Deurne

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
camelot

Deurne

Bericht door camelot »

Alhoewel ik kan lezen dat verschillende mensen reeds geslaagd zijn in Deurne zou ik toch het volgende kwijt willen: niet enkel de examinatoren zijn te vrezen ook de wegsituatie in Deurne zelf ( het examenparcours ). Mijn zoon die ik zelf heb begeleid en die ook enkele uren rijschool heeft gevolgd is reeds 2x niet geslaagd voor zijn praktijkexamen. We zijn nu verplicht om 6 uren rijopleiding te volgen ( heb nog 2 andere kandidaten thuis ). Dit wordt een dure affaire. Het jammere vind ik dat men verplicht wordt om het examen in één bepaald centrum af te leggen. Volgens mij zouden mijn echtgenoot en ik ook onze rijbewijzen moeten inleveren omdat men zowiezo af en toe in een verrassende situatie een bord niet ziet of misschien een voorrang niet verleent. Hiermee wil ik echter niet pleiten voor losbandig rijgedrag maar het zou volgens mij toch beter zijn moest er een soort van modulair systeem bestaan waarin men de vooruitgang toetst. Nu wordt er alleen maar gelet op wat niet goed is en aan het positieve wordt geen aandacht geschonken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik herken veel uit jouw posting.

Bij het examen ligt de nadruk inderdaad helaas op de fouten en tekortkomingen. Dat is de reden waarom ik graag rijschoolinstructeur geworden was, maar nooit examinator zou willen worden.

Ik twijfel er ook niet aan dat heel wat bestuurders die een definitief rijbewijs hebben, niet zouden slagen voor een praktijkexamen.

Net als jij en heel wat specialisten inzake rijopleiding, ben ik van mening dat een modulaire aanpak veel betere vruchten zou afwerpen.

Modulair om tot het niveau te geraken dat nu gevergd wordt op het praktijkexamen. Maar modulair ook daarna. Beginnelingen die slagen voor het praktijkexamen, hebben nog heel veel te leren. Een deel daarvan zullen ze door ervaring verwerven, maar een ander deel zullen ze missen, tenzij ze een cursus voor gevorderden volgen, wat maar zeer weinigen doen.

In de huidige situatie zou ik zeggen: moed houden, de volgende keer slaagt je zoon hopelijk wel. :wink:
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Deurne

Bericht door digital »

camelot schreef:Het jammere vind ik dat men verplicht wordt om het examen in één bepaald centrum af te leggen.
Je kan het examen in een ander centrum afleggen als je deelneemt met de rijschool. Je moet dan wel een rijschool kiezen in de buurt van het examencentrum waar je wil deelnemen.

De vraag is of dit inderdaad de oplossing is. Je wilt later tenslotte ook in Deurne rijden.
camelot

plan Deurne

Bericht door camelot »

Jozef schreef:Ik herken veel uit jouw posting.

Bij het examen ligt de nadruk inderdaad helaas op de fouten en tekortkomingen. Dat is de reden waarom ik graag rijschoolinstructeur geworden was, maar nooit examinator zou willen worden.

Ik twijfel er ook niet aan dat heel wat bestuurders die een definitief rijbewijs hebben, niet zouden slagen voor een praktijkexamen.

Net als jij en heel wat specialisten inzake rijopleiding, ben ik van mening dat een modulaire aanpak veel betere vruchten zou afwerpen.

Modulair om tot het niveau te geraken dat nu gevergd wordt op het praktijkexamen. Maar modulair ook daarna. Beginnelingen die slagen voor het praktijkexamen, hebben nog heel veel te leren. Een deel daarvan zullen ze door ervaring verwerven, maar een ander deel zullen ze missen, tenzij ze een cursus voor gevorderden volgen, wat maar zeer weinigen doen.

In de huidige situatie zou ik zeggen: moed houden, de volgende keer slaagt je zoon hopelijk wel. :wink:
Ik vraag me af of er eventueel uitgestippelde routes zijn die we kunnen gaan oefenen. Zoniet ben ik van plan om samen met mijn zoon en met een plattegrond de hele buurt zeer grondig te gaan verkennen want daar hangt toch veel van af. In het verleden hebben we al in Deurne rondgetoerd maar blijkbaar nog niet goed genoeg. Mijn dochter heeft ook haar rijbewijs gehaald met mijn begeleiding en in Deurne. Zij was er de tweede keer door. Dank voor de morele ondersteuning met jullie website!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De jongeren die in een rijschool praktijklessen volgen hebben misschien wel het voordeel dat de lesgever de leerling voornamelijk op de trajecten zal laten rijden die voor de examens ook worden gebruikt. Zij kennen die routes immers uit het hoofd.

Ja, alles heeft zo zijn voor- en nadelen hé.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

De examencentra werken met knooppunten (kruispunten).
In totaal zijn er ongeveer 14 knooppunten.
Je trekt een kaart met 4tal knooppunten erop.
Op een knooppunt kun je van 4 mogelijke richtingen komen en in 3 verschillende richtingen rijden (dit zijn al 12 combinaties per knooppunt).
Aan het 2de kruispunt worden dat 144 mogelijkheden (12x12).
Aan het 3de kruispunt worden dat 1728 mogelijkheden (144x12).
De rest van de route is vrij te kiezen door de examinator.

Blijf gewoon in de regio van de knooppunten dat zit je altijd goed.
De knooppunten hangen zelfs uit aan het examencentrum dacht ik.
faceplant
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 feb 2007, 13:23

Bericht door faceplant »

kan ik die knooppunten ergens terugvinden op het internet :)
zou zeer praktisch zijn...
Gast

Bericht door Gast »

Mijn vriendin woont in Deurne (misschien daardoor) en ze is van de eerste maal geslaagd. Ze heeft rijschool gedaan, maar vroeg (na dat ze haar definitief rijbewijs had gekregen) nog wel aan mij "wat is dat bord?". Wat een gewoon bord met een kruis was, voorrang van rechts dus...
Ik denk dat zij heel veel geluk heeft gehad met het examen...

Zelf woon ik in Rijkevorsel en moet in Geel examen gaan doen (dit is absurd want ik kom hier nooit en Deurne is dichterbij). Ik heb zeer veel schrik gekregen voor mijn examen (morgen, zal nog wel iets laten weten :P) door de stomme dingen die ik hier gelezen heb waarom mensen buizen. Mijn moeder blijft maar zeggen "Als gij rijd zoals ge altijd rijd moet da lukken, gij kunt rijden", en zelf vind ik ook dat ik minstens even goed rijd dan de gemiddelde chauffeur, zelfs beter dan een groot deel. Maar doordat ik in Geel examen moet gaan doen is de kans dat ik een klein zone-30 bordje niet zie vrij groot, en in mijn ogen, als uw examniator zin heeft, vind hij altijd wel iets om u te buizen.
Gast

Bericht door Gast »

Dit wil ik nog toevoegen aan mijn reactie hierboven:

Ik ben enkele malen in Geel gaan rijden, en ik kom vrij veel in Deurne omdat mijn vriendin daar woont. En ik vind eerlijk gezegd Deurne makkelijker om in te rijden dan Geel. In Deurne staat alles zeer duidelijk aangegeven, iedereen neemt zijn voorrang, iedereen gééft ook voorrang.

Toen ik in Geel kwam draaide ik een straat in, aan het begin stond een paal met 2 bordjes op (weet niet juist wat). Dan denk je, ok, hier moet ik rekening mee houden. Maar dan zie je naast die paal nog een paal met een bord van zone 30. Dit hadden ze beter bij op de andere paal gezet (plaats genoeg), en doordat het naast een andere paal stond (vrij goed verstopt), ben ik vrij zeker dat 80% van de mensen die voor de eerste keer in die straat komen, niet weten dat de zone 30 er teld.
Nog in Geel: ik kwam op een kruispunt waar voorrang van rechts geldt. Ik stop, want rechts stond een wagen te wachten. Maar die doet het teken dat ik mag doorrijden. Ik weet dat hij voorrang heeft dus ik doe dit niet. Wij hebben daar vrij lang gestaan omdat meneer niet wist dat hij voorrang had, als ik zo iemand tegenkom op mijn examen heb ik ervan...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik had jaren geleden een boekje met alle routes van het examencentrum in Deurne. Het beste is echter heel de buurt grondig te verkennen. Je kan wel raden waar de knooppunten zitten, dit zijn meestal ook wel de knelpunten.

Het is inderdaad niet volledig eerlijk dat sommige mensen in een centrum als Deurne hun examen moeten afleggen en anderen in een haast landelijke gemeente. Ik heb echter met mijn vrouw alle mogelijke wegen rond Kontich verkend en daar zitten toch ook een aantal vreselijke stukken in, bv. Molenstraat en Mechelsesteenweg. Dit zijn twee veel te smalle wegen waar geen enkelrichtingsverkeer is en waar men geparkeerde wagens gebruikt als verkeersremmers.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

JC schreef:.

Het is inderdaad niet volledig eerlijk dat sommige mensen in een centrum als Deurne hun examen moeten afleggen en anderen in een haast landelijke gemeente..
Ik zit dus vooral in Bree en in Alken en daar is het ook zo maar men heeft zich een beetje aangepast.

Namelijk in Bree zijn de wegen gemakkelijk maar de examinatoren eisen het puntje op de i
En in Alken geld er volgens de gewone weggebruiker de wet van de sterkste waardoor het moeilijk is om alles perfect te doen maar de examinatoren zijn er wat soepelder. (natuurlijk niet op grote fouten)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Xiao

Bericht door Xiao »

Heb mijn examen dus in Geel gedaan, ben geslaagd, heb 2 opmerkingen, maar geen flauw idee wat ze betekenen :p
Zo goed als heel het parcours was nieuw voor mij, net wat knooppunten (en toevallig de zone 30-straat waar mijn hosteopaat zit :lol:) had ik al wel eens gezien.
Blijkbaar is 'verkenen' toch niet zo hard vereist. Ik denk dat het belangrijker is dat je gewoon kunt rijden en dat je de borden kent. Iedereen komt trouwens zoieso wel ooit op een plaats waar hij nog nooit is geweest, en dan is het beter van gewoon te zijn om rond te kijken :)

Maar alle routes in Geel afgaan is volgens mij vrijwel onmogelijk. Misschien net mensen die in Geel of geburen wonen die de streek door en door kennen, maar voor mensen die er niet veel komen is 'Geel verkennen' niet vereist, aangezien je toch zoieso op ongeziene plaatsen zal komen.
fien

rijexamencentrum deurne

Bericht door fien »

Rijxamencentrum Deurne:
Wat een negatieve sfeer en wat een negatieve manier om voornamelijk met jongeren om te gaan.
De kunst is daar "niet gepakt worden". Het gaat absoluut niet over "kunnen rijden".
Ik ben er nu 7 keer geweest met jongeren en heb er genoeg van.
- te vroeg gepinkt.
- te lang op een busstrook gereden
- een keer eerst je koppeling en dan je rem gebruikt
- 52 per uur gereden ipv 50 enz...enz...
En dan nog niet te spreken over de militaire stijl die men hanteert.
Vriend! ik kon het toch niet duidelijker zeggen!

We veranderen nu van centrum. We zijn ongeveer 1500 euro en 22 rijlessen verder en nog niet geslaagd. Fijn als je 't kan betalen.
Cellae

Bericht door Cellae »

Wat ik even kwijt wil over Deurne: Veel positievere sfeer dan dat ik verwacht had na de posts op dit forum te lezen!
Ik moest 3 september (eerste schooldag!) om 7u20!! Ik dacht dus werkelijk dat het een hel ging worden. Was enorm zenuwachtig.
Heb in de wachtzaal 5 examinatoren gezien (incl de mijne) die mensen kwamen halen om hun examen te beginnen. Allemaal even vriendelijk en even rustig. Mijn examinator was de rust en de vriendelijkheid zelve.

Nog een opmerking: ik denk dat als je voldoende voorbereid naar het examen vertrekt, je een hele grote kans op slagen hebt. Examinatoren lokken je niet in de val, ze sturen je geen verboden straten in en laten je geen andere dingen doen die je niet mag! Je volgt gewoon een route (net zoals een GPS je die geeft) en onderweg moet je gewoon even keren en parkeren.
Gewoon rustig rijden, goed uit je doppen kijken, logisch nadenken en je bent geslaagd :-)

Wees ook zelf beleefd en ga met een propere auto!
Cellae

Bericht door Cellae »

Nog even over die '52 ipv 50km/u' =>

Dat is toch logisch? Als je ergens maximum 50km/u mag, dan is en blijft dat er 50. Ook al rijdt je auto werkelijk maar 46 als het pijltje op de 50 hangt...dat maakt allemaal niets uit. 50 is 50.

Ik weet hoe moeilijk het op sommige wegen is om 50 aan te houden. Maar het is algemeen geweten dat je op het praktisch rijexamen er niet over mag, anders ben je gebuisd. Dan rijd je toch gewoon 40 à 45 en ga je er toch gewoon niet over? Want dan sla je je eigen ruiten in!

Daar moet je trouwens altijd op letten, anders heb je je rijbewijs en word je geflitst!
Plaats reactie