**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Saraï

Bericht door Saraï »

EXAMENCENTRUM: OOSTENDE

Kheb juist gisterenochtend mijn praktijkexamen gedaan, dat was in Oostende met het examencentrum van oostende natuurlijk.
De voorafgaande controles waren: linker- en rechterpinker aanzetten,standlichten,dimlichten en grootlichten,voor- en achterruitontwaseming, en claxon. Dan een kaartje trekken, en aanduiden waar je het oliepeil kon meten.
Dan op de baan, de examinator zat achter mij, omdat ik met de rijschool reed. Keren in de straat,mocht ik zelf kiezen, en parkeren was achter 1 auto (kzat tegen te borduur,maar kon nog corrigeren).
De examinator deed gewoon, zei enkel het nodige, zag er onvriendelijk uit, was dat ook. Toen hij rechts zei, draaide ik per ongeluk links af van de zenuwen, en toen zei hij: "ik dacht dat ik links zei, wijf." Ik schrok me te pletter, en toen zei hij snel: "sorry." Maarja, dat vond ik toch erg grof. :evil:
Maar het maakt mij niet uit, want hij heeft me 10/10 gegeven, dus erdoor met een foutloos parcours! :D
Saraï

Bericht door Saraï »

Oeps, kheb gemist zie ik: twas links afdraaien en ik had per ongeluk rechts afgedraaid. nu klopt het met wat de examinator zei :)
Groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Saraï schreef:en toen zei hij: "ik dacht dat ik links zei, wijf."
Je hebt examen afgelegd in Oostende. Zei hij dat misschien in het plaatselijk dialect? Want als ik het goed heb, heeft het Westvlaamse "wuve" wel een minder negatieve bijklank als het woord "wijf" in het Algemeen Nederlands.
Saraï

Bericht door Saraï »

Nee, hij zei het in het AN, dat vond ik ook zo raar. Niemand zegt dat toch in het AN? :? of wel?
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

EXAMENCENTRUM Mollem

Controle onder de motorkap:
- aanuiden waar je de motorolie moet aanvullen
- aanduiden waar je het oliepeil meet

- richtingaanwijzers links en rechts
- dimlichten, standlichten, grootlichten
- remlicht

Examinator nam achterin plaats.
Het was een zeer vriendelijke vrouw, niet gehaast, geen stress,...

Parkeren: Examinator zei dat ik achter dat vertuig mocht parkeren. Er stond geen andere auto achter.

Daarna uistappen, naar het troitoir gaan en weer instappen.


Resultaat: niet geslaagd

Zeer jammer, maar heel terecht dat ik gebuisd ben.

Ik weet mijn fouten, nu zal ik daar extra aandacht aan besteden...
guest

EXAMENCENTRUM ALKEN

Bericht door guest »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

yo de manne 8)

ben 2 weken geleden praktisch examen gaan doen in alken
om te beginne moest ik de motorkop openen en de koelvloeistof aanduiden, geen probleem, vervolgens de zetel verstellen, de spiegel .. en weer in orde zetten .. ook geen probleem .. alle lichten, richtingsaanwijzers moeten aandoen .. geen probleem, gaan we de weg op, ik dacht dat alles goed verlopen was, m'n begeleider ook .. komen we terug, zegt de examinator " IK MOET U TELEURSTELLEN" en hij overloopt met mij de 'fouten'
1 er van kan ik aanvaarde, wist het niet van mezelf, heb het nu ook gemerkt, en werk er aan .. ( in de bochten stuur ik met 1 hand, en met m'n platte handplam op 't stuur, ik heb het stuur dus niet stevig vast) maar de tweede reden die hij opgaf ( de doorslaggevende dus om mij te buizen .. was, dat ik 90 gereden had waar ik 120 mocht ( ik wist niet dat je 120 mocht, maar heb toch helemaal niet te traag gereden dan hè ! )

dat waren voor hem de redenen om mij te buizen MAAR op papier staan dan een heleboel overtredingen die ik NIET gemaakt heb .. allemaal in codetaal, heb dat opgezocht .. zogezegd heb ik de bebouwde kom genegeerd, ben ik héél zkr van van niet .. ik zou een speelzone genegeerd hebben ( 20/ uur dus ) en we hebben de weg opnieuw gedaan, die zone is daar helemaal niet !!!

het is gwn geldklopperij volgens mij ..

ik ben al geslaagd voor een G rijbewijs ( hoeveel ton is dat?!) als ik met zo een gavaar veilig kan rijden moet je toch niet beweren dat ik onveilig met de auto rijd hè ?!

ga op 15 mei terug, als ik dezelfde examinator heb weetik van nu al dat het geen zin heeft te vertrekken !
Maichel
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2007, 15:30

Bericht door Maichel »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- In welk examencentrum ben je geweest
EXAMENCENTRUM: DEURNE

- Zat de examinator naast of achter jou? ACHTER
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? OVER GANS DE STRAAT
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? ACHTER EEN GEPARKEERDE WAGEN PLAATSNEMEN
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? HOE IK DE BANDENSLIJTAGE MEET, PINKERS, LICHTEN EN CLAXON


IK HEB LEREN RIJDEN MET DE RIJSCHOOL (METROPOOL).

DE EXAMINATOR ZELF WAS ALLES BEHALVE VRIENDELIJK MAAR WEL CORRECT. HIJ ZEI GEEN GOEIEDAG, GAF GEEN HAND EN HIJ GAF GEEN INSTRUCTIES MAAR EERDER OP EEN SNAUWENDE MANIER BEVELEN.

WEL EVEN BIJ ZEGGEN DAT IK BEN GESLAAGD VAN DE 1STE KEER.

GROETJES
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

EXAMENCENTRUM: MOLLEM

Kaartje trekken: bandenspanning
Simpel dus...
Ventiel aanduiden, zeggen dat je het kan meten met een drukmetertje. Bandenspanning kan je opzoeken in het boekje van de auto.

- richtingaanwijzers links en rechts
- dimlichten, standlichten, grootlichten
- remlicht

Examinator nam achterin plaats.
Het was een vriendelijke vrouw, niet gehaast, geen stress,...

Parkeren: Examinator zei dat ik achter dat vertuig mocht parkeren. Er stond geen andere auto achter.

Daarna uistappen, naar het troitoir gaan en weer instappen.

We reden een straat in en dan zei ze dat ik in deze straat moest keren.
Was in een rustige straat waar ik geen verkeer tegen kwam...

Resultaat: geslaagd (na 2 keer)
SoG

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ¨****

Bericht door SoG »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- Examinatrice zat naast mij, begeleider achter mij.

- Het keren in de straat: we kwamen in een lange rustige straat, 2 auto's konden normaal kruisen, parkeerstroken langs beide zijden. "Dit is een lange straat, zoek hier maar ergens een plaats om u te keren.". Vrij te kiezen dus, in die straat.

- Het parkeren achter een auto: Ik had zeker 10m ruimte achter de auto. Ze zei dat ik vooral een mooie S-beweging moest maken...ze vond dat belangrijk precies. Zo is het manoeuvre ook, maar misschien heeft ze andere ervaringen hé.

- Voorafgaande controles: ik trok een kaartje en moest laten zien waar ik het oliepeil kon nazien. Verder de remlichten testen (zij keek na of ze brandden!), de pinkers, standlichten, dimlichten, grootlichten, mistlichten, ruitenwisser vooraan, achterruitontwaseming/-ontdooiing, voorruitontwaseming (ventilatie op de voorruit zetten).

Deurne is op zich al berucht voor wat het examencentrum betreft, vooral dan sommige examinatoren. Wel...ik had die ene gevreesde "iets minder slanke" :wink: vrouw. Ge weet wel...diegene waar iedereen zoveel schrik van heeft en die zo grof en kortaf en streng is en zo.
Wel, al vanaf het moment van de begroeting was ze super vriendelijk. Echt heel sympathiek, alles heel rustig en vriendelijk uitgelegd...ik geloofde mijn oren niet :D Ze is heel het examen lang zo vriendelijk gebleven. Mijn begeleider is ook nogal struis en ik rij met een Clio, dus ze vroeg of ze vooraan mocht zitten (denk dat ze gewoonlijk achteraan zitten).

Dan de parking af...in die goot om de straat op te rijden toch wel 2 keer stilgevallen zekers...niet normaal :oops: zenuwen zene, gebeurde anders zelden. Dan rechts Bisschoppenhoflaan op en aan den toer begonnen.

Opmerkingen die ik kreeg waren heel terecht en correct: ik heb een keer te laat het linkse rijvak gekozen om af te slaan. Ze had nochtans op voorhand gewaarschuwd dat de 2e lichten (waar ik moest afslaan) kort volgden. Mijn fout dus, maar geen erg, was nog op tijd zene. Kon gewoon beter. Verder: ontkoppelen is enkel om te schakelen of om te stoppen. Ik had blijkbaar een paar keer bij het vertragen of zo ontkoppeld (zo een moment waarschijnlijk van "zou ik te hard moeten afremmen om terug te moeten schakelen?". En ipv dan gewoon te ontkoppelen wanneer ik te traag reed deed ik dat waarschijnlijk al wat op voorhand. Als ik dan niet moest terugschakelen dan leek dat inderdaad nogal raar, dat ik zomaar ontkoppelde.

Andere dingen: ik heb met begeleider leren rijden nog met een model 9 tot 12 maanden. Zonder lessen dus. Resultaat: van de 1e keer geslaagd. Het examen heeft nog geen 30min geduurd.

Tips: veel in de spiegels kijken, ook over uw schouder elke keer je afslaat, proberen mensen te laten oversteken (maar niet nodeloos, als ze bv door het rood lopen zoals bij mij, ben er niet voor gestopt en heb half hardop gezegd "ja meneer sorry, maar het is rood voor u zene"...is niks over gezegd geweest). Een keer stilvallen of zo is geen enkel probleem, zeker in het begin niet. Heel vriendelijk en beleefd zijn, kleed u deftig en zorg dat de auto volledig proper is (ik was naar de carwash geweest en heb alles binnenin gestofzuigd). Noem of overdreven of niet? I don't care...ik ben erdoor. Alle beetjes helpen :)

Nog 1 ding: super hard bedankt alle medewerkers van deze site...ik heb de site gebruikt voor zowel de theorie en de praktijk en ik heb er heel wat van opgestoken voor het examen!

Many many thanks!!!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ SoG:

Vooreerst natuurlijk een welgemeend proficiat omdat je geslaagd bent.

Je schreef:proberen mensen te laten oversteken (maar niet nodeloos, als ze bv door het rood lopen zoals bij mij, ben er niet voor gestopt en heb half hardop gezegd "ja meneer sorry, maar het is rood voor u zene"...is niks over gezegd geweest).
Je moet toch altijd uiterst voorzichtig zijn met dergelijke voetgangers hoor:
AR 7.1.

...

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
Je weet toch maar nooit waarom die voetganger een rood verkeerslicht negeert: is hij verstrooid, dronken, roekeloos, uit een psychiatrische instelling ontsnapt, van plan om zelfdoding te plegen, enz.

Een voetganger aanrijden is een ervaring die je beter niet beleeft, je kunt er jaren later nog psychische problemen aan overhouden. Bovendien zijn voetgangers, onder meer op grond van AR 7.1, dermate overbeschermd, dat het vrijwel onmogelijk is er eentje aan te rijden zonder op zijn minst een deel van de verantwoordelijkheid in je schoenen geschoven te krijgen.


Ik wens jou nog heel veel aangename en veilige kilometers toe. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ SoG,

Ook van deze kant proficiat toegewenst :wink:
Heel vriendelijk en beleefd zijn, kleed u deftig en zorg dat de auto volledig proper is (ik was naar de carwash geweest en heb alles binnenin gestofzuigd). Noem of overdreven of niet? I don't care...ik ben erdoor. Alle beetjes helpen :wink:
Een propere auto (zowel binnen en buiten) is zeker niet overdreven.
Als je weet dat sommige met een rijdende varkensstal onderweg zijn, verbaasd het me niet dat examinatoren die er in moeten zitten er niet zo goed gezind aan beginnen.

Deftige kledij kunnen we ook niet slecht of overdreven noemen, zolang men maar niet overdrijft.
Ik heb namelijk al veel jonge dame's naar een examen gebracht die speciaal korte rokjes en open bloesjes droegen in de hoop op een mannelijke examinator die er dus een zwak voor had.

Nu desondanks ik het zelf ook wel graag zie :wink: zal ik er mij niet door laten vangen want als het teveel opvalt kan het zelfs een nadeel worden (examinators zijn ook niet van gisteren) :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast D.

praktisch exaam

Bericht door Gast D. »

[size=18][b]Examencenrum Deurne[/b][/size]

* Ik had een heel vriendelijke examinator, hij stelde zich vriendelijk voor en stelde me op mijn gemak
* Voorafgaande controles: wat meer uitleg geven over bandenslijtage, laten zien hoe ik weet of mijn zitpositie goed is, pinkers aan zetten, lichten aanzetten, rem indrukken, achterruit ontdamping aanduiden, claxoneren
* rit op de baan : examinator zat rechts achter me, was altiid heel correct, verwittigde goed op tijd waar ik moest inslagen
* parkeren : in een rustige straat zei hij " ahter die groene ford mag je je parkeren en de wagen verlaten zoals je een boodschap gaat doen
* Keren in een straat : De examinator zei: " je mag in deze straat keren"

Na 20 minuten stonden we terug bij het examencentum.
Het resultaat : geslaagd.
Hij ze " van mij krijg je een 10 op 10"

Ik wil jullie allen badanken voor deze gewedige site, ik heb er eel nuttige tips van gehaald.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: GEEL

- In welk examencentrum ben je geweest
Geel; ik moest opvoorhand bij het aanmelden aan de receptie een nummer zeggen tussen 1 en 9 en daardoor werd dus mijn traject en voorafgaande controle beslist.

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator achteraan, begeleider vooraan.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Op het moment dat ik de straat inreed zei hij dat ik ergens in die straat moest keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
"parkeer achter de volgende auto"; had werkelijk een zee van ruimte.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof aanduiden
Zetel naar achter zetten en linkerbuitenspiegel verzetten
(ik zette de zetel weer juist, testte dit door het koppelingspedaal in te drukken en zette de spiegel juist. Omdat ik net daarvoor al een half uur gereden had testte ik de hoofdsteun en de armen niet. Dit was één van de opmerkingen achteraf)

Niet geslaagd:
- Een stuk 70 gereden aan het begin van een bebouwde kom (bord niet gezien :oops: )
- Wanneer ik moet uitwijken begin ik iets te laat met pinken en vertraag ik te laat.
- Bochten naar links te kort genomen

De examinator was niet onvriendelijk (maar ook niet bepaald vriendelijk); Hij was zeker correct. En spijtig genoeg moet ik volledig akkoord gaan met zijn commentaar :cry:

En nu de moed vinden om te blijven oefenen en volgende keer opnieuw te proberen. :cry: :cry: :cry:
FORZAM
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2007, 19:41

Bericht door FORZAM »

EXAMENCENTRUM: GEEL

- Zat de examinator naast of achter jou: Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen: Examinator zei aan het begin van een rustige straat dat ik ergens in de straat moest keren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Tijdens het rijden in een rustige straat zij hij al lang op voorhand dat ik moest parkeren achter de 2de grijze auto. Daar had ik werkelijk een zee van plaats, en er was een goed zichtbare hoge stoeprand.
- Voorafgaande controles: Alle verplichte controles (Lichten,...) en het reservoir voor de remvloeistof aanduiden.

Ik had geen rijlessen gevolg, en dit was mijn eerste poging.

In mijn ogen een zeer correcte en vriendelijke examinator die de moeite deed om je gerust te stellen voor je vertrekt.
Na het examen geen opmerkingn gehad, ik schrok zelfs van wat hij zei, want ik dacht dat ze dit nooit zouden doen, maar dit is letterlijk wat hij zei: "Ken, ik kan je alleen maar feliciteren, je bent geslaagd. Ik heb mijn balpen maar één keer moeten gebruiken, en dat was om aan te duiden dat je geslaagd was. Je hebt dat perfect gedaan.

Mvg, en bedankt voor het maken van de praktische site,

Ken
Riensie

Bericht door Riensie »

Examencentrum: Alken

Mijn examinator was heel vriendelijk, hij legde alles rustig uit. Ik moest de koelvloeistof aanduiden, daarna richtingaanwijzers, lichten, claxon, ruitenwissers, enz laten werken. Toen zijn we vertrokken, het ging redelijk goed, ik mocht meteen keren, en dat lukte, daar was ik al blij mee!
Maar het regende erg hard, en de ruiten wasemden helemaal aan. Ik kon de verwarming niet echt goed bedienen, dus ik kreeg het probleem niet verholpen, en ik zag geen steek meer, het was redelijk gevaarlijk... Op zich heb ik redelijk goed gereden, geen grote fouten gemaakt, enkel een paar keer de richtingaanwijzers te laat gebruikt.
Ik ben dus niet geslaagd, maar ik heb goede hoop voor de volgende keer... Het scheelde niet veel, ik vind het jammer dat ik er niet door ben, zeker door de weersomstandigheden, maar ik begrijp het ergens wel!
Plaats reactie