niet-geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sifaka
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2006, 00:00

niet-geslaagd

Bericht door sifaka »

Gisteren heb ik voor de tweede maal rijexamen afgelegd en ik ben niet geslaagd enkel en alleen maar omdat ik een fietser die IN HET MIDDEN VAN DE RIJBAAN reed inhaalde en er slechts 30 cm tussen de fietser en de wagen was. De examinator zei: voor de rest rijdt u perfect. Mijn instructeur vond ook dat ik geen extra lessen moest nemen omdat ik perfect reed en hij was dus ook niet tevreden met de beslissing van de examinator.
Examencentra zijn voor mij nu nog gewoon geldklopperij die mensen buizen als ze zin hebben. Ik volgde een model 2 en ben nu al 1500 euro kwijt om zover te geraken.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wat heeft hij juist op jouw beoordelingsformulier geschreven?
Kan je dat even posten?
sifaka
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2006, 00:00

Bericht door sifaka »

fietser ingehaald met minder dan 1 meter zijdelingse afstand
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dan geef ik je gelijk. Ze vinden altijd wel iets als ze willen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik geef de examinator groot gelijk.

Dat een fietser in het midden van de rijbaan rijdt, is absoluut geen reden om zijn leven in gevaar te brengen door hem - ik heb het 3 keren moeten lezen voor ik het kon geloven - op slechts 30 cm zijdelingse afstand in te halen.

sifaka, je hebt een kernartikel van het verkeersreglement zwaar verkracht:
Quote: AR 7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
Besef je wel dat je die fietser zijn leven regelrecht in gevaar gebracht hebt? Het gebeurt zo gemakkelijk dat een fietser een beetje moet uitwijken.

Jij bent echt nog niet klaar voor een rijbewijs! Bijkomende lessen kunnen niet helpen tegen dermate verregaande roekeloosheid. Hoe kom je erbij om zoiets te doen?!

(en ik gebruik deze emoticon maar uiterst zelden)
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Uiteraard heb jij gelijk Jozef en ook de examinator.

Maar als de enige fout die er te vinden is, het feit is dat je onvoldoende zijdelingse afstand hebt gelaten bij het inhalen, dan had de examinator ook kunnen zeggen: &quotPas op man, daar ben je serieus in de fout gegaan, maar globaal heb je getoond dat je goed kunt rijden&quot.

Tijdens het examen zal elke leerling aan een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt expliciet moeten vertragen, of hij krijgt onvoldoende. In het dagelijks leven zie ik (behalve in een stad) niemand dit doen.

Herinner jij je nog toen we samen naar Aarschot gereden zijn? Jij hebt dat toen ook niet gedaan. En ik zou dat trouwens ook niet doen. Maar zat er een examinator achteraan in de auto, kregen we wel onvoldoende.

Vandaar mijn stelling: ze vinden altijd wel iets als ze echt willen.
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

aan Jozef:
ik vind dat je wat overdrijft. Natuurlijk is het een gevaarlijke situatie, maar als dat het enige was dat de examinator als fout heeft kunnen vinden, dan had hij dat als waarschuwing kunnen meegeven en geloof me, ik ben er zeker van dat de student er in de toekomst rekening mee zal houden (ik heb ook te horen gekregen dat ik bij een fietser iets te weinig afstand had gehouden, en nu let ik er zeker dubbel zo hard op).
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:36 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Ook ik vind dit overdreven

Mij hadden ze ook kunnen buizen omdat ik maar naar 1 kant uit keek terwijl de fietsers uit twee kanten konden komen
Ze heeft me er wel op gewezen maar omdat ik zo super heb gereden vond ze het geen reden om me daarom te buizen en daar ben ik heel blij om

Hier gaat het enkel om te buizen meer kan ik daar niet van zeggen

Ik hoop dat je de moed nog vind om het een derde keer te proberen en weet dat ik voor je zal duimen
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik treed Jozef bij, 30 cm is veel te dicht. Of deze fietser in het midden van de baan reed doet niet ter zake. Het feit dat iemand anders zich niet correct gedraagd in het verkeer geeft je niet het recht om deze persoon in gevaar te brengen.

Feit dat je dit zelfs durft uit te halen op een examen, waar je normaal gezien dan toch, supervoorzichtig bent is voor mij reden genoeg om het rijbewijs niet te geven.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ik vind het overdreven. De fietser brengt zichzelf in gevaar, en 30 cm, vanaf de spiegel gezien? Als je dat tegen aangepaste snelheid deed, 20 à 30km/u zie ik hier echt geen probleem in. Als de fietser wat zou overkomen, zou ik zelfs nog graag zien dat het, hoe noemen ze het? 50/50 verdeelt wordt, en niet enkel de automobilist bestraft wordt, maar beide! Want ik begin het meer en meer zat te worden dat de zwakke weggebruikers altijd maar in hun recht worden aanzien, en niets kunnen misdoen.

Natuurlijk weet ik de snelheid niet waarmee dit zich afspeelde, maar moest dit tegen de snelheid zijn die ik hierboven zei, dan vind ik het onterecht, als je sneller reed, + 40-50 km/u, en dat je enige fout was, zou ik het een waarschuwing geven, maar daarom niet direct een onvoldoende.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Mijn mening zit tussen die van Jozef en Eugeen in.
Ik vind dat Jozef het wel wat overdrijft door te stellen dat het nog lang gaat duren voordat je er aan toe bent om een goed chauffeur te kunnen worden het was een vrij uitzonderlijke situatie en het is iets waar je in een korte tijd aan kan schaven als je dat wilt. Anderzijds ben ik het er wel mee eens dat 30 cm afstand inderdaad niet genoeg is. Ik denk niet dat jij een onaanvaardbaar risico hebt genomen maar je moet niet vergeten dat jij als beginnend chauffeur nog minder goed afstanden kan inschatten dan iemand die veel ervaring heeft (ik ben zelf overigens ook beginnend chauffeur) en dat die fietser inderdaad zomaar ineens kan uitwijken. Tel deze 2 onnauwkeurigheden bij elkaar op en dat zou op de lange termijn wel eens mis kunnen gaan.
Ik vind het dus eigenlijk wel een reden om te buisen al weet ik heel goed dat jij daar nogal pech mee hebt gehad. De meesten komen tijdens het examen niet in zo'n situatie en kunnen die fout dan ook niet maken. Ik vind het dus wel heel erg lullig voor jouw dat je deze pech hebt maar ik raad je wel aan om in de toekomst meer afstand te bewaren wanneer je een fietser inhaalt. Defensief rijden noemen ze dat net als wanneer je een groep kindjes op de stoep ziet staan, dan doe je er ook verstandig aan om je snelheid te matigen en desnood en zo mogelijk iets naar links uit te wijken.

Ik vraag me af wat hij op zijn examen het beste had gedaan in deze situatie, dit vooral zodat anderen (en ik ) daar van kunnen leren.
In de praktijk zou ik, als de fietser geen legitieme reden heeft om midden op de baan te rijden bijvoorbeeld om naar links af te slaan, gewoon eens toeteren. Dan zou de fietser waarschijnlijk wel opzij gaan.
Als je op het examen zou toeteren in deze situatie zou de examinator dat misschien als aggressief rijgedrag opvatten.
Als je langere tijd achter de fietser zou blijven rijden dan loop je weer het risico dat je het commentaar krijgt dat je het achterliggende verkeer onnodig ophoudt.
Ik denk dat ik hardop deze overweging zou maken zodat de examinator kan zien dat je in ieder geval weloverwogen handelt. Er is dus volgens mij geen eenvoudig antwoord wat de beste oplossing zou zijn. Ik ben benieuwd naar ieder zijn mening daarover.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Want ik begin het meer en meer zat te worden dat de zwakke weggebruikers altijd maar in hun recht worden aanzien, en niets kunnen misdoen.
Ik begrijp jouw frustratie Rafael. Het is aan de flikken om de fietsers dan een boete te geven als ze zich niet aan de regels houden en zo de fietsers te sensibiliseren.

De reden voor wat jij hier stelt is evident: De zwakke weggebruiker is zwak en moet daarom extra beschermd worden.


@Svenn
Quote: tegenwoordig mag je als fietser blij zijn als je al 30 cm tussenruimte krijgt ...
zoals ik meestal auto's in 't stad zie rijden (als ik er eens kom) ...
daar durf er m'n hand niet meer tussen steken hoor
maar dat kan je dan ook zeggen van brommers/motards/fietsers die tussen de auto's voor rode licht naar voor rijden, die durven ook op centimeters voorbij komen
Dat heb je in Leuven ook.
Je mag als fietser al blij zijn als de auto's jouw langs rechts doorlaten bij een kruispunt wanneer die automobilisten weer eens in de file staan.
Dan ga ik als fietser ook weleens dicht langs de auto's voorbijgaan.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: De reden voor wat jij hier stelt is evident: De zwakke weggebruiker is zwak en moet daarom extra beschermd worden.
Dan moet hij zich maar niet nog zwakker maken door zulke toeren uit te halen.
Plaats reactie