Voorrang van rechts

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
TranceMokes

Voorrang van rechts

Bericht door TranceMokes »

De regel zou dus veranderen, wie stopt blijft zijn voorrang behouden

IK stel voor om gewoon voorrang van RECHTS af te schaffen en overal stopborden of van die omgekeerde driehoeken te hangen.

Als ik nu door aarschot rij vraag ik mij af welke gevaarlijk situatie's men uitlokt , is dit de nieuwe vorm geworden gevaarlijke situaties uitleggen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Voorrang van rechts

Bericht door Rafael »

TranceMokes schreef: De regel zou dus veranderen, wie stopt blijft zijn voorrang behouden

IK stel voor om gewoon voorrang van RECHTS af te schaffen en overal stopborden of van die omgekeerde driehoeken te hangen.

Als ik nu door aarschot rij vraag ik mij af welke gevaarlijk situatie's men uitlokt , is dit de nieuwe vorm geworden gevaarlijke situaties uitleggen.
Heb ik ook wat van gehoord, maar is dit reeds officieel?
Het is in ieder geval geen goed idee...
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het wordt dus heel eenvoudig als je schade aan de voorkant van de auto wil laten herstellen: wacht tot er een bestuurder van links komt, en ... ja, rammen jongens!
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Het wordt dus heel eenvoudig als je schade aan de voorkant van de auto wil laten herstellen: wacht tot er een bestuurder van links komt, en ... ja, rammen jongens!
Hmhm... Misschien nog een wet dat ik ook nog in m'n recht ben als ik achteruit de straat uit kom? Kan je de achterkant ook nog laten herstellen

Ik veronderstel dat je dan niet in je recht bent, omdat je een manouvre uitvoert, namelijk achteruitrijden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Hmhm... Misschien nog een wet dat ik ook nog in m'n recht ben als ik achteruit de straat uit kom? Kan je de achterkant ook nog laten herstellen

Ik veronderstel dat je dan niet in je recht bent, omdat je een manouvre uitvoert, namelijk achteruitrijden?
Inderdaad.

Je moet dan de andere eerst zo bang maken dat hij stopt, en dan samen met hem terug vertrekken.

Jullie voeren dan allebei een maneuver uit, en dan past de rechtbank ook voorrang van rechts toe.

Vermits jij evenwel achteruit rijdt, komt ook de andere bestuurder rechts van jou aan, en moeten jullie dus allebei voorrang van rechts aan elkaar verlenen.

Resultaat: jouw verzekeraar betaalt zijn schade, en zijn verzekeraar betaalt jouw schade.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Nu het er toch over gaat, wat als ik aan straat kom met voorrang van rechts, er komt een auto, maar ik geef gas bij, gevolg is dat de auto mij in m'n flank raakt, of achteraan... Wie is in dit geval in fout?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Nu het er toch over gaat, wat als ik aan straat kom met voorrang van rechts, er komt een auto, maar ik geef gas bij, gevolg is dat de auto mij in m'n flank raakt, of achteraan... Wie is in dit geval in fout?
Als het inzake de burgerlijke aansprakelijkheid niet tot een akkoord tussen de verzekeraars komt, heeft altijd een rechter terzake het laatste woord.

Bij het bepalen van de aansprakelijkheid houdt de rechter rekening met de verkeersovertredingen die een rechtstreeks oorzakelijk verband hebben met het ongeval.

De kans dat je, als je voorrang van rechts hebt, je schade volledig vergoed krijgt, is bijvoorbeeld groter als je door de van links komende bestuurder aangereden wordt, dan wanneer jij de van links komende wagen nog in de achterflank aanrijdt.

De rechter kan er bijvoorbeeld ook rekening mee houden dat een bestuurder sneller dan toegestaan reed, zonder de voorgeschreven verlichting, enz.

Bedenk wel dat de voorrang van rechts over de hele breedte van de rijbaan geldt. Het is dus niet omdat de bestuurder die van rechts kwam niet voldoende rechts zou gehouden hebben, dat hij geen voorrang zou genieten.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik vind het een hartstikke goed idee om deze internationaal afwijkende regel te veranderen.
De huidige regel is onlogisch en leidt tot misverstanden.
Enkel in België heb je deze regel, in geen één van de omringende landen en in (praktisch) geen enkel ander land. Hierdoor ontstaan aantoonbaar meer ongelukken in de grensstreken heb ik ergens gelezen. Ook logisch.

Een Belg die in het buitenland rijdt (Frankrijk, Duitsland, Nederland) en bij een kruispunt komt waar de bestuurder van rechts tot stilstand komt
beseft vaak niet dat de bestuurder van rechts nog altijd voorrang heeft.

Een buitenlander die in België bij een kruispunt van rechts komt en voorzichtigheidshalve veel afremt en al dan niet per ongeluk stilvalt weet niet dat daarmee zijn recht op voorrang vervalt.

Het is in en in tragisch dat door deze niet-geharmoniseerde verkeerswetgeving in deze geglobaliseerde wereld (Belgen die veel in het buitenland komen en vice-versa) onnodig extra ongelukken gebeuren met als gevolg veel onnodige kosten en tijdsverlies en nog veel erger veel onnodige invalidisering en mogelijk doden.

Het wordt dan ook hoog tijd dat België deze wet aanpast. Waarom moet België zich aanpassen? Omdat België de uitzondering is en enkel omringd wordt door landen waar deze regel niet bestaat.

Daarnaast heb je zolang deze wet niet wordt aangepast een extra risico op ongelukken tussen de Belgen zelf doordat er misverstanden ontstaan ofdat de auto van rechts nu wel of niet volledig tot stilstand is gekomen.
Maar dat is enkel een probleem van nationale aard en daarom een minder sterk argument.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: @Eugeen
Zou dit nu niet in de theorie moeten staan dat deze wet totaal afwijkt van alle omringende landen evenals de wet wanneer je beiden afslaat, ofdat je dan de binnenbocht of de buitenbocht moet nemen? Daar waar de wet sterk afwijkt van andere landen is het toch wel belangrijk dat iedere Belg dat weet aangezien velen van hun ook in het buitenland zullen rijden.
We streven toch allemaal een veilig verkeer na.
Ik denk dat je zoiets beter niet kunt doen.

Slechts enkele verschillen met andere landen opsommen zou zeer misleidend zijn. Er zijn immers nog altijd zeer vele verschillen tussen de verkeerswetgevingen van de Europese landen.

Alle verschillen opsommen is onbegonnen werk. Het is al moeilijk genoeg om grondig de verkeerswetgeving van één staat te kennen. We zouden dan over minstens één medewerker per Europees land moeten beschikken.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Bovendien kan je, door de verschillen met andere landen op te sommen, ook verwarring zaaien in de doelgroep van deze site. De overgrote meerderheid die deze site gebruikt, komt voor de eerste keer grondig in contact met de verkeerswetgeving alles is nieuw en het blijkt allemaal veel ingewikkelder te zijn dan ze oorspronkelijk dachten. Als je dan ook nog eens onnodige gegevens gaat opsommen, maak je het enkel maar moeilijker. Bovendien zal het ook voor verwarring en twijfel zorgen bij de theorie-examens.

Ik noem deze gegevens onnodig omdat na het theorie-examen, de meeste jongeren een hele tijd met een voorlopig rijbewijs zullen rondrijden. Hiermee mogen ze toch niet in het buitenland rondrijden, zodat ze niet veel aan hun minimale kennis over de verschillen met de buitenlandse verkeersregels zouden hebben.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Kdenk dat het al van toepassing is ...
vd morgen int metrokrantje gelezen dacht ik toch
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik zie wel twee problemen met de nieuwe regeling in België.

Ten eerste gaan er tijdens de eerstkomende jaren wellicht meer aanrijdingen gebeuren. Als nu een bestuurder die van rechts komt stopt, is het duidelijk dat hij aan zijn voorrang van rechts verzaakt. In de toekomst zul je je moeten afvragen: verzaakt hij aan zijn voorrang, of stopte hij alleen maar even uit voorzichtigheid en gaat hij zodadelijk verder rijden? Veiligheidshalve zou je dus in geen geval nog kunnen verder rijden als er iemand van rechts komt, wat de doorstroming van het verkeer nadelig beïnvloedt als diegene die van rechts komt gestopt is.

Ten tweede gaan er voortaan, zoals ik hoger schreef, aanrijdingen kunnen uitgelokt worden zonder dat dit te bewijzen valt. In andere landen wordt de aansprakelijkheid niet vastgelegd zoals ik hoger verklaard heb voor België. In Duitsland bijvoorbeeld houdt men daarbij rekening met de mate waarin elke betrokkene alles gedaan heeft wat in zijn mogelijkheden lag om de aanrijding te vermijden. Als je daar van rechts komt en opnieuw vertrekt op het ogenblik dat een voertuig van links voorbijkomt, zul je aansprakelijk gesteld worden, niet omdat je geen voorrang van rechts meer zou gehad hebben, maar omdat je duidelijk niet het nodige gedaan hebt om de aanrijding te vermijden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je hebt gelezen dat het gisteren in de ministerraad is goedgekeurd. Nu moet het nog wet worden en in het staatsblad verschijnen. Dan pas is het wet.

Ik heb vandaag met het ministerie gebeld. De aanpassing van de voorrang van rechts zal vermoedelijk nog dit jaar in het staatsblad verschijnen. De verdere aanpassingen (vb de verkeerborden die gaan wegvallen etc...) zal vermoedelijk pas in 2007 in het staatsblad verschijnen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Ten eerste gaan er tijdens de eerstkomende jaren wellicht meer aanrijdingen gebeuren.
1. Dat hoef niet zo te zijn als er maar een goede voorlichting over komt. Dat is enkel een kwestie van de juiste kanalen te gebruiken. Als je enkel voorlicht dmv de krant dan ga je maar een klein publiek berijken. Als je het spreidt over de krant, publieke zenders, commerciële zenders en internet dan bereik je al veel publiek. Eventueel kunnen ze nog mensen langs scholen laten gaan en dan kunnen de kindjes de ouders voorlichten.
Zat mogelijkheden om er voor te zorgen dat iedereen het op tijd weet.

2. Zelfs al zou dat meer aanrijdingen tot gevolg hebben in de komende jaren dan is dat nog van ondergeschikt belang ten opzichte van al die aanrijdingen (vele) die in de toekomst binnen en buiten België voorkomen worden met deze wetsharmonisering.

3. België is deze wetswijziging verplicht ten opzichte van de rest van de wereld en dan vooral ten opzichte van de buurlanden. Nu gebeuren er door deze afwijkende regel ongelukken in het buitenland doordat een deel van de Belgen (naar ik vrees het meerendeel) de wet in het buitenland niet kent. Uiteraard loopt het meestal goed af maar helaas lang niet altijd.
Zie uitleg boven.


@Eugeen
Zou dit nu niet in de theorie moeten staan dat deze wet totaal afwijkt van alle omringende landen evenals de wet wanneer je beiden afslaat, ofdat je dan de binnenbocht of de buitenbocht moet nemen? Daar waar de wet sterk afwijkt van andere landen is het toch wel belangrijk dat iedere Belg dat weet aangezien velen van hun ook in het buitenland zullen rijden.
We streven toch allemaal een veilig verkeer na.
Plaats reactie