**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

zeer intensief geoefend
De speelt een zeer grote rol.
De verdienste ligt voor een groot stuk bij jou, jouw begeleider en de rijschool.
Je hebt je goed geïnformeerd op onze site en dat helpt.
Bedankt voor het uitdrukken van jouw tevredenheid. Het doet ons plezier om jouw waardering te mogen ontvangen.

Proficiat! :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Nicco
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2016, 17:39

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Nicco »

Jordi schreef:Gedurende anderhalf jaar lees ik hier geregeld graag mee op het forum. Nadat ik vorig jaar dankzij jullie website en handboek sloeg voor het theoretisch examen ben ik vandaag ook van de 1ste maal geslaagd voor het praktisch examen. :D

In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode (Leuven).

Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat schuin achter mij.

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je de plaats keizen?
Ik moest beide manoeuvres (parkeren achter een voertuig en keren) in dezelfde straat uitvoeren. Nadat ik had geparkeerd zei de examinator; "in deze straat mag je keren".
Het betrof een ruim voldoende brede en rustige straat. Wel waren er schuine lage borduren waardoor je gemakkelijker onopgemerkt de borduur oprijdt. Drie keerbewegingen volstonden om het manoeuvre uit te voeren.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator duidde me een wagen aan in de straat waarachter ik mocht parkeren: "je mag parkeren achter die grijze wagen".
Er was meer dan genoeg ruimte om het manoeuvre uit te voeren. Er was geen verkeer op het moment dat ik het manoeuvre uitvoerde.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Controles van buitenaf:
- er werd gevraagd hoe je de bandenspanning kan meten (ventiel aanduiden en de examinator vertellen dat je de bandenspanning kan controleren met een luchtpomp of bandenspanningsmeter).

In de wagen:
De examinator vroeg om te remmen, richtingaanwijzers te ontsteken en de lichten bedienen.
- Vertellen hoe je de zitpositie correct instelt (hoogte, lengte, rugleuning en polsen op het stuur en tenslotte de hoofdsteun).

Ben je met de rijschool geweest (welke?) of een begeleider geweest?
In het begin heb ik 8u lessen genomen bij Mercator in Aarschot om de basistechnieken onder de knie te krijgen (lessenpakket van 6u). Hierna heb ik nog 2u extra les genomen om te oefenen op de snelweg en de manoeuvres.

Hierna heb ik tot op heden zeer intensief geoefend met mijn begeleider onder alle mogelijke weersomstandigheden (regen, mist, ijzel etc.) en met verschillende verkeerssituaties (file, spits, stad, avond). In februari 2017 heb ik tevens nog 4u les gevolgd bij Mercator in Aarschot en Rotselaar ter voorbereiding op mijn praktisch examen dat vandaag plaatsvond waarvan ik zeer tevreden was. In totaal heb ik 12u rijles gevolgd bij Mercator.

Ik heb het examen afgelegd met m'n eigen wagen en begeleider.

Als je met een begeleider bent geweest, wie was het?
Mijn vader nam de verantwoordelijkheid van begeleider op zich.

Examenroute
Na de voorafgaande controles mocht ik langs achteren rond het examencentrum vertrekken voor de proef op de openbare weg. Hier moest ik de hellingproef uitvoeren. Bij het verlaten van het examencentrum ging ik rechtsaf en dan linksaf de Ambachtenlaan op, dan het eerste kruispunt naar links om vervolgens de N25 op te rijden richting E40.
Aan het op-en afrittencomplex met de E40 ging ik op de rotonde rechtdoor om daarna de E40 richting Luik op te draaien (lekker cruisen 8). Na ongeveer 7 kilometer de eerstvolgende afrit genomen op de E40 in Boutersem en rechtsaf gegaan naar Neervelp.

Wat verderop in de bebouwde kom linksaf geslagen in de Klein-Heidestraat. In deze straat diende ik beide manoeuvres uit te voeren. Na het keren rechtdoor gereden in de Neevelpsestraat richting Bierbeek. Aan de rotonde in Bierbeek de eerste afslag genomen naar de Dorpsstraat en deze weg blijven volgen tot de rotonde met de Parkstraat in Haasrode. Hierna de eerste afslag genomen naar de Parkstraat. Deze weg vervolgen om via de Geldenaaksebaan linksaf de N25 op te draaien richting E40 / Blanden. Dan uiteindelijk rechtsaf slaan naar de Ambachtenlaan om terug te rijden naar het examencentrum.

Ziehier mijn route: https://goo.gl/maps/GVaCP6VWz3A2

Hopelijk kan ik hiermee degenen die binnenkort hun examen gaan afleggen wat helpen. :D

Graag wil ik afsluiten met een welgemeend dankwoord aan de beheerders en medewerkers hier op het forum.
Het is mede dankzij jullie inzet, tips en uitleg dat ik vlekkeloos geslaagd ben voor het theoretisch en praktisch examen.
Dankzij dit prachtige initiatief ben je perfect voorbereid wanneer je het theorie- en praktijkexamen gaat afleggen. Iets waarvoor ik en vele andere jullie dankbaar zijn.

Doe zo verder and keep up the good work! :D

Jordi L.
Hey Jordi,proficiat met je geslaagd rijexamen ! Ik moet volgende week mijn examen gaan doen en heb je traject even bekeken. Helemaal op het einde liet hij je de N25 oversteken en even verder naar links, maar is die straat niet verboden uitgezonderd plaatselijk verkeer en bus ? Of is dat gewoon een foutje van jou in Maps ?
Jordi

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jordi »

Hey Nicco

Goed opgemerkt :D , dat is inderdaad een foutje van mezelf :oops:
Het klopt inderdaad dat je die straat niet in mag behalve plaatselijk verkeer en bussen.

Aan het kruispunt van de Geldenaaksebaan met de N25 ging ik linksaf de N25 en vervolgens de eerste afrit genomen naar de Ambachtenlaan om terug naar het examencentrum te rijden.

Ik heb het ook even aangepast op de kaart :arrow: https://goo.gl/maps/EJWBTkC1PRB2

Alvast veel succes toegewenst met je examen volgende week! :wink:
Dorian

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Dorian »

- In welk examencentrum ben je geweest?
In Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter van mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf kiezen waar, was een rustige straat met veel gaten dus kon heel rustig/makkelijk keren

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei achter de eerste auto in de straat. Ik dacht dat ik echt slecht had gedaan, had nog getwijfeld
om nog een keer te proberen maar hij zei 'Als je denkt dat het goed staat, mag jij uitstappen'
en ik ben gewoon uitgestapt (stond vrij scheef..) maar het was oke :) ik ben nog handrem vergeten af te zetten maar hij zei dat het niet zo super erg was..

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Dimlichten, remvloeistof, ontwasseming, op de rem duwen en pinkers.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik ben eerst naar rijschool E19 gegaan voor mijn 20 uur. Ik denk dat het heel hard afhangt van de rijinstructeur maar mijn ervaring was niet zo super..
Dan naar VAB gegaan voor 2u maar ik was ook niet tevreden. Dan uiteindelijk naar Sanderus en ik was echt zeer tevreden!
Vooral voor de mensen die heel onzeker zijn en paniekerig zoals mij... Ik kan enkel goede dingen zeggen over Sanderus in Borgerhout.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)



Ik heb wel 3 fouten gemaakt, namelijk dat ik heel hard twijfelde over borden. Er stond een bord - verboden om naar rechts te gaan- en eronder -voor vrachtwagens
maar ik heb de onderbord niet zo goed gelezen en dacht ook dat ik niet mocht. Uiteindelijk had ik het wel door dat het mocht.
Ik heb ook te plots gestopt voor een fietser die wou oversteken en ik moest geen voorrang geven.
Ik heb een voetganger die wou oversteken voorbijgereden. Ik heb wel geremd en gezien of hij wou oversteken of niet.
Ik dacht dat hij niet ging oversteken en dus voortgereden maar blijkbaar wou hij toch oversteken.

Eindelijk heb ik mijn rijbewijs!!! Ik heb zelf geen ouders die mij konden begeleiden dus ik heb altijd alleen moeten oefenen nadat ik 20u heb afgelegd.
Het was zeer moeizaam en deprimerend. Ik heb zelf ook accidenten gehad. Er waren heel veel keren dat ik wou opgeven (en zelfs een tijdje opgegeven..)
Ik ben blij dat ik het toch doorgezet had.
Dank u iedereen in het forum, dit website en rijprof.be. Dank u x 100 :D :D :D


(Aangezien ik alleen moest oefenen, heb ik een aantal voorbeeldexamenroutes gemaakt via Google Maps (in Deurne) en zo geoefend ook.
Als iemand dit nodig zou hebben, kan ik die altijd doorsturen voor degene die ook alleen moet oefenen)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat voor jouw doorzettingsvermogen en het resultaat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stijn1987

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stijn1987 »

Het is bij mij al bijna 2 maanden geleden dat ik mijn praktisch examen heb afgelegd, maar ik wilde toch graag mijn ervaringen delen.

In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode.
Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter mij.
Het keren in de straat, in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? Ik was nog maar net het examencentrum uit of de examinator zei: "In deze straat mag je keren". Het was een rustige straat met voldoende plaats waar ik makkelijk gedraaid kon geraken in 3 keer. De plaats mocht ik zelf kiezen.
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In een rustige straat zei de examinator: "Achter die grijze Duster mag je parkeren." Het parkeren ging tot mijn grote verbazing heel vlot. Ik stond van de eerste keer correct. Na het parkeren moest ik de auto stilleggen, op slot doen en uitstappen, om nadien weer in te stappen en terug te vertrekken."
Voorafgaande controles: wat heeft de examinator gevraagd? Ik moest de motorkap openen en de koelvloeistof aanduiden. Nadien moest ik plaatsnemen in de auto en de hele afstelling van de stoel mondeling uitleggen. Ten slotte moest ik alle lichten laten branden, zowel voor als achter.

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest? Ik heb mijn praktisch examen afgelegd met de rijschool.

Nadat ik geslaagd was voor mijn theoretisch examen ben ik bij Sanderus in Tienen binnengestapt.
Bij deze rijschool heb ik 20 uren (eigenlijk 24 uren) intensief rijles gevolgd.
Vervolgens heb ik ongeveer een klein jaar alleen rondgereden in alle mogelijke omgevingen (drukke centra, autosnelwegen, op hellingen om te oefenen, volgeparkeerde straten om te leren keren en parkeren, ...).
Ongeveer een 2-tal maanden voor mijn examen probeerde ik terug een rijles vast te leggen bij Sanderus om te kijken hoe ver ik stond.
Dit was makkelijker gezegd dan gedaan, want er was niet onmiddellijk een plaats vrij.
Ik ben dan naar een andere rijschool in Tienen gestapt (Easy Driving). Hier heb ik onmiddellijk 2 lessen vastgelegd om te kijken wat er nog moest worden bijgestuurd.
De instructeur had er een goed oog en in januari kon ik praktisch examen doen.
Het resultaat was dat ik van de eerste keer geslaagd was.

Bij deze zeg ik dikke merci aan de crew achter de website voor de vele tips en uiteraard ook aan de 2 instructeurs van de rijscholen.
Voor zij die nog examen moeten afleggen, veel succes!
De enige tip die ik nog kan meegeven is waarschijnlijk al vaak de revue gepasseerd: oefen zoveel als je kan in verschillende omgevingen.
Ik heb mezelf ook gedwongen naar een het centrum van Antwerpen te rijden om zo ervaring op te doen met trams en druk stadsverkeer en uit deze rit heb ik veel geleerd (niets negatiefs gelukkig :-)).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

De enige tip die ik nog kan meegeven is waarschijnlijk al vaak de revue gepasseerd: oefen zoveel als je kan in verschillende omgevingen.
inderdaad.
Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Nicco
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2016, 17:39

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Nicco »

Ik ben vanochtend dus mijn rijexamen gaan doen, vrij zeker van mezelf maar toch met heel veel stress. Het examen begon om 8u30. De examinator zag er deftig en vrij vriendelijk (kalende man met brilletje maar volgens mij niet degene waar anderen hier over spreken) uit maar op het examen bleek dat hij zich toch van zijn zeer strenge kant kon tonen. Het was regenachtig dus heb ik mijn dimlichten gebruikt.

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij liet me afslaan in een straat en zei : je mag hier een plaats kiezen om te keren. Het was een straat waar ik al vaak was geweest voor het oefenen van keren en dat kwam dan ook goed uit.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij wees een auto aan en achter die moest ik parkeren in vloeiende S-vorm. Dan liet hij me uitstappen en deed hij zijn deur open om te kijken. Hij vroeg me of ik goed stond, ik dacht iets te ver maar hij vond het een stuk te ver.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Hoe en waar ik de bandenspaning kan regelen, alle lichten (behalve mistlichten) en hoe ik mijn zetel juist moet instellen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? In juli 20 uur rijschool gevolgd, dan tweedehandsauto gekocht en hiermee HEEL veel geoefend.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Hoewel ik rijschool heb gedaan ben ik toch met mijn vader geweest vandaag.

Hierna liet hij me rond het centrum rijden naar een helling waar de hellingproef moest uitgevoerd worden. Dan richting Heverlee en de eerste straat naar links (Kerspelstraat) waar ik het keermanoeuvre moest uitvoeren. Dan weer naar links (Hertogstraat) en enkele straten verder naar rechts(Leeuwerikenstraat). Boven aan het kruispunt naar links (Pakenstraat) en hier in een klein straatje naar rechts (Armand Thiérylaan). Dan Milseweg (parkeermanoeuvre) en langs hier naar Geldenaaksebaan. Hier naar rechts richting examencentrum en het terug binnen rijden. Veel te snel gedaan dus.

Resultaat: gebuisd

Mijn minpunten:
- Op een T-kruispunt waar ik voorrang moest geven ben ik gestopt want er was een fietser thv de achterkant van een bus die zelf zijn laatste passagier liet instappen. De bushalte bevindt zich bijna OP het kruispunt. Ik liet dus de fietser voorgaan maar het duurde toch nog een paar seconden voor de bus vertrok, dus zei de examinator: "Als ge ziet da ge kunt gaan, ga dan ook he." Want hij vond dat de fietser nog ver genoeg was toen ik aan het kruispunt aankwam en de bus er nog een tijdje over ging doen. Ja sorry dat ik duidelijk wil aantonen dat ik voorrang geef als dat moet, ik dacht dat ze daar altijd zo ongelooflijk hard op hamerden en nu is het ook niet goed. Voor mensen van Leuven: kruispunt Leeuwerikenstraat-Pakenstraat in Heverlee. Op het einde van het examen zei hij ook nog dat er ook een auto achter mij wachtte en dat ik daarom het kruispunt zo snel mogelijk moest vrijmaken. Hiermee ging ik dus niet akkoord want ik wilde gewoon duidelijk tonen dat ik voorrang geef.

- Bij het achterwaarts parkeren stond ik te ver van de rand. Het manoeuvre zelf is wel goed beoordeeld maar het probleem is dus wel degelijk de opstelling. Dan moest ik de motor afzetten en uitstappen. Maar bij het terug vertrekken ben ik vergeten de lichten aan te zetten en dit had ik pas door toen ik terug parkeerde aan het examencentrum. Hiermee kan ik wel akkoord gaan.

- In een steil afdalende straat - in een bocht - stond ik te veel in het midden van de rijbaan.

Zijn minpunten volgens mezelf:

- In een buurt waar 50 mag (bv. Leeuwerikenstraat) ging ik volgens hem te traag. Sorry dat er minder dan om de 100 m een voorrang van rechts of kruispunt is waardoor ik moeilijk de hele tijd van en naar 50 terug kan want tegen dat ik aan 50 zou zitten zou ik al aan het volgende kruispunt zijn en dat is ook niet echt de bedoeling denk ik dan.

- Al snel had ik door dat hij me na 20 minuten al terug naar het examencentrum liet rijden. Aangekomen legde hij alles uit: de lichten vergeten terug aanzetten, te ver van de rand, in het midden van de rijbaan, onaangepaste snelheid. Hij stapt dan uit en vraagt hoeveel km ik gereden heb voor mijn examen af te leggen. Ik zeg "2500", misschien is het dat niet maar het is ZEKER meer dan 2000 km. Dan zegt hij op spottende toon "da geloof ekik ni, gij hebt maximum, MAXIMUM 500 km gereden, misschien 2500 ma alleen op snelweg dan zeker. Laat me ni lachen jong". Zal ekik toch wel beter weten dan gij hoeveel km ik gereden heb he. De kilometerteller van de auto stond ongeveer op 101000 km toen we ze kochten en nu op bijna 104000 en bijna alleen maar ik heb ermee gereden. Ik heb in alle mogelijke omstandigheden geoefend: rustige landelijke wegen met 70-90, midden in de stad wanneer middelbare school uit is vol met fietsers, 'savonds in het donker op het spitsuur, als het regent/mistig is, op de snelweg,...En dit allemaal natuurlijk samen met de manoeuvres. Echt weer een mooi voorbeeld van het wederzijds respect langs de kant van de examinator.

Als laatste wil ik nog 2 dingen zeggen:
1. Ik vind niet dat het actuele praktijkexamen representatief is voor de bekwaamheid van de chauffeur. Ik denk wel dat ik voor de meeste examenafleggers spreek als ik zeg dat iedereen die dit aflegt wel in meer of mindere mate stress heeft die (veel) invloed heeft op het stressLOZE rijgedrag. De opmerkingen die de examinator maakt tijdens de proef verergeren dit alleen maar in mijn ogen. Zelf voel ik me heel snel de grond ingeboord als ik slechte opmerkingen krijg wat heeft gezorgd dat ik in een straat rechts heb afgeslagen terwijl hij links had gezegd. Als je als examinator iets te zeggen hebt, houd het dan voor het einde.

Maar natuurlijk gaat iedereen hier de examinator weer verdedigen want hij weet als professional alles beter.
Ik ben NIET aan het beweren dat hij me onterecht gebuisd heeft. Ik heb te veel fouten gemaakt, maar misschien als de examinator iets meer respect toont tegenover de chauffeur en gewoon alleen maar zegt wat hij moet zeggen, namelijk zeggen in welke richting ik moet gaan, ik minder afgeleid en overstuur raak wat ervoor zorgt dat mijn examen wél lukt.

2. Ik wil iedereen die op dit forum op mijn vragen antwoord heeft gegeven bedanken en hopelijk kunnen jullie me dan ook verder helpen tot mijn volgende praktijkexamen op 19 juni. Nu moet ik natuurlijk wel de 4 bijkomende manoeuvres inoefenen.
MVZ040
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2017, 00:47

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door MVZ040 »

Ik heb mijn rijexamen 2 keer moeten doen: op 6 en 9 januari 2017.

1e keer:
Examencentrum: Haasrode
Plaats examinator: rechts achter
Keren in straat: oude baan met betonplaten naast de militaire kazerne, mocht de plaats zelf kiezen.
Parkeren achter auto: in de Broekstraat op een kasseivak achter een andere auto. Genoeg plaats gekregen.
Voorafgaande controles: de conventionele controles (remmen, lichten,...) en de remvloeistof.
Rijschool/begeleider: anderhalf jaar met begeleider
Wie was de begeleider: vooral m'n opa, maar mijn papa heeft ook een aantal keren naast mij gezeten. Opa ging mee naar het examen.

Mijn eerste keer was een echte ramp: ik was zo zenuwachtig dat ik op de helling bij het examencentrum mn pedalen kwijt was (letterlijk) en gewoon terug achteruit bolde. Draaien in een straat was geen probleem, maar bij het parkeren reed ik in één mooie beweging recht de stoep op, was daarna vergeten dat ik moest uitstappen en begon de examinator tegen te spreken toen hij zei dat ik het voertuig moest verlaten. Blijkbaar keek ik ook niet genoeg over mijn schouder bij het afslaan, dus ja, gezellig teruggereden naar het examencentrum en verwacht resultaat: "UITGESTELD"... De examinator deed z'n best om vriendelijk over te komen maar kreeg die belerende air toch niet weg. Misschien was hij ook wat geïrriteerd omdat ik hem had tegengesproken. Gelukkig geen kleinerende opmerkingen achteraf. Kwaad op mezelf naar huis gereden, meteen gebeld voor een nieuwe afspraak. We hadden geluk: er waren nog enkele plaatsen binnen 3 of 4 dagen. 1e route: https://www.google.be/maps/dir/Rijexame ... m0!1m0!3e0

De fouten:
Manoeuvres: slecht (de stoep oprijden mag niet)
Richtingverandering; zich vergewissen van bord F50: voorbehoud (ik moet over mijn schouder kijken en niet alleen in mijn spiegels)

2e keer:
Examencentrum: Haasrode
Plaats examinator: rechts achter
Keren in straat: rustige straat in woonwijk, ik mocht de plaats zelf kiezen
Parkeren achter auto: op 50m van de plaats waar ik moest keren moest ik ook parkeren (in dezelfde straat dus). Meer dan genoeg plaats.
Voorafgaande controles: de conventionele controles (remmen, lichten,...) en de bandenslijtage. Ik moest het niet laten zien, uitleggen was genoeg.
Rijschool/begeleider: anderhalf jaar met begeleider
Wie was de begeleider: vooral m'n opa, maar mijn papa heeft ook een aantal keren naast mij gezeten. Opa ging mee naar het examen.


De 2e keer, 3 dagen later was iets beter. De hellingproef ging goed, voorrang gegeven aan voetganger bij het uitrijden van het examencentrum en daarna de N25 afgereden tot aan Korbeek-Lo. Bij het afslaan van de N3 maakte ik mn 1e fout: remmen op de motor maar op een zodanig verminkte manier dat ik eigenlijk in neutraal zat te rijden en remmen tegelijk. Examinator maakte een opmerking maar we gingen verder. Even later in een straatje in een zone-30 woonwijk moest ik en draaien en parkeren. Na het draaien reed ik zonder te kijken een straat voorbij (voorrang van rechts gemist, dus opmerking van de examinator) en moest ik 50m verder parkeren. Ondanks frustraties goed gelukt. Iets verder op de Oude Baan mis ik weer een voorrang van rechts (en krijg weer een opmerking), we racen terug de N25 af naar het examencentrum en daar eindigt de rit.
Ik krijg een opsomming van de fouten, gevolgd door de legendarische uitspraak "maar voor zo'n technische dingen ga ik je niet naar de rijschool sturen. Je bent GESLAAGD, maar werk eraan." Even later gevolgd door de goede raad "Rijd jezelf niet in de gazet." De examinator was heel mild en ook vriendelijk, maar wees me toch duidelijk op mn fouten tijdens het rijden en nadat het examen was afgelopen. Ach ja, toch blij dat ik het eindelijk heb gehaald. 2e route: https://www.google.be/maps/dir/Rijexame ... fe!1m0!3e0

Ik ben in geen van de 2 routes ooit door het centrum van Leuven moeten rijden (maar dat heb ik al gedaan bij het oefenen en het is daar echt wel een chaos op gewone weekdagen).

De fouten:
Bediening van het voertuig: slecht (remtechniek verbeteren)
Voorrangsborden: voorbehoud (omdat ik 2 keer een voorrang van rechts heb gemist)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Nicco schreef:Ik ben vanochtend dus mijn rijexamen gaan doen, vrij zeker van mezelf maar toch met heel veel stress. Het examen begon om 8u30. De examinator zag er deftig en vrij vriendelijk (kalende man met brilletje maar volgens mij niet degene waar anderen hier over spreken) uit maar op het examen bleek dat hij zich toch van zijn zeer strenge kant kon tonen. Het was regenachtig dus heb ik mijn dimlichten gebruikt.

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij liet me afslaan in een straat en zei : je mag hier een plaats kiezen om te keren. Het was een straat waar ik al vaak was geweest voor het oefenen van keren en dat kwam dan ook goed uit.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij wees een auto aan en achter die moest ik parkeren in vloeiende S-vorm. Dan liet hij me uitstappen en deed hij zijn deur open om te kijken. Hij vroeg me of ik goed stond, ik dacht iets te ver maar hij vond het een stuk te ver.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Hoe en waar ik de bandenspaning kan regelen, alle lichten (behalve mistlichten) en hoe ik mijn zetel juist moet instellen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? In juli 20 uur rijschool gevolgd, dan tweedehandsauto gekocht en hiermee HEEL veel geoefend.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Hoewel ik rijschool heb gedaan ben ik toch met mijn vader geweest vandaag.

Hierna liet hij me rond het centrum rijden naar een helling waar de hellingproef moest uitgevoerd worden. Dan richting Heverlee en de eerste straat naar links (Kerspelstraat) waar ik het keermanoeuvre moest uitvoeren. Dan weer naar links (Hertogstraat) en enkele straten verder naar rechts(Leeuwerikenstraat). Boven aan het kruispunt naar links (Pakenstraat) en hier in een klein straatje naar rechts (Armand Thiérylaan). Dan Milseweg (parkeermanoeuvre) en langs hier naar Geldenaaksebaan. Hier naar rechts richting examencentrum en het terug binnen rijden. Veel te snel gedaan dus.

Resultaat: gebuisd

Mijn minpunten:
- Op een T-kruispunt waar ik voorrang moest geven ben ik gestopt want er was een fietser thv de achterkant van een bus die zelf zijn laatste passagier liet instappen. De bushalte bevindt zich bijna OP het kruispunt. Ik liet dus de fietser voorgaan maar het duurde toch nog een paar seconden voor de bus vertrok, dus zei de examinator: "Als ge ziet da ge kunt gaan, ga dan ook he." Want hij vond dat de fietser nog ver genoeg was toen ik aan het kruispunt aankwam en de bus er nog een tijdje over ging doen. Ja sorry dat ik duidelijk wil aantonen dat ik voorrang geef als dat moet, ik dacht dat ze daar altijd zo ongelooflijk hard op hamerden en nu is het ook niet goed. Voor mensen van Leuven: kruispunt Leeuwerikenstraat-Pakenstraat in Heverlee. Op het einde van het examen zei hij ook nog dat er ook een auto achter mij wachtte en dat ik daarom het kruispunt zo snel mogelijk moest vrijmaken. Hiermee ging ik dus niet akkoord want ik wilde gewoon duidelijk tonen dat ik voorrang geef.

- Bij het achterwaarts parkeren stond ik te ver van de rand. Het manoeuvre zelf is wel goed beoordeeld maar het probleem is dus wel degelijk de opstelling. Dan moest ik de motor afzetten en uitstappen. Maar bij het terug vertrekken ben ik vergeten de lichten aan te zetten en dit had ik pas door toen ik terug parkeerde aan het examencentrum. Hiermee kan ik wel akkoord gaan.

- In een steil afdalende straat - in een bocht - stond ik te veel in het midden van de rijbaan.

Zijn minpunten volgens mezelf:

- In een buurt waar 50 mag (bv. Leeuwerikenstraat) ging ik volgens hem te traag. Sorry dat er minder dan om de 100 m een voorrang van rechts of kruispunt is waardoor ik moeilijk de hele tijd van en naar 50 terug kan want tegen dat ik aan 50 zou zitten zou ik al aan het volgende kruispunt zijn en dat is ook niet echt de bedoeling denk ik dan.

- Al snel had ik door dat hij me na 20 minuten al terug naar het examencentrum liet rijden. Aangekomen legde hij alles uit: de lichten vergeten terug aanzetten, te ver van de rand, in het midden van de rijbaan, onaangepaste snelheid. Hij stapt dan uit en vraagt hoeveel km ik gereden heb voor mijn examen af te leggen. Ik zeg "2500", misschien is het dat niet maar het is ZEKER meer dan 2000 km. Dan zegt hij op spottende toon "da geloof ekik ni, gij hebt maximum, MAXIMUM 500 km gereden, misschien 2500 ma alleen op snelweg dan zeker. Laat me ni lachen jong". Zal ekik toch wel beter weten dan gij hoeveel km ik gereden heb he. De kilometerteller van de auto stond ongeveer op 101000 km toen we ze kochten en nu op bijna 104000 en bijna alleen maar ik heb ermee gereden. Ik heb in alle mogelijke omstandigheden geoefend: rustige landelijke wegen met 70-90, midden in de stad wanneer middelbare school uit is vol met fietsers, 'savonds in het donker op het spitsuur, als het regent/mistig is, op de snelweg,...En dit allemaal natuurlijk samen met de manoeuvres. Echt weer een mooi voorbeeld van het wederzijds respect langs de kant van de examinator.

Als laatste wil ik nog 2 dingen zeggen:
1. Ik vind niet dat het actuele praktijkexamen representatief is voor de bekwaamheid van de chauffeur. Ik denk wel dat ik voor de meeste examenafleggers spreek als ik zeg dat iedereen die dit aflegt wel in meer of mindere mate stress heeft die (veel) invloed heeft op het stressLOZE rijgedrag. De opmerkingen die de examinator maakt tijdens de proef verergeren dit alleen maar in mijn ogen. Zelf voel ik me heel snel de grond ingeboord als ik slechte opmerkingen krijg wat heeft gezorgd dat ik in een straat rechts heb afgeslagen terwijl hij links had gezegd. Als je als examinator iets te zeggen hebt, houd het dan voor het einde.

Maar natuurlijk gaat iedereen hier de examinator weer verdedigen want hij weet als professional alles beter.
Ik ben NIET aan het beweren dat hij me onterecht gebuisd heeft. Ik heb te veel fouten gemaakt, maar misschien als de examinator iets meer respect toont tegenover de chauffeur en gewoon alleen maar zegt wat hij moet zeggen, namelijk zeggen in welke richting ik moet gaan, ik minder afgeleid en overstuur raak wat ervoor zorgt dat mijn examen wél lukt.

2. Ik wil iedereen die op dit forum op mijn vragen antwoord heeft gegeven bedanken en hopelijk kunnen jullie me dan ook verder helpen tot mijn volgende praktijkexamen op 19 juni. Nu moet ik natuurlijk wel de 4 bijkomende manoeuvres inoefenen.
Nico veel succes. Slagen of niet hangt ook wat af van geluk. Heb mijn rijbewijs ook nog maar een paar maand. Ervaren chauffeurs maken ook inschattingsfouten. Rustig blijven en je zo goed mogelijk voorbereiden. Van die examinator u niet te veel aantrekken. Veel succes!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Nicco schreef: 09 mar 2017, 10:29 Ik ben vanochtend dus mijn rijexamen gaan doen, vrij zeker van mezelf maar toch met heel veel stress. Het examen begon om 8u30. De examinator zag er deftig en vrij vriendelijk (kalende man met brilletje maar volgens mij niet degene waar anderen hier over spreken) uit maar op het examen bleek dat hij zich toch van zijn zeer strenge kant kon tonen. Het was regenachtig dus heb ik mijn dimlichten gebruikt.

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij liet me afslaan in een straat en zei : je mag hier een plaats kiezen om te keren. Het was een straat waar ik al vaak was geweest voor het oefenen van keren en dat kwam dan ook goed uit.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij wees een auto aan en achter die moest ik parkeren in vloeiende S-vorm. Dan liet hij me uitstappen en deed hij zijn deur open om te kijken. Hij vroeg me of ik goed stond, ik dacht iets te ver maar hij vond het een stuk te ver.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Hoe en waar ik de bandenspaning kan regelen, alle lichten (behalve mistlichten) en hoe ik mijn zetel juist moet instellen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? In juli 20 uur rijschool gevolgd, dan tweedehandsauto gekocht en hiermee HEEL veel geoefend.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Hoewel ik rijschool heb gedaan ben ik toch met mijn vader geweest vandaag.

Hierna liet hij me rond het centrum rijden naar een helling waar de hellingproef moest uitgevoerd worden. Dan richting Heverlee en de eerste straat naar links (Kerspelstraat) waar ik het keermanoeuvre moest uitvoeren. Dan weer naar links (Hertogstraat) en enkele straten verder naar rechts(Leeuwerikenstraat). Boven aan het kruispunt naar links (Pakenstraat) en hier in een klein straatje naar rechts (Armand Thiérylaan). Dan Milseweg (parkeermanoeuvre) en langs hier naar Geldenaaksebaan. Hier naar rechts richting examencentrum en het terug binnen rijden. Veel te snel gedaan dus.

Resultaat: gebuisd

Mijn minpunten:
- Op een T-kruispunt waar ik voorrang moest geven ben ik gestopt want er was een fietser thv de achterkant van een bus die zelf zijn laatste passagier liet instappen. De bushalte bevindt zich bijna OP het kruispunt. Ik liet dus de fietser voorgaan maar het duurde toch nog een paar seconden voor de bus vertrok, dus zei de examinator: "Als ge ziet da ge kunt gaan, ga dan ook he." Want hij vond dat de fietser nog ver genoeg was toen ik aan het kruispunt aankwam en de bus er nog een tijdje over ging doen. Ja sorry dat ik duidelijk wil aantonen dat ik voorrang geef als dat moet, ik dacht dat ze daar altijd zo ongelooflijk hard op hamerden en nu is het ook niet goed. Voor mensen van Leuven: kruispunt Leeuwerikenstraat-Pakenstraat in Heverlee. Op het einde van het examen zei hij ook nog dat er ook een auto achter mij wachtte en dat ik daarom het kruispunt zo snel mogelijk moest vrijmaken. Hiermee ging ik dus niet akkoord want ik wilde gewoon duidelijk tonen dat ik voorrang geef.

- Bij het achterwaarts parkeren stond ik te ver van de rand. Het manoeuvre zelf is wel goed beoordeeld maar het probleem is dus wel degelijk de opstelling. Dan moest ik de motor afzetten en uitstappen. Maar bij het terug vertrekken ben ik vergeten de lichten aan te zetten en dit had ik pas door toen ik terug parkeerde aan het examencentrum. Hiermee kan ik wel akkoord gaan.

- In een steil afdalende straat - in een bocht - stond ik te veel in het midden van de rijbaan.

Zijn minpunten volgens mezelf:

- In een buurt waar 50 mag (bv. Leeuwerikenstraat) ging ik volgens hem te traag. Sorry dat er minder dan om de 100 m een voorrang van rechts of kruispunt is waardoor ik moeilijk de hele tijd van en naar 50 terug kan want tegen dat ik aan 50 zou zitten zou ik al aan het volgende kruispunt zijn en dat is ook niet echt de bedoeling denk ik dan.

- Al snel had ik door dat hij me na 20 minuten al terug naar het examencentrum liet rijden. Aangekomen legde hij alles uit: de lichten vergeten terug aanzetten, te ver van de rand, in het midden van de rijbaan, onaangepaste snelheid. Hij stapt dan uit en vraagt hoeveel km ik gereden heb voor mijn examen af te leggen. Ik zeg "2500", misschien is het dat niet maar het is ZEKER meer dan 2000 km. Dan zegt hij op spottende toon "da geloof ekik ni, gij hebt maximum, MAXIMUM 500 km gereden, misschien 2500 ma alleen op snelweg dan zeker. Laat me ni lachen jong". Zal ekik toch wel beter weten dan gij hoeveel km ik gereden heb he. De kilometerteller van de auto stond ongeveer op 101000 km toen we ze kochten en nu op bijna 104000 en bijna alleen maar ik heb ermee gereden. Ik heb in alle mogelijke omstandigheden geoefend: rustige landelijke wegen met 70-90, midden in de stad wanneer middelbare school uit is vol met fietsers, 'savonds in het donker op het spitsuur, als het regent/mistig is, op de snelweg,...En dit allemaal natuurlijk samen met de manoeuvres. Echt weer een mooi voorbeeld van het wederzijds respect langs de kant van de examinator.

Als laatste wil ik nog 2 dingen zeggen:
1. Ik vind niet dat het actuele praktijkexamen representatief is voor de bekwaamheid van de chauffeur. Ik denk wel dat ik voor de meeste examenafleggers spreek als ik zeg dat iedereen die dit aflegt wel in meer of mindere mate stress heeft die (veel) invloed heeft op het stressLOZE rijgedrag. De opmerkingen die de examinator maakt tijdens de proef verergeren dit alleen maar in mijn ogen. Zelf voel ik me heel snel de grond ingeboord als ik slechte opmerkingen krijg wat heeft gezorgd dat ik in een straat rechts heb afgeslagen terwijl hij links had gezegd. Als je als examinator iets te zeggen hebt, houd het dan voor het einde.
Oepsie ... oké, je bent mss even de andere kant op gereden dan wat de examinator je gevraagd had. Zolang je daarbij maar géén verkeersovertreding begaat, wil men dat nog wel 's door de vingers zien. En tenzij ik ergens iets over 't hoofd zie, werd werd dit ook niet als fout aangerekend.

Een examinator gaat er wél iets over zeggen als het te vaak gebeurt. Reden : héél af en toe wil een leerling de slimme uithangen door telkens een gemakkelijkere richting te volgen dan hetgeen de examinator vraagt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Nog iemand ervaring met Kontich
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Nicco schreef:Hij stapt dan uit en vraagt hoeveel km ik gereden heb voor mijn examen af te leggen. Ik zeg "2500", misschien is het dat niet maar het is ZEKER meer dan 2000 km. Dan zegt hij op spottende toon "da geloof ekik ni, gij hebt maximum, MAXIMUM 500 km gereden, misschien 2500 ma alleen op snelweg dan zeker. Laat me ni lachen jong".
Ongeoorloofd gedrag! Jouw waarheid in twijfel trekken? De examinator had gebuisd moeten zijn...
Desondanks wijst deze opmerking erop dat je nog niet genoeg inzicht en ervaring hebt, maar er zijn andere manieren om jou dat te zeggen.
Laat je niet ontmoedigen en blijf positief. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lemmandowski
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2017, 14:56

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Lemmandowski »

GRO schreef: 05 dec 2006, 11:27
- In welk examencentrum ben je geweest? Bree
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Aan het begin van de straat werd op tijd gezegd dat ik een plek mocht kiezen om te keren op de rijbaan.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren achter een op voorhand aangeduide auto.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Remvloeistof, zithouding en spiegels
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Rijschool ( Hendrickx )
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden. 12 uur rijles.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Hey,

Ik moet volgende week mijn praktijkexamen doen voor het eerst. Ga het proberen in Brussel-Evere. Hebben jullie enkele tips? Dingen waar ik zeker op moet hebben of waar je het moeilijk mee had?

Ah ja, ik heb geen rijlessen gevolgd maar leren rijden met mijn vader. Ga het examen ook doen met eigen wagen. Nu is mijn vraag of ik wel degelijk een tweede achteruitkijkspiegel nodig heb zoals dat staat in de boekjes van GOCA? En waar zou ik zo een spiegel kunnen vinden?

Thanks!
Plaats reactie