Niet geslaagd in de praktijk examen door de stress.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ik vind het alleszinds al knap hoe je met een positieve houding opnieuw naar het examen zal gaan. En er is inderdaad geen enkele reden om te gaan geloven dat je het niet zou kunnen! Een lichaam kan soms maar raar reageren (daar weet ik met m'n migraine alles van), maar nu weet je op z'n minst al dat dat kan gebeuren. Laat je er niet door van je stuk brengen. Toen ik na een vreselijk parkeermaneuvre in de lijn achteruit door de paaltjes reed, ging m'n voet op het koppelingspedaal zo hard op en neer dat ik nooit dacht er nog te geraken. Maar ik dacht tja, dan maar mét bijna oncontroleerbare voet, gewoon zeer geconcentreerd blijven op je einddoel, en doen wat je gewoon bent. (en het is zonder fout gelukt). En uiteraard is er niets om je over te schamen, zoals de posters voor me ook al schreven. Je weet dat je het beter kan hé, en ik wens je van harte toe dat je dat op je volgende examen even zal bewijzen!
Hellen & rijden

Bericht door Hellen & rijden »

Bedankt voor alle adviezen en de goede wensen.

Ik zal blijven oefenen om in vorm te houden en volgende week probeer ik het examen terug.

Ik hoop dat ik nu niet zo blackout heb voor iets waarover ik me niet zo zenuwachtig hoef te maken.

Wanneer ik volgende week geslaagd ben.. laat ik jullie het weten
Hellen & rijden

Niet geslaagd in de praktijk examen door de stress.

Bericht door Hellen & rijden »

Hallo, iedereen,

Ik zou graag even mijn frustatie willen kwijraken in dit forum.

Vandaag heb ik mijn rijexamen gehad. Eerst had ik model 3 gevolgd, maar na 10 maanden bleek het dat ik toch maar een paar lessen moest volgen...
Okay, ik heb 12 uren les gevolgd. Ik kon veel beter rijden en de maneuvres kon ik doen met mijn ogen dicht.

Vandaag was de grote dag. Ik was zeker dat de maneuvres geen problemen zouden zijn. Ik was zenuwachtig, maar ik geloofde dat ik kon slagen.

Ik begin het examen .. de voorafgande controles waren perfect in orde.

Dan de maneuvres...en plots leek het alsof ik nooit met een auto gereden heb! Alles die niet kon gebeuren, gebeurde! Naar de verkeerde kant sturen, problemen om de auto in een rechte lijn te zetten, moest herbeginnen en erger... 2x de palen geraakt!!!! Ongeloofelijk! Hoe kan zo iets gebeuren?

Blijkbaar heb ik mijn zenuwachtigheid niet kunnen controleren,hoewel ik anders dacht. Ik heb gedacht dat ik het op controle had.

Nu, voel ik me beschaamd op de manier waarop ik de maneuvres heb gedaan. Het duurde niet zo lang en ik was gebuisd.


Ik hoop dat dit niet meer zal gebeuren en dat ik rustig mijn herexamen volgende week kan afleggen, zonder domme fouten. Omdat ik nog steeds geloof dat ik kan slagen.

Groeten,
Hellen
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

Maar meid toch,

spijtig om te horen! Maar, laat je hierdoor niet ontmoedigen. Het was zoals je zegt door de stress. Zeker terug in de auto stappen! Ik had ook ongelooflijke zenuwen op het examen, en ik heb dat gewoon gezegd. De examinator begreep mij, deed mij op mijn gemak voelen (beschreef de symptomen van stress, zodat ik wist, &quotaha, die maakt dat vaker mee en die mensen hebben dezelfde symptomen&quot), waardoor ik wat kalmer werd.

Stress is een vies beestje, maar hoeft niet altijd slecht te zijn. In jouw geval was er een overdosis, waardoor je blokkeerde. Als je je de vreselijke dag nog eens voor de geest probeert te halen, en welke stressreacties je ervaarde, dan kan je dat positief aanwenden voor je volgende examen. Dan weet je: ah ja, ik ga knikkende benen hebben, mijn armen willen niet mee, enzoverder, en dan zal je voorbereid zijn op de zenuwen.
Als je weet dat je het kan, dan moet je je echt geen zorgen meer maken! Veel succes!

ah ja, over dat beschamende gevoel: voordat ik mijn manoeuvres moest doen, was er een jong gastje dat als eerste manoeuver het achteruitrijden door een smalle doorgang had. Die reed vlotjes en snel op zijn vertrekpositie, vlot achteruit: de eerste paaltjes ok, maar toen het derdelaatste paalte om, het voorlaatste om en het laatste paaltje doormidden! Dat moet pas beschamend zijn geweest.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Nu, voel ik me beschaamd op de manier waarop ik de maneuvres heb gedaan. Het duurde niet zo lang en ik was gebuisd.
Vooral niet beschaamd voelen Daar is echt geen reden voor.


Een beetje stress op belangrijke momenten is heel erg gezond en normaal maar zogauw de stress te veel wordt verlamd jouw lichaam inderdaad je verliest de controle over jouw spieren en kan niet meer helder denken (waardoor je bijv. de verkeerde kant op stuurt). Ik vermoed dat jouw armen wat trilden en dat je geen fijne bewegingen kon maken.

Je weet dat je die maneuvres goed kan uitvoeren dus de enige reden waarom het mis is gegaan is doordat je te gestressd was.
Dan weet je dus ook wat je moet doen voor de volgende keer: minder gestressd zijn.
Hoe je dat kan doen?
In de eerste plaats door te beseffen dat jij je de vorige keer veel te druk maakte zonder dat er een goede aanleiding voor was. Je beheerst die maneuvres goed, dus waarom bang zijn dat het niet lukt? Doe het gewoon langzaam en rustig, dan kan je een klein foutje ook makkelijk herstellen als je er al een zou maken en ga je automatisch minder gespannen zijn. Besef dat die examinator er niet op uit is om jouw te pakken, hij wilt gewoon zien ofdat je veilig kan rijden en alles volgens de regels doet. Je mag een paar kleine foutjes maken, heel veel mensen slagen terwijl ze wat foutjes maken. Ze verwachten niet dat jij al perfect kan rijden, ze verwachten enkel dat je veilig en soepel kan rijden. Panikeer vooral niet als je een foutje maakt, want dan raak je alleen maar meer gestressd en ga je zeker meer fouten gaan maken. Gewoon niet meer aan denken.

Probeer het ook wat te relativeren. Het is maar een rijexamen. Was is het ergste dat kan gebeuren? Dat je een beetje extra geld en tijd moet besteden aan een herexamen. Dat is toch geen ramp als dat zou gebeuren. Dat betekent alleen dat je jouw rijbewijs iets later krijgt.


Succes met jouw herexamen.
sifaka
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2006, 00:00

Bericht door sifaka »

Ik kan dat gevoel. Ik heb ook begin april voor de eerste maal examen gedaan. Ik was ook heel zenuwachtig. Ik trilde ook helemaal, maar had geluk met de examinator die me toch een beetje kon kalmeren en begrip had, maar op de openbare weg liep het ook mis. Nu vrijdag moet ik het ook opnieuw doen. Gewoon kalm blijven en misschien een relaxatiemiddel nemen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: en misschien een relaxatiemiddel nemen.
Dat zou ik sterk afraden
Ik heb daar veel bedenkingen tegen.
à‰én reden om het alvast niet te doen is dat je er minder alert van wordt, je concentratievermogen vermindert. Dat is niet zo handig op een rijexamen.
Andere redenen?
- verslaving, als je denkt dat het heeft geholpen zou je dat in de toekomst wel eens vaker kunnen gaan gebruiken
- je lost het probleem van faalangst er niet mee op terwijl je dat beter wel doet met het oog op de toekomst
- bijwerkingen/neveneffecten op de korte en lange termijn
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Ik hoop dat ik nu niet zo blackout heb voor iets waarover ik me niet zo zenuwachtig hoef te maken.
Niet hopen maar doen
Hellen & rijden

Bericht door Hellen & rijden »

Het is niet altijd gemakkelijk om de zenuwen te controleren in zo' belangrijke momenten als je rijexamen afleggen, maar ik ga ook niet akkoord om pilletjes te pakken om rustig te worden voor twee redenen:

1. Ik denk dat er veel andere belangrijke momenten zullen zijn in mij leven, zoals een test afleggen, solicitaties gepreken o.a waarbij ik mijn zenuwen zal moeten beheersen om te kunnen slagen. Eingenlijk, onafhankelijk van mijn praktisch voorbereiding, moet ik ook mentaal voorbereid zijn. Ik moet voorbereid zijn om de druk te kunnen verdragen, om helder te denken in drukke omstandigheden, om met onverwachte situaties te kunnen omgaan.
Het gaat meer over zelfbeheersing, volgens mij.

2. Het is hoog mogelijk dat als ik een pil pak, dat mijn reaties zodanig verminderd zijn dat ik in probleem zal zitten als ik snel moet reageren of iets moet waarnemen tijdens de maneuvres of in de baan. Vooral als je met de auto gaat rijden, vind ik dat je voorzichtig moet zijn met middeltjes die je alertheid beïnvloeden.

Bedankt voor de adviezen, maar als er iemand is wie tip's kan geven over hoe ik het best kan mijn zenuwen beheersen tijdens het afleggen van het rijexamen, zou ik graag ernaar 'luisteren'... lezen.

Bedankt voor alle adviezen
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

Pillen zijn niet slecht, ze kunnen voor de hoog angstige persoon soms een tijdelijke uitkomst bieden. Een examen, eender welk examen, is een evaluatieve situatie waarop de ene persoon minder angstig op reageert dan de andere. De angst in deze situatie hoeft geen aangeboren trek te zijn, het is meestal ook gewoon situatie-specifiek (hier de evaluatieve context die het rijexamen is). Ik weet niet hoe het zit met nevenwerkingen en dergelijke, ik ben geen dokter of apotheker, ik weet wel vanuit mijn opleiding dat SOMMIGE mensen er mee geholpen kunnen zijn. Het dus zomaar afraden lijkt me dan ook voorbarig. Maar als het zonder kan, doe het dan ook zonder natuurlijk
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Tomaat

Sommigen kunnen er op dat ene moment mee geholpen worden maar

1. dat geldt zeker niet voor een rijexamen omdat je reactievermogen daalt van deze pilletjes

2. Op de lange termijn helpen die pilletjes de persoon van de wal in de sloot, precies zoals Hellen dat zelf goed uitlegd.

Quote: Het is niet altijd gemakkelijk om de zenuwen te controleren in zo' belangrijke momenten als je rijexamen afleggen, maar ik ga ook niet akkoord om pilletjes te pakken om rustig te worden voor twee redenen:

1. Ik denk dat er veel andere belangrijke momenten zullen zijn in mij leven, zoals een test afleggen, solicitaties gepreken o.a waarbij ik mijn zenuwen zal moeten beheersen om te kunnen slagen. Eingenlijk, onafhankelijk van mijn praktisch voorbereiding, moet ik ook mentaal voorbereid zijn. Ik moet voorbereid zijn om de druk te kunnen verdragen, om helder te denken in drukke omstandigheden, om met onverwachte situaties te kunnen omgaan.
Het gaat meer over zelfbeheersing, volgens mij.

2. Het is hoog mogelijk dat als ik een pil pak, dat mijn reaties zodanig verminderd zijn dat ik in probleem zal zitten als ik snel moet reageren of iets moet waarnemen tijdens de maneuvres of in de baan. Vooral als je met de auto gaat rijden, vind ik dat je voorzichtig moet zijn met middeltjes die je alertheid beïnvloeden.
Hartstikke goed dat je dat inziet. Veel mensen grijpen veel te gemakkelijk naar pilletjes, ze helpen misschien even maar doen op de lange termijn meestal meer kwaad dan goed.

Nog één goede tip: Als je voelt dat je te gestresst wordt, adem dan diep en rustig. Door je te concentreren op je ademhaling wordt jouw aandacht wat afgeleid van de stress (psychologisch truucje maar het werkt goed).

Bedenk dat die examinator ook maar een mens is net als ieder ander, zie hem als mens en niet als examinator.
Doe de maneuvres zeer rustig. Beter dat je te traag rijdt dan dat de koppeling ineens omhoogschiet en je de controle kwijt bent.
Veel topsporters bereiden zich op een grote prestatie voor door te visualiseren, ze beelden zich van te voren al enkel keren in dat ze die prestatie aan het leveren zijn zodat wanneer het moment daar is ze alles op de automatische piloot doen. Die visualisatietechniek zorgt ervoor dat ze meer vertrouwd zijn met de situaties en mentaal goed voorbereid zijn.
Een topspit bijvoorbeeld beeldt zich in dat hij gaat scoren op de meest fantastische manier.
Een keeper beeldt zich onhoudbare reddingen in.
Jij kan jouwzelf inbeelden dat datgeen van het rijden wat jij minder goed beheerst dat jij dat perfect uitvoert.


Als jij jouw stress onder controle houd dan zal het vast wel gaan lukken
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: rij een uurke voor 't examen nog even rond in de (ruime) gebure van het centrum
dan ben je al &quotgewoon&quot aan 't verkeer en de straten
Dat is een zeer goede tip
En inderdaad, heb schijt aan die examinator. Volg zijn aanwijzingen op maar wees zeker niet bang om een foutje te maken, dan ga je alleen maar meer fouten maken.
Hellen en rijden

Bericht door Hellen en rijden »

Beter dan de pillen vind ik belangrijk om de redenen van de stress te herkennen en op deze manier aangepast tegen de stress te gaan.

Iedereen heeft binnenin een reden. Misschien heeft mijn verhaal een beetje te maken met wat andere mensen hebben meegemaakt, maar ik ben overtuigd dat iedereen toch de reden kent.

In mijn geval zijn er verschillende redenen die waarschijnlijk een rol spellen in mijn stress. De eerste reden is dat ik had een mislukte 9 maanden vrij rijstage gehad vóór ik de rijschool begon.

In mijn vrij rijopeleiding kreeg ik het zo moeilijk dat ik niet meer durfde om in de auto in te stapte. Ik was bang om te rijden, ik trilde en ik en mijn begeleidder hadden altijd ruzies in de auto wanneer ik aan het rijden was. Ik was mijzelf niet meer in de auto en daarom waren er meer fouten en meer ruzies.

Ik heb gekozen om naar de rijschool te gaan voor twee redenen:

1. omdat ik wou mijn rijvaardigheid verbeteren (leren mijn fouten beter te herkennen o.a)
2. om terug vertrouwen te hebben in mij rijvaardigheid en mijn angst weg te werken.

De rijschool heeft mij inderdaad wel geholpen om mijn angst te onverwinnen en mijn rijvaardigheid te verbeteren, maar deze beslissing heeft een prijs. Ik voelde een enorm druk in mijn schouders om te slagen.... Eerst had ik 1 jaar geoefend en tweede had ik een dure rijschool betaald.

Ik denk dat mijn stress komt een deel in het verhaal, maar ook van de gevolgen van deze beslissingen. De verantwoordelijk om te 'MOETEN' slagen omdat ik al tijd en geld heb gekost.
Hoewel ik mijn ' verantwoordelijkheid goed ken, gaat mijn directe omgeving dikwijls in de questie in. Het was toen... en dit in nog tegenwoordig.

Het blijf in hoofd spelen .. ik moet slagen ..anders wat ik nu horen???

Maar ik moet niet meer in dit denken, anders ga ik echt niet slagen...

Positief denken, focus zijn mijn doelstelling.. De druk vergeten... en ik ga ervoor!!
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik denk dat jij er goed aan hebt gedaan om alsnog lessen te gaan volgen. Bedenk je goed dat het alleen maar een nadeel is geweest voor jouw dat jij eerst vrije begeleiding hebt gedaan. Zonder die vrije begeleiding had jij na 18 uur les veel relaxter en daardoor ook beter kunnen rijden.
Nu heeft de rijinstructeur naar ik vermoed jou eerst moeten helpen om van jouw slechte gewoontes (opgedaan in vrije begeleiding) af te helpen voordat hij jou de goede gewoontes kon leren.
Dus, als die mensen in jouw omgeving zagen dat jij moet slagen, leg ze dan dat maar uit.

Ik denk dat het belangrijkste voor jou is dat je wat plezier krijgt in het rijden.
Ik heb nog een hele goede tip nu ik wat meer van jouw situatie weet:
zeg het niet tegen jouw vrienden en familie wanneer jouw volgende examen is, dan heb je automatisch minder druk.
Plaats reactie