**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
hyer

Bericht door hyer »

EXAMENCENTRUM: EEKLO

In welk examencentrum ben je geweest eeklo

- Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter mij-

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? hij zij gewoon dat ik in die straat moest keren (straat achter pti voor diegene uit omgeving)-

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? ik had zeer veel ruimte (+- 3 autos) en moest hem achter een aangeduide auto parkeren

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? een nummerke van 1 tot 6, en ik moest de motorkap openen en de koelvloeistof aanduiden, en dan nog es de lichten en de claxon overlopen alsook de ontvriezing en ontwaseming

het was een vrij vriendelijk persoon, (dierick was zennen familienaam)
ik ben geslaagd (van de eerste keer), juist bij het keren in een smalle straat heb ik het manoevre in 5 keer uitgevoerd ipv in 3 keer (ik was tijdens de eerste beweging niet ver genoeg gereden vandaar)
verder geen enkel andere fout, na 8 maanden met een L rond te rijden, heb ik eindelijk men definitief exemplaar...

nogmaals bedankt voor de vele nuttige info op jullie site, van de theorie tot de praktijk, hij was zeer bruikbaar (theorie geleerd via site en praktijk op forum bepaalde handige zaken gelezen)

bedankt !!!
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter, begeleider van de rijschool zat naast me
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
hij vroeg de volgende straat rechtsaf te gaan, daar vroeg hij dan om te keren in die straat. Ik mocht zelf kiezen waar, zolang het maar in die straat was.
Het keren zelf heb ik in 6x moeten doen, de straat was veel te smal om het in 3x te kunnen. Misschien dat het met een Smart nog net zou gelukt zijn in 3x :P

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei: "parkeer u achter die blauwe wagen" Zeggen wanneer je klaar bent, uitstappen (sleutel meenemen!), toerke rond de auto en langs voor terug instappen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
bandenslijtage: hoe meten, minimumdiepte van de banden
ook remlichten testen, pinkers en lichten.
Verwarming en ruitenwissers waren niet nodig, ook de spiegels en zetel instellen moest niet.


2de maal dat ik ging, ditmaal wel geslaagd :lol:
Misschien daarmee dat ik m'n spiegels enzo niet moest doen, omdat ik dat dus allemaal al eens gedaan had.

Vriendelijke en correcte examinator.
Spinneke

examencentrum HAASRODE

Bericht door Spinneke »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- Zat de examinator naast of achter jou?rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?hij zei dat ik in die straat moest keren.(stonden wel allemaal geparkeerde auto's langs de rechtse kant dus heb ik me daar moete tussen manoeuvreren :roll: )

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter de toegewezen auto parkeren,doen alsof je boodschappen gaar doen.
(dus handrem op,sleutel uit contact,uitstappen,deuren sluiten,rond de wagen stappen,deuren terug openen...instappen,achteruit rijden,pinker op naar links...en vooruit uitrijden)

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Moest een kaartje trekken,uiteindelijk moest ik de remolie aanduiden,de standlichten,dimlichten,grootlichten,voetrem,pinkers,ruit omlaag doen,zithouding laten zien,spiegels laten werken.


Mijn mening :

Een zeer onvriendelijke man gekregen als examinator!
Ze nemen daar precies echt de ambetantste mensen voor aan :roll:
Hij riep mijn naam af en idd hij gaf al direkt geen hand ^^
twas een oudere grijze man met een brilleke..
elementaire beleefdheid kennen die precies niet,maar bon je moet je er nu eenmaal bij neer leggen.

Manoeuvres gingen zeer vlot tot ik moest keren in een straat.
Hij gaf mij een straat met allemaal geparkeerde auto's...
ik ben toen aan het einde gaan keren (vlak voor een andere straat) omdat daar de enigste vrije plaats nog was..
Hij maakte toen meteen een opmerking van dit is gevaarlijk ,dit kan ik niet goed keuren... Waarop ik geantwoord heb in beleefde toon " Ja sorry Meneer maar u geeft mij hier een straat met allemaal geparkeerde voertuigen,daar ga ik me niet tussen wringen".
Toen antwoorde hij " dat zijn geen excuses" (hij wou duidelijk een confrontatie aangaan ^^ maar ik heb wijselijk men mond gehouden en gwn zitten lachen als hij nog een opmerking maakte(dan was er tenminste nog ene persoon dat positief ingesteld was):wink:

Dan heb ik naar leuven stad moeten rijden,zeer goed op voorrang gekeken en over de schouder geloerd bij het afslagen ^^
uiteindelijk kwam ik terug op het examencentrum aan.Ik dacht van AI NEE dieje gaat mij doen buizen voor da keren in die straat...

wonder boven wonder zei hij van je bent geslaagd ...
Ik denk dat hij zelf dat keren door de vingers gezien heeft omdat hij wist dat de straat overvol stond met auto's en dus niet eerlijk zou geweest zijn om mij daarvoor te straffen.
uiteindelijk stond er bij opmerking op het papiertje defensief rijden...
ik vroeg hem wat hij daarmee bedoelde omdat ik altijd veel afstand heb gehouden van de voorganger.. maar toen negeerde hij mij en ging hij door naar een ander slachtoffer ^^
Ok hij is misschien wel correct is zijn beoordelingen maar een beetje vriendelijkheid mag hij wel bijleren.
Waarom dat hij een beginnend chauffeur direkt zo zit af te blaffen weet ik niet...maar het komt allesinds je zenuwen niet ten goede!
Ik was gegaan met de demer rijschool van aarschot

Nogmaals thanx voor deze goede site waar je veel antwoorden kunt vinden ;-)
Ik zal in de toekomst hier nog geregeld eens passeren om andere beginnelingen te helpen in de mate van het mogelijke!


mvg

Sp1n
SpikY

Examencentrum Haasrode

Bericht door SpikY »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

ik begrijp helemaal wat je bedoeld met die examinator spinneke.

ik denk dat ik vandaag na jou examen gehad heb, want voor mij was iemand van rijschool de demer.
Mijn examen moest beginnen om 11:40, ik had me aangemeld om 11:20, maar de examinator kwam me pas halen om 12:00. hij riep ook gewoon mijn naam, gaf me geen hand en zei alleen dat ik plaats mocht gaan nemen in de auto. hij zei alleen het hoogst nodige en vriendelijkheid had hij al lang verleerd, net als glimlachen trouwens. ik vermoed dat zijn favoriete drank azijn is, of geconcentreert citroensap. hij nam plaats rechtsachter in de wagen. in de straat waar ik moest keren stond maar 1 wagen geparkeert maar ze liep wel nogal bergaf, maar dat was geen probleem. parkeren ging ook goed behalve dan de mevrouw met franse nummerplaat die halverwege mijn manouvre vond dat haar auto nog perfect zou passen in de lege plaats achter mij en dan ook besloot om voorwaarts achter mij te parkeren. terwijl ik rond de wagen liep kon zij zich trouwens niet bedwingen om veelvuldig te claxoneren en mij met een gezicht vol onbegrip aan te kijken. maar goed ik was met niets in fout en er zijn ook geen opmerkingen over gemaakt later. verder leek de examinator een voorkeur te hebben voor woonwijken met uiterst smalle tweerichtingsstraten, maar ja dat weet je als je je examen in leuven moet doen. tijdens de rit zei hij goed op tijd wanneer ik moest afslagen dus daar zeker en vast geen klachten, maar ook hier moest je natuurlijk niet de minste vriendelijkheid in zijn stem verwachten.

Resultaat: niet geslaagd. maar ik moet er wel bijzeggen dat het volledig terecht was. ik stond juist voorgesorteerd maar bij het opdraaien van de expressweg koos ik per ongeluk de middelste ipv de meest rechtse rijstrook en sneed daardoor de bmw die van linksachter mij kwam de pas af en mijn begeleider greep terecht in om een mogelijk ongeval te vermijden. daarnaast had ik ook nog de opmerking gekregen dat ik soms te dicht tegen geparkeerde auto's reed, ook terecht denk ik.

volgende keer beter dus en gelukkig dan met een andere examinator, hopelijk kan die me wat meer op mijn gemak stellen in plaats van me nog nerveuzer te maken.
Spinneke

Bericht door Spinneke »

hehe ja kan goed zijn dat je dezelfde examinator had dan,
we waren met 2 van rijschool de demer daar ,een meisje en ik dan.
ik moest rond 11uur en daarna het meisje(zij moest iets voor 12uur).
heb dan wel nog moeten wachten tot +- 12uur 20 op het examencentrum tot zij gedaan had :wink: .

wel jammer dat je gebuisd was door die fout op de expressweg!
volgende keer alleen linkse strook pakken als je iemand wilt inhalen en als ze vrij is zou ik zo zeggen :D
Maar bon als dat de enige grote fout was,dan zal je volgende keer zeker en vast slagen!nu ben je gwn gebuisd door een onoplettendheid (wat iedere chauffeur kan voor hebben ;-) )
hopelijk heb je volgende keer een mevrouw als examinator,die zag mij er wel een vriendelijke madame uit! :D
in tegenstelling tot de 2 andere heren (examinators) ^^
was dat bij u misschien dat die examinator int begin uitvloog tegen de instructeur over voorgaand examen?
was wel hilarisch omdat aan te horen ^^
de strijd tussen een instructeur en een examinator :twisted:
wel zeer onprofessioneel om in dieje zaal van zijne tak te maken.

good luck next time!! :wink:
SpikY

Bericht door SpikY »

mercikes, ik zal zeker nog iets laten weten
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: Alken

In welk examencentrum ben je geweest Alken

- Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter mij-

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? hij zij gewoon dat ik in die straat moest keren, was wel een redelijk smalle straat, ergens aan het cultureel centrum in hasselt -

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? ik had zeer veel ruimte, en moest hem achter een aangeduide auto parkeren

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest de remvloeistof aanduiden en dan in de auto stappen, dimlichten, mistlichten, pinkers en claxon! Hij vroeg ook waar de voor- en achterruit verwarming stonden.

Bij mij was het ook nog een vrij vriendelijke man, heel duidelijk ook. Ik had 1 kleine opmerking, dus het was vrij goed gegaan, ik ben tevreden :)

Ik wil jullie allemaal bedanken voor deze toch wel goeie site, zowel theoretisch als praktijk veel aan gehad :) En aan de andere veel succes nog!!!
SpikY

examencentrum haasrode

Bericht door SpikY »

Hier ben ik weer met het verslag van men 2de examen!

Alles qua informatie over het nieuwe praktijkexamen is hetzelfde instructeur rechtsachter en zo.

Het verschil is dat deze keer de examinator wel vriendelijk was. ik had de hoofdexaminator deze keer, hij praatte rustig en vriendelijk en ik was al direct meer op mijn gemak dan vorige keer. ik ben trouwens meteen de autostrade moeten oprijden in haasrode, dat had ik niet verwacht dat ze iemand langst daar zouden sturen :d

Het grootste verschil met vorige keer is dat ik er deze keer WEL doorben :p

1 klein foutje bij het afrijden van de autostrade mocht ik 70 en bij het voorsorteren naar links op de stijle bergaf reed ik ineens ff 80 maar hebbet onmiddelijk gecorigeert en het is maar een 'voorbehoud' dus dat valt nog mee.

Bedankt voor de nuttige informatie allemaal en ook bedankt aan rijschool De Keyser voor de prima opleiding!
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- Zat de examinator naast of achter jou?
de begeleidster van de rijschool zat rechts naast me, de examinator achterin.

- Het keren in de straat:
tijdens de rit mocht ik in een lange straat zelf de plaats kiezen.
geen probleem in 3 keer gedraaid, meer dan genoeg ruimte.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
ik moest me "opstellen" achter een auto die de examinatrice uitkoos, had veel ruimte, ging zonder probleem.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Waar pompt u uw banden op? "het ventiel" Als ge een examinator hebt die kan lachen wilt het pompstation ook wel lukken :D
Niks onder de motorkap moeten aanduiden.
Pinkers, remlicht, mistlicht, ruitewissers moeten aanduiden, gebruiken.

Van de eerste keer erdoor, zonder veel opmerkingen. Ik ben erg tevreden. :D

Ik zou graag willen bedanken:

De examinatrice die erg vriendelijk & rustig was :)
De zeer bekwame instructeurs van Rijschool Eeman te Brasschaat. :D
En natuurlijk de makers van deze site. Met de proefexamens en al de hoofdstukken gedaan was het theoretisch examen een makkie 8)
KarolienV
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:00

Bericht door KarolienV »

In welk examencentrum ben je geweest
Deurne
Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ergens in de straat keren, er stonden nogal veel auto's geparkeerd en dubbel geparkeerd, en heb er ook niet meteen een makkelijke plek uitgekozen, maar't is wel gelukt, zonder problemen.
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Me opstellen naast een auto, met een zee van plaats erachter, en dan in één vlotte beweging parkeren, één keer uitrijden mocht, en dat heb ik dan ook gedaan toen ik merkte dat ik tegen't trottoir zat. De examinatrice zei toen dat ik de plaats die ik had ook mocht gebruiken, en toen ik dat deed ging het perfect. Dan uitstappen en weer instappen. Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Waar controleer je de bandenspanning, "ventiel" en vanuit de verte aangewezen, en dat was blijkbaar al voldoende :) Dan de lichten, ruitenwissers, achterruitontwaseming, claxon, pinkers, remlichten etc...

Heb zeker al beter gereden dan tijdens mijn examen, maar ik was wel geslaagd :)
bear

Bericht door bear »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- Zat de examinator naast of achter jou?rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?hij zei dat ik in die straat moest keren

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter een bepaalde auto parkeren, zeggen dat je je auto zou zsluiten maar de examinator heeft specifiek gevraagd dit niet te doen

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Moest een kaartje trekken,uiteindelijk moest ik de bandeslijtage aanduiden,de standlichten,dimlichten,grootlichten,voetrem,pinkers,ruit omlaag doen,zithouding laten zien,spiegels laten werken.


Mijn mening :
Ik kreeg een zakelijke (geen afstandelijke) examinator, die naar mijn indruk zeer correct was.
Volgend parcours heb ik afgelegd (vertrek 7u45-terug 8u30):
Haasrode - voor vertrek starten op de helling aan het examencentrum - in Heverlee aan de Heilig Hart wijk (zone 30 a volonte-voorrang van rechts) - dan de Geldenaaksebaan naar Haasrode - aan de bocht rechtdoor (het kleine straatje in) - manoever: keren in een straat - Invoegen op de Geldenaakse - Parkpoort- parkstraat - Links Vesaliusstraat (stoppen aan de stopstreep) - rechtdoor - links richting Brabanconne - Parkeren in de Brabanconne - Terug naar de Parkpoort - Links Tiensevest (moeilijk punt met de stand van de lichten op het kruispunt) - Ring volgen (tunnel, bruggen, invoegen, plaats laten en inhalen) - Naamsesteenweg - Links Hertogstraat - Wijk achter Heilig Hart en terug binnen rijden (leve de voorrang van rechts - een enkele eenrichtingsstraat).

Het leek me nogal aan gemakkelijk parcours, al heeft de examinator (iets oudere man) me 1 keer aangegeven de eerstvolgende links af te slaan terwijl de eerste links een verboden richting was.
De enige opmerkingen die ik kreeg waren:
- Moet uw zetel niet rechter staan voor uw hoofdsteun (eens hij dat zij was ik gerust dat ik erdoor was)
- 1 keer geen voorrang genomen op een fietser die wel vertraagde (en geen voorrang had)
- 1 keer het bord einde 30km niet gezien (ik kwam ogen tekort voor alle voetgangers in het oog te houden die mogelijks wilden oversteken - spelende kinderen op het trottoir)
Ben er dus door van de eerste keer
Gast

Re: examencentrum HAASRODE

Bericht door Gast »

Spinneke schreef:EXAMENCENTRUM: HAASRODE

Mijn mening :

Een zeer onvriendelijke man gekregen als examinator!
Ze nemen daar precies echt de ambetantste mensen voor aan :roll:
Hij riep mijn naam af en idd hij gaf al direkt geen hand ^^
twas een oudere grijze man met een brilleke..
elementaire beleefdheid kennen die precies niet,maar bon je moet je er nu eenmaal bij neer leggen.

Sp1n
Die kerel had ik zoiezo ook!!! Vreselijke vent! Zei niet eens hallo, stelde zich niet voor, was kei onvriendelijk. En het eerste wat hij zo ongeveer zei toen we net in de auto zaten was "misschien is het toch beter dat u het raam dichtdoet voor het geluid " (daar kan ik nog inkomen) "en ik zou nu toch geen verkoudheid willen oplopen hier achteraan" (het was 25°C!!!)
Ook zei hij mij toen ik moest uitstappen niet 'dat ik moest doen alsof ik naar de winkel zou gaan'
Hij zei: "ik ga u nu vragen om uit uw voertuig te stappen, eromheen te lopen naar de stoep en er dan terug rond om vervolgens weer in uw voertuig te stappen."
Bijgevolg was ik dus helemaal vergeten mijn deuren te sluiten, maar daar heeft hij wel niets van gezegd.
Ik had een hele lijst kleine foutjes, maar eigenlijk allemaal wel terecht. (helaas) Sommige dingen leer je gewoon niet als je zonder rijschool leert rijden...
Ook ik maakte trouwens de fout van te veel mijn koppelingspedaal in te drukken. Dankzij deze site weet ik eindelijk waaróm dat in hemelsnaam fout is! :)

//mod-edit: je vorige post verwijderd ;)
J.

Bericht door J. »

Hoelang had je geoefend? Kan iedereen dat er misschien ook eens bijzetten? Das wel interessant om te weten.
KarolienV
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:00

Bericht door KarolienV »

ik heb rijlessen gehad in februari, en heb sinds 20 maart mijn auto, dus ik rijd effectief sinds 20 maart, maar dan wel elke dag, alleen, maar ook met mijn vader, hier in de buurt en tegen het examen ook in de buurt van het examenparcours.
De eerste dag dat ik examen mocht doen (zijnde 3 maanden en 1 dag na de aflevering van mijn voorlopig rijbewijs) heb ik examen gedaan. Wilde eerst pas eind deze maand, maar't was 8 juni of na 25 juli, dus heb ik mijn kans gewaagd, en met succes!
JonathanV.

Bericht door JonathanV. »

Is er iemand sinds het nieuwe systeem al voor de eerste keer erdoorgeraakt in HAASRODE zonder rijschool? :?
Plaats reactie