Pagina 171 van 197

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 06 jul 2017, 20:29
door teddybear
Ik heb mijn exaam in Deurne gedaan.

Voor de Goca Risico Test, moet je niet stressen. Gewoon goed kijken en als je denkt dat je iets niet hebt gezien dan blijkbaar heb je da niet gezien. Ik heb een 9 gekregen. Ik vond dat toch gemakkelijk als je gewoon goe kijkt.

De examinator staat achter mij.

Ik heb mijn exaam gedaan met de rijschool Sanderus in Berchem met de Georges, en echte sympathieke en vriendelijke man.

Ik moest de remvloeistof tonen, dan de lichten (dimlichten, grootlichten, linkse en rechtse pinkers, stoplichten en mistlichten) en ik moest ook uitleggen hoe ik achter de stuur goe zit.

Voor de manoeuvres moest ik keren in een straat en achter een auto rechts parkeren.

Ik heb met de gps gereden voor tien minuten om mijn exaam te beginnen.

Dan de examinateur heeft mij de weg aangeeft.

Hij heeft een paar opmerkingen gemaakt en ik hoor in zijn stem dat hij nie heel tevreden was.

Dus na tien minuten dacht ik dat ik niet geslaagd zou worden. Ik dacht, ok, tis gedaan, so be it, ik ga gewoon rijden.

Na 25 minuten waren we terug onderweg naar het exaamcentrum dus ik dacht echt dat ik faalde. Ik parkeer en ik luisterde naar de examinateur en dan hij zei gewoon "het was niet perfect maar het was ook niet verschrikkelijk .... allez je bent geslaagd"

Youpieee !

Dus ja, zelfs als je denkt dat je een paar fouten maakt of als je denkt dat de examinateur een beetje boos klinkt of een beetje nonchalant, blijf aan het rijden !!!

Succes aan iedereen !!!

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 10 jul 2017, 21:32
door Jordy_J
Hallo iedereen!

Hieronder deel ik graag mijn ervaring met het nieuwe praktijkexamen met jullie mee. Ik heb dit afgelegd in Sint-Niklaas, afgelopen voormiddag rond 11:00.
___________________________________________________________

Uitslag GOCA-Risk Perception Test: 10/10 - tot mijn grote verbazing. Laat je niet afleiden door je snelheidsmeter of pinkers! Het belangrijkste is dat je goed vooruit kijkt en dat je oplet bij het naderen van kruispunten. Uiteraard ook goed in je spiegels kijken!

Uitslag praktijkexamen: geslaagd!!!
___________________________________________________________

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas

Zat de examinator naast of achter jou?
Het was een zeer vriendelijke dame, ze zat rechts achter mij.

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
We waren aan het rijden in een rustige wijk. Op een gegeven moment reden we een straat in en waarvan ze op voorhand al zei dat we in die straat gingen keren. Het was een straat met tweerichtingsverkeer, heel breed en echt rustig! Ik had dus voldoende ruimte en tijd om te keren.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Dit heb ik niet moeten doen. Ik heb wel achterwaarts in een parkeervak moeten parkeren. Hoe ik dat deed, mocht ik volledig zelf bepalen zolang de wagen maar recht stond. Dit lukte allemaal zonder enige problemen. Na dit manoeuvre moest ik mijn wagen verlaten alsof ik naar de winkel ging (spiegels inklappen, wagen vergrendelen).

Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Dit gebeurde op de parking van het examencentrum, vooraleer we vertrokken. Ik mocht als eerste en als enige in de wagen stappen, mijn begeleider moest buiten de wagen wachten. Ze kwam naast mij staan aan mijn portier en ze vroeg mij om de juiste zithouding even uit te leggen. Daarna ging ze voor de wagen staan en moest ik al mijn lichten één voor één laten schijnen. Nadat ik dit goed had gedaan, moest ik ook mijn pinkers, mijn claxon en mijn rem even laten werken.

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Ik ben met een begeleider geweest.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
Mijn papa :)

___________________________________________________________

EEN TIP DIE IK JULLIE GRAAG WIL MEEGEVEN:
Als je de mogelijkheid hebt om samen te rijden met een begeleider, maak daar dan gebruik van! Verspil geen honderden euro's uit aan rijlessen want alles wat zij jou leren, kan een kennis of familielid jou ook aanleren. Ik heb namelijk alles via zelfstudie geleerd en via filmpjes van het internet. Daarnaast had ik uiteraard ook een top begeleider en uiteindelijk... oefenen baart kunst. Van zodra ik vorig jaar mijn voorlopig rijbewijs behaalde toen ik 17 werd (dankzij gratisrijbewijsonline!), heb ik meteen gezegd tegen mijn ouders: "Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dat ik honderden euro's ga uitgeven aan rijlessen, ik doe het zelf wel!". Dat geld dat je uitspaart kan je in je eerste autootje steken of in andere leuke dingen.
Maar jammer genoeg is dit niet voor iedereen mogelijk... maar ik geef het maar mee.

Én voor zij die hen praktijkexamen nog moeten afleggen, een gouden tip: niet stressen! In plaats van je tijd daarin te steken, steek je die beter in andere dingen. Kijk goed vooruit, probeer op voorhand al borden af te lezen van de straten waar je inrijdt, veilig rijden, voorrang verlenen maar ook voorrang nemen (!), vertraag bij kruispunten en laat zien dat je goed kijkt vooraleer je dat kruispunt nadert, etc.

SUCCES!!! IK HEB HET GEHAALD VAN DE EERSTE KEER ZONDER ENIGE RIJLES TE VOLGEN, DUS HET IS ZEKER EN VAST NIET ONMOGELIJK!!!

Groetjes,
Jordy!

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 10 jul 2017, 21:53
door de rijprof
Ik heb namelijk alles via zelfstudie geleerd en via filmpjes van het internet. Daarnaast had ik uiteraard ook een top begeleider en uiteindelijk... oefenen baart kunst.
Proficiat !
Leren rijden zonder rijschool te volgen is zeker mogelijk, mits een goede begeleider en extra oefenen + motivatie, zoals je schrijft.
Maar dat geldt niet voor iedereen.
Echt knap van jou!

Straks PRAKTIJKEXAMEN in asse

Geplaatst: 01 aug 2017, 19:05
door Rakan810
:roll: Jongs ! Ik heb volgende week praktijkexamen in Asse
En ik ben daarvoor een beetje zenuwacthig omdat dit 2de keer , waat raden jullie me aan , misschien een paar tips die nuttig zal zijn , Alvast bedankt :shock:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 01 aug 2017, 19:24
door GRO
Heb je ons praktijkboek goed doorgenomen, Daar staantoch heel wat tips in
https://www.gratisrijbewijsonline.be/pr ... aktijkboek

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 05 aug 2017, 14:58
door Cleysens
Hallo, tof te horen dat het ging in Brussel. Ik ben ook van brussel/elsene en heb mijn theorie in evere gedaan in het Nederlands en mijn 20 uren rijlessen in Frans in montgomery. Zou graag mijn praktijk in evere willen doen maar ook in Nederlands, ben wel tweetalig maar feit om alles goed te begrijpen zoals koelvloeistof end. om aan te kunnen tonen. Hopelijk maken ze daar geen probleem van. Gisteren heeft mijn broer zijn examen daar ook afgelegd en hij moest enkel remvloeistof en koelvloeistof aanduiden en achter een auto parkeren, ook geslaagd vanaf de 1ste keer. Ik rij nog maar1,5 maand alleen dus moet nog veel oefenen 😁😁😁
sgur schreef: 19 apr 2017, 13:25 Examencentrum Brussel (Evere / Schaarbeek)

Heb leren rijden met begeleider (vader). Terwijl ik al 2,5 jaar mijn voorlopig rijbewijs heb, heb ik een maand gereden vooraleer mijn examen te doen. Had al een basis dus viel goed mee. Heb mijn examen dan ook gedaan met mijn vader en onze eigen wagen.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

pinkers, dimlichten, grootlichten, achterste mistlichten, ruitenwissers, klaxon, ontwaseming, drukken op de rem, tonen waar ik bandenspanning kon lezen (deksel van brandstoftank)

Zat de examinator naast of achter jou?

Hij zat rechts achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Hij wees een straat aan waar ik moest keren, en gaf aan dat ik mocht kiezen waar in de straat. Het was al een brede straat en toevallig waren er op een bepaald moment aan beide kanten geen auto's geparkeerd. Een kans die ik uiteraard niet heb laten liggen :mrgreen:

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

'Parkeer maar achter die groene wagen.' Het was een kleine wagen waardoor het iets moeilijker was om in te schatten wanneer ik moest draaien. Heb me dan ook opnieuw moeten positioneren, maar de tweede keer ging het zeer vlot. Misschien omdat er plaats was voor 2 auto's. :)
Daarna moest ik veilig uitstappen. Airco af, versnelling neutraal, handrem op, en motor af. Uitgestapt en gestapt naar de stoep, tegen de richting van het verkeer in. Bij het instappen ging ik bijna stappen in de richting van het verkeer, maar op het laatste moment aan gedacht om in de andere richting te stappen. :lol:

Route

Hele tijd binnen de bebouwde kom. Paar keer zone 30. Heb nooit boven de 50 moeten rijden.Was eigenlijk veel makkelijker dan verwacht... Dacht dat ik het Meiserplein op zou moeten, is tenslotte maar 2 min van het examencentrum. Gelukkig moest dat niet.

Aan iedereen die niet wilt/durft in Brussel: Het is echt wel haalbaar, dus waag je kans!

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 09 aug 2017, 13:59
door Lavake
Voor de eerste keer rijexamen gaan doen. Ik was superzenuwachtig. :shock: :?

Uitslag praktijkexamen openbare weg: geslaagd, met 1 onvoldoende (rechts fileparkeren)

Uitslag GOCA-Risk Perception Test: 9/10. Ik vond het minder moeilijk dan de voorbeeldfilmpjes online, omdat er (volgens mij) telkens maar 1 of 2 dingen te zien waren. De uitslag hiervan krijg je pas op het einde van het examen, op het resultaatsblad.

______________________________________________________

In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts naast mij, omdat mijn begeleidster liefst vanachter wou zitten (ik denk zodat ze zeker niks zou zeggen of doen).

Achteruit rijden in rechte lijn
De examinator liet mij achter een geparkeerde auto inrijden, waarna ik dan in een rechte lijn achteruit moest rijden.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Rechts parkeren tussen twee auto's en dan doen alsof ik ging winkelen. Er was, volgens mij, net geen twee autolengtes plaats (het was druk en we hebben even moeten zoeken voor plek). Omdat ik doorgaans te ver van de borduur sta, heb ik nu extra lang mijn eerste draai gemaakt, waardoor ik de borduur met mijn achterwiel bereden heb. Ik had het zelf gemerkt en vroeg of ik nog een keer mocht proberen, maar de examinator zei dat het raken van de borduur sowieso bleef gelden, ook al deed ik het de tweede keer perfect (en dat ik dus enkel wat "te verliezen" had). Dat is dus een "onvoldoende" geworden.

Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Onder de motorkap moest ik de remvloeistof tonen. In de auto moest ik de correcte zithouding uitleggen, de zijspiegels en de achterspiegel. Dan moest ik de pinkers tonen en de mistlichten.

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest?
20u rijles gevolgd in de rijschool, dan met vrienden geoefend en ook alleen. Uiteindelijk met de eigen auto en met een begeleidster geweest naar hete examen.

Route
Rechts uit het examencentrum, dan links (Neerveld), naar rechts en meteen naar links (Blauwesteenstraat), nog eens links (Kon. Astridlaan), naar rechts (Mechelsesteenweg). Daar moeten rijden achter geparkeerde auto en dan achterruit rijden. Blijven doorrijden tot het de "winkelstraat" wordt, daar zei ik "aha hier is die straat waar de bestuurders rechts voorrang moeten geven maar wij geen voorrangsborden hebben", waarop de examinator zei "je kent de straten!", en hij mij dan prompt de eerstvolgende straat rechts (Sint-Jansplein) instuurde, vermoedelijk om zo op voor mij onbekend terrein te komen. Dan rechtdoor (Ooststatiestraat), waar ik moest parkeren. Dan links (Hofstraat), rechts (Antwerpsesteenweg) en meteen terug links (Pluyseghemstraat). Daar een straat links in (De Villermontstraat) en dan rechts op de grote baan (N171). Links gaan (Kontichstraat). Daar de GPS instellen naar ergens in Kontich. Dan GPS gevolgd en op het einde terug de instructies van de examinator (rechts op de Boniverlei, dan Edegemsesteenweg, Helenaveldstraat, Kon. Astridlaan, Ooststatiestraat, Kauwlei, Kapelstraat, Pronkenbergstraat, Singel, Neerveld).

Ervaring
Ik heb zeker enkele stommiteiten begaan, 1x stilgevallen toen ik straat (Sint-Jansplein) indraaide in 2de versnelling en er plots een vrouw met puppy overstak. Ook 1x aanstalten gemaakt om te vertrekken om dan te zien dat mijn handrem nog opstond. Voor de rest geklungel met de GPS om de stem te doen spreken (volume stond te laag uiteindelijk). Maar ik denk dat de examinator dat wel kon plaatsen als zenuwachtigheidsfoutjes. Ik heb ook veel dingen correct gedaan, zoals steeds vertragen bij een voorrang van rechts, mensen doorlaten, zelf assertief voorrang nemen, mensen laten oversteken, max 30km/u rijden op aangekondigde verhoogde inrichtingen, etc. De examinator heeft tijdens de rit ook wat gebabbeld met mij en mijn begeleidster, en mopjes gemaakt, wat me wel geruststelde. Ik kreeg tijdens de rit ook pushberichten op mijn GPS (smartphone) van Facebook Messenger met dingen als "Succes met uw rijexamen!!!" die de examinator dus gewoon kon meelezen... :lol: Door bepaalde opmerkingen kon ik misschien al wel vermoeden dat ik geslaagd zou zijn (bv toen hij zei "als je in't stad kunt rijden, is het hier makkelijk voor u"), maar ik twijfelde of de stommiteiten en het slecht parkeren misschien harder gingen doorwegen.

Resultaat
Eens terug bij het examencentrum zei de examinator dan de verlossende woorden dat het "echt heel goed" was, dat ik maar 1 fout heb gemaakt (de borduur bij het parkeren), dat ik een heel goede kijktechniek heb en dat ik weet waarop ik moet letten. Ik begon helemaal te glunderen en bedankte hem, maar dan zei hij dat het mijn eigen verdienste was en dat hij kon zien dat ik hard geoefend had. Op het resultaatblad staat "Geslaagd" en "Manoeuvres > Parkeren > Evenwijdig links/rechts parkeren tussen 2 voertuigen > Straatbegrenzing: onvoldoende".

Succes aan iedereen die nog moet gaan!

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 09 aug 2017, 20:52
door rakan810
dag allemaal
ik wil hier mijn ervaring delen met jullie

ik heb vandaag de praktijkexamen afgelegd . deze 2e keer . eerste keer was in Doornik en omdat ik de strepen op de straten helemaal niet gezien had , was ik gebuisd , maar vandaag was verschillend , het wordt in Asse , echt een kleine en mooie stad om er een praktijkexamen in af te leggen
geen druk geen files ofzo , ik heb het goed gedaan zonder stres of zenuwachtig , en ik heb maar een opmerking en volgens de examinator was niet zo belangrijk , hij zei dat ik in de smalle straat 45 km gereden heb en de max snelheid was 50 km maar volgens hem moest ik mijn snelheid aanpassen , dus moest ik minder rijden , maar hij was hij vriendelijk en beleefd echt ,

mijn adviezen :::
1- als je naar een zijstraat wil rijden dan moet en moet en moet naar links en rechts goed kijken als fietsers of voetgangers willen oversteken
2- de belangrijke stap als je wil parkeren , moet je handrem zeker trekken
3- ook belangrijk ding , je moet in spiegels elke 10 seconden kijken , het echt zo noodzakelijk
4- voorrang van Rechts , dus als je van een zijstraat nadert en geen auto waren , moet wel laten zien dat je kijkt naar recht en gas Los
5- de limiet van de snelheid aanpassen als het minder of meer is dus 20 is 20 niet 25 en 30 is 30 niet meer en niet minder
6- als je voorrang hebt een er komt een auto van recht moet je niet vertragen of stoppen omdat de mensen of auto's die achter je rijden , verwachten niet dat je opeens zal stoppen

probeer om geen stres te hebben en denk eraan dat als je niet geslaagd bent zal je weer proberen dus geen probleem (trucje)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 16 aug 2017, 22:00
door MisterX334
Dorian schreef: 07 mar 2017, 13:18 - In welk examencentrum ben je geweest?
In Deurne

....


(Aangezien ik alleen moest oefenen, heb ik een aantal voorbeeldexamenroutes gemaakt via Google Maps (in Deurne) en zo geoefend ook.
Als iemand dit nodig zou hebben, kan ik die altijd doorsturen voor degene die ook alleen moet oefenen)
Ik ben wel geïnteresseerd in die voorbeeldexamenroutes.

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 10 sep 2017, 01:18
door CitroenK
Beste forumleden, graag deel ik met jullie mijn ervaring over mijn rijexamens in Alken.

Examen 1: de risicoperceptietest ging de eerste keer heel slecht. (5/10) Ik was uiteraard superstressy en had ervoor nog moeten kotsen. Ik voelde me dus echt rot en kon me slecht concentreren. Tijdens de filmpjes had ik me iets te hard gefocust op de spiegels, waardoor ik vaak dingen niet zag die voor mij afspeelde, zoals voetgangers en wat de auto's voor mij dede of bvb auto's die uit een oprit, parking komen enzo. Uiteraard is er altijd gevaar in het echte leven en moet je zoals in het echt op alles letten. De filmpjes waren heel verschillend. Sommige in zone 30 waardoor de auto natuurlijk heel traag reed en er pas op het laatste iets kwam. Je moet je vooral focussen op: fietsers achter langs en voor u , wat doen ze en waar rijden ze, in mijn filmpje ging bvb een fietser uitwijken nadat hij zijn hand uistak naar links. Je moet ook zeker weten wie er achter u is, in uw dode hoek. Je moet zien wat er voor u afspeelt: is er iemand aant inhalen? Zijn er fietsers of motors van de andere kant? Op snelwegen moet je ook letten op de pechstrook of daar iemnd staat. De filmpjes van de snelweg vond ik wel moeilijk. Er komen autos op de autosnelweg, er is een pechstrook, zijn er motots in je dode hoek? Wat doen de voorliggers... ook was er een filmpje waarbij er trams waren en bussen, dit vond ik een heel druk filmpje.

Dan de controles vóór de rit: ik moest vertellen hoe je de slijtage van de banden controleert. Dan in de auto: standlicht ,dimlicht , verstralers, pinkers, achtermistlicht, stoplichten, voorruitontwaseming, achterruitontvriezing, claxon,

Dan de rit: als manouevres moest ik vooruit in een vak rechts parkeren en keren in de straat. Dit laatste had ik niet moeten doen, omdat ik al redelijksnel een grote fout had gemaakt en ik moest terugkeren.

Route: pickardstraat, groenmolenstraat, stationssttaat, (nu begon een deel van het zelfstandig rijden: richting Hasselt) dus: jardinstraat, meerdegatstraat, expresweg, boerenkrijgsingel, slagerslaan, bakkerslaan, jagersstraat, sint hubertusplein, dan naar rechts op de parking parkeren, (hier dus zeker oefenen!), abelenstraat, boomkensstraat, schoolstraat, sintruiderssteenweg, ( wanneer je dan die brug op wil richting de kleine ring moet je stoppen, maar hier ben ik doorgereden omdat ik het bord te laat zag en wat hevig was) vóór de kleine ring naar de luikersteenweg, (hier moet je voorrang geven, maar door die fout van dat stopbord was mijn concentratie weg en maakte ik het gewoon erger door hier geen voorrang te geven) prins bischopssingel, ( deel twee van het zelfstabdig rijden: richting Alken) expresweg, meerdegatstraat, kolmenstraat, pickardstraat.

De eerste examinator was een heel leuke man en gaf me heel positieve feedback zoals dat ik heel goed in de spiegels keek en over mijn schouder voor de dode hoek. Ook dat ik goed afremde voor voorrang van rexhts. Hij zei dat hij zag dat ik al heel veel geoefend had en vond dat ik niet lang hoefde te wachten voor een tweede poging. Ik was dus ondanks mijn stomme fout niet te ontmoedigd door zijn positieve woorden.

Examen 2: mijn tweede poging was amper een dikke week erna. Oorspronkelijk was de eerste poging in oktober en de tweede november, maar als je elke dag kijkt op de site van autoveiligheid om online een afspraak te herzetten komt er wel vaak eentje vroeger vrij. Ik raad dit dus ook echt aan om dat dagelijks te bekijken voor moest je vroeger het praktijkexamen willen doen dan de oorspronkelijke datum.

De risicoperceptietest ging deze keer veel beter (9/10). Ik was ook wel wat relaxed omdat ik wist hoe dit in zijn werk ging, maar ik vind het wel vervelend dat je pas op het einde van het hele examen je punten weet en dat je dan ook niet meer die filmpjes opnieuw te zien krijgt om je fouten te weten.

Dan de controles vóor de rit: ik moest de motorolie aanduiden en zeggen waar je deze moet biivullen. Hier liep het mis, want ik duidde de peilstok aan. Ik dacht toen al ohnee... binnen in de auto moest ik hetzelfde doen als de eerste keer, maar ook de ruitenwissers aanzetten

En toen de rit, die begon ook niet goed want na enkele meters hoorde ik de wind en zag ik dat mijn deur niet helemaal toe was en aangezien we richting de expresweg reden wist ik dat je dat harder zou horen. Dus bij een rood licht kon ik snel mn deur dicht doen. Dit maakte me wel heel nerveus.
Als manouvres had ik keren in een straat en links parallel parkeren.
Route: het beginstuk was zogoed als het zelfde als examen 1, in de brouwerslaan heb ik moeten keren. Dit ging vrij goed, enkel op het einde kwam er een auto af en wou ik voorrang geve, maar die auto had natuurlijk geen plaats genoeg... echt stom van mij, maar soms schat ik dit niet goed in. Na de brouwerslaan gingen we naar: jagerstraat, abelenstraat, in 1 van die straatjes in dat gebied (ik vind deze hard op mekaar lijken en weet niet meer goed welke) heb ik dan links moeten parkeren, dit ging ook wel goed :), uiteindelijk kwamen we op de spoorwegstraat en volgens mij kwamen we dan via de vredestraat aan op de runkstersteenweg waarna we de ring op gingen en terug richting alken reden. ( zelfstandig rijden: richting alken en dan richting sint lambrechts herk) dan sintlambrechtsherk straat, lindenhofstraat, jukstraat, gravin de stembierstraat, pastorijstraat, steenweg, meerdegatstraat, kolmenstraat en uiteindelijk pickardstraat.

Toen we aankwamen had ik niet zo een supergevoel en dit werd dan nog eens bevestigd door enkele opmerkingen: hij vond dat ik wel afremde bij voorang van rechts maar dat het leek dat ik niet traag genoeg reed om nog te kunnen stoppen, ik moest voorrang verlenen wanneer er rechts geparkeerde autos staan en er een tegenligger kwam en op de brouwerslaan stond ik helemaal links op het andere rijvak. Terechte opmerkingen waar ik later rekening mee moet houden. Al bij al was ik voor hem geslaagd. Hier was ik natuurlijk heel blij om.

De hele zomer heb ik zeker 4/5 keer per week gereden, en tijdens de laatste weken elke dag. Het heeft me veel tijd gekost, maar dit was nodig omdat ik alle straatjes wou kennen en mn manouvres perfect moesten zijn. Het kost ook wat geld: benzine, rijlessen (20 u), examens zelf, en dan nu voor het rijbewijs zelf in het stadhuis. Maar het is gelukt, en hierbij wil ik iedereen aanmoedigen! Ikzelf heb veel te lang gewacht met oefenen, waardoor mijn theorie was vervallen en het plots moeilijker werd. Of ja "moeilijker" ik was zelf heel bang van die extra manouvres en ik wou zo graag voor juni nog gaan, maar jullie moeten geen schrik hebben, het valt echt goed mee! Het zelfstandig rijden heb ik gedaan via de borden en dit ging ook prima! En de examinatoren waren wat mij betreft niet zo erg als ik me had voorgesteld :D . Ik heb zogoed als alle onderwerpen gelezen op dit forum en ja, van sommige ervaringen kreeg ik echt schrik, maar dit mag je niet beinvloeden :)

Veel succes nog aan iedereen en een dikke merci aan dit forum voor de informatie en het nuttige praktijkboek!

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 10 sep 2017, 17:06
door Jozef
Bedankt voor jouw uitvoerig relaas, en proficiat!

Aan de perceptietest merk je wel dat het toch bijzondere roekeloos is om tijdens het rijden te telefoneren, laat staan een SMS te lezen of te schrijven.

Een kleine tip: je hebt het over de "achterruitontviezing". Die elektrische achterruitverwarming is ook alleen maar bedoeld om te ontwasemen. Als de achterruit bevroren is, moet je ze vooraf ijsvrij maken (er bestaan daar tegenwoordig goede sprays voor, zodat je niet meer hoeft te krabben), de elektrische achterruitverwarming kan dat niet binnen een redelijke tijd.

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 13 okt 2017, 13:34
door annoooo95
Als het een hulp is voor andere mensen:

eerste keer Asse: dit was op een woensdag rond 12 uur, in principe zou dit wel moeten lukken maar het is toch wat moeilijker op die data aangezien het vrij druk is en veel fietsers (ook kinderen die fietsen). Eerste keer was ik niet door.

tips: zorg er echt goed voor dat je naar de borden kijkt zoals verbodsbord enkel bewoners, meestal zullen ze niets zeggen en moet je zelf die keuze maken... als het verder zo druk was als bij mij naar mijn mening best even stoppen voor een fietspad want die spelende kinderen en fietsers soms echt onverwacht het gaat vrij snel stoppen lijkt me safer om beter te kunnen kijken (tenzij je echt zeker bent dat er niets komt)

tweede keer Asse: dit was op een vrijdag (afspraak kunnen maken enkele dagen na mijn eerste) en ik vond persoonlijk de examinator erg vriendelijk stelde me op mijn gemak en ik had het goed gedaan

tip: bij vooruit parkeren als het gaat ga voldoende naar rechts/ links voor je in de parkeerplaats gaat zodat je correct staat niet scheef.. nog een tip voor risico perceptietest ik persoonlijk kijk enkel naar achteruitspiegel en vooruit (zijspiegels is veel te harde multitasken dan ga je iets missen van de andere).. in het praktische natuurlijk erg veel die zijspiegels gebruiken erg belangrijk.. ik persoonlijk let enorm op voorrang van rechts en vertraag meestal soms zelf volledige stop voor echt zeker zijn.. ken je voorafgaande controles echt van buiten en bij het rijden probeer te relaxen al is dat moeilijk en nog laatste tip 2 uur rijschool helpt echt voor te weten waar je staat (ik heb 2 uur rijschool gedaan al de rest thuis)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 13 okt 2017, 15:49
door gast12
Examen Moorsele:

Het was de eerste keer voor mij, ik had 8 op 10 op de risicoperceptieoefening. Ik had hiervoor nog op dit forum gelezen dat je dit zeker niet mocht onderschatten, maar eigenlijk valt die test goed mee hoor. Je krijgt van te voren de optie om een oefenfilmpje te bekijken en daar een vraag voor te beantwoorden. Dat filmpje is in hetzelfde genre als die op het echte examen daarna. Alle 5 de filmpjes waren voor mij heel duidelijk, mijn tip is om meer voor je te kijken dan achter je, meestal zal de vraag gaan over wat je voor of naast je hebt gezien. Bvb: iemand haalde je in, een fietser kwam van links of rechts de baan opgereden, een bus had zijn 4 richtingsaanwijzers aan, er rijdt een fietser voor je op de rotonde etc. Echt goed te doen.

Voorafgaande controles: ik moest aangeven hoe je kon checken of je banden aan vervanging toe waren, alle lichten eens aanzetten (stand-, dim-, mist-
en grootlichten), richtingsaanwijzers aanzetten en claxonneren.

Examen zelf: Ik moest beginnen met de GPS een 10tal km zelfstandig ergens naartoe te rijden. Ik kreeg de manoeuvres keren in de straat en achteruit parkeren in een vak. Daarna moest ik nog even rijden met de instructies van de examinator, een stuk autosnelweg en een stuk bebouwde kom. Na een 25tal minuten keerden we terug naar het examencentrum.

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 04 nov 2017, 11:51
door gast369
- In welk examencentrum ben je geweest? Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Remvloeistof aanduiden, pinkers, ruitenwisser, achterruit en voorruit ontwaseming, alle lichten, claxon, zitpositie.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? vrije begeleiding
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden. 20 uur rijles dus rijbewijs 18m (ook al een rijbewijs 36 m gehad)

Ik vond de risicoperceptietest vreemd genoeg wel moeilijk. Ik heb altijd maar 1 antwoord aangeduid, omdat ik superhard lette op alle 'buitengewone' situaties, oei daar is een fiets, daar is een voetganger wat gaat die doen, en als er dan een antwoordmogelijkheid bijstond van iets heel simpel als 'er reed een auto achter mij' dat ik daar dus totaaaaaaaaaal niet op gelet had en het dus gewoon niet wist. Ik had uiteindelijk 5/10

Mijn examinator kwam eraan en ik wist meteen hoe laat het was. Ik lees veel ervaringen van mensen als 'hij/zij stelde me meteen op mijn gemak', maar mijn examinator deed een beetje het omgekeerde. Het was een heel formele stuurse man en ik vond hem niet zo vriendelijk of bemoedigend (mijn papa vond het ook). Ik ben uiteindelijk niet geslaagd door een paar stomme zenuwachtigheidsfoutjes en ik leg die schuld niet bij hem, maar een iets vriendelijker persoon had wel fijn geweest en dan was ik misschien ook wat minder zenuwachtig geweest. Hij noemde me tijdens het rijden ook een keer heel onvriendelijk 'kind' omdat ik iets verkeerd deed (ik ben 24?) wat ik ook nogal respectloos vind.Ik was beleefd tegen hem en sprak hem aan met 'u' dus dan verwacht ik ook wel iets van wederzijds respect.

Mijn manoeuvres waren keren in een straat en links achter een auto parkeren en die waren perfect.

Wat heb ik fout gedaan: toen ik moest parkeren wou ik eerst het verkeer achter me doorlaten dus ik zette me even opzij, maar de auto's bleven gewoon wachten, ik had dus gewoon meteen van de eerste keer me moeten parkeren ipv me aan de kant te willen zetten. Later moest ik invoegen op een vrij grote baan (2 rijstroken links en rechts). ik voegde in op de linkse rijstrook en bleef daar dan ook op rijden, de examinator zei dat dat niet mag en dat ik altijd op de rechtse strook moet rijden. Door dit incident zat ik met het woord 'rechts' in mijn hoofd en hij zei, sla links af en ik heb ... rechts afgeslagen. Pure zenuwen natuurlijk. En dat was dan een straat waar we niet inmochten (enkel voor plaatselijk verkeer). Hier zei hij ook de fameuze woorden 'hier moogt ge niet in rijden he kind' tegen mij. Deze fout was wellicht de doodsteek van mijn examen. Ik heb ook niet meer een stuk met de GPS mogen rijden, daardoor wist ik zeker dat ik er niet door was. Hij zei ook nog op het einde dat als je links wil afslaan je niet tegen de rechtse boord van de straat mag staan. Hij zei ook dat ik niet zelfzeker genoeg rij. Maar het probleem was eigenlijk dat ik ontzettend vaak niet wist of een bepaalde straat nu 30 of 50 was en daardoor heb ik vaak 30 gereden voor de zekerheid. (te snel rijden in een zone 30 is gegarandeerd een buis dus liever wat te traag dan). Ik had de dagen ervoor nochtans veel in kontich rondgereden en ik herkende heel wat baantjes, maar de snelheid is vaak niet aangegeven (je moet onthouden dat je ergens in een andere straat een bepaald bord gezien hebt en dat blijft dan gelden tot je een nieuw bord gezien hebt of een einde zone bord). Over het algemeen zijn de zone 30 straten nog wel goed aangegeven dus misschien moet ik de volgende keer er wat vaker vanuit gaan dat het 50 is.

1 opmerking vond ik onterecht: op een kasseiweg reed ik net geen 30, hij zei dat ik sneller moest rijden want dat het 50 was. Ik rijd met een klein autootje van 20 jaar oud, het was hard aan het schokken en rammelen op die kasseien en het klonk echt niet deugdzaam voor mijn ouwe ros. Ik zeg 'ja maar die kasseien, mijn autootje ...' en hij zegt 'da's een corsa, die kan daar wel tegen'. Sorry, maar mijn auto klonk alsof hij ter plekke uit elkaar ging vallen... Ik dacht dat de maximumsnelheid niet verplicht is, maar dat je je steeds moet aanpassen aan de situatie. Op die baan zou ik nooit 50 rijden, en mijn vader zei achteraf ook dat hij daar geen 50 zou rijden. Dat was het enige. Binnen een maand terug examen, fingers crossed dus, hopelijk leert er iemand iets uit mijn relaas :)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Geplaatst: 20 nov 2017, 18:19
door wiel6
- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse (Mollem)
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator liet me een straat inrijden en ik draaide in 3x.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Rechts inparkeren, verliep niet vlekkeloos maar stond uiteindelijk mooi geparkeerd.
- Voorafgaande controles: wat heeft zei gevraagd?
Koelvloeistof.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Opleiding via Rijschool Dirk (zeer tevreden over) maar zelf naar het examen geweest met mijn moeder.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Moeder

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Rijschool Dirk & met beide ouders.