**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
linlin
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2018, 14:53

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door linlin »

Oxana schreef: 12 sep 2019, 07:04 Beste, nog een paar vragen.
Als ik mijn examen in Deurne doe, gaat de route dan binnen Deurne liggen of kan het ook iets verder zijn?
Mag ik mijn gps gewoon in map-modus gebruiken, niet alleen tijdens het stuk "met gps rijden", maar tijdens heel de examen?
Soms zet ik op mijn gps "autosnelwegen vermijden" om in de stad te rijden. Is het verboden? Als ik vergeet om dit uit te schakelen en mijn gps stuurt mij niet naar de autostrade, is het dan een fout?
Alvast bedankt!
De snelheid van Deurne is altijd file, dus examinator geef je richting. dan mag je gps volgen .ik heb mijn examen twee keer gedaan
aliyasin260900
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2019, 21:23

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aliyasin260900 »

Jij mag jouw gps instellen als "snelweg vermijden"
Maar tijdens het examen kan de examinator ingrepen om jou naar snelweg te sturen.
Dus beter voorbereiden voor idere situatie.
Mubariz

Over de examen mag je ook alleen gaan om je praktijk examen af te leggen of moet je met je begeleider verplicht

Bericht door Mubariz »

Goeie dag mag je alleen ook de praktijk examen afleggen of met je begeleider wat zou de beste zijn
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Over de examen mag je ook alleen gaan om je praktijk examen af te leggen of moet je met je begeleider verplicht

Bericht door Inazuma »

Mubariz schreef: 30 sep 2019, 18:00 Goeie dag mag je alleen ook de praktijk examen afleggen of met je begeleider wat zou de beste zijn
ER moet altijd iemand bij zijn tijdens het examen.

Als je een voorlopig rijbewijs B met begeleider M36 hebt, moet dat 1 van je 2 mogelijke begeleiders zijn

Met voorlopig rijbewijs B zonder begeleider M18: iemand die 8 jaar rijbewijs B heeft , officieel in België woont, en niet vervallen is of de laatste 3 jaar vervallen was van het recht om een motorvoertuig te mogen besturen


of met de rijschool (instructeur).
Daan3
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2019, 12:46

Examencentrum Moorsele

Bericht door Daan3 »

- In welk examencentrum ben je geweest? Moorsele
- Zat de examinator naast of achter jou? De examinator zat naast mij.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf kiezen.
- Andere manoeuvre: achteruit parkeren in vak: Hij keek eerst of er voldoende plaats was op de parking en dan vroeg hij of hij een auto moest aanduiden, maar ik mocht ook zelf 1 kiezen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Dimlicht, standlicht, achtermistlicht, remlicht, pinkers, claxon, bandenslijtage.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? mijn vader
-Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden. Ik heb 20u + 4u (vrijwillig) met rijschool gevolgd.
-examenroute: industrieterrein > Gullegem > Heulestraat > Heule > kortrijksestraat > bozestraat > shopping Kuurne > ring > gullegem > examencentrum.

De examinators worden hier niet altijd even positief afgebeeld. Toch ben ik mijn examinator zeer dankbaar om zo begripvol te zijn. Ik had namelijk niet het juiste papier bij van de autoverzekering. :shock: Om te mogen starten heb je dat effectieve papier wel nodig. De examinator had zijn volgende kandidaat (die er al vroeger was gelukkig) tijdens mijn examentijd beoordeeld. Zo had mijn vader -bless his soul- de tijd om nog naar de verzekeringen te rijden en dat papiertje te gaan halen en kon ik daarna alsnog mijn examen afleggen. De examinator heeft mij ook de hele tijd gerust gesteld toen ik zat te wachten. Hij was echt vriendelijk! Na mijn rit zei hij direct dat ik geslaagd was, wat een opluchting!

Tip: met de rijschool doe je normaal frequente examenroutes. Let dus goed op waar je rijdt tijdens de lessen en ga tijdens je 9m oefenperiode vaak gaan rijden in de buurt. Ik heb ook veel google streetview gebruikt om mijn oefenroutes voor te bereiden, vooral als ik alleen ging rijden. Als je er dan effectief rijdt voor de eerste keer alleen, voel je je meer zelfzeker en gaat alles vlotter.

Bedankt aan de beheerders en medewerkers van dit forum voor de moeite die jullie doen om deze site te runnen. Bedankt ook aan alle leden die hier hun ervaringen hebben neergeschreven. Het heeft me veel geholpen en daarom wou ik dit ook zeker doen voor anderen die hun examen nog moeten afleggen. :) Veel succes!
Evelineee_x
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2019, 02:50

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Evelineee_x »

Jullie zullen mij wellicht hier vaak hebben zien passeren ivm angst over het rijden en ivm mijn ongeval.
Maar vrijdag 20/11 heb ik voor de 2de keer mijn examen gedaan en ik ben geslaagd.

Stress viel goed mee. Te goed zelf. Had amper stress en begon al te denken dat dit niet normaal was. Heb jullie praktijkboek heel veel overlopen en filmpjes bekeken. Maar toch heb ik puur geluk gehad door dat ik een route had die ik elke dag rij.

- In welk examencentrum ben je geweest? Brakel
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf kiezen want ze zei niets.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Rechts in een S bocht achteruit
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Hoe je bandenspanning controleert, ruitenwissers, pinker links & rechts, dimlichten, claxon
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Rijschool, vab
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
alpine
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2019, 08:06

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door alpine »

Beste

Kan er iemand bevestigen wat de juiste remtechniek is ?

Je rijd 50 Km/uur in 5de versnelling - Je zie een rode licht
Je laat eerst gaspedaal los en laat het motor zelf remmen dan remmen met rempedaal en wanneer het mogelijk is ontkoppelen en tweede versnelling selecteren en kopeling progressief los om nog meer af te remmen en om eventueel verder te kunnen rijden als het op groen springt , dan weer ontkoppelen remmen, eerste versneling kiezen en stoppen
Het is niet nodzakkelijk om naar 4 en dan 3 en dan pas 2 terugschekkelen . Correct ?

Bij de hellingstest in Haasrode - mag de auto geen centinmeter achteruit of 10 cm bvb is ok ?

Parkeren achter een auto - met een S manoeuvre - moet in een beweging juist zijn - of mag jij voort rijden en dan weer achter om de juiste afstand met bordure te ajusteren ? Als het niet lukt in een keer mag jij eruit en dan opnieuw proberen ?

Bij omkeren of parkeren - Mag je de bordure raken maar niet oprijden correct ?

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

alpine schreef: 18 nov 2019, 08:17 Je rijd 50 Km/uur in 5de versnelling - Je zie een rode licht
Je laat eerst gaspedaal los en laat het motor zelf remmen dan remmen met rempedaal en wanneer het mogelijk is ontkoppelen en tweede versnelling selecteren
Als motortoerental teruggelopen is, en voor auto gaat schokken door te laag toerental, schakel je terug naar een versnelling die past bij je snelheid op dat moment
Vanuit 5de zal dat eerder naar 3de zijn dan 2de
en kopeling progressief los om nog meer af te remmen
Bij het terugschakelen -zeker naar 2de- geef je even wat gas bij om dat sneller en soepeler te kunnen doen

Bedoeling is dat je pas verder afremt op de motor NADAT je in de lagere versnelling geschakeld bent.
Niet tijdens het weer koppelen zelf :!:

Als je sterk afremt terwijl je de koppeling weer omhoog laat komen, ben je niet op de motor aan het remmen, maar op de koppeling.
Koppeling heeft een zelfde materiaal als je remmen, alleen is ze véél duurder en lastiger om te vervangen ... vermijden dus

Nadat je soepel in de lagere versnelling geschakeld bent, los je gas weer volledig en vertraag je verder op de motor ... allemaal in functie van je snelheid en de stopafstand die je nog hebt.

Het is niet nodzakkelijk om naar 4 en dan 3 en dan pas 2 terugschekkelen . Correct ?
Je moet niet de ganse versnellingsbak doorlopen bij het remmen of remmen op de motor

Als je verder remt op de motor, en het is tijd om terug te schakelen, kies je een versnelling die past bij de snelheid die je dan rijdt

Bij de hellingstest in Haasrode - mag de auto geen centinmeter achteruit of 10 cm bvb is ok ?
Als de auto achteruit bolt, pas je de techniek niet goed toe

10cm is al veel

Parkeren achter een auto - met een S manoeuvre - moet in een beweging juist zijn - of mag jij voort rijden en dan weer achter om de juiste afstand met bordure te ajusteren ?
Je rijdt er achteruit in, en corrigeert eventueel nog wat bij vooruit rijden

Waarbij je eerder afstand tot voorganger in orde brengt en de auto recht zet, dan afstand tot de borduur gaat proberen in orde te brengen
Dat gaat immers slecht bij vooruit rijden ... die afstand moet je echt in orde brengen tijdens achteruit rijden.
Als het niet lukt in een keer mag jij eruit en dan opnieuw proberen ?
Je mag 1 x opnieuw proberen
Bij omkeren of parkeren - Mag je de bordure raken maar niet oprijden correct ?
Ja
rx7luv
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2019, 23:32

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door rx7luv »

Vandaag examen afgelegd in Asse, geslaagd van 1ste keer.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Examencentrum Asse Mollem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de passagierszetel
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
De straat was redelijk breed. "Je mag u in deze straat keren"
Dit maneuver ging redelijk vloeiend.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest in een S-bocht rechts parallel op de baan tussen 2 auto's parkeren.
"Je mag u hier tussen deze 2 auto's zetten." De parkeerplaats was redelijk klein maar niet onmogelijk. Ben met een beetje moeite in de parkeerplaats geraakt.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ruitenwisservloeistof, raam openen, stand/dim/rem lichten en pinkers laten aangaan.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Nooit rijschool, enkel begeleider(s)
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn beide ouders
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Enkel met begeleider. Wel veel gereden tijdens mijn stageperiode.
Tips voor mensen die hun praktijk-examen in Asse moeten afleggen:
-Let goed op de snelheidsborden. Er zijn veel zone 30 borden.
- In Asse zijn er snelheidsborden van 20km/h. Heb deze nog nergens specifiek tegengekomen in mijn eigen buurt dus let hier voor op. Het is iets speciaal vind ik zelf.
- Was op voorhand eens gaan rijden in Asse en ben daar toevallig ook soms gepasseerd tijdens het examen.
Een voorbeeld: De Opel garage Van der Haegen. Hier is een straat waar je kan inrijden (Keesdal) opgelet voor fietspad in 2 richtingen en busstrook.
- Goed kijken achter je schouder is belangrijk.
- kijk af en toe tijdens het rechtdoor rijden in je spiegels.
- Stopbord = Stop


Veel succes aan diegenen die nog moeten proberen. Als je vragen hebt stuur me gerust, dan deel ik graag mijn ervaring :p
BDB
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2019, 11:26

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door BDB »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Schaarbeek
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan rechts.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf kiezen. Ging vlot.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Rechts achter een wagen parkeren. Ging vlot.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Rijschool.

9 op 10 voor de risicoperceptietest. Die blijft een jaar geldig.

30min aan een stuk heb ik goed gereden, maar naar het einde toe zei de examinator dat ik gerust wat sneller mocht rijden en wat meer gas geven. Ik duw dus het gaspedaal in, maar zag niet dat er iemand van rechts kwam. Hard op de rem moeten gaan staan. Daardoor niet geslaagd.

Ik zit met nog een extra probleem: ik behaalde mijn voorlopig rijbewijs al in 2018 en dat verloopt al deze zondag. Wat als het verloopt? Kan ik dan na 6u rijlessen volgen gewoon opnieuw mijn examen doen/voorlopig rijbewijs aanvragen (Brussels gewest).
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

BDB schreef: 28 nov 2019, 11:30 Ik zit met nog een extra probleem: ik behaalde mijn voorlopig rijbewijs al in 2018 en dat verloopt al deze zondag. Wat als het verloopt? Kan ik dan na 6u rijlessen volgen gewoon opnieuw mijn examen doen/voorlopig rijbewijs aanvragen (Brussels gewest).
Ja, dat is 1 situatie, waarin alle verdere opleiding en examen met de rijschool gebeurt.


Je kan ook deze week nog snel, dus voor het huidige vervalt, een voorlopig rijbewijs B M36 mét begeleider, 36 maanden aanvragen
Je hebt daarvoor gegevens (id kaart nummer en rijbewijs nr ) van een geschikte begeleider nodig
En nog maar 1,5 dag tijd ...

Tenminste : als je je huidige voorlopige rijbewijs M18 niet gekregen hebt door een M36 in te ruilen ...
Is je theorie minder dan 3 jaar geleden ? Dat is ook nodig om nieuw voorlopig rijbewijs B te kunnen krijgen.



Als dat niet meer lukt, en je voorlopig rijbewijs vervalt, is de eerste 3 jaar nog mogelijk om -ipv enkel via de rijschool te gaan- een voorlopig rijbewijs B model M12 aan te vragen
12 maanden geldig, mét begeleider
Dus zowat zelfde voorwaarden als M36, enkel veel minder lang geldig ...
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 28 nov 2019, 13:29
BDB schreef: 28 nov 2019, 11:30 Ik zit met nog een extra probleem: ik behaalde mijn voorlopig rijbewijs al in 2018 en dat verloopt al deze zondag. Wat als het verloopt? Kan ik dan na 6u rijlessen volgen gewoon opnieuw mijn examen doen/voorlopig rijbewijs aanvragen (Brussels gewest).
Ja, dat is 1 situatie, waarin alle verdere opleiding en examen met de rijschool gebeurt.


Je kan ook deze week nog snel, dus voor het huidige vervalt, een voorlopig rijbewijs B M36 mét begeleider, 36 maanden aanvragen
Je hebt daarvoor gegevens (id kaart nummer en rijbewijs nr ) van een geschikte begeleider nodig
En nog maar 1,5 dag tijd ...

Tenminste : als je je huidige voorlopige rijbewijs M18 niet gekregen hebt door een M36 in te ruilen ...
Is je theorie minder dan 3 jaar geleden ? Dat is ook nodig om nieuw voorlopig rijbewijs B te kunnen krijgen.



Als dat niet meer lukt, en je voorlopig rijbewijs vervalt, is de eerste 3 jaar nog mogelijk om -ipv enkel via de rijschool te gaan- een voorlopig rijbewijs B model M12 aan te vragen
12 maanden geldig, mét begeleider
Dus zowat zelfde voorwaarden als M36, enkel veel minder lang geldig ...
Bedankt voor de info. Een begeleider is jammer genoeg geen optie.

Ook voor morgen geen plekje in het examencentrum meer kunnen regelen.

Nu overeengekomen met de rijschool om het gewoon te laten vervallen, 6u rijles te nemen en opnieuw examen te doen, dat ik dan al binnen 2 weken doe. Ik kán rijden, dus ik zal er dan wel door zijn. Zij zijn daar zelf ook vrij zeker van en waren wat verbaasd dat ik gefaald heb.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

BDB schreef:9 op 10 voor de risicoperceptietest. Die blijft een jaar geldig.
Hoe kom je daarbij :?:
Volgend examen zal je deze test opnieuw moeten doen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Risicoperceptietest is 1 jaar geldig in BXL

https://www.gocavlaanderen.be/nl/p/RPT-brussels-gewest
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 28 nov 2019, 17:58 Risicoperceptietest is 1 jaar geldig in BXL

https://www.gocavlaanderen.be/nl/p/RPT-brussels-gewest
Klopt, ik had over het hoofd gezien dat het examen in het brussels-gewest is afgelegd :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie