Veel domme vragen, en ook Brakel examencentrum

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

En waarom mag je eigenlijk niet met twee voeten rijden? Als ik dat toch zou doen, is dat dan op het examen &quotfout&quot, &quotonvoldoende&quot, &quotvoorbehoud&quot of &quotgoed&quot? En welke eventuele wet verbied dat?

Bedankt!
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ikke nummer 512 schreef: Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik zit toch wel met nog een vraag zeker

Als je het parkeermanoeuvre uitvoert, mag je dan -wanneer je eenmaal in de parking staat- enkele malen voor en achteruit manoeuvreren om je mooi evenwijdig te kunnen stellen met de borduur?
Dat mag, dat heb ik zelf op het examen ook gedaan, maar overdrijf niet (heb ik dus wel gedaan). Als je te vaak over en weer rijdt om te corrigeren, riskeer je &quotte veel bewegingen&quot te maken. Ik had dit als opmerking, maar daar bovenop heb ik nog een baken geraakt en had dus een onvoldoende op maneuvre. Met de andere maneuvres die goed waren, was ik er echter nog steeds door. Fouten maken is dus toegestaan! Die &quotenkele malen&quot dus niet te ruim pakken, maar ook niet panikeren als je toch een beweging extra nodig hebt...
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Aha, over dieren gesproken. Een vriendin van mij was gebuisd de eerste keer dat ze examen deed. Waarom? Er stond een kip op de weg, en ze was terecht gestopt, want ze kon op tijd stoppen en er reed niemand rond haar. De kip wou niet op zij gaan , en naast haar was een volle lijn. M'n vriendin heeft dan besloten rond de kip te rijden - over de volle lijn. Mag niet De examinator zei achteraf dat ze had moeten claxoneren etc tot de kip weg ging (zelf zou ik dan al gewoon uitstappen (maar dan wel alle voorzieningen treffen!) en de kip wegjagen
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Wat een zeikerd die examinator

1. Als je toetert blijft die misschien wel gewoon zitten
2. Op dat moment mag je over de volle lijn rijden omdat er een hindernis is.
3. Zelfs al zou het niet mogen dan zou ik het nog doen zolan ik daarmee geen gevaar creëer.

Dat is toch echt wel heel veel pech hebben voor jouw vriendin
Wat een lullige manier om te buisen! Heb je haar goed getroost?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het is inderdaad zo dat de meeste bestuurders de neiging hebben een fontale impact met een dier e onderschatten.

Inderdaad, een labrador bijvoorbeeld is maar een middelgrote hond, maar een aanrijding ermee tegen slechts 50 km/h kan de auto al gauw voor meer dan 2.500 Euro schade berokkenen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Kan jij mij uitleggen wat het verschil is met de kip, toch ook een dreigend gevaar en niet alleen voor de kip.
Ten eerste, in het geval van de vriendin van Sofie, waarover het hier gaat, was er geen sprake van een gevaar voor aanrijding. De wagen stond stil, en reed pas daarna over de doorlopende witte streep.

Het gebruik van het geluidstoestel, zoals de examinator aanraadde, was dus ook verboden.

De duur van het mogelijke oponthoud was ook véél te kort om van een obstructie van het verkeer te kunnen spreken (voorbeeld 2 in het citaat uit mijn posting bij Wegcode).

Het probleem kon gemakkelijk opgelost worden door even uit te stappen en die kip op te pakken en aan de kant te zetten.

Ten tweede, ook een eventuele aanrijding met een kip zou geen voldoende reden zijn om de doorlopende witte streep te overschrijden, aangezien hierbij niet de fysieke integriteit van mensen in gevaar komt.
Quote: Er zijn al bestuurders door overleden die door de paniek gek stuurden en botsten.
Iemand die al voor een kip in paniek slaat, gek stuurt en daarbij botst, mag geen voertuig besturen, zelfs geen fiets:
Quote: AR 8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ svenn:

De fysieke integriteit van een mens wordt altijd hoger geacht dan die van een dier.

Je kan daarover discussiëren, maar dit behoort nu eenmaal tot de gevestigde waarden in onze samenleving, welke ons strafrecht weerspiegelt.

Je moet dus over een doorlopende witte streep rijden als dit noodzakelijk is om de fysieke integriteit van een mens (kind of volwassene) te vrijwaren, en je dit kunt doen zonder gevaar voor andere weggebruikers.

In het geval van een dier moet je, om een doorlopende witte streep te mogen overschrijden als dat kan zonder gevaar voor andere weggebruikers, beoordelen of, in functie van het gewicht van het dier, jouw snelheid en de afstand tot het dier, er gevaar bestaat voor menselijk lichamelijk letsel bij een eventuele aanrijding met het dier.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Oppassen met je bewereningen hé Jozef, straks heb je niet alleen ambras met de flikken maar ook met Gaia .
Ja, stel je voor dat ik den bak in vlieg voor politie- en dierenmishandeling!
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Ja, stel je voor dat ik den bak in vlieg voor politie- en dierenmishandeling!
Dat zie ik nog wel eens gebeuren ja.

Maar even serieus, ik ben het totaal niet met je eens in deze kwestie.
Ik bemoei me niet met de juridische kant, daar heb ik te weinig verstand van.
Één iets is voor mij zeker, als ik op een veilige manier kan voorkomen dat ik zo'n diertje aanrijdt, ofdat het nu een kip is of een hond, dan doe ik dat en dan interesseert het me niet ofdat ik daarvoor een regeltje moet overtreden. Dan kan ik samen met jouw in de bak gaan zitten, kan gezellig zijn

Als je dat beestje niet wilt aanrijden dan zie ik 2 mogelijkheden:
1. remmen, toeteren en zo nodig stilstaan (wanneer dat kan met evt. achterligger) en maar hopen dat hij uit zichzelf weggaat. Als het beestje blijft zitten uitstappen en het beestje verplaatsen
2. Naar links over de doorgetrokken streep als de verkeerssituatie het toestaat.

Welke van de 2 manieren is veiliger
Volgens mij is de 2de methode toch veiliger onder voorwaarde dat de weg overzichtelijk is en er geen verkeer is op de andere baan wat het geval is in Sofie's voorbeeld.

Optie 3, het beestje aanrijden is mijns inziens onaanvaardbaar zolang één van de andere 2 opties mogelijk is.

Als ik moet kissen tussen een dier en een mens dan kies ik natuurlijk voor de mens maar een dierenleven blijft toch ook veel waard. Honden en katten hebben minder bewustzijn dan de meeste mensen maar ze kunnen wel pijn lijden en ze hebben toch altijd nog een zekere mate van bewustzijn en gevoel.


Wat een schattige foto's van die honden Svenn
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

BBB schreef:
Quote: En waarom mag je eigenlijk niet met twee voeten rijden? Als ik dat toch zou doen, is dat dan op het examen &quotfout&quot, &quotonvoldoende&quot, &quotvoorbehoud&quot of &quotgoed&quot? En welke eventuele wet verbied dat?
Ik begrijpt niet wat je hiermee bedoelt? Je rijdt toch altijd met 2 voeten één voor het gaspedaal en het rempedaal, één voor het koppelmedaal.
Wat de poster bedoelt, is rijden met twee voeten in de zin van één voet op de rem, en één voet op de gas, en het koppelingspedaal dus een tijdje &quotonbeheerd&quot laten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Ik bemoei me niet met de juridische kant, daar heb ik te weinig verstand van.
Goed, maar ik moet hier op dit forum in de eerste plaats correcte juridische informatie verstrekken, alvorens er daarna eventueel over te discussiëren hoe we het eigenlijk liever zouden hebben.
Quote: Één iets is voor mij zeker, als ik op een veilige manier kan voorkomen dat ik zo'n diertje aanrijdt, ofdat het nu een kip is of een hond, dan doe ik dat en dan interesseert het me niet ofdat ik daarvoor een regeltje moet overtreden.
Ik zou net hetzelfde doen, een eventuele boete heb ik daar wel voor over.

Maar wel, beste mensen: altijd héél voorzichtig zijn. Onlangs werd in Duitsland een jongedame doodgereden terwijl ze een egel van het wegdek aan het rapen was.

Dit is nu een voorbeeld van een overtreding die ik zou begaan om het leven van een dier te redden.

Ik ga bij deze gelegenheid ook nog een voorbeeld geven van een overtreding die ik zaterdag begaan heb om mensenlevens te redden.

Ik reed op de autosnelweg E40 richting kust, en wilde hem verlaten ter hoogte van de afrit Aalter. Er stond een lange file, gedeeltelijk op de afrit, en gedeeltelijk zelfs verderop op de pechstrook vóór de afrit.

Wel, ik heb aangesloten bij de file op de pechtstrook. Dit is verboden: je mag niet op de pechstrook rijden, ik heb dus een boete geriskeerd. Maar reglementair aan het begin van de afrit blijven stilstaan op de rechter rijstrook van de autosnelweg, vond ik echt wel veel te gevaarlijk.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hallo iedereen
Quote: Remmen en gas geven tegelijk is totaal onzinnig.
Wie zegt dat ik rem en gas geef tegelijk? Als je met een kart rijdt doe je dat toch ook niet? En als je met je éne voet op de ontkoppeling zit en met je andere op de gas, dan doe je die twee toch ook niet te samen?
Quote: Die fractie van een seconde die je nodig hebt om met de rechter voet van gaspedaal naar rempedaal, daar komt het toch ook niet op aan?
Nou...
Quote: Wordt jouw linkervoet eigenlijk niet doodmoe, die kan dan toch bijna niet rusten?
Mijn rechtervoet kan ook niet &quotrusten&quot en wordt ook niet moe, en mijn linker dus ook niet...

Ik vroeg me dus af of dit toegestaan is op het examen? Ik kan dus wel &quotmet één voet&quot rijden, maar dat gaat minder soepel...

Oh, ja, ik wil ook Sofie in het bijzonder bedanken dankzij jouw posting ben ik veel minder bang geworden voor het examen! Ik moet mezelf op voorhand gewoon toestaan een foutje te maken, denk ik... Ik dacht namelijk dat ze daar zo streng zijn dat een kleine misser al &quotbye bye rijbewijs&quot betekende!

Ik vond die foto's van die honden trouwens echt grappig, en BBB's schrijfstijl is wel leuk vind ik...

Iedereen bedankt!!!
Groetjes!
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

Ow, sorry, dat vorige was ik dus
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Ook bij een wagen met automatische versnellingsbak rem je dus nooit met de linker voet!
Dit kan anders best leuke effecten geven als je vergeet dat je met een automaat op weg bent, en je wil ontkoppelen
Gesloten