Frustratie op de rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Frustratie op de rijschool

Bericht door Queentjeuh »

Vandaag mijn laatste 2 lesuren gaan volgen
en oh wat was ik kwaad
Ik had dus een afspraak om 10uur

9u56 -&gt Ik sta voor gesloten deuren
10u00 -&gt Een rij-instructeur komt aan ( de mijne ) en blijft doodleuk
wat in zijn auto zitten
10u02 -&gt Een andere rij-instructeur komt aan en opent de deuren
10u05 -&gt Ik wacht , ondertussen komt mijn instructeur aan neemt zich
doodleuk een tas koffie en zegt gewoon niks tegen mij !
10u10 -&gt Ik ben nog steeds aan het wachten
10u13 -&gt Mijn instructeur spreekt ! Hij zegt dat ik nog wat mag wachten om mijn voorlopig rijbewijs te laten ondertekenen door iemand van de bureau.
10u18 -&gt Alles in orde eindelijk .... Snel rookt hij zijn sigaartje nog op en kunnen we eindelijk vertrekken om 10u20

Zo is het vroeger ook elke les gegaan , dat ik gewoon een dik kwartier in een bureau stond te wachten tot wanneer het Mhr. paste om te vertrekken. Ik denk dat ik alles samen toch zeker nog recht heb hierdoor op 1u30 GRATIS LES !

Ik ondertussen super gefrustreerd, toen moest ik alles regelen zoals ik het wou. Aangezien het ook al 7 maand geleden was en het een nieuwe wagen was van de rijschool , super modern. Wist ik niet meer goed waar de knopkes stonden om alles te regelen. Begon hij me echt te behandelen als iemand die oerdom was.

Nog geen 150 meter aan het rijden smijt hij alles dicht in mijn plaats.
Omdat er wat voetgangers oversteken. Ik heb ook ogen een rem en een ontkoppelingspedaal hoor schat Begint hij onmiddelijk al dat ik gebuisd ga zijn. Ik rij misschien nog niet lang maar denk wel dat ik ongeveer aanvoel wanneer een auto tot stilstand komt wanneer je remt aan een bepaalde snelheid. Deze zin heb ik hem dan ook duidelijk gezegd.

Toen aangekomen op het oefenterrein ... achteruitrijden niks noemenswaardig gebeurd, toen begon het keren in een smalle straat.
' WAAROM DRAAI JIJ JE STUUR NIET OM WANNEER JE STILSTAAT '
Ik heb niks anders gehoord ! Mijn antwoord : ' Omdat ik geleerd heb dat dat niet mag en omdat ik dat niet gewoon ben '
Blijkbaar mag het volgens hem wel ... en toegegeven het ging veel makkelijker. Maar uit gewoonte deed ik het steeds niet ...
en terug werd hij kwaad.

Vanaf dan heb ik gewoon geen woord meer tegen hem gezegd.
Als hij me vragen stelde heb ik niet geantwoord. Enkel gebaren gemaakt en rare gelaatsuitdrukkingen.


Ik ben niet iemand die je snel kwaad krijgt maar sorry dit was er terug gewoon over. Ik kan gewoon niet tegen instructeurs met een air
En ik had zo iets van : ik ga echt mijn uiterste best doen , misschien zit er nog iets sympathiek in diene mens.
Verkeerd gedacht dus ...
Enfin het was NORMAALGEZIEN de allerlaatste keer, toch als ik donderdag geslaagd ben ....


Och ja niks aan te doen we zijn maar leerlingen ...

Kheb nu niks tegen de instructeurs hier hoor
Maar sommigen hebben gewoon geen sociale vaardigheden
genoeg om rijlessen te geven.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Wow, dat is zo'n beetje het tegenovergestelde van mijn rij instructeur Die kon zich ook wel eens opwinden, maar toen ik wou gaan spookrijden kon ik dat wel begrijpen En als hij nog maar een minuut over tijd was ofzo verontschuldigde hij hem al met &quotja sorry, je betaalt een vol uur hé&quot en ik had zoiets van jah die halve minuut is nu ook zo erg niet
Maar nee, dat is wel straf gedrag. Ik hoop dat je alsnog wat goed hebt kunnen oefenen! Mijn laatste 2 uren gingen trouwens rotslecht, maar het examen was in orde Je niet te zenuwachtig maken, het zal heus wel lukken donderdag, en probeer die mens gewoon te vergeten...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Dat is nu net zo'n situatie waarom ik een voorstander van vrije begeleiding ben. Dit voorbeeld toont aan:

- ze doen het om het geld, zelfs zo erg dat men in de tijd van de leerling gaat koffie drinken en roken
- men is niet in staat om kennis over te brengen
- men spreekt mekaar gewoon tegen (sturen bij stilstand)

Deze mensen zouden je op een consequente manier technieken en vaardigheden moeten aanleren, wat blijkbaar niet gebeurd.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

En nee JC, een voorbeeld toont nooit zo'n dingen aan, het is namelijk maar één voorbeeld. Ik had een schat van een instructeur die me zeer veel heeft bijgeleerd en ik ken veel vrienden die ook een dergelijk goed instructeur hebben gehad. Het is zeer spijtig dat Queentjeuh niet zo iemand heeft mogen meemaken...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Voor een duurbetaalde service van de rijschool, die bovendien beweren dat zij een professionele begeleiding bieden, mag dit niet één keer voorvallen. Ik zeg niet dat alle instructeurs zo zijn. Het voorkomen van slechts één van deze gevallen bewijst wel dat ze niet altijd professioneel en consequent zijn.

Het is net dit wat rijscholen de vrije begeleiding verwijten, het ontbreken van een consequente en professionele begeleiding. Ze kunnen dit duidelijk zelf niet in alle gevallen garanderen. Dit is mijn punt en dit is waarom ik voor vrije begeleiding ben. Als je geen goede begeleider vindt in je omgeving, dan staat het je natuurlijk vrij om alsnog naar de rijschool te gaan.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Ik denk wel dat je niet zomaar rij-instructeur wordt hoor !
Ik kan mijn instructeur niet verwijten dat hij onprofessioneel is.
Maar het sociale ontbreekt.

Ik heb nu echt wel iemand die vrij oud is, en ik denk dat hij
rotsvast overtuigd is dat jonge chauffeurs brokkenmakers zijn.
Egoïsten en gevaar op de weg. Ik heb niet anders mogen horen
mijn eerste rijlessen hoe egoïstisch ik was op de weg.
Dat ik liever tegen auto's aanrij dan voorrang te verlenen.

Na een bepaalde tijd wordt je gewoon zodanig in een put geduwd
dat je geen zin meer hebt om verder te doen met rijlessen.
Ik ben elke rijles gaan volgen met tegenzin en mega veel zenuwen.
Gewoon uit schrik van mijn instructeur. Ik was eigelijk blij als hij wat langer van zijn koffie dronk ... dan moest ik minder rijden met hem

Waarom kon er gewoon niet een beetje (klant)vriendelijkheid bijzijn en vooral begrip dat je ook maar een jonge chauffeur bent ?
Dat is gewoon het ergste wat op mijn maag ligt.

Laatst aangepast door Queentjeuh op Di Mei 09, 2006 2:07 pm, in totaal 2 keer bewerkt
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

JC schreef:
- men spreekt mekaar gewoon tegen (sturen bij stilstand)

Deze mensen zouden je op een consequente manier technieken en vaardigheden moeten aanleren, wat blijkbaar niet gebeurd.
In de tijd die de rijschool krijgt kan je eigenlijk niemand deftig leren rijden ... enkel door een examen leren spartelen.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Inazuma schreef:
JC schreef:
- men spreekt mekaar gewoon tegen (sturen bij stilstand)

Deze mensen zouden je op een consequente manier technieken en vaardigheden moeten aanleren, wat blijkbaar niet gebeurd.
In de tijd die de rijschool krijgt kan je eigenlijk niemand deftig leren rijden ... enkel door een examen leren spartelen.

Nog zo iets ...
ik heb eens gevraagd of je je stuur in je handen mag laten
glijden tijdens een examen ( ik had dat hier ergens gelezen )
Zijn antwoord : LIEVER NIET.

Wat is dat dan : ja ? nee ?
Liever niet ... moet je dan vragen voor je aan je examen begint :
' Heb je graag dat ik mijn stuur door mijn handen laat glijden '

' Heb je graag dat ik wanneer ik stilsta aan mijn stuur draai ? '


Er is gewoon veel te veel onduidelijkheid ...
Het is ja of het is neen. Persoonlijke voorkeuren kunnen voor mij niet
op een examen.

En over de tijd die een rijschool krijgt ... het is zo abnormaal duur !
( hier zijn we terug met dure rijscholen ) Maar het is gewoon zo er zijn zoveel jongeren die alles zelf moeten betalen !
Het enige wat ik merk in mijn vriendenkring is dat degene die 20 uur rijschool volgen of gevolgd hebben het niet doen voor de lessen maar om snel hun rijbewijs te halen.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Queentjeuh schreef: het is zo abnormaal duur !
Loon van de instructeur (de helft gaat naar vadertje Staat), afschrijving van en reparaties aan de leswagen, verzekering, brandstof, loon van de administratieve medewerkers, ...
Reken daar nog een klein beetje winst bij voor de zaakvoerder (anders heeft hij geen reden om zijn zaak open te houden), maar dat hij erbij kan inschieten als hij risico's verkeerd inschat of pech heeft met een aantal (minder bekwame) studenten, en je houdt een redelijk faire prijs over denk ik.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Queentjeuh:

Wat is dat voor een ongelikte beer op wie je daar gevallen bent?

Ik kan de kandidaten die nog rijlessen moeten volgen, alleen maar de volgende raad geven.

Als de instructeur zich zo gedraagt, dan zet je zodra mogelijk de auto aan de kant, en zeg je tegen de instructeur: &quotJe hebt me zenuwachtig gemaakt, dus rijd jij nu maar terug naar de rijschool, en daar gaan we eens met je directeur praten. Ik eis alvast een andere instructeur!&quot
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Ik verwijt niemand iets hé dat het zo duur is !

Rijscholen zelf kunnen er niet aan doen, zo ver denk
ik ondertussen ook al.
Rijscholen zouden beter gesubsidieerd worden.

Maar ja wat hebben die ministers verstand van geld ?
Zij hebben vroeger waarschijnlijk hun rijbewijs betaald
gekregen door hun superrijke hoogopgeleide oudertjes

Ik heb zelf ook veel geluk gehad dat ik het niet zelf heb moeten
betalen, maar als ik eens rondkijk in mijn vriendenkring moeten
er enkele spaarrekeningen van sommigen aan geloven.
Jammer dat sommige vanaf hun eerste levensjaar al moeten
sparen voor hun rijbewijs
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Och Jozef,

je denkt daar niet aan zenne bij de eerste rijlessen ...
Je weet wat ze zeggen : De strengste zijn de beste !
Dus had ik zo iets van : meer slaagkans voor examen.

Maar ik heb toen besloten om met eigen auto te gaan.
En ik wil nu niet stoefen over mezelf maar ik vind van
mezelf dat mijn rijden vrij goed is ( ps: manoeuvres lukken
ook goed nu, ben mega veel gaan oefenen JE had gelijk het lukt )
En ik had zo iets van : wat hij ook zegt I don't care ...
Maar het is hem toch weer gelukt om me op te jagen.

Enfin ik ben er van af
En als ik twee maal niet geslaagd ben ga ik gewoon naar een andere rijschool als dat mag ...
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Queentjeuh,

natuurlijk mag je naar een andere rijschool als je niet slaagt
Ik vind het echt spijtig dat jij het zo slecht getroffen hebt met jouw rijinstructeur. Als ik rijinstructeur zou zijn dan zou ik je naar aanliding van dit spontaan gratis lessen aanbieden, maar dat is voor mij natuurlijk ook makkelijk om te zeggen

Er is niets mis met streng zijn maar op basis van wat jij hier omschrijft kan ik jouw instructeur alleen maar asociaal noemen, al dan niet intentioneel. Hij moet beseffen dat een uur €90 kost en dat het strontvervelend is om 20 minuten voor niets te moeten wachten, hij is jouw nog €30 schuldig voor alleen die les.
Ook vind ik het een schande dat hij jouw leerproces zo ernstig verstoord door jouw niet de kans te geven om het zelf te doen op het moment dat er nog geen direct gevaar is.
De belangrijkste eigenschappen om een goede leraar te kunnen zijn zijn geduld en begrip. Zonder deze 2 eigenschappen zou je geen rijinstructeur of leraar mogen zijn.

Ik hoop voor jouw dat jij leert om assertiever te zijn, dat is geen verwijt maar iets wat ik jouw toewens.
Je had inderdaad alle recht om na 1 of 2 lessen een andere instructeur te eisen. Ik snap dat dat moeilijk is, ik zou daar zelf ook moeite mee kunnen hebben. Maar je hebt er niets aan om frustraties op te blijven kroppen. Dat kan er bovendien ook nog eens in één keer volledig er uit komen waardoor mensen je dan verkeerd zouden begrijpen omdat zij niet weten dat het om opgekropte frustrtie van lange tijd gaat.

Veel succes donderdag met jouw examen!


@JC
Er zijn goede en slechte rijscholen, goede en slechte rijinstructeurs evenals er goede en slechte vrije begeleiders zijn.

@Svenn
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan voor sommige mensen. Voor sommigen is het gewoon moeilijk om zo op te treden.

@Inazuma
In het algemeen is dat duidelijk te weinig. Een enkeling heeft echt talent en heeft wel genoeg aan 18 uur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Queen,

Tegenover mensen die jou proberen af te breken, helpt maar één middel: zet je aan het stuur met de zelfzekerheid van iemand die al 40 jaar dagelijks een autocar met 80 passagiers bestuurt, en denk: &quotIk ben hier de kapitein&quot. Je zult zien: dan komen die opmerkingen veel minder kwetsend aan.

Uit wat ik uit jouw posting lees, kan ik immers alleen maar afleiden dat jij echt wel op weg bent om een meer dan uitstekende bestuurder te worden.
Plaats reactie