Leren met dieselwagen, rijden met benzinewagen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Leren met dieselwagen, rijden met benzinewagen

Bericht door Gast »

Mijn vriendin heeft, na haar 20-uur praktijk met glans doorstaan te hebben, nu een voorlopig rijbewijs, en ik heb nu de eer haar coach te zijn :D .

Haar instructeur heeft haar het starten als volgt geleerd: in 1ste versnelling de koppelingspedaal wat los te laten, zodat de auto al een beetje vooruitbolt. Daarna wat gas geven en koppeling verder loslaten.

Dit werkt perfect met de leswagen (een diesel). Maar onze auto is een nerveuze benzinewagen, en als je de koppeling "een beetje loslaat" zonder gas te geven valt de motor stil. Het (snel) starten is dus een beetje moeilijk, tot ergernis van de betrokkene want "ze hebben het mij zo aangeleerd". Het is wel zo dat de auto nog nieuw is, en dat het me ook wat tijd heeft gekost om de wagen correct "aan te voelen". En 't is nog altijd niet perfect :oops:

Nu stel ik me 2 vragen:
- Is het normaal dat er een rijgedrag wordt aangeleerd dat zo sterk gekoppeld is aan het type wagen?
- Hoe kan ik het starten op een correcte manier uitleggen, zonder te vervallen in vage uitspraken zoals "je moet voelen als de motor dreigt stil te vallen en wat gas geven"?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De methode die de instructeur van jouw vriendin haar aangeleerd heeft, lijkt wijd verbreid te zijn bij de erkende rijscholen.

Ik kan deze methode niet goedkeuren om de volgende redenen:
  • het is technisch onverantwoord om een dergelijke belasting aan een motor op te leggen bij stationair toerental en zonder gas te geven.
  • de kans dat de motor afslaat is groot, en dat kan bijvoorbeeld bij het oversteken van een voorrangsweg tot levensgevaarlijke situaties leiden.
  • de methode is bijna niet toepasbaar op een wagen met een Ottomotor (benzine of LPG).
  • de methode is niet toepasbaar bij het rijden met een relatief zware aanhangwagen of bij het vertrekken op een relatief steile helling.
Het is onnodig gas te geven vooraleer het koppelingspedaal losgelaten is tot waar de koppeling begint aan te grijpen. Vanaf dan is gas geven nodig. Wachten tot de wagen al in beweging komt, is uit den boze.

Hoe kan je vriendin weten wanneer de koppeling begint aan te grijpen?
  • Als er niet teveel lawaai is, hoort ze dat het motortoerental een weinig afneemt.
  • De toerenteller zakt een klein beetje.
  • Als ze met haar schouderbladen goed tegen de rugleuning zit (zoals het hoort), voelt ze in haar schouderbladen en in haar zitvlak dat de auto probeert in beweging te komen (maar nog niet effectief wegrijdt).
Je vriendin zal er ook moeten aan wennen dat het gaspedaal bij het vertrekken delikater moet gedoseerd worden bij een benzinemotor dan bij een dieselmotor.
vvdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2007, 08:16

Bericht door vvdb »

Jozef schreef:De methode die de instructeur van jouw vriendin haar aangeleerd heeft, lijkt wijd verbreid te zijn bij de erkende rijscholen.
Bedankt voor het volledige antwoord. Het is het antwoord dat ik verwacht had, maar dat ik niet goed kan uitleggen :)
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

in de rijschool vertrok ik met de diesels ook op koppeling. Eens de wagen traagjes in beweging was gaf ik pas gas.
Zo ben ik veel stilgevallen.
Toenek m'n L had eerst 2u met de benzine van thuis op kalmere baantjes gaan rijden om te wennen.
Daarna het stad in, ook veel stilgevallen, maar naardat de 2u bijna verstreken ging het al vlotter.
Ondertussen rijd ik sinds 1 november met de Toyoto Corolla Verso 1.6 benzine van thuis.
Toen ik in de 2u les voor m'n 1ste praktijkexamen op 6 april terug in de rijschooldiesel (Opel Meriva 1.7 CDTI) stapte ging dat perfect.

Eens je een tijdje met een benzine gereden hebt ken je de juiste techniek.
Daarna kun je probleemloos overstappen vind ik.

Ikzelf gebruik altijd de tip van Jozef:
vlak voor je vertrekt lichtjes gas geven tot ongeveer 1200 toeren.
Dan kun je vertrekken zonder schokken of stilvallen.

In't begin dat ik met de benzine reed wou ik echt terug nen diesel omdat die niet zo snel stilvallen.
Nu verkies ik de benzine:p.
(vooral omdat de koppeling van de wagen thuis veel directer is als in die rijschoolwagen).

Soit, 18mei 2de maal praktijkexamen.
Nu geen domme fouten maken zoals de vorige keer en domweg verkeerd voorsorteren...
Laatst gewijzigd door Freddie op 08 mei 2007, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Freddie schreef:vlak voor je vertrekt lichtjes gas geven tot ongeveer 2200 toeren.
Ik denk dat je hier een foutje getypt hebt, en het 1.200 moet zijn.. ;-)
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Rafael schreef:
Freddie schreef:vlak voor je vertrekt lichtjes gas geven tot ongeveer 2200 toeren.
Ik denk dat je hier een foutje getypt hebt, en het 1.200 moet zijn.. ;-)
oops, typfoutje :D
vvdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2007, 08:16

Bericht door vvdb »

Wel, ik heb gisterenavond mijn vriendin gecoached met de goede raad in deze thread en... het starten verloopt nu prima! Uitleggen is een gave.

Aan Jozef, Freddie, en alle anderen: bedankt. Jullie hebben onze relatie heel veel geholpen :D

Misschien is dit de goede thread voor volgende bedenking:

Ik mocht de laatste les mee van haar rij-instructeur, kwestie van op de hoogte te zijn van de "aandachtspunten" zoals ze dit plegen te noemen. Dit is naar 't schijnt ongebruikelijk, dus tof van de instructeur (en interessant voor mij).

In 20 uur tijd kan een mens enorm veel leren. Hoewel ze in princiepe alleen kan rijden vind ze (en ik ook) dat 20 uur te weinig is. De taak van een coach is in dat opzicht dus niet onbelangrijk.

Dus zou je als coach eigenlijk meer betrokken moeten worden in de rijopleiding zelf. Mijn opleiding dateert van 1985, en er is toch wel veel verschil. Toen ik bij wijze van oefening een theoretisch proefexamen aflegde was ik grandioos gebuisd :oops:. Door mijn vriendin te helpen herhalen is het gebeterd (lees: "ben ik er nu door met de hakken over de sloot"). Een rondvraag bij vrienden en collega's met rijbewijs heeft me overtuigd dat het met de (theoretische) rijkennis van "mijn generatie" pover gesteld is.
Nu blijkt dat de praktijkopleiding toch ook wel anders is (het helpt niet dat mijn (erkende!) instructeur van toen een uitkafferende kl...zak was, maar het waren andere tijden).
In andere vakgebieden moet je als coach een opleiding volgen. Het zou niet slecht zijn moest dit voor autorijden ook het geval zijn. Je kan anders moeilijk iets uitleggen dat al jaren een soort automatisme is.
jakke

Bericht door jakke »

Ik vind dit ook een zeer mooi idee, ik merk het nu ook aan mijn instructuur dat hij al veel heeft moeten lezen, en bij veel nieuwe dingen is uitgekomen door met mij rond te rijden. Nu helpen we elkaar zo wat, als ik iets nieuws weet meld ik dit ook aan hem en omgekeerd. Maar ik denk dat ik het ook leuk zou vinden dat de mensen vrijblijvend zich kunnen inschrijven voor theoretische rijlessen, om zo "UP TO DATE" te blijven. Dit is trouwens zeer belangrijk voor iedereen, en niet enkel voor de toekomstige instructeurs.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

vvdb schreef:In andere vakgebieden moet je als coach een opleiding volgen. Het zou niet slecht zijn moest dit voor autorijden ook het geval zijn. Je kan anders moeilijk iets uitleggen dat al jaren een soort automatisme is.
Kijk, dat is nu mijn voorbehoud tegen een praktijkopleiding zonder een erkende rijschool.

Je begeleider moet om te beginnen zelf zeer goed het verkeersreglement kennen zoals het nu is, en zelf correcte rijtechnieken en vaardigheden inzake anticiperend en defensief rijgedrag beheersen. Het aantal jaren dat je al een rijbewijs hebt is daar geen garantie voor.

Maar daarnaast moet hij ook nog zijn kennis en vaardigheden doeltreffend kunnen overbrengen. Het is bijvoorbeeld niet omdat iemand Nederlands kent, dat hij meteen ook geschikt is als leraar Nederlands. Lesgeven is een vak, dat kennis en ervaring vereist.

Een gebrevetteerd rijschoolinstructeur heeft tijdens zijn theoretische opleiding psychologie, pedagogiek en didactiek gestudeerd, en er een schriftelijk en een mondeling examen over afgelegd.

Tijdens zijn daaropvolgende stage rijdt hij eerst mee met een instructeur die les aan het geven is. Vervolgens komt een rollenspel, waarbij hij aan de instructeur lesgeeft. Pas dan mag hij zelf beginnen lesgeven onder toezicht van een stagemeester.

Op het einde van zijn stage legt hij dan een examen in de vorm van een modelles af, waarbij hij moet lesgeven aan een examinator van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, die zich van den domme houdt en zoveel mogelijk fouten maakt (zich langs achter naar het bestuurdersportier begeven, eerst de spiegels afstellen en dan pas de bestuurdersstoel, stiekem wat sneller dan toegestaan gaan rijden, enz.).
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: Ik kan deze methode niet goedkeuren om de volgende redenen:
  • het is technisch onverantwoord om een dergelijke belasting aan een motor op te leggen bij stationair toerental en zonder gas te geven.
  • de kans dat de motor afslaat is groot, en dat kan bijvoorbeeld bij het oversteken van een voorrangsweg tot levensgevaarlijke situaties leiden.
  • de methode is bijna niet toepasbaar op een wagen met een Ottomotor (benzine of LPG).
  • de methode is niet toepasbaar bij het rijden met een relatief zware aanhangwagen of bij het vertrekken op een relatief steile helling.
Het is onnodig gas te geven vooraleer het koppelingspedaal losgelaten is tot waar de koppeling begint aan te grijpen. Vanaf dan is gas geven nodig. Wachten tot de wagen al in beweging komt, is uit den boze.

Vertrekken met mijn dieselwagen (van eind 2005) zonder gas bijgeven is specialistenwerk.
Het gaat nipt bij filerijden, als je er de nodige aandacht aan besteed.

Een dieselrijder die instapt en even wil vertrekken op de koppeling zoals in een dikke diesel mag een halve meter verder alweer aan de sleutel draaien - wat ik in het begin zelf ook een aantal malen heb mogen doen ... :oops:

Het is een diesel met kleine cilinderinhoud (een 1.6 HDi van PSA) in een wat grotere kast, en niet al te veel koppel vlak boven stationair toerental, en hij vertrekt liefst als een benzinewagen met een dotje gas vooraf.


Het voordeel is wel dat het (zeldzame) rijden met een benzine nu wat makkelijker is ;)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Een dieselrijder die instapt en even wil vertrekken op de koppeling zoals in een dikke diesel mag een halve meter verder alweer aan de sleutel draaien
Als hij het nog kan. Want als het gebeurt bij het oversteken van een voorrangsweg, gaan de bestuurder en de auto vanaf daar mogelijk elk hun weg: de bestuurder in een ambulance en de auto op een takelwagen.
Gwenneke1982

Bericht door Gwenneke1982 »

Mag ik iets vragen?

Ik heb ondertussen ook al mijn rijbewijs hoor, maar mijn huidige vriend (truckchauffeur, dus genoeg rij ervaring) zegt dat ik mijn voet toch nog te lang op mijn koppeling houd als ik vertrek.

ik rijd met een 1400 diesel. Nu begin ik er op te letten om vlugger mijn voet van koppeling te halen en dat lukt aardig.

maar wat is nu het beste met een diesel?

- Koppeling zachtjes loslaten, beetje gas geven en dan voet volledig van de koppeling halen??

Dan nog een vraagje, waar ik al discussie met mijn vriend over gehad heb.

Ik rijd vlot en kan soepel schakelen, geen probleem. Maar nu had mijn vriend gezegd dat als ik schakel, vb van 2de naar 3de, dan doe ik dit als volgt:
- gas loslaten
- koppeling induwen
- schakelen
- koppeling half omhoog laten komen
- gas bijgeven
- koppeling volledig loslaten

Mijn vriend zegt nu dat ik als ik geschakeld heb, mijn voet volledig van koppeling mag laten komen, wel zachtjes met gevoel en dan pas gas beginnen bijgeven.

Op den duur begin ik te twijfelen hoe het nu eigenlijk zit? Is het nu volgens de tactiek van de rijschool of niet?

Nog zo iets dat hij me bijgeleerd heeft. Op mijn rijschool, en ik heb hier int verleden ook al vragen over gesteld, moesten wij niet afremmen op de motor ... Dus mochten wij snelheid laten minderen en dan pas opt einde naar 2de gaan en dan stoppen en in 1ste zetten, kan het niet zo goed uitleggen wat ik bedoel.

Maar vriend zegt dat ik dus effectief moet schakelen van 5de naar 4de, toerental laten zakken, van 4de naar 3de, voet van koppeling halen, terug uitbollen, toerental laten zakken en op motor afremmen;

Sorry voor de mss verwarde uitleg, maar weet niet goed hoe ik het allemaal moet omschrijven.

groetjes
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Gwenneke1982 schreef: Dus mochten wij snelheid laten minderen en dan pas opt einde naar 2de gaan en dan stoppen en in 1ste zetten, kan het niet zo goed uitleggen wat ik bedoel.

Maar vriend zegt dat ik dus effectief moet schakelen van 5de naar 4de, toerental laten zakken, van 4de naar 3de, voet van koppeling halen, terug uitbollen, toerental laten zakken en op motor afremmen;

In eerste instantie los je het gaspedaal volledig, maar de remwerking zal merkelijk verminderen naarmate je trager gaat rijden en de toeren van de motor teruglopen.

De bedoeling is dat je zéker terugschakelt voor de motor het voelbaar lastig krijgt met de lage toerentallen (schokken bvb) of nog maar amper vertraagt.

Terwijl je koppeling weer los laat bij het terugschakelen, geef je even een klein beetje gas bij om de motor op een toerental te brengen dat hij aan die snelheid (ongeveer) zou draaien.
Dat voorkomt slijtage aan de koppeling.


Het is trouwens zeker niet de bedoeling dat je de wagen gelijk in een lagere versnelling gooit en dan de motor hoog in de toeren jaagt terwijl je de koppeling lang laat slepen om de vertraging niet te brutaal te laten verlopen.
Op die manier verslijt je immers de koppelingspla(a)t(en) in plaats van de veel goedkopere remblokjes.


Remmen op de motor is iets dat net zo goed soepel en zachtjes moet gebeuren als opschakelen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gwenneke1982 schreef:ik rijd met een 1400 diesel. Nu begin ik er op te letten om vlugger mijn voet van koppeling te halen en dat lukt aardig.

maar wat is nu het beste met een diesel?

- Koppeling zachtjes loslaten, beetje gas geven en dan voet volledig van de koppeling halen??
Het is inderdaad erg sletig voor de koppeling als je er te lang over doet om het koppelingspedaal volledig los te laten.

Wel kan het beginnelingen helpen om, zodra het koppelingspedaal opgekomen is tot het aangrijpingspunt van de koppeling (waar je voelt dat de wagen wil vertrekken), heel eventjes te wachten tot de wagen daadwerkelijk vertrekt, en het koppelingspedaal dan volledig te laten opkomen.

In andere versnellingen dan eerste en achteruit hoef je bij dat aangrijpingspunt niet te wachten. Als je het koppelingspedaal laat opkomen en de wagen versnelt sterk, dan heb je teveel gas gegeven. Vertraagt hij sterk, dan heb je te weinig gas gegeven. Ideaal is als je niets voelt.
Parwana

Re: Leren met dieselwagen, rijden met benzinewagen

Bericht door Parwana »

Ik heb voorlopig rijbewijs mijn tijd is bijna om ik heb nog 7 maanden maar ik durf niet te oefenen met manueel ik wil nu een automatic ma ik ken Niemand met een automatic auto en het is ook zo duur om zelf te kopen ik ben nog aan het studeren mijn pa heeft een manueel :(
Plaats reactie