**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het zou maar erg zijn mocht dat niet het geval zijn.
JonathanV

Bericht door JonathanV »

Wel, ik denk dat ik een hele reeks onpresentatieve vrienden heb :)
Gast

Bericht door Gast »

JonathanV. schreef:Is er iemand sinds het nieuwe systeem al voor de eerste keer erdoorgeraakt in HAASRODE zonder rijschool? :?
Een goede vriend van mij was er van de eerste keer door met het nieuwe examen zonder rijschool te volgen (+- 2 maanden geleden)
JonathanV

Bericht door JonathanV »

In haasrode? :D
Lucas

Bericht door Lucas »

Examencentrum Alken

Er werd mij gevraagd de ruitenwisservloeistof aan te duiden
Daarna moest ik tonen wat ik allemaal juist moest zetten (zetel-polsen op het stuur-hoofdsteun-spiegels) en daarna alle lichten - pinkers - mistlicht - voorruitverwarming - claxon - stoplicht tonen

Daarna gingen we de baan op dus, mocht al onmiddelijk keren in een zeer ruime straat, mocht zelf kiezen waar, heb dus mooi gewacht tot de tegenligger die aankwam gepasseerd was, questie wat meer op mijn gemak te zijn. Daarna verder gereden via de grote ring, zo naar de wijk Runkst, daar straatje in - straatje uit (telkens voorrang van rechts), hier mocht ik ook parkeren achter een zwarte Ford, ging perfect zoals het moest en dan terug de grote ring op - zo terug richting examencentrum.

Conclusie : Gebuisd ...

Zware fout : op het allerlaatste bord bebouwde kom niet gezien => resultaat : 60 gereden dus gebuisd

Andere aanmerkingen :
- 1 maal niet over de schouder gekeken bij het afslaan naar rechts
- ingehalen van een vrachtwagen op een kruispunt
- te kort langs auto's afgereden
- op de rotonde ingevoegd, terwijl er een wagen op de binneste ring reed
- plaats op de weg was niet goed, meer naar de middenstreep rijden

al bij al, volgens de examinator als ik mijn zone 50 niet had genegeerd dan was ik er volgens hem waarschijnlijk door geweest, dus al bij al een terechte beslissing. Blijkbaar had ik de hoofdexaminator, maar het was dus een zeer vriendelijke man, voelde mij best wel op mijn gemak bij hem.

Ach, 1 augustus proberen we het opnieuw ...
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Lucas schreef:Andere aanmerkingen :
- 1 maal niet over de schouder gekeken bij het afslaan naar rechts
- ingehalen van een vrachtwagen op een kruispunt
- te kort langs auto's afgereden
- op de rotonde ingevoegd, terwijl er een wagen op de binneste ring reed
- plaats op de weg was niet goed, meer naar de middenstreep rijden
Je moet nochtans zo ver mogelijk aan de rechterkant van de rijbaan rijden, dus die 'aanmerking' zou ik maar negeren :-)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef:Je moet nochtans zo ver mogelijk aan de rechterkant van de rijbaan rijden
Dat klopt, Rafael. Maar er zijn beginnelingen die echt wel rakelings langs de rand van het trottoir of de geparkeerde auto's rijden, en geloof me: daar voel je je als rijschoolinstructeur of als examinator niet goed bij. Als zo een beginneling opschrikt van een aanraking met de rand van het trottoir, leidt dat niet zelden tot een overreactie, waarbij hij op de andere helft van de rijbaan terechtkomt. Een tegenligger zal zo nodig meestal wel uitwijken, maar geparkeerde auto's doen dat niet.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef: Je moet nochtans zo ver mogelijk aan de rechterkant van de rijbaan rijden, dus die 'aanmerking' zou ik maar negeren :-)
Men kan nu op de eigen rijstrook rijden en mee delen in de juridische klappen bij een ongeval ... wegens onvoldoende rechts houden :!:

Archaïsche regelgeving die in deze vorm best verdwijnt uit de wegcode.

Voor motoren heeft men ondertussen al gedaan - waarom moet dat een uitzondering zijn :?:
Als men op zijn weghelft blijft, of binnen de eigen rijstrook, wat is dan het probleem ... behalve voor uitgekookte juristen.
Charlottie
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2007, 20:10

Bericht door Charlottie »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE


Raadt eens wie ik als examinator had: JUIST, grote grijze man met brilletje, en JA hij was heel onbeleefd (ook al was ik er doorgeweest)

hij zat achter mij

ik moest bandenspanning, pinkers, stoplichten, mistlichten, zetel, spiegels

ik was terecht gebuisde, maar met zon examinator die je zit op te jagen van begin tot einde kan dit ook niet anders, begin je gekke dingen te doen. een beetje elementaire beleefdheid is hier wel op zijn plaats, ik zag het al aan zijn gezicht in het begin dat het zijn dag niet was.

een hele fijne man:

"KAN U AUB U STOEL IS NA VOOR SCHUIVE ZODAT IK OOK KAN ZITTEN?????!!!!"


gebuisd door:

- 3 x geprobeerd te parkere, 3de keer goeie keer
- verkeerd voorgesorteerd, rood licht genegeerd
- richtingverandering was niet goed

Heel terecht gebuisd dus, maar dit was een trauma examen, ipv dat je zin krijgt om nog te oefenen, wil je er gewoon mee stoppen....
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Charlottie schreef:een hele fijne man:

"KAN U AUB U STOEL IS NA VOOR SCHUIVE ZODAT IK OOK KAN ZITTEN?????!!!!"
:shock:

Dat hij dan aan de andere kant gaat zitten :roll:
Je moet toch voldoende beenruimte hebben??

Kan dit zomaar?
Als ik niet genoeg beenruimte heb, dan rijd ik ook ongemakkelijk hoor.
Tim Vanderper

examencentrum Gent - ARROGANTE EXAMINATOR

Bericht door Tim Vanderper »

EXAMENCENTRUM GENT

ALGEMEEN:

Ik ga eerst al zeggen dat ik geslaagd ben voor mijn praktijkexamen. (eerste poging). Maar het moet mij toch van het hart dat de examinator ongehoord arrogant was. Ook mijn rij instructeur was er niet over te spreken, ze was haast meer aangedaan dan ikzelf. Al van in het begin zat de examinator mij op een agressieve toon op bepaalde 'fouten' te duiden, zoals het gebruik van de ontkoppeling e.d. Mijn manoeuvres verliepen allemaal vlekkeloos en verder ging het verkeer ook heel vlot. Op een bepaalde plek kwam ik ergens in een bocht van 180 graden op een baan waar ge sowieso met moeite al kan kruisen. Komen er net TWEE AUTOBUSSEN uit de tegenovergestelde richting. Ik heb mij gewoon zo rechts mogelijk geplaatst en de chauffeur van de autocar eerst zijn ding te laten doen. Ik dacht dat ik door achteruit te rijden misschien de chauffeur van de bus zijn manoeuvre ging doen verkeerd inschatten. Mijn examinator heeft mij daarvoor zowat de nek vol gescholden. Ik had de indruk dat de examinator mij van in het begin trachtte te kraken , en ik kan mij inbeelden dat 90% van de leerlingen in zo'n geval effectief alle moed verliest. Ik kan mij echter redelijk kalm houden in zo'n situaties en net daaraan heb ik mijn uiteindelijke resultaat te danken!

Vooral de manier waarop ik behandeld werd vind ik betreurenswaardig. Niet dat ik er van aangedaan ben hoor - mensen die misbruik maken van hun machtspositie zijn immers meestal zelf gefrustreerd en die spreek ik gewoon naar de mond, zieligaards. Uiteindelijk volgen we een rij opleiding om veilig op de baan te kunnen, dus was enige constructieve feedback misschien meer op zijn plaats. De examinator heeft mij na het examen helemaal geen tips meer gegeven ofzo, gewoon nog eens goed haar lithanie afgerateld en mij bang gemaakt à la 't is op 't randje, e.d.

Ik kan aan diegene die volgen maar EEN GOUDEN TIP geven, of je nu met een vriendelijk examinator of een terrorist de baan op moet... BLIJF KALM. maak u niet nerveus, dat is nog bijna het belangrijkste van al als je de baan op moet.

ter info:

examencentrum was gent, sint-denijs westrem en examinator van dienst was: DE GHESELLE V. Ik doe haar bij deze ook vele groetjes moest ze dit lezen ;-).

- Zat de examinator naast of achter jou?

achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

ik mocht zelf mijn plaats kiezen, maar was wel vervelende omgeving, nergens een lange straat, maar veel bochten.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Ik moest parkeren achter een caravan en afsluiten, uitstappen, etc. Zeker genoeg plaats.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Lichten, instellingen stoel, stuur... + bijvulling ruitewissers kunnen aantonen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Charlottie schreef:"KAN U AUB U STOEL IS NA VOOR SCHUIVE ZODAT IK OOK KAN ZITTEN?????!!!!"
Wat was dat voor een examinator, zeg? En als je je stoel dan vooruit schuift, je buizen omdat je met een verkeerd afgestelde stoel gereden hebt zeker?

Jij moet jouw stoel correct afstellen. Waar de examinator gaat zitten, is zijn probleem. Maar als ik het ben, gaat hij niet in het midden op de achterbank zitten (want dan zie ik niet genoeg in de achteruitkijkspiegel), en vertrek ik niet zolang hij zijn veiligheidsgordel niet behoorlijk draagt (geen dikke overjas aan, gordel goed aangetrokken, en niet over de buik maar over het bekken).
Charlottie
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2007, 20:10

Bericht door Charlottie »

jullie begrijpen me verkeerd :arrow: de examinator zat rechts achter mij, dus die opmerking maakte hij aan mijn begeleider (gelukkig, anders had ik hem wel eens mooi gezegd wat ik er van vond)

nog iets dat ik me afvraag; hij liet mij parkeren achter een auto die verkeerd stond geparkeerd d.w.z alle autos stonden met hun snuit in dezelfde richting, behalve die auto. daardoor was ik helemaal de kluts kwijt... moet je je voorbereiden op zo parkeren achter auto's? Ik dacht dat het de bedoeling was om steeds legaal en juist te parkeren?
jensvv

Bericht door jensvv »

Ik ben maandag geslaagd voor mijn praktijkexamen, mijn rijbewijs zal ik pas donderdag hebben. Mag ik in tussentijd dan eigenlijk alleen rijden als ik mijn papier van het examencentrum waarop staat dat ik geslaagd ben bij mij heb?? Iemand had me dat verteld, maar het lijkt me niet echt correct...
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

jensvv schreef:Ik ben maandag geslaagd voor mijn praktijkexamen, mijn rijbewijs zal ik pas donderdag hebben. Mag ik in tussentijd dan eigenlijk alleen rijden als ik mijn papier van het examencentrum waarop staat dat ik geslaagd ben bij mij heb?? Iemand had me dat verteld, maar het lijkt me niet echt correct...
Neen dat mag niet. Je moet houder zijn van het rijbewijs B vooraleer je een auto mag besturen.
Plaats reactie