vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
emilie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2006, 00:00

vraagjes

Bericht door emilie »

hoi,

Weet er soms iemand of je een fietser wanneer deze aanstalte maakt om op een fietspad te komen voorrang moet geven?

En moet je bij het uitwijken voor een fietser uw richtingsaanwijzer opzetten , ook voor de kleinste uitwijking dat je maakt?

Bedankt
Groetjes
Emilie
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Emelie,
Quote: Weet er soms iemand of je een fietser wanneer deze aanstalte maakt om op een fietspad te komen voorrang moet geven?
Ik neem aan dat je bedoeld dat hij aanstalten maakt om over te steken op een oversteekplaats voor fietsers

Dan is mijn antwoord neen

Als ik je vraag verkeerd begrepen heb laat het me dan even weten aub
Quote: En moet je bij het uitwijken voor een fietser uw richtingsaanwijzer opzetten , ook voor de kleinste uitwijking dat je maakt?
ja ten eerste niet vergeten dat je min. 1 meter plaats tussen u en fiets moet laten.
En bij elke zijdelingse verplaatsing moet ik pinken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ja ik bedoelde bij een oversteekplaats voor fietsers.

Voor voetgangers moet je toch altijd stoppen wanneer deze aanstalte maken om de straat op het zebrapad over te steken ( of vergis ik me hier ook)?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Neen dit is correct. Doch zijn er maar weinigen die dit respecteren.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hartelijk bedankt voor het vlugge antwoord.

Mag ik dan nog één vraagje stellen ?
Als je toch stopt voor een fietser wordt dit dan als fout beoordeeld op een praktijk examen ?

alvast bedankt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef: Als je toch stopt voor een fietser wordt dit dan als fout beoordeeld op een praktijk examen?
Het zal niet fout beoordeeld worden als het nodig was om een aanrijding te vermijden of om de fietser niet in gevaar te brengen.

Het zal meestal ook niet fout gerekend worden als je zonder noodzaak stopt, en daardoor geen achteropkomend verkeer nodeloos hindert.

Het kan evenwel best fout gerekend worden als je zonder noodzaak stopt, en daardoor het achteropkomend verkeer wel nodeloos hindert.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Weet er soms iemand of je een fietser wanneer deze aanstalte maakt om op een fietspad te komen voorrang moet geven?
Ik neem aan dat je bedoeld dat hij aanstalten maakt om over te steken op een oversteekplaats voor fietsers

Dan is mijn antwoordt neen
Dit is inderdaad het theoretisch correcte antwoord. In tegenstelling tot voetgangers bij een oversteekplaats voor voetgangers, hebben fietsers bij een oversteekplaats voor fietsers nog geen voorrang op het ogenblik dat ze aanstalten maken om over te steken, enkel van zodra ze zich op de fietsoversteekplaats bevinden.

In de praktijk is het probleem evenwel dat, als de fietser tóch oversteekt, niettegenstaande hij geen voorrang heeft, je hem zult aanrijden op het ogenblik dat hij zich op de oversteekplaats bevindt, en dus wél voorrang heeft.

Wees dus bijzonder voorzichtig, en vergewis je ervan dat de fietser zal wachten met oversteken.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Met andere woorden:
De wegcode deugt niet
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Voor voetgangers moet je toch altijd stoppen wanneer deze aanstalte maken om de straat op het zebrapad over te steken ( of vergis ik me hier ook)?
Quote: Neen dit is correct. Doch zijn er maar weinigen die dit respecteren.
Dit is een prachtig voorbeeld van de nadelen die het niet inloggen meebrengt de ene gast stelt een vraag en een andere gast geeft een antwoordt maar op de topic lijkt het net of er een gast tegen zichzelf aan het babbelen is
Quote: Voor voetgangers moet je toch altijd stoppen wanneer deze aanstalte maken om de straat op het zebrapad over te steken ( of vergis ik me hier ook)?
Even aan toe voegen dat als er verkeerslichten (voor voetgangers) op dat zebrapad staan, of een agent die deze voetgangers tegenhoud je er natuurlijk rekening mee moet houden dat de bevoegde personen en de verkeerslichten boven de regels gaan.

Dus altijd is hier een te groot woord
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

BBB schreef: Met andere woorden:
De wegcode deugt niet
Wees daar maar zeker van
De Idioot die ervoor gezorgd heeft dat voetgangers op een zebrapad altijd voorrang hebben mogen ze voor mijn part tegen de muur zetten

Want nu lopen de voetgangers nog meer gevaar
Ik ken een plaats (eigenlijk wel meerdere) dit is een 2 maal 2 met middenberm waar je 70 km/u mag rijden en waar over een zebrapad loopt zonder verkeerslichten (dus voetganger heeft daar voorrang)

Nu als je op een wettelijke mannier zelfmoord wil plegen krijg je daar 2 kansen je hoeft er gewoon maar over te steken, ofwel rijden je daar 2 auto's gelijktijdig ondersteboven ofwel heb je er eentje die stopt en de andere rijdt over je heen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Idem hier ...

Grote steenweg met zo een mega groot zebrapad , mega zwaar verlicht,
met mega opvallende paaltjes

Ik heb al veel proberen stoppen maar als ik dan
in mijn achteruitkijkspiegel kijk ... liever niet dank u !
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Queentjeuh schreef: Grote steenweg met zo een mega groot zebrapad , mega zwaar verlicht,
met mega opvallende paaltjes

Ik heb al veel proberen stoppen maar als ik dan
in mijn achteruitkijkspiegel kijk ... liever niet dank u !

En wat als er desondanks een voetganger oversteekt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik heb eens de stelling gepost dat zebrapaden gevaarlijk zijn. Mijn stelling werd toen nog weggehoond.
Ik ben nu nog altijd van mening dat zebrapaden niet gevaarlijk zijn, maar het moest gebleven zijn zoals het vroeger was.
Alleen als je al begonnen was met oversteken had je voorrang en niet zoals nu, dat onze paarse bomma met haar gezicht alleen al voor verwarring kan zorgen.
Quote: - Veel automobilisten weigeren te stoppen omdat ze niet kunnen door bumperklevers of omdat ze gewoon niet willen.
Dus is niet het zebrapad gevaarlijk, maar wel &quotveel automobilisten&quot en &quotbumperklevers&quot
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Dus is niet het zebrapad gevaarlijk, maar wel &quotveel automobilisten&quot en &quotbumperklevers&quot
Principieel heb jij gelijk. Maar gelijk of niet de consequentie is dat zebrapaden gevaar opleveren. Ik vind overigens mijn 2de punt minstens zo'n belangrijk van het gevaar. Er zijn zo veel van die domme mensen die op het moment dat ze het zebrapad zien tunnelvisie krijgen en de rest van de weg niet meer zien, ze kijken niet eens ofdat ze veilig kunnen oversteken.
Zolang zowel de automobilisten als de voetgangers zo dom en onbenullig zijn is mijn stelling dat je slechts zeer sporadisch zebrapaden moet gebruiken. Misschien past het wel niet meer zo bij deze tijd.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Ik heb al veel proberen stoppen maar als ik dan
in mijn achteruitkijkspiegel kijk ... liever niet dank u !
Omdat er nog te veel van die **** zijn die niet begrijpen dat je afstand moet bewaren. Zal wel het gevolg zijn van slechte lessen (al dan niet vrije begeleiding).

Ik heb eens de stelling gepost dat zebrapaden gevaarlijk zijn. Mijn stelling werd toen nog weggehoond. Ik geloof dat dit toch wel bewijst dat er inderdaad te veel zebrapaden liggen en dat ze alleen maar gevaar opleveren omdat het in de praktijk niet werkt:

- Veel automobilisten weigeren te stoppen omdat ze niet kunnen door bumperklevers of omdat ze gewoon niet willen.

- Veel voetgangers steken te pas en te onpas over op zebrapaden zonder te kijken. Ze krijgen tunnelvisie zogauw ze een zebrapad zien en bedenken niet dat de automobilist alleen maar kan en moet stoppen als dat qua afstand nog op een normale wijze mogelijk is.
Plaats reactie