**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

@ MiniTitan,
Enkele vraagje:
Mijn begeleider zei vriendelijk 'tel tot 5' en dat deed ik.
en
Het hielp natuurlijk ook niet dat mijn begeleider zei 'oooohneeee, hoe kon je dat vergeten?'
Mag jouw begeleider tegen jou iets zeggen tijdens de examenrit?
Eens terug in het examencentrum wist hij mij te vertellen dat het zonde was, ondanks al mijn fouten had ik hoogstens een onvoldoende gekregen en dus niet gebuisd geweest, want mijn rijstijl was goed en eigenlijk kon je daar niet aan zien dat ik dood ging van de zenuwen. Dat verkeerde straatje inrijden was dus echt de dooddoener, uiteraard.
Waarom zoveel zenuwen die jou verlammen als je goed kunt rijden?

Wat hebben we die dag geleerd?
1) Geen rijles vooraf nemen, ik toch zeker niet, veel te vermoeiend
Een rijles vooraf vinden veel kandidaten juist heel goed (mits korte pauze en bespreking)
2) Het niet meteen opgeven, altijd hopen/denken dat je fout niet genoeg was om je te buizen
juist opgemerkt. Enkele kleine foutjes worden niet te zwaar beoordeeld.
3) Droogsturen is blijkbaar iets dat niet meer afgekeurd wordt, viel dat weer mee seg
Maar kun je toch beter vermijden want je forceert jouw stuurinrichting en verslijt onnodig jouw banden.
4) Doe je jas uit, dan voel je zeker dat je je gordel aan hebt of niet
en je voelt je meer ontspannen.
5) Neem je tijd, als je een checklist in je hoofd kunt maken met wat je juist moet doen, des te beter: gordel, motor starten, handrem los, eerste versnelling en gaan.
een bestuurder met een beetje meer ervaring, denkt daar niet meer over na.
6) Nooit in Kontich gaan wonen.
Waarom niet?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
MiniTitan
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2016, 08:15

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door MiniTitan »

Mag jouw begeleider tegen jou iets zeggen tijdens de examenrit?
Blijkbaar? Hij gaf geen hints. Ik denk dat hij dat zichzelf kon veroorloven vermits hij de examinator al iets beter kende. De examinator heeft ook nooit gezegd dat mijn begeleider niets tegen mij mocht zeggen.
Waarom zoveel zenuwen die jou verlammen als je goed kunt rijden?
Dat is het magische gevoel dat eenderwelk 'examen' uitlokt bij mij.
een bestuurder met een beetje meer ervaring, denkt daar niet meer over na.
Ik herhaal: het magische (doch irritante) gevoel tijdens een 'examen' kan daar wel voor zorgen, min of meer een blackout dus.
6) Nooit in Kontich gaan wonen.
Waarom niet?
Was meer als flauwe grap. Ik heb eventjes genoeg van Kontich gezien.
En al die 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' -borden... Ik ga ervan uit dat daar heel lastige mensen wonen die heel ambetant hebben gedaan om die borden te krijgen omdat ze het verkeer niet aankonden. :P Daarom.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

MiniTitan schreef: Was meer als flauwe grap. Ik heb eventjes genoeg van Kontich gezien.
En al die 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' -borden... Ik ga ervan uit dat daar heel lastige mensen wonen die heel ambetant hebben gedaan om die borden te krijgen omdat ze het verkeer niet aankonden. :P Daarom.
Hopen mensen in Kontich willen ook van dit verkeersplan af - voor sommigen betekent 15m voorbij een Absperrung wonen, letterlijk kilometers ver omrijden.
MOKA

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door MOKA »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij duidde een straat aan en zij tegen mij hier moet je ergens keren op die straat, ik heb een brede plek gekozen en dat ging goed
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zie: "daar achter de donkere grijze auto achteruit parkeren in en S beweging en doe alsof dat je naar de winkel gaat" ik heb de auto gemist en ging ik achter en gewoon grijze auto parkeren :( nooit zoveel stres gehad. daarover heeft hij niets gezegd. parkeren gelukt in 4 bewegingen :( maar het was wel gelukt, ik stapte uit langs de juiste kant, dan zorgde ik dat alle deuren dicht zijn, MAAAAR, ik stapte terug in langs de verkeerde kant natuurlijk!!! dat was zijn eerste opmerking! en niet de laatste :)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
ja... hier moest ik tonen hoe de zetelhouding moet, alle lichten, dan.... zei hij tegen mij:"de ruitenwisservloeistof aub" ik heb met dat vieze product op hem gespoten... ik zat achter stuurwiel en hij stond naast mij, dat ruitenwisservloeistof op zijn gezicht!!! :shock: toen zei hij, ja meneer ik bedoel ruitenwisservloeistof tank!! oh dat weet ik zijn, ik heb dat laten zien dat mocht ik vertrekken.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
met begeleider, ik rij maar een paar uurtjes in de weeks sinds jullie, aangezien ik niet zo veel tijd heb door te werken fulltime

Als jullie sint-niklaas kennen, dan kennen jullie ook waarschijnlijk de wijk waar die valse rotondes zijn, daar en ook in de omgeving is de snelheid tot 30km/h beperkt, MAAAAR niet alle straten, soms als je naar links or rechts aflaat, is het 50, dan 30 dan 50 dan 30, en reed de hele tijd 30, dat was een heel stomme fout, aangezien ik de borden totaal niet gezien heb, de examinator begon te zagen dat ik wel een keer 35 of toch 41 mag rijden, en niet altijd op 30. ik was al vol stres maar hier was ik het allemaal kwijt, op een straat moest ik naar rechts afslaan blijkbaar maar ik was dat al vergeten, en juist op dat kruistpunt roept hij: "hier hier naar rechts" mijn rem tot op de grond in het midden van de kruispunt, zachtje en heeeeeeel traag naar rechts, rechtoor zei hij... wat deed ik? naar een doodlopendestraat gereden... de examinator en de begeleider in schok van... WAAROM IN GODSNAAM heeft hij dat gedaan?
later moest ik op een straat naar links afslaan, twee rijvakken, ik zat op de rechter vak aan het pinken om naar link te gaan, en juist toen lijn stuurwiel naar links draaide roepte hij stop stop!! er kwam een auto achter mij rijden langs links dus ik heb hem bijna geraakt.

Nu weten jullie al langs dat ik buiste :mrgreen:

de volgende keer veel beter, ik was bang dat parkeren en schakelen gingen mislukken, maar ik was niet gefocust op de andere manoeuvres.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:
MiniTitan schreef: Hopen mensen in Kontich willen ook van dit verkeersplan af - voor sommigen betekent 15m voorbij een Absperrung wonen, letterlijk kilometers ver omrijden.
Dat verkeersplan is de laatste jaren dan ook al meermaals gewijzigd. Altijd is er wel érgens een bewonersgroep ontevreden, en als zij dan de juiste personen op de juiste manier benaderen ...... Iederéén tevreden stellen is blijkbaar makkelijker gezegd dan gedaan .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Steynvh

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Steynvh »

Zal dit ook maar eens invullen, ook al is dit al een aantal jaar geleden. :-)

- In welk examencentrum ben je geweest?
Brugge

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Bij het inrijden van de straat, zei de examinator dat ik in die straat mocht keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Juist voor het oprijden van een kruispunt (waarbij ik moest afslaan), zei de examinator me dat er aan de overkant van de straat een auto stond, waar ik mij achter moest parkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenspanning controle

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
VAB

- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
2 uur rijschool om de basis onder de knie te krijgen.
Dan verder met een begeleider gereden.
Voor het examen nog een opfrissing van 2 uur gedaan, met meteen een examen.

1 fout op het examen (te laat afgeremd voor een bocht naar de mening van de examinator): van de eerste maal geslaagd.
Laura19x
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2016, 15:31

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Laura19x »

Examencentrum ALKEN

Hallo iedereen ik heb 12 mei mijn praktijkexamen afgelegd en was toen gebuisd door 2 stomme fouten :oops: tijdens het fileparkeren was ik heel erg zenuwachtig en ben er sowieso niet goed in de dag ervoor wel nog geoefend en alles ging perfect maar de dag zelf had ik zenuwen dat ik dacht dat ik over de borduur zou rijden dus ik wil opnieuw proberen en was zo zenuwachtig dat ik zonder kijken terug uitreed en niet zag dat een auto aankwam dus moest de examinator al heel hard STOP roepen.. Ik voelde me al zo slecht dus we reden verder want mocht de manoeuvre niet afmaken. De volgende straat rij ik in een straat waar ik niet in mag.. Alleen voor mensen wat er wonen dus vroeg de examinator waarom ik erin reed.. :oops: moest dus achteruit terug wegrijden en zag al dat hij me terug naar het examencentrum stuurde met de uitslag dat ik dus gebuisd was maar daarna zei hij dus wel dat ik perfect had gereden en goed de spiegels in de gaten hield. Nu na 9 maanden ga ik terug opnieuw.. Overmorgen dus haha het is ook de dag voor mijn verjaardag dus nog een reden om proberen te slagen :D nu zit ik dus met de vraag voor de mensen die in ALKEN hun examen hebben gedaan of nog moeten afleggen of iemand anders die dit ook weet maakt niet uit.. Zit nu met zoveel vragen omdat ik het zo goed wil doen. Mag je blijven rijden op een fietssugestiestrook? Of moet je in het midden van de weg blijven rijden totdat er een tegenligger komt of maakt dat niet zoveel uit omdat het niet echt een fietspad is? En mijn 2de vraag is dat ik van mensen hoor dat er bepaalde plaatsen zijn dat je 120 km/u moet rijden ik zelf ben niet van Alken of zo dicht in de buurt maar vraag me het toch af want wil niet ergens 120 gaan rijden terwijl het niet mag :p dus zou graag zekerheid willen van iemand? Omdat ze zeggen op een baan van 2x2 met een middenberm dat de max snelheid 120 km/u is..? Iemand die er iets van weet? Dankjewel!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Laura19x schreef: Omdat ze zeggen op een baan van 2x2 met een middenberm dat de max snelheid 120 km/u is..? Iemand die er iets van weet? Dankjewel!
Op een weg met 2 x 2 rijstyroken , en gescheiden door een middenberm (geen streep verf dus) is de toegelaten snelheid inderdaad 120 km/u

Verkeersborden kunnen echter een lagere snelheid opleggen.
Laura19x
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2016, 15:31

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Laura19x »

Inazuma schreef:
Laura19x schreef: Omdat ze zeggen op een baan van 2x2 met een middenberm dat de max snelheid 120 km/u is..? Iemand die er iets van weet? Dankjewel!
Op een weg met 2 x 2 rijstyroken , en gescheiden door een middenberm (geen streep verf dus) is de toegelaten snelheid inderdaad 120 km/u

Verkeersborden kunnen echter een lagere snelheid opleggen.
Oh oke ja dat had ik dus ook eens gelezen, maar er zijn zoveel plaatsen waar dat dat zo is dan staat er op het begin wel een bord met 90km/u maar geen herhalingsbord.. Geldt dan nog steeds het bord van 90 km/u of moet ik dan toch 120 rijden omdat er veel mensen zijn wat me dan voorbijsteken haha wil ook niet 'te traag' rijden niet dat ik er 10 min op moet rijden maar toch..
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Laura19x schreef: Oh oke ja dat had ik dus ook eens gelezen, maar er zijn zoveel plaatsen waar dat dat zo is dan staat er op het begin wel een bord met 90km/u maar geen herhalingsbord..
Er hoeven geen herhaingsborden te staan ...

Plaatselijke snelheidsbeperking met Afbeeldingvervalt aan kruispunt, of aan een ander snelheidsbepalend bord
Laura19x
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2016, 15:31

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Laura19x »

Inazuma schreef:
Laura19x schreef: Oh oke ja dat had ik dus ook eens gelezen, maar er zijn zoveel plaatsen waar dat dat zo is dan staat er op het begin wel een bord met 90km/u maar geen herhalingsbord..
Er hoeven geen herhaingsborden te staan ...

Plaatselijke snelheidsbeperking met Afbeeldingvervalt aan kruispunt, of aan een ander snelheidsbepalend bord
Oke dankjewel!! kan u me misschien ook wat meer vertellen over wat ik bedoelde met het rijden op een fietssuggestiestrook? Alvast bedankt :)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Laura19x schreef:kan u me misschien ook wat meer vertellen over wat ik bedoelde met het rijden op een fietssuggestiestrook? Alvast bedankt :)
Fietssuggestiestroken staan NIET in het verkeersreglement.

Ze zijn een deel van de rijbaan, je MOET er dus op rijden om op je correcte plaats te rijden: rechts op de rijbaan
Laura19x
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2016, 15:31

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Laura19x »

Inazuma schreef:
Laura19x schreef:kan u me misschien ook wat meer vertellen over wat ik bedoelde met het rijden op een fietssuggestiestrook? Alvast bedankt :)
Fietssuggestiestroken staan NIET in het verkeersreglement.

Ze zijn een deel van de rijbaan, je MOET er dus op rijden om op je correcte plaats te rijden: rechts op de rijbaan
Oke dankuwel!! Had zoveel verschillende antwoorden gekregen.. Bedankt voor de bevestiging!!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Om je voor te bereiden op het praktijkexamen, ga eens naar www.derijprof.be
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Laura19x
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2016, 15:31

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Laura19x »

In welk examencentrum ben je geweest?
Alken
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht zelf kiezen, moest wel in 5 keer doen maar was geen enkel probleem (vooral niet vergeten de richtingaanwijzers te gebruiken!)
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei dat ik achter een auto moest staan die hij me had aangewezen was heel vlot gegaan vervolgens de auto verlaten alsof je een boodschap gaat doen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? De lichten, claxon, mijn positie in de auto, en moest aanduiden waar ik de ruitenvloeistof moest bijvullen
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom,
tante, vriend(in) enz....)
Moeder

Resultaat: geslaagd!

Voor de mensen die nog moeten gaan: het valt allemaal wel mee, had een vriendelijke man had een bril op ook wel lang maar zeer vriendelijk.
Toen we begonnen te rijden was ik vergeten de radio uit te zetten dat had ik pas later door want stond best stil maar je hoorde het wel. Toen moest ik rijden in een eenrichtingstraat dus ik rij in, komt er opeens iemand via de andere kant met een heel hoge snelheid richting mij gereden (je mocht er maar 50) aan de linkerkant stonden allemaal auto's geparkeerd dus ik stopte dus reed hij snel langs me door.. De examinator begon opeens te praten tegen mijn moeder erover haha :p
Daarna kom ik in een straat ook aan de linkerkant allemaal geparkeerde auto's maar er mochten wel auto's via de andere kant, dus ik rij in de straat is er een vrouw die geen voorrang verleent.. We stonden dus eigenlijk vast want die vrouw kon geen kant uit en ik ook niet want langs me was een hele hoge borduur en kwam er ook niet over.. Dus na een paar minuten ging die vrouw zich proberen tussen de auto's te wringen en kon ik heel precies langs haar door op een lager stukje borduur, dus ik excuseer me tegenover de examinator omdat het zo lang duurde en was in paniek dat ik misschien eerder iets moest doen wat uiteraard niet ging. Toen stelde hij me gerust dat ik er niks aan kon doen en het goed had opgelost (hij maakte ook een grapje over dat ik de hele tijd pech heb en de problemen van anderen moest oplossen :p) was af en toe vergeten na de borden te kijken dus op het gevoel moeten afgaan en is goed gegaan kleine dingen zag hij ook door de vingers gelukkig! Bedankt aan dit forum het heeft me supergoed geholpen!! Een super verjaardagscadeau :D
Plaats reactie