Vraag

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
EM

Vraag

Bericht door EM »

Hallo,

Ik had een vraag i.v.m. het examen.

In Asse waar ik volgende week mijn examen moet gaan doen is er een drukke baan met twee rijstroken. Tussen die twee rijstroken loopt een busstrook. Als je linksaf wil slagen moet je over de busstrook waar van die witte ruitjes opstaan. Mag je daarop stilstaan en wachten tot je kan oversteken of moet je wachten op uw rijstrook en de andere auto's tegenhouden?
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Volgens mij moet je wachten op die busstrook om af te slaan, net zoals je dat moet doen als je naar rechts moet afslaan over een busstrook.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dat klopt.

Het is toch wel degelijk een busstrook, geen bijzonder overrijdbare bedding, hoop ik?
Gast

Bericht door Gast »

Het is waarschijnlijk al te laat voor je, maar dat was 1 van men fouten op het examen. Op die busstrook in Asse mag je NIET blijven staan, je moet dus maw de andere autos ophouden.
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vreemd.

Was het dan een echte busstrook?
Op een bustrook mag je immers rijden als je aan een kruispunt recht of linksaf wilt slaan.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De "busstrook" in Asse is geen busstrook maar een bijzonder overrijdbare bedding.

Een busstrook wordt nl. aangeduid met onderbroken strepen, terwijl in Asse de bijzonder overrijdbare bedding wordt aangeduid met ononderbroken strepen en dambordmarkeringen.
In dat geval mag je die bedding enkel dwarsen op een kruispunt of om een aanpalend eigendom te verlaten of te bereiken.
Je mag er niet over rijden.

72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering bedoeld in artikel 77.8. bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.


Bron: de wegcode.
Plaats reactie