Frustratie op de rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik heb toch de indruk dat een rijschoolinstructeur die niet voldoet, eerder een uitzondering is. De man voldeed misschien vroeger wel, maar is door omstandigheden intussen niet meer voldoende gemotiveerd. Een praktijklesgever oefent zijn job uit in het verkeer, in het bijzijn van zijn leerling. Enkel als de leerling bij ernstige tekortkomingen hiervan melding maakt aan de rijschooldirecteur, kan deze de maatregelen treffen die zich opdringen.

Het is daarentegen niet evident om een vrije begeleider te vinden die de verkeersregels goed kent, de rijtechnieken en het defensief rijden grondig beheerst, en dit alles bovendien nog op een didactisch verantwoorde manier kan overbrengen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

tomaat schreef: [Over manipulatief gedrag]Dat heeft me toch wat toffe momenten opgeleverd
Dat kan ik me voorstellen! En als het pakt, gun ik het jou nog ook!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Wel, dan denk ik inderdaad dat we het tot een conclusie kunnen komen.

Zoals je zegt is de rijschoolsector nog onvoldoende professioneel. Dit is ook zo voor de vrije begeleiding. Net daarom kan je niet zeggen dat rijlessen een voorwaarde zijn om goed te leren rijden. Het enige wat ons rest is een rijexamen, dat wanneer voldoende frequent herhaald een garantie geeft rond de kwaliteiten van de chauffeur.
En wat gaat je conclusie dan zijn als je een examinator op de openbare weg tegenkomt die de verkeersregels aan zijn laars lapt

Of zou zoiets niet bestaan

Even erbij vermelden dat ik daarmee niet de instructeurs die de regels aan hun laars lappen wil goed praten, integendeel ik probeer altijd een voorbeeld te zijn ook als ik met eigen auto op de baan ben en dus zelfs niet herkenbaar (als instructeur) ben
En ook ik vindt dat het op een fatsoenlijke mannier met mensen kunnen omgaan een van eerste vereisten is die een leraar moet hebben dus &quotschot&quot die ongelikte beer voor mijn part gerust buiten want daar heb ik een hekel aan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Hoe zou ik een examinator op de weg kunnen herkennen ? Ik denk echter dat een examinator, die een zware overtreding maakt en deze vastgesteld wordt door de politie, als consequentie moet aanvaarden dat hij niet geschikt is voor die job.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Ik denk echter dat een examinator, die een zware overtreding maakt en deze vastgesteld wordt door de politie, als consequentie moet aanvaarden dat hij niet geschikt is voor die job.
Ik vind niet dat een examinator die bijvoorbeeld in alle veiligheid op een autosnelweg eens tegen 131 km/h rijdt (wat tot voor kort als zware overtreding gecatalogeerd stond) en geflitst wordt, ongeschikt voor zijn job moet verklaard worden.

Of een overtreding al dan niet door de Politie vastgesteld wordt, maakt ze niet meer of minder gevaarlijk.

Als we op de overtredingen moeten voortgaan om iemand ongeschikt voor zijn verkeersgerelateerde job te verklaren, dan kunnen we alvast al minstens de helft van de vrachtwagenbestuurders ongeschikt verklaren.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

BBB schreef:
Er zijn goede en slechte rijscholen, goede en slechte rijinstructeurs evenals er goede en slechte vrije begeleiders zijn.
Dat is inderdaad de essentie, en dat is voor mij de reden dat beide systemen, rijschool en vrije begeleiding naast elkaar moeten bestaan. De vrije begeleiding uitsluiten omdat de rijscholen een betere opleiding geven is niet altijd gegarandeerd.

Misschien toch nog even terugkomen op Queen. Een rijinstructeur die niet in staat is op een behoorlijke manier zijn kennis over te brengen, vooral door associaal gedrag (en blijkbaar ook vooroordelen), is per definitie niet professioneel.

Deze morgend weer zo'n voorbeeldje gezien. Op de N49 was een autootje van de rijschool van Toering op weg richting Knokke. Hij toonde een heel interessant rijgedrag. Aan de verkeerslichten werd er zeer bruusk geaacelereerd, aan verkeerslichten met lichten ging hij op het laatste moment in de remmen om aan de max. 90 km/u te voldoen. Aan de verkeerslichten waar geen camera's stonden vlamde hij rustig door tegen een 120 km/u, zonder zelfs maar te remmen.
Ik weet niet of er een instructeur mee reed of niet, er zat alleszins geen leerling in. Het geeft wel geen vertrouwen in de rijscholen, ik vind dat deze voertuigen zo herkenbaar zijn dat ze constant een goede rijstijl moeten tonen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Helaas zijn inderdaad de helft van de vrachtwagenbestuurders onbekwaam, dat is deze week weer eens pijnlijk duidelijk geworden op de E19.

Ik vind wel dat een zware overtreding kan aanleiding geven tot het schorsen van een examinator. Het feit dat 131 op de snelweg geen probleem is, is eigenlijk een andere discussie, de discussie of de wetten zoals we ze nu hebben hun doel dienen, veiligheid en mobiliteit.

Ik ben de eerste om de snelheden omhoog te halen, afschaffen van 90% van de 70-wegen die ons door de rode dictatuur zijn opgedrongen. Hier stel ik dan wel tegenover dat enkel bekwame chauffeurs aan het verkeer deelnemen. Chauffeurs die door een herhaald examen bewijzen dat ze kunnen rijden en die door een medische keuring ook medisch geschikt zijn om dit te doen. Voor de anderen kan men perfect schema's opstellen om hun verlies aan mobiliteit te compenseren. Dit gebeurd bijvoorbeeld in Groot-Brittanië, daar krijg je een fikse reductiekaart en 50% op de taxiritten als je bv. om medische redenen niet meer kan rijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

JC schreef: Hoe zou ik een examinator op de weg kunnen herkennen ? Ik denk echter dat een examinator, die een zware overtreding maakt en deze vastgesteld wordt door de politie, als consequentie moet aanvaarden dat hij niet geschikt is voor die job.
Het is daarom dat ik mijn bericht geplaatst heb want ik vindt dat je jezelf tegenspreekt.

Ik bedoel:
Quote: Het enige wat ons rest is een rijexamen, dat wanneer voldoende frequent herhaald een garantie geeft rond de kwaliteiten van de chauffeur.
Hier beweer je dat dit een &quotgarantie&quot geeft rond de kwaliteiten van de chauffeur
Quote: Ik denk echter dat een examinator, die een zware overtreding maakt en deze vastgesteld wordt door de politie, als consequentie moet aanvaarden dat hij niet geschikt is voor die job.
En hier verdwijnt dan je &quotgarantie&quot want als je dus weet dat er examinators kunnen bestaan die niet geschikt zijn voor de job (ook al herken je ze dan niet) hoe kan dan een regelmatig afnemen van examens een garantie zijn
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Het is net daarom dat ik van mening ben dat deze examinators een onbesproken verkeersgedrag moeten hebben. Ik stel enkel een in mijn ogen zeer goed systeem voor, dat bestaat niet uit één maatregel, maar uit een combinatie van veel.
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

Jozef schreef:
BBB schreef: Ik hoop voor jouw dat jij leert om assertiever te zijn, dat is geen verwijt maar iets wat ik jouw toewens.
Dat is inderdaad de raad die ik ook Queen zou willen geven: niet agressief, maar op een gecontroleerde manier opkomen voor jezelf.

Vrouwen hebben nu eenmaal meer de neiging om manipulatief of passief te zijn, maar dat brengt geen aarde aan de dijk.
Dat heeft me toch wat toffe momenten opgeleverd
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Jouw wel tomaat, maar de anderen toch niet
Ik kan jouw alleen maar zeggen dat veel mannen daar een gruwelijke hekel aan hebben. Dan heb ik toch heel wat liever dat het meteen wordt uitgevochten. Dat is in ieder geval een stuk sympatieker
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik sluit me aan bij wat Jozef zegt.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

JC

Ik kan niet beoordelen wat de kwaliteit van de modale rijschoolinstructeur is. Als wat jouw beschrijving klopt dan kan ik maar één iets constateren, nl. dat de selectie/opleiding/monitoring/bijscholing tekort van rijinstructeurs te kort schiet.
Dat is geen argument tegen rijlessen, dat geeft enkel aan dat de rijsector nog onvoldoende professioneel is.

Ik ben het met je eens dat een rijinstructeur perfect moet rijden als alleen hij in de auto zit omwille van de voorbeeldfunctie.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Wel, dan denk ik inderdaad dat we het tot een conclusie kunnen komen.

Zoals je zegt is de rijschoolsector nog onvoldoende professioneel. Dit is ook zo voor de vrije begeleiding. Net daarom kan je niet zeggen dat rijlessen een voorwaarde zijn om goed te leren rijden. Het enige wat ons rest is een rijexamen, dat wanneer voldoende frequent herhaald een garantie geeft rond de kwaliteiten van de chauffeur.
Hoe deze kennis is vergaard kan de essentie niet zijn, het is het feit of de kennis aanwezig is.

Ik hoop dit maar, ik ben dan weliswaar bioloog maar ben ondertussen al meer dan 10 jaar actief in de IT-sector. Mijn IT kennis is quasi volledig zelfstudie en ervaring. Ik hoop dat ik niet alsnog mijn master in Informatica moet gaan halen. (alhoewel, misschien een mooi plan in Open Universiteit d.m.v. zelfstudie).
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Morge is het mijn beurt ...

Daarjuist manoeuvres gaan doen eneuh ...
alles perfect gelukt.

Hopelijk speelt te stress me geen parten ...
kben nogal een stresskip

Dus wanneer jullie om 7u20 zich nog eens draaien
in jullie bedjes ... Denk eens aan mij
Plaats reactie