Parkeren - Schakelen - Afspraak

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef: Op 70km/u maak in in 5de 2000 tpm.
Ik rij &quot70&quot zijnde 80 op teller, tegen 2000 tpm in 4de .
70 in 5de is een 1400-1500 tpm waarbij de motor merkbaar niet graag draait - bewust dergelijke snelheden in zo'n hoge versnellingen rijden doe ik normaal nooit.
Verbruik in 4de is ongeveer een liter lager dan moest ik dat in 5de doen - ik heb het eens geprobeerd over ettelijke km.

Motorrespons bij dergelijke snelheden is gevaarlijk traag - terugschakelen kost onnodig tijd.

Ik laat het zogezegd nieuwe rijden (absurd lage toetentallen) aan me voorbijgaan
Geen zin om mijn motor voortijdig naar de maan te helpen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Als die Touran nog maar 5 dagen oud is moet je ook niet teveel experimenteren. Er wordt gezegd dat moderne motoren niet meer moeten ingereden worden maar je kan de eerste 1000km de motor beter niet teveel en ook niet te weinig toeren laten doen.
Dat klopt. Maar hij is de eerste 1000 km al ruimschoots voorbij.
Quote: Daar ga ik niet mee accoord: als je je koppeling laat slippen haal je nooit degelijke acceleratiecijfers.
Wat die testrijders onder meer doen, is tijdens het opschakelen plankgas geven en dan het koppelingspedaal bruusk laten opkomen. Ze profiteren daarbij voor de acceleratie van de inertie van de motor, die veel te snel draait. Maar wat dat voor de koppelingsplaat betekent, daar hoeft wellicht geen tekening bij.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik heb ook al eens geprobeerd om aggressief op te trekken door veel gas te geven en de koppeling onmiddellijk los te laten (met een wagen die in aanschaf ongeveer evenveel heeft gekost als de jaarlijkse verzekering aan B/M 0 kan je dit al eens proberen). De slip van de koppeling kostte mij elke keer een paar seconden. Je voelt ook dat, wanneer je koppeling eenmaal slipt, dit slippen blijft voortduren als je gas blijft geven. Op die manier geraak je in de 0-100km/h nooit onder de 20 seconden.
Als ik daarentegen tijdens het schakelen geen plankgas geeft, maar net voldoende om de koppeling niet te laten slippen terwijl ik deze toch onmiddellijk los, is mijn acceleratie veel beter.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: De slip van de koppeling kostte mij elke keer een paar seconden. Je voelt ook dat, wanneer je koppeling eenmaal slipt, dit slippen blijft voortduren als je gas blijft geven.
Dan was die koppeling wel in zeer slechte staat.

Een handelaar in tweedehandswagens test de koppeling meestal als volgt: handrem stevig aantrekken, 1ste versnelling inschakelen, gas geven om de motor op ongeveer 1500 toeren per minuut te brengen, koppelingspedaal laten opkomen.

Als de motor stilvalt, is de koppeling nog goed.

Als de auto blijft staan, maar de motor niet stilvalt omdat de koppeling blijft slippen, is de koppeling om zeep.

Als de auto vertrekt, voldoet de handrem niet meer.N.B. - Deze test is wel erg sletig voor de koppeling, dus niet onnodig doen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Dat is een goede test voor wagens met achterwielaandrijving, maar bij de mijne ga ik gewoon mijn voorste banden afschrapen (handrem werkt normaal enkel op de achterwielen).
Zet dan een oude autoband tegen een muurtje, en rijd de wagen daar zachtjes tegenaan.

Als de voorwielen dan nog doorslippen, komen ik (130 kg) en mijn zoon (170 kg) wel even boven de voorwielen zitten.
Quote: De wagen waarmee ik rij (15 jaar oud, de koppeling ook) komt trouwens niet van een tweedehandsdealer maar van een buurman. Hij heeft wel een keuring ondergaan vlak voor de verkoop, maar we weten allemaal welke garanties dat biedt, nietwaar?
De keuring trekt zich inderdaad geen bal aan van de staat van de koppeling. Nochtans kan een doorslippende koppeling bijvoorbeeld zeer gevaarlijk zijn bij het inhalen op een helling.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Dat is een goede test voor wagens met achterwielaandrijving, maar bij de mijne ga ik gewoon mijn voorste banden afschrapen (handrem werkt normaal enkel op de achterwielen).
De wagen waarmee ik rij (15 jaar oud, de koppeling ook) komt trouwens niet van een tweedehandsdealer maar van een buurman. Hij heeft wel een keuring ondergaan vlak voor de verkoop, maar we weten allemaal welke garanties dat biedt, nietwaar?
Plaats reactie