Auto met "zo weinig mogelijk pk's

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Kris81 schreef:Ik rij ook met de wagen van mijn ma, een opel corsa 1.0 16v ECO
Ik heb mijn examen trouwens afgelegd met een 16jaar oude opel ascona 1.6D met ongeveer 75pk (zonder abs, servo en die toestanden). Heb daar nooit last mee gehad en die schakelde zeer vlot.
JC schreef: Die Ascona met 75 pk had trouwens meer pk's per gewicht dan die Corsa waar je nu mee rijdt en daar ging het in mijn posting ook om.
Er heeft nooit een Ascona 1.6 diesel bestaan met 75 pk. De Opel 1.6 D had een vermogen van 54 pk. Die zal dus niet meer pk's per kilo gehad hebben dan die Corsa.

En toch viel daar blijkbaar ook mee te rijden.

Er is de laatste jaren gewoon een grenzeloos pk-opbod aan de gang dat nergens voor nodig is. En dat in alle soorten voertuigen.

Laat beginnende motorrijders dan ook maar meteen op een Yamaha R1 klimmen met 170 pk (dat is 1 pk per kilogram). 't Zal ook wel gaan.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Blijkbaar heeft Kris81 nog nooit met een krachtig voertuig gereden en mist hij dan ook alle referentiemateriaal om te oordelen of er met de Corsa of de Ascona vlot te rijden valt.

Mijn stelling blijft dat een groot gedeelte van de vermogenswinst wordt opgeslokt door het veel hogere gewicht van de auto's. Het is nu moeilijk om een middenklasser te vinden onder de 1200 kg, vroeger was een auto van meer dan 1000 kg in deze klasse al een hele zware.

De vergelijking met de Yamaha R1 is in deze discussie er met de haren bijgesleurd. Ik spreek ook niet over pk-monsters in de categorie van de super-sportwagens. Ik pleit enkel voor een auto met een gemiddeld vermogen in zijn klasse. Momenteel is een goede maatstaf de door mij vermelde 1 pk / 10 kg. Dit levert je in de meeste auto's een spurtje naar 100 km/u op in de regio van de 11 sec.

Persoonlijk heb ik meestal met deze categorie wagens gereden. Ze hebben reserve, ook bij volle belading. Je kan er makkelijk de bergen mee in en op de snelwegen kan je bergop je snelheid makkelijk vasthouden. Voor de mensen die wel eens een aanhanger aan hun wagen hangen is het natuurlijk ook zeer handig.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

JC schreef:Blijkbaar heeft Kris81 nog nooit met een krachtig voertuig gereden en mist hij dan ook alle referentiemateriaal om te oordelen of er met de Corsa of de Ascona vlot te rijden valt.

Mijn stelling blijft dat een groot gedeelte van de vermogenswinst wordt opgeslokt door het veel hogere gewicht van de auto's. Het is nu moeilijk om een middenklasser te vinden onder de 1200 kg, vroeger was een auto van meer dan 1000 kg in deze klasse al een hele zware.
Ik denk dat je je serieus vergist! Ik heb jaren met een 145 pk sterke 1.8liter gereden die van 0-100km/u in 8.5 optrekt, dus traag zou ik dat niet noemen. Ik bedoelde enkel dat die corsa snel optrekt in de eerste 2-3 versnellingen. (handig bij het oversteken en in de stad) Trouwens die Corsa heeft directe injectie, een serieus verschil met die diesel. Ik denk dat jullie te kort door de bocht gaan. Niet alleen de pk's tellen!
Denk ook maar eens aan de versnellingsbak: de Champ Cars in de US vertrekken NOOIT uit stilstand, gewoon omdat ze in de eerste versnellingen bijna niet vooruit gaan. Hun versnellingsbak ratio is echter afgesteld op pure snelheid. Wel, net op die manier kan je een minder krachtige auto toch snel doen gaan ;-)

Dat die Corsa zo traag als een slak is in 4de of 5de versnelling, dat weet ik ook wel, maar het is ook niet nodig dat die daar sneller gaat.
Trouwens die Corsa is gemaakt voor de stad, niet voor de snelweg. Hou daar dus in mijn commentaar rekening mee.

Ik heb trouwens ervaring met het rijden op het Circuit van Zolder, dus zo een beginneling zal ik wel niet zijn zeker... :)
Er zijn er VEEL die zich vergissen in de snelheid van die kleine wagentjes, en dan moet ik je gelijk geven dat vele moderne wagens te zwaar zijn en daardoor eigenlijk pks verliezen.

Stellen dat je een sterke 2liter of turbodiesel nodig hebt om goed te kunnen (leren) rijden vind ik wel belachelijk.
Laatst gewijzigd door Kris81 op 24 aug 2007, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

JC schreef:
Ik denk dat je nog maar heel weinig ervaring hebt wanneer je stelt dat die Corsa supersnel optrekt. Het is in het accelereren één van de traagste die ja kan kopen (18.2 sec. tot 100 km/u). En nee, die haalt geen 160 maar slechts 150, misschien heb je eens 160 op je teller gezien (ik hoop niet in België) waaruit je dan maar concludeert dat je 160 reed.
Ik spreek niet over een sprint-race van 0-100km/u maar in het normale rijgedrag IN DE STAD. Een Corsa is een stadswagen, die moet je dan ook niet gebruiken als racewagen.
In de eerste 2 à 3 versnellingen is die echter WEL snel want die heeft directe injectie en 12 kleppen. (4 kleppen per cilinder!) Bovendien weegt dat wagentje niet zo veel.
Natuurlijk moet je die niet vergelijken met een Golf GTI of een Lotus Elise :D
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

xantingo schreef:
Er heeft nooit een Ascona 1.6 diesel bestaan met 75 pk. De Opel 1.6 D had een vermogen van 54 pk. Die zal dus niet meer pk's per kilo gehad hebben dan die Corsa.

En toch viel daar blijkbaar ook mee te rijden.

Er is de laatste jaren gewoon een grenzeloos pk-opbod aan de gang dat nergens voor nodig is. En dat in alle soorten voertuigen.

Laat beginnende motorrijders dan ook maar meteen op een Yamaha R1 klimmen met 170 pk (dat is 1 pk per kilogram). 't Zal ook wel gaan.
Je hebt gelijk ,heb me vergist met een andere wagen waarmee ik nadien gereden heb. Die Ascona had idd minder pk's, en toch heb ik daar nooit een ongeluk mee gehad. Ik heb er zelfs mijn rijbewijs mee gehaald ;-)

Je moet gewoon verkeersinzicht hebben, en dat leer je IMO beter met een tragere wagen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb aan een aantal rijscholen deze vraag voorgelegd:

Wat zouden jullie aan beginnende bestuurders aanraden?
- Rijden met een auto met niet te veel PK.
- Rijden met een auto met veel PK.


Dit zijn de antwoorden:

- Rijschool EMMO (Mechtem) Niet te veel
- Rijschool DEFENSIEF (Geel) Niet te veel
- Rijschool HENDRIKS (Meerhout) Niet te veel
- Rijschool DIJLE & NETE (Duffel) Niet te veel
- Rijschool MINERVA (Leuven) Niet te veel
- Rijschool TOURING (Hassel) Niet te veel
- Rijschool FLAMENT (Paal) Niet te veel ... maar minstens een 1500.
- Rijschool GOOSSENS (Tongeren) Niet te veel

Omdat het antwoord steeds: "niet te veel" was, ben ik opgehouden om meerdere rijscholen te contacteren.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Wel Eugeen dan heb je ook de verkeerde vraag gesteld aan de rijscholen. De vraag was immers moet je leren rijden met een auto met zo weinig mogelijk pk's ! De vraag die jij stelt is niet te veel. Dit is toch wel een heel duidelijk verschil.

Ik heb ook altijd gesteld dat er met geen bommen gereden moet worden, maar wel met auto's met voldoende pk's.

Als je dan toch een enquete houdt bij rijscholen, hou ze dan correct !
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wel Eugeen dan heb je ook de verkeerde vraag gesteld aan de rijscholen

We zijn al langs alle mogelijke kanten afgedwaald van de beginvraag.
Daarom heb ik aan de rijscholen een algemene vraag gesteld:
- met niet te veel PK
- met veel PK

Ik heb dus niet gesteld:
- met zo weinig mogelijk
- of ook niet met zoveel mogelijk (wat hier niemand beweerd heeft).

Het is voor iedereen voldoende duidelijk denk ik, dat een beginnende bestuurder, wanneer hij bijvoorbeeld inhaalt, dit voldoende vlot moet kunnen doen. Het mag niet de bedoeling zijn dat hij een paar honderd meter nodig heeft om te kunnen inhalen.

En dit kan men bekomen met een auto met niet te veel PK of met veel PK.
En uit die keuze opteren de ondervraagde rijscholen dan voor: niet te veel pk.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

eugeen schreef:
Wel Eugeen dan heb je ook de verkeerde vraag gesteld aan de rijscholen

We zijn al langs alle mogelijke kanten afgedwaald van de beginvraag.
Daarom heb ik aan de rijscholen een algemene vraag gesteld:
- met niet te veel PK
- met veel PK
Nochtans is de titel van deze draad
Auto met "zo weinig mogelijk pk's"
Dit is een stelling die hier verdedigd werd en waar ik op reageer. Vermits dit de titel van de draad is kan men moeilijk spreken van afdwalen. Het enigszins verdraaien van de vraag om tot een conclusie te komen van een vraag noem ik eerder 'verdraaien', dan het teruggrijpen naar de oorspronkelijke titel.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

En kan dat echt niet op een forum, dat vertrekkende van een bepaalde stelling, waarbij de ene zegt dat het een auto met zo weinig mogelijk PK moet zijn en de andere dat zoiets levensgevaarlijk is, op een bepaald moment een derde een iets afgezwakter punt naar voor brengt?


Of moet daarvoor dan echt een nieuw topic begonnen worden?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

eugeen schreef:En kan dat echt niet op een forum, dat vertrekkende van een bepaalde stelling, waarbij de ene zegt dat het een auto met zo weinig mogelijk PK moet zijn en de andere dat zoiets levensgevaarlijk is, op een bepaald moment een derde een iets afgezwakter punt naar voor brengt?
Blijkbaar is dat niet zo evident, er zijn partijen die er meteen de brui aan geven wanneer er niet volmondig ja geknikt wordt wanneer zij hun betoog gedaan hebben :wink: :
Jozef schreef:Ik koester een grenzeloze bewondering voor JC, die hier tegen de bierkaai probeert te vechten.
(...)
Een medewerker van het W-team van wegcode.be had op Gratis Rijbewijs Online immers geschreven dat "zo weinig mogelijk pk's" voldoende waren.
(...)
Dit is dan ook mijn laatste posting op dit forum. Ik ga mij voortaan bezighouden met een totaal andere hobby: mijn website over sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer.
(...)
Meester Eugeen: nog veel leute met de website!

Allemaal nog veel "Freude am Fahren" met "zo weinig mogelijk pk's"!

Bye bye! :D :wink:
Wanneer iemand als Inazuma dan (terecht) argumenteert dat "zo weinig mogelijk pk's" tegenwoordig toch minstens 50 pk omvat, in een klein en licht wagentje, wordt dit direct vergeleken met een lompe, zware dieselauto uit de prehistorie.
Zo vergelijk je appelen met peren.
Wanneer dan de vraag aan een aantal rijscholen gesteld wordt, en uit de antwoorden duidelijk blijkt dat een overdaad aan vermogen niet geschikt is om te leren rijden, wordt een aanval gelanceerd op de correcte vraagstelling.
Muggenziften noem ik dat.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Bewust :| :(
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Een wagen waarmee zonder enige moeite in een oogwenk te snel gereden wordt is dat wel :?:
Als dat zo zou zijn dan heb je duidelijk de verkeerde rijtechnieken aangeleerd. Ik kan goed mijn snelheid inschatten, zelfs zonder naar mijn klokken te kijken. Bij het autorijden is dit blijkbaar niet echt de norm,
We praten hier niet over ervaren piloten, maar over beginnende bestuurders.

Zelfs voor een ervaren bestuurder is een overgemotoriseerde wagen binnen de kortste keren al wat sneller aan het rijden dan eigenlijk - nog - mag.
Dat gaat allemaal zodanig moeiteloos en steeds geluidlozer dat het gebeurt voor je 't goed en wel in de mot hebt.

Indien het hier over een VW Golf zou gaan (blijkt ongeveer te kloppen met het gewicht) kan je er ook een 80 pk in krijgen wat toch al wat aan de magere kant is.
Het is geen Golf of VAG, maar ook een vorige generatie Golf SDi met wat was het 68 pK komt er wel hoor.

Nog wat voorbeelden van wagens die hoegenaamd niet bulken van de PKs, maar er wel geraken vooropgesteld dat je niet wil gaan vliegen en je wat rekening houdt met hun beperkte vermogen: bvb een Toyota Yaris 1.0 of Opel Astra 1.7 DTi (beide van de vorige generatie)

Vergeet niet dat een groot gedeelte van het extra vermogen nodig is om de veel zwaardere auto voort te sleuren.
Klopt, maar de motoren zijn ook geëvolueerd.
60 paardjes nu zijn een pak gezonder en meer beschikbaar dan de 60 pk uit Jozefs diesel-dinosaurus met ster ...


(om het met de woorden van Jeremy Clarkson te zeggen: 'Eiken groeien sneller')
Jeremy Clarkson is natuurlijk dé toonaangevende expert op het gebied van wat een in de echte wereld nodige pk/kg verhouding is ...

We praten hier wel over een eerste autootje om mee te leren rijden.
Niet over autootjes waar Clarkson mee wil rijden...


Voor de Polo zou ik opteren voor een minstens een 80 pk versie, liever zelfs een 100 pk.
En zo zijn we weer vertrokken met de pk-race natuurlijk ...
Voor een beginnende bestuurder zal dat "liever zelfs" een stevig verschil uitmaken in aankoop (gelukkig éénmalig) en verzekering (die faktuur komt telkens terug ...).


Al deze kleine auto's die dikwijls speciaal gericht zijn op jongeren hebben dergelijke ondergemotoriseerde versies om de prijs laag te houden (en de taksen en BA). Ze zijn echter niet veilig vermits ze zelfs bij normaal gebruik dikwijls op de limiet van hun kunnen zitten. Dit is zeker zo wanneer ze gebruikt worden wanneer ze wat zwaarder geladen zijn (typisch vakantiegebruik).
Eén van de dingen die een bestuurder moet leren is de inschatting van de effecten van belasting op zijn voertuig.

Als je met een hoop bagage en volk aan boord rijdt, rij je anders, meer terughoudend en nog wat meer vooruitziend dan wanneer je alleen rijdt.

Dat is zo voor een lichte wagen, en hoort eigenlijk net zo te zijn voor een zwaardere wagen met zwaardere belading ... de praktijk op de snelwegen met volgepropte vakantie-auto's geeft echter wat anders aan .


Een wagen koop je afgestemd op zijn normale gebruiksomstandigheden, niet voor wat uiteindelijk uitzonderlijke, zeldzame omstandigheden zijn.
Gebruik je die wagen buiten zijn gebruikelijke omstandigheden of buiten zijn gebruiksdoel, dan gaat dat ook wel, maar dan hou je (nog meer) rekening met de beperkingen.


Met een wat zwaardere wagen voel je dat veel minder.
Uiteraard, hoe zwaarder de wagen zelf, hoe minder invloed eenzelfde lading zal hebben - maar gaat men die volproppen met méér lading, wegens ook meer plaats, dan komt men op hetzelfde effect uit hoor.

Maar zo zijn we natuurlijk helemaal vertrokken, want een zwaardere wagen moet natuurlijk ook weer een zwaardere motor hebben om nog vlot mee te kunnen , en een nog zwaardere motor om nog vlot mee te kunnen bij volle belading ...

Straatje zonder einde, en meestal geen optie voor beginnende bestuurders die zelf hun kosten moeten ophoesten.
(Voor rotverwende fils en filles à mama & papa geen probleem natuurlijk.)


Een onervaren chauffeur zou in dergelijke omstandigheden zijn wagen wel eens kunnen overschatten.
En een onervaren bestuurder in een wagen met een "gezond" PK-overschot zou dat niet doen :?:



Wie wil kan zich registreren op het Hulpdiensteforum Vlaanderen
http://hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/index.php
en dan eens gaan kijken in de rubriek Binnenlandse Interventies over maanden.

De voor jongeren realistische wagentjes met erg beperkt vermogen zijn er zelden de (gevallen) sterren van de foto-reportages ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef: Wanneer iemand als Inazuma dan (terecht) argumenteert dat "zo weinig mogelijk pk's" tegenwoordig toch minstens 50 pk omvat, in een klein en licht wagentje, wordt dit direct vergeleken met een lompe, zware dieselauto uit de prehistorie.
Daarmee zijn we er inderdaad.

Met zelfs de lichtste motorversies in iets of wat recente automodellen kom je er òòk - en zelfs die kunnen al zonder veel moeite overal te snel, de Duitse Autobahn daargelaten.

Voor jongeren houdt het zowel de wagen als de verzekering en nevenkosten nog enigszins betaalbaar.
Als hun budget en rijervaring groeit, kan de grootte en het vermogen van hun wagen meegroeien ...
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Bericht door Kris81 »

Ik ben het volledig eens met Inazuma.

Als je over een auto met 140+pk beschikt, dan ga je niet met die wagen rijden alsof hij maar over 75pk beschikt. Ik ken mezelf (heb met dat soort wagens gereden) en precies daarom rij ik met een minder krachtige wagen.

Stellen dat je enkel die pk's gaat gebruiken in noodsituaties is COMPLETE ONZIN. Kijk maar eens naar "Blik Op De Weg" en dergelijke: veel mensen die tegengehouden worden bij snelheidsovertredingen verschieten achteraf zelf van hun snelheid als ze tegengehouden worden.

Mijn mening is:

Qua motor: zorg dat je wagen snel optrekt in de eerste 2 versnellingen, zodat je overal veilig kan oversteken (soms is een 1l sneller dan een oude 1.4, allemaal kwestie van ondervinding, daar kan je geen lijn in trekken)
Bij hogere snelheden (+50km/u) mag die wagen traag zijn, een goede chauffeur heeft een goed verkeersinzicht, kijkt ver vooruit en houdt voortdurend zijn spiegels in het oog.

Qua remmen: zorg dat je een wagen met schijfremmen hebt. Remmen kunnen altijd je leven redden, of je nu een goede of een slechte chauffeur bent. (dit in tegenstelling tot de motor)

Dus als je mij vraagt: Wat is belangrijk aan een wagen?, dan zeg ik:
-Goede schokdempers, liefst sportief geveerd
-Goede banden
-Zeer goede schijfremmen

De motor is voor mij totaal ondergeschikt. Ook met een 1l geraak je uiteindelijk op je bestemming hoor, en bovendien verbruikt die meestal veel minder.

En zoals ik al zei, ik heb al met veel verschillende wagens gereden, dus onervaren ben ik zeker niet. Tot zover mijn inbreng in deze discussie.
Plaats reactie