**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 05 feb 2021, 18:51 Je kunt altijd een klacht indienen.
Dat is vooral een theoretische optie
Zelfs indien aanvaard, wat uitzonderlijk is, dan nog is het examen te herdoen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef: 06 feb 2021, 12:37
de rijprof schreef: 05 feb 2021, 18:51 Je kunt altijd een klacht indienen.
Dat is vooral een theoretische optie
Zelfs indien aanvaard, wat uitzonderlijk is, dan nog is het examen te herdoen
Juist, maar als er wat teveel klachten komen over eenzelfde examinator dan gaat er meestal wel een belletje rinkelen en wordt hij al eens op het matje geroepen en soms op de vingers getikt.
Zelf heb je aan een klacht indienen meestal niet veel voordeel aan, maar diegenen die na jou komen,... misschien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

de rijprof schreef: 05 feb 2021, 18:51 Je kunt altijd een klacht indienen.
dat klopt. maar iedereen weet ook wel dat er niets zal veranderen. Het is een irritante vent die gefrustreerd loopt door het leven en zijn plezier haalt door anderen te 'kloten'. Vind het erg dat zo iemand capabel gezien wordt om te beslissen over een ander zijn 'vrijheid'.Ik wacht af voor mijn herexamen, dan pas ga ik mijn klacht indienen.
Gast1234

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast1234 »

Ik had een examen in Sint -Denijs en ben niet geslaagd. Route was expo, Sint -Denijs
aswin

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aswin »

GRO schreef: 05 dec 2006, 11:27 Beste jongeren,

Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest?
Brussel/Schaerbeek
- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts. Mijn monitor naast mij.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
"keer terug hier." Ik mocht kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
"parkeer achter de witte auto" / fileparkeren rechts
Mijn monitor zeide dat in Brussel is het altijd fileparkeren rechts. Garageparkeren dat is in Vlaanderen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
klaxon, linker/rechter knipperlicht, ruitenwissers vooraan, dimlicht, grootlicht.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Stop rijschool in Sint Lambrechts Woluwé.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn begeleider was X (20 uur). Voor het examen was het een andere.
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20 uur met rijschool. Oefenen daarna met mijn vader.

Rijbewijs op tweede poging behaald.
Mijn parcours op Google Maps:
https://tinyurl.com/permisbxl
TheGrilledPotato

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door TheGrilledPotato »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts. Mijn monitor naast mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
examinator geeft aan in welke straat je mag keren , verder kies je zelf

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parkeer achter de volkswagen fileparkeren rechts. er was meer als voldoende ruimte.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
remvloeistof tonen.
claxon, linker/rechter knipperlicht, , dimlicht
remlichten
Wat moet je doen als je ruiten aandampen ?

Route:
Examencentrum->Twaalfapostelenstraat->Kortrijkse steenweg ->Ster richting Oudenaarde/Zwijnaarde-> De pintelaan-> keren in Haggedistraat -> rechts fileparkeren in Salamanderstraat->Kikkvorstraat-> Zwijnaardsesteenweg->Gestichtstraat-> R4 op terug naar examen centrum ( borden expo en daarna the loop volgen)

Ik had al vaak in deze regio gereden dus het ging eigenlijk heel goed. Mijn tip voldoende oefenen in Gent en doe gewoon rustig je ding . Laat zien dat je weet wanneer iemand voorrang heeft en kijk voldoende in je spiegels. neem vooral je tijd en wacht liever even langer dan dat je een risico neemt.

Resultaat: Geslaagd
de examinator vond dat ik goed gereden had. even 60 gereden op the loop ( waar je 50 mag) maar direct rustig geremd en snelheid aangepast dus vond de examinator het helemaal niet erg. risico perceptie test 9/10 let op voetgangers , overstekende fietsers, inhalende bestuurders.. zorg dat je de gevaren gezien hebt. als je de filmpjes op youtube oefend dan zal dit zonder problemen lukken.

Veel succes allemaal!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

proficiat :!:
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Hallo! Kan iemand mij helpen aub? Volgende week heb ik mijn praktijkexamen in Sint-denijs-westrem. Nu zit ik met een vraag waar ik geen antwoord op weet of enorm twijfel. Als je richting de HoGent Schoonmeersen rijdt om uit te komen op de Voskenslaan kan je twee verkeerslichten zien (net voor de brug waar de trams eronder rijden). De eerste verkeerslicht is eentje voor de bussen veronderstel ik, er is ook een volle stoplijn aanwezig maar geen stopbord?! Enkele meters verder os er een gewone verkeerslicht aanwezig. Aan welke lichten dien ik gewoon te stoppen? Ik stop gewoonlijk aan de gewone verkeerslichten zonder rekening te houden met de eerste lichten of streep.. is dit correct? Via google maps kan je voskenslaan 6 ingeven en het duidelijker bekijken wat ik bedoel. Hopelijk kan iemand mij helpen :(
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 17 mar 2021, 21:08 Als je richting de HoGent Schoonmeersen rijdt om uit te komen op de Voskenslaan kan je twee verkeerslichten zien (net voor de brug waar de trams eronder rijden).
1 van de talloze volstrekt illegale verkeerssituaties in Gent ...
De eerste verkeerslicht is eentje voor de bussen veronderstel ik
En trams
er is ook een volle stoplijn aanwezig maar geen stopbord?! Enkele meters verder os er een gewone verkeerslicht aanwezig. Aan welke lichten dien ik gewoon te stoppen?
Stop maar aan de stopstreep als dat nog veilig kan, anders thv licht

de streep waar de auto staat:
https://goo.gl/maps/PJuL2dQsmWodjprM9


Ik stop gewoonlijk aan de gewone verkeerslichten zonder rekening te houden met de eerste lichten of streep..
Daar kan je de bussen en ander verkeer van rechts blokkeren ...
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 21 mar 2021, 14:20
Gast schreef: 17 mar 2021, 21:08 Als je richting de HoGent Schoonmeersen rijdt om uit te komen op de Voskenslaan kan je twee verkeerslichten zien (net voor de brug waar de trams eronder rijden).
1 van de talloze volstrekt illegale verkeerssituaties in Gent ...
De eerste verkeerslicht is eentje voor de bussen veronderstel ik
En trams
er is ook een volle stoplijn aanwezig maar geen stopbord?! Enkele meters verder os er een gewone verkeerslicht aanwezig. Aan welke lichten dien ik gewoon te stoppen?
Stop maar aan de stopstreep als dat nog veilig kan, anders thv licht

de streep waar de auto staat:
https://goo.gl/maps/PJuL2dQsmWodjprM9


Ik stop gewoonlijk aan de gewone verkeerslichten zonder rekening te houden met de eerste lichten of streep..
Daar kan je de bussen en ander verkeer van rechts blokkeren ...


Heb het nagevraagd aan de rijschool.. ze zeggen ook aan de stopstreep zelf. Dus als het oranje/rood wordt en ik ben ondertussen de stopstreep al ruim voorbij rij ik gewoon door.. en stop niet meer aan de lichten nogmaals. Want idd, verkeer van rechts kan ik hierdoor hinderen. echt een onduidelijke situatie! Teveel valstrikken in Gent. Als je zonder te oefenen gaat, ben je hoogstwaarschijnlijk gebuisd door zulke onduidelijkheden..
Nathalie1984
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2021, 20:01

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Nathalie1984 »

Ik ben dan wel geen jongere meer maar ook pas mijn rijbewijs gehaald.

Tweede poging in examencentrum Erembodegem.
Eerste keer was 2 maand geleden en ik dacht dat ik beter met de rijschool examen deed. Had dus beslist om 4u les te nemen en dan examen met hen te doen
Ervaring met rijschool was niet zo goed. Geen rustige persoon en dus was ik al nerveus van voor het examen.
Na 10 minuten was dit dan ook al afgelopen. Terecht gebuisd. Ik reed 47 in een zone 30 🙈.

Dus gisteren tweede poging maar met mijn eigen auto en mijn begeleider (mijn vader).

Examencentrum Erembodegem.
Examinator zat achter mij.
Voorgaande controles waren slijtage banden,lichten,claxon,ruitenwissers,juiste positie in auto,...

Op de baan heel veel zone 30 gehad maar steeds correcte snelheid gereden.
1 keer tijdens de rit reed ik 50 op een baan waar 70 mocht. De examinator zei dat ik vlotter mocht rijden. Verder geen opmerking.
Manoeuvres waren aan de kant van de straat parkeren. Dit kon ik normaal niet maar nu lukte het me van de eerste keer. Ik moest dan ook uitstappen alsof ik naar de winkel ging en dan terug instappen en vertrekken.

Achteruit rijden was mijn tweede manoeuvre. Dit was op een bergaf dus ook direct moeten vertrekken op een bergop.
Hier even getreuzeld maar geen opmerking van gekregen.

Risicoperceptietest niet geslaagd. Had dit ook direct verwacht.

Uiteindelijk kwamen we terug op examencentrum en moest ik daar nog parkeren. Het leek een eeuwigheid te duren maar uiteindelijk zei de examinator: het is ok hoor,je bent geslaagd 😊.

Super blij om na zoveel jaren eindelijk mijn rijbewijs te hebben. (Binnen een weekje pas want moet het officieel nog afhalen)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
examensdw

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door examensdw »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts. Mijn begeleider naast mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
examinator geeft aan in welke straat je mag keren , verder kies je zelf waar

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parallel parkeren achter een auto rechts --> heel veel ruimte doordat er geen auto achter stond

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
koelvloeistof tonen
claxon, linker/rechter knipperlicht, dimlicht, remlichten
Wat moet je doen als je ruiten aandampen ?

Route:
Examencentrum->poortakkerstraat -> bijenstraat -> Kortrijkse steenweg -> direct terug afrijden en dus die U-vorm oprijden -> kortrijksesteenweg (in andere richting dus) -> oprit E40 nemen, maar expo volgen (dus E40 zelf niet oprijden) -> Gent-Sint-Pieters volgen, dus kom je uit in Valentin Vaerwyckweg -> links afslaan aan lichten -> roosakker inrijden en keren -> terug naar de lichten rijden -> voskenslaan -> sterre -> N60 richting zwijnaarde -> de pintelaan -> Salamanderstraat -> parallel parkeren -> Kikkvorstraat-> Zwijnaardsesteenweg- > Gestichtstraat-> R4 op terug naar examen centrum ( borden expo en daarna the loop volgen)

Ik had al vaak in deze regio gereden dus het ging eigenlijk heel goed. Mijn tip voldoende oefenen in Gent en doe gewoon rustig je ding . Laat zien dat je weet wanneer iemand voorrang heeft en kijk voldoende in je spiegels. neem vooral je tijd en wacht liever even langer dan dat je een risico neemt.

Resultaat: Geslaagd
neem vooral geen onnodige risico's
Veel succes allemaal!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
celinevrstr

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door celinevrstr »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts - begeleider naast mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen: heb moeten rijden in rechte lijn naast borduur tot aan de auto erachter (+- 20m)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parallel parkeren achter een auto rechts: er stond een auto achter maar er was zeker genoeg ruimte

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
tonen hoe je motoroliepeil meet
bijna alles moeten tonen in auto: alle lichten, claxon, ontwaseming voor- en achterruit
Zithouding: hoe controleer je dit?

Route:
Examencentrum - Poortakkerstraat - Bijenstraat - Kortrijksesteenweg op - Sint Dionysiusstraat - Krijzeltand - naar rechts Oude Heerweg tot aan de vreemde rotonde met verdrijvingsvakken - daar een rondje maken en terug naar Oude Heerweg: daar parkeren en in rechte lijn achteruit rijden - terug naar Kortrijksesteenweg via zelfde weg - daar links oversteken vanaf de Sint Dionysiusstraat naar Kortrijksesteenweg - vanaf daar zelfstandig rijden en borden volgen E40 en dan E17 richting Antwerpen - afrit UZ Gent - Corneel Heymanslaan - Koolmeesstraat - De Pintelaan - Galglaan - Zwijnaardsesteenweg - Gestichtstraat - R4 op en dan via binnenring Sint Denijs borden volgen richting Expo zo terug naar examencentrum via de Loop

Eigen opmerkingen: stress stress stress!
Dit examen was de tweede keer dat ik mijn rijexamen aflegde. Vorige was in januari 2020 en toen was mijn wegrit perfect (geen enkele opmerking) maar het parkeren (recht achteruit in een vak) ruim onvoldoende. Door de COVID-situatie heb ik mijn rijexamen nu pas voor de tweede keer kunnen afleggen. Ik heb uren geoefend op parkeren en dit forum uitgepluisd om alle vorige examenroutes van SDW te vinden. Echter had ik zodanig veel stress dat ik weer zou buizen door het parkeren en ik examen een derde keer zou moeten doen. Hoewel ik weet dat kalmte kan redden, had ik zoveel stress. Trillende benen bij het parkeren en achteruit rijden, en een stress die gedurende het examen nog werd opgebouwd.

Vorig jaar was de wegrit perfect geluk en had ik gedurende het examen meer vertrouwen gekregen dat het wel ging lukken. Nu was ik nog maar het examencentrum uitgereden en het ging al bijna mis. In de Bijenstraat heb je een straat van rechts (Twaalfapostelenstraat) waar voorrang voor rechts geldt. Ik wist dit goed en ik vertraagde tot bijna stilstand om goed te kijken of er niemand uitkwam. Toen ik niemand zag en bijna wilde vertrekken, kwam er iemand aan zeker 70/h aangereden (je mag daar 40) die zeer goed wist dat ze voorrang had. Ik ben meteen vol op de remmen gegaan, de vrouw heeft voorrang genomen. Het remmen was wel heel bruusk en mijn auto was stilgevallen. Een erg slecht begin dus. Het parkeren ging wonder boven wonder goed (stond 5cm van de boord mooi recht) maar bij de voorzorgen vergat ik de auto op slot te doen. Puur door de stress, want ik heb dit 100x tegen mezelf gezegd dat ik dit moet doen. Ik was zodanig bezig met de examinator die zijn ruit openhad en hem te vragen of die dichtmoest, dat ik het vergat.
Dan moest het ergste nog komen. Het zelfstandig rijden was vanaf de Kortrijksesteenweg de borden richting E40 - E17 Antwerpen volgen (verkeerswisselaar). De stress begon al te komen want ik had nog nooit op de autosnelweg gereden (wel heel veel op de R4 in Gent) omdat ik dacht dat het examen daar nooit was. Nu is er op zich niet heel veel verschil met rijden op de R4 of de E40 maar die borden volgen naar Antwerpen daar is toch niet zo gemakkelijk als je er nog nooit geweest bent. Op zich ging dat wel allemaal nog goed. Tot ik de afrit moest nemen van de E17 naar het UZ Gent. Na de afrit moest ik naar rechts en invoegen vanop een bergop. Ik rijd al een jaar met deze auto, ik ben al jarenlang niet meer stilgevallen en daar gebeurt het: 3 keer stilgevallen. Telkens er plaats was om in te voegen en ik wilde vertrekken, viel ik stil. Wat de stress nog maar verhoogde. Achteraf zijn mijn papa (begeleider) dat ik daar iets verder had kunnen rijden om in te voegen en er dan geen bergop meer was. Maar op dat moment was ik zo bezig met het verkeer (en was daar nog nooit geweest) dat ik dat niet had gezien. Aan het UZ was het erg druk (ondanks dat het nu in Gent overal erg rustig is - zeker rond de middag wanneer mijn examen was). Gelukkig had ik op het einde van het examen vanaf het UZ Gent allemaal wegen die ik goed kende en ging het dan weer wat beter.

Resultaat: GESLAAGD!
Dit is de grootste opluchting!!! Ik ben 28 jaar en ik heb op mijn 17de voor het eerst in een auto gezeten. Dan heb ik het rijbewijs altijd maar uitgesteld tijdens studententijd - eens 20 uur rijles genomen bij rijschool maar dan weer laten liggen - tot vorig jaar en dan was ik er niet door.
Wel een onvoldoende voor bediening voertuig (stilvallen) en voorbehoud voor voorzorgen bij parkeren (auto vergeten sluiten)

Dit forum heeft me ontzettend veel geholpen! Ik heb heel aandachtig gelezen wat iedereen hier zei (vooral over de routes rond Gent) en hier veel aan gehad. Om die reden schrijf ik hier ook zo uitgebreid mijn ervaring met het examen, ik hoop dat iemand er ook iets aan heeft! Plus deze route met E40-E17 was ik hier nog niet tegengekomen :-)
Ook: ik heb al tweemaal een vriendelijke examinator gehad. De eerste keer was ik terecht gebuisd omdat ik 10minuten over het achteruit parkeren gedaan had en totaal geen inzicht had. Deze maal was het rijden veel slechter door de stress maar denk ik wel dat de examinator zag dat ik wel goed kan rijden: toon ook dat je veilig rijdt: goed vertragen voor voorrang van rechts, goed over schouder kijken bij afslaan voor fietsers, in het algemeen veel in spiegels kijken...
Plaats reactie