, die haalt ook 160km/u, maar als je maar 120 mag is dat niet nodig hé.
Als je een 110+ pk wagen nodig hebt om goed te kunnen rijden, dan ben je in mijn ogen een sukkelaar!
Ik heb mijn examen trouwens afgelegd met een 16jaar oude opel ascona 1.6D met ongeveer 75pk (zonder abs, servo en die toestanden). Heb daar nooit last mee gehad en die schakelde zeer vlot.
Ik denk dat je nog maar heel weinig ervaring hebt wanneer je stelt dat die Corsa supersnel optrekt. Het is in het accelereren één van de traagste die ja kan kopen (18.2 sec. tot 100 km/u). En nee, die haalt geen 160 maar slechts 150, misschien heb je eens 160 op je teller gezien (ik hoop niet in België) waaruit je dan maar concludeert dat je 160 reed.

Die Ascona met 75 pk had trouwens meer pk's per gewicht dan die Corsa waar je nu mee rijdt en daar ging het in mijn posting ook om. Op die manier stellen dat iemand die meer dan 110 pk nodig heeft om goed te kunnen rijden is dan ook kort door de bocht. Het extra vermogen is er enkel om eventuele inschattingsfouten van de (beginnende) chauffeur op te vangen. Deze beginnende chauffeurs hebben meestal een eindeloos zelfvertrouwen in zichzelf en in de auto waar ze mee rijden. Deze combinatie brengt je snel in de problemen, tussen de regels van je postings lees ik deze combinatie, "beware ...".
Plaats reactie