**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat

Het terugkommoment gaat over dingen die je VOOR je examen al zou moeten kennen ...
VL is echt de omgekeerde wereld aan het worden op verkeersgebied
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Schwarzkopf »

Merci en bedankt voor je deskundige antwoorden op mijn vragen.

Moeten we dat terugkommoment trouwens volledig zelf plannen of krijgen we hiervoor op tijd een uitnodiging of herinnering? Gezien er blijkbaar zo'n zware boetes aan verbonden zijn mag ik hopen op het tweede :\
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 08 aug 2019, 17:52 Merci en bedankt voor je deskundige antwoorden op mijn vragen.

Moeten we dat terugkommoment trouwens volledig zelf plannen of krijgen we hiervoor op tijd een uitnodiging of herinnering? Gezien er blijkbaar zo'n zware boetes aan verbonden zijn mag ik hopen op het tweede :\
Hou het maar zelf in de gaten, en plan het zelf ...

https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b-v ... gkommoment


Mijn leerlinge zat bij de "eerste lichting"
Was een puinhoop
Uitnodigen, terwijl er geen afspraken gepland konden worden
Uitstel


Als je na 9 maanden opleiding en tot 9 maanden rondrijden nog over noodstops moet hebben ... da's dan ongeveer 1,5 jaar te laat hé.
Aan 30 en 50 ... da's dan 70 km/u te traag.
Minstens :mrgreen:
Patience

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Patience »

Today is my worst exam in my life in anderlecht, my examiner is not friendly at long. I wish it to another person.
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Dorian »

Can you explain it a bit more?
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Dorian »

Vandaag heb ik mijn praktisch examen gedaan in Haasrode en ben geslaagd. De examinator vond ik persoonlijk geen vriendelijke man, hij zei plots dat ik naar links moest afslaan en had bijna geen tijd meer om veilig af te slaan en te remmen, ik heb dus een volgende afslag genomen met een zucht van hem op de achtergrond. Op het einde kon er ook geen proficiat van af, hij gaf gewoon de papieren mee voor op het stadhuis. Het examen was om 12u40 en het was redelijk druk op de weg en zeker in Leuven centrum (veel fietsers).

Voor de risico perceptie test heb ik 9/10 gescoord en moest deze manoeuvres doen: keren in een straat en evenwijdig met de rijbaan rechts parkeren.

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter de begeleider
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Het was een smalle straat met veel geparkeerde voertuigen, ik kon enkel keren op een stuk voor een oprit (waar de borduur voor het oprijden verlaagd was), ik moest dus zeker zien dat ik niet per ongeluk op de borduur zou rijden.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Rechts parallel in een S parkeren achter een auto en hierna uitstappen alsof je een lange tijd zou wegblijven. Het parkeren was meteen goed gelukt.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Motorolie, motorolie pijlstok, juiste zithouding, pinkers links en rechts, dimlichten, grootlichten, mistlicht en claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met een begeleider, wel hebben we na een paar maanden oefenen 2u rijles gevolgd (vab rijschool) om te zien waar ik nog aan moest werken.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mijn papa

Het was geen gemakkelijke route, maar ik heb vrijwel geen fouten gemaakt en daar ben ik best trots op.

Ik wil graag de mensen van GRO bedanken voor al de antwoorden op mijn vragen! :D
Oxana

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Oxana »

Examen afgelegd, helaas niet geslagd
- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou?
Naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Heel de straat, ik mocht zelf de plaats kiezen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Lichten, claxoon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met een begeleider, mijn schoonmoeder.

Examen heeft niet lang geduurd. Eerst bij het verlaten van mijn parkeerplaats heb ik vergeten naar R te schakelen en reed ik bijna op de muur, zo is het al begonnen. Zoiets stom doe ik nooit, dus ik dacht - oké, stomme fout door de zenuwen, verder - beter. Dan zei de examinator dat ik op de tweede licht naar links moest draaien. Ik heb me voor de 1ste licht nog niet voortgesorteerd, en achteraf was het al wat krap. Ik heb toch wat tussen de autos gevrongen, mooi was het zeker niet, dus ik dacht al - oef, komt niet goed. Verder moest keren in de straat en parkeren vooraan in het vak, dat was volgens examinator "niet goed, maar bón".
Verder rijden. Ik zag een "driehoekje" waar je dus de rechtse rijbaan moet nemen want tegenliggers komen op de linkse baan. Examinator zei "op de kruispunt naar links", ik geraak stilletjes in paniek, stop in het midden en zei tegen hem "je mag hier toch niet naar links rijden", hij zei al geïrriteerd "je moet maar zelf weten". Dus ik rijd naar rechts en dan pas zie dat hij eigenlijk een kruispunt op de baan bedoelde waar ik aankwam na deze "driehoek". Ik heb dat dus niet goed begrepen. Op die moment had ik al door dat het echt niet zal lukken, ik ben met volle stress verder gereden, de auto achter mij begon te claxoneren (weer fout van me om hem niet voor mij te laten gaan).
Dan zei examinator volgende straat naar rechts draaien, ik heb deze straat niet op tijd gezien, dacht dat het verder was. En in plaats van verder te gaan heb ik dan zo stom gedaan om daar toch schijn in te rijden.
Ik denk dat examinator toen al schrik had om met zo iemand nog in de auto te blijven. We zijn dus terug naar het examencentrum gegaan, het was afgelopen.
Het enige positieve was 7/10 op de risicoperceptietest.
De rest was uiteraard teleurstellend. Ik wil me niet goed praten, maar ik weet dat ik veel beter kan, zo stomme fouten maak ik nooit. Deze keer heb ik het slechtste van mij laten zien, ik snap achteraf zelf niet hoe ik zo gevaarlijk kon rijden:(
Heb een nieuwe afspraak in oktober, dus nog een maand oefenen.
Hebben jullie wat tips?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jozef »

Het lijkt een hektisch en chaotisch stressgedoe geweest te zijn, terwijl je anders beter rijdt. Dus: volgende keer rustiger en meer vooruitziend rijden.
Oxana

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Oxana »

Bedankt voor de reactie.
De stress was inderdaad enorm hoog. Eerlijk gezegd besef ik dat ik geen goede chauffeur ben. Ik rijd heel goed op straten die ik ken, maar op alle onbekende straten of kruispunten wordt ik zenuwachtig, dezelfde als ik moet voortsorteren. Ik doe heel ontspannend mijn gewoonlijke routes, maar iets moelijk geeft mij stress + examenstress = ik slaag in paniek.
Ik ben al 35, ook niet een goede leeftijd om met de auto te beginnen. Maar het begon noodzakelijk te worden, het wordt gewoon te zwaar en niet haalbaar voor mij om alles met de fiets te doen (boodschappen, kind vervoeren, noem maar op).
Na de examen ben ik heel gefrustreerd want ik weet niet of het me ooit zal lukken om geslaagd te zijn, maar ik kan de auto niet missen.
Sorry voor de uitleg, moest ergens mijn hart luchten.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Vraag je begeleider, of iemand die mee màg, om je langs àndere dan gebruikelijke routes te sturen

Je moet uiteindelijk overal kunnen rijden, want met je rijbewijs màg je dat ook.
Ga dus ook buiten je comfortzone rijden ... tot je je ook daar OK voelt.
Je kan dat doen in de wijde omgeving van het examencentrum
Examens zijn overdag, ga dus ook op de drukkere momenten oefenen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jozef »

Oxana schreef: 07 sep 2019, 07:32 Ik ben al 35, ook niet een goede leeftijd om met de auto te beginnen.
Hoezo? Je bent nog zo jong, je kunt nog alles leren.
Na de examen ben ik heel gefrustreerd want ik weet niet of het me ooit zal lukken om geslaagd te zijn
Maar natuurlijk gaat het jou lukken. Er hebben al zovelen meer dan één keer het examen moeten afleggen om uiteindelijk hun rijbewijs te behalen. Je moet gewoon wat meer in jezelf geloven en wat meer zelfzekerheid aan de dag leggen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 07 sep 2019, 11:53 Vraag je begeleider, of iemand die mee màg, om je langs àndere dan gebruikelijke routes te sturen

Je moet uiteindelijk overal kunnen rijden, want met je rijbewijs màg je dat ook.
Waarbij je voorlopig best nog niet naar het buitenland rijdt, want dan kan je daar problemen krijgen... In Duitsland kun je dan proberen er onderuit te komen zoals in deze video: https://www.dailymotion.com/video/x2yvnoc :wink:
Ludwig

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Ludwig »

Oxana schreef: 07 sep 2019, 07:32 Bedankt voor de reactie.
De stress was inderdaad enorm hoog. Eerlijk gezegd besef ik dat ik geen goede chauffeur ben. Ik rijd heel goed op straten die ik ken, maar op alle onbekende straten of kruispunten wordt ik zenuwachtig, dezelfde als ik moet voortsorteren. Ik doe heel ontspannend mijn gewoonlijke routes, maar iets moelijk geeft mij stress + examenstress = ik slaag in paniek.
Ik ben al 35, ook niet een goede leeftijd om met de auto te beginnen. Maar het begon noodzakelijk te worden, het wordt gewoon te zwaar en niet haalbaar voor mij om alles met de fiets te doen (boodschappen, kind vervoeren, noem maar op).
Na de examen ben ik heel gefrustreerd want ik weet niet of het me ooit zal lukken om geslaagd te zijn, maar ik kan de auto niet missen.
Sorry voor de uitleg, moest ergens mijn hart luchten.
35 ? Ikzelf ben er 38 en heb vorig jaar in oktober mijn rijbewijs gehaald (en ook met veel stress en angst, denkend dat het nooit zou lukken) :wink:. En kijk : in juli ben ik zelfs met de auto op vakantie geweest in Frankrijk 8) ...

Het is dus zeker niet onmogelijk om op ‘latere’ leeftijd te slagen. Het enige dat ik je kan aanraden is: oefenen, oefenen en oefenen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Bedankt iedereen voor de tips en de steun!
Oxana

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Oxana »

Beste, nog een paar vragen.
Als ik mijn examen in Deurne doe, gaat de route dan binnen Deurne liggen of kan het ook iets verder zijn?
Mag ik mijn gps gewoon in map-modus gebruiken, niet alleen tijdens het stuk "met gps rijden", maar tijdens heel de examen?
Soms zet ik op mijn gps "autosnelwegen vermijden" om in de stad te rijden. Is het verboden? Als ik vergeet om dit uit te schakelen en mijn gps stuurt mij niet naar de autostrade, is het dan een fout?
Alvast bedankt!
Plaats reactie