vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

En dan heb je nog de bomma's die staan te kletsen op de rand van het voetpad en met hun gezicht naar de straat toe gekeerd. Gaan ze oversteken of niet? en indien wel, hoelang gaat het nog duren?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

AMEN
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Zolang zowel de automobilisten als de voetgangers zo dom en onbenullig zijn is mijn stelling dat je slechts zeer sporadisch zebrapaden moet gebruiken.
En waar moeten voetgangers dan volgens jou wel oversteken

Beste BBB,
Als je nu zou schrijven: dat voetgangers slechts zeer sporadisch hun voorrang op een zebrapad zouden moeten nemen dan zou ik het nog met je eens kunnen zijn, maar ik zie niet in waarom ze geen zebrapad zouden gebruiken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Peter
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:00

Bericht door Peter »

Een tijdje geleden kwam ik s'morgens van mijn werk aangereden in het centrum van opglabbeek.

En ja mia culpa ik reed een beetje harder dan mocht.

Uit een krantenwinkel kwam een man gelopen(ook een beetje harder dan mocht) en stond opeens op mijn rijstrook.

Even fors in de remmen en kwam voor hem tot stilstand maar natuurlijk die man

Ik auto naast de kant stap uit en zeg rustig meneer wat scheelt er?
Die man doet met zijn hand een draaiende beweging en roept nog harder jong nog harder!

En ik al lachend ja sorry meneer maar ik was verblind door de witte strepen van het zebrapad 30 meter van u en daardoor hield ik mijn snelheidsmeter niet in het oog. Waarop hij lachend antwoord ja jong we zijn blijkbaar alletwee nog niet goed wakker.

Ik zie hem regelmatig nog zijn krantje halen en altijd is er nu een wederzijdse groet.

Ik wil maar zeggen we maakte alletwee een fout maar door vriendelijk te blijven kwamen we verder dan mekaar beginnen verwijten te maken.

Gr.Peter
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Heel goed Peter
Quote: Als je nu zou schrijven: dat voetgangers slechts zeer sporadisch hun voorrang op een zebrapad zouden moeten nemen dan zou ik het nog met je eens kunnen zijn, maar ik zie niet in waarom ze geen zebrapad zouden gebruiken.
Dat zeg ik toch ook? Alleen als je veel zebrapaden aanlegt zullen de voetgangers met hun huidige mentaliteit er niet sporadisch (lees: enkel wanneer het nodig is) gebruik van maken.
Daar heb ik voor de middenlange termijn weinig vertrouwen in.
Quote: En waar moeten voetgangers dan volgens jou wel oversteken
Ik ben blij dat je het vraagt, Benny.
Neem bijvoorbeeld de Bondgenotenlaan in Leuven. Dat is één van de 2 grote winkelstraten, daarnaast ligt parallel de Dieststestraat.
De meeste voetgangers die daar wandelen willen naar een winkel toe en moeten vaak enkele honderden meters rechtdoor. Er zijn altijd zat momenten dat er even geen auto's komen, dan zouden ze perfect kunnen oversteken. Hartstikke veilig. Dat vind ik ook socialer omdat automobilisten niet onnodig moeten stoppen. (Zoals je weet ben ik nog geeneens automobilist en ik zeg dit zonder enig eigenbelang). Ik doe het zelf alleen maar zo en gebruik geen zebrapaden daar (die er enorm veel liggen om naar de andere kant van de straat over te steken) en dat is een stuk veiliger dan als aangestoken wild oversteken op zebrapaden en maar moeten hopen dat de automobilisten stoppen.

Daarnaast heb je in die straat veel gewone zebrapaden voor de kruispunten. Omdat er een continue stroom van voetgangers is die meestal blind met tunnelvisie oversteken moeten automobilisten daar zeer goed opletten. Is dat veilig? Ik denk het niet. Als je dan bedenkt dat er bij die kruispunten weinig auto's rijden en dat je nooit langer dan 5 seconden zou moeten wachten zonder zebrapaden dan lijkt mij dat een stuk veiliger.


Bij die kruispunten waarbij het echt druk is (aan de ring/autoweg) zet je gewoon voetgangerslichten. Dat is toch heel wat veiliger.

Nogmaals, ik maak zelf nooit intentioneel gebruik van een zebrapad. Ik heb ze niet nodig en voel me hartstikke veilig tijdens het oversteken.
Plaats reactie