Veel domme vragen, en ook Brakel examencentrum

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

Quote: Niet remmen voor dieren = nieuwe voorbumper (kip, hond, kat, ...)
Kip??? Nieuwe bumper??? Euhm... Wat voor een kip moet dat niet zijn? Één uit de nieuwste van Steven Spielberg?
Quote: of nieuwe voorruit (hert, ...).
Oké........ da's dan een waarschuwing voor degenen die in Planckendael rondrijden...
Quote: Om nog maar te zwijgen van de hardnekkinge bloedsporen.
Boekentip &quotGouden Raad Van Tante Kaat&quot!
Quote: Uiteraard moet je je aanpassen naar je omgeving. Als daar zich een dier in bevindt is het niet meer dan logisch dat je dit probeert te ontwijken (zonder echter andere weggebruikers in gevaar te brengen het leven van een dier is mijns inziens ondergeschikt aan het leven van een mens). Als je bewust een dier aanrijdt maak je je schuldig aan dierenmishandeling.
Oké, effe concreet ik zit straks midden in het examen + kat schiet voor mijn wielen + wagen achter mij niet te dichtbij = ik mag stoppen???
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik ben het volledig eens met Bertje en Jozef.

Inderdaad, als op jouw praktijkexamen een kat voor jouw auto springt of iets dergelijks dan mag je remmen of uitwijken naar links of rechts als je daardoor niet jouwzelf of anderen in gevaar brengt.
Op het moment dat je ineens dat dier ziet rem je of niet, dan heb je geen tijd meer om in de achteruitkijkspiegel te kijken en dat geeft nog maar eens aan hoe belangrijk het is dat je de hele tijd weet hoe het verkeer om jouw heen is. Er zijn zo al mensen verongelukt doordat ze remden voor een hert en niet wisten dat er achter hun nog iemand zat.

Quote: Kip??? Nieuwe bumper??? Euhm... Wat voor een kip moet dat niet zijn? Één uit de nieuwste van Steven Spielberg?
Jouw humor bevalt mij
Ik zou het niet weten ofdat jouw bumper dan kapot gaat, maar onderschat de impact van zo'n botsing niet. De kip is uiteraard erg licht maar de auto rijdt wel al snel 790 km/uur of harder. Daardoor ontstaat er veel kracht (natuurkundige uitleg laat ik aan anderen over )
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

790km/h lijkt mij nogal overdreven, maar zelfs bij 50km/h laat een kippenhoofd een zichtbare deuk achter. En bumpers kan je tegenwoordig niet meer uitblutsen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik bedoelde uiteraard 70 km/uur. Die 9 en 0 zitten naast elkaar. Per ongeluk beide knoppen tegelijkertijd ingedrukt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

1) Je moet kunnen uitleggen dat je een bandenspanningsmeter aanbrengt op het ventiel, waar je de correcte bandenspanning vindt (sticker aan de binnenkant van de afsluitklep van de brandstoftankvuldop, in het handschoenvakje, tegen een portierstijl, enz.) en tonen waar zich dat bevindt. Verder moet je kunnen tonen welke de hoofdgroeven van de band zijn, waarvan de diepte minstens 1,6 mm moet bedragen, en waar slijtageindicatoren inzitten.

3) Neen, je hoeft niet te zeggen wat je doet, maar maak het bijvoorbeeld wel duidelijk met je hoofd als je in een spiegel kijkt.

4) Als je een instructie niet begrepen hebt, mag je vragen wat de examinator bedoelt.

5) De claxon is de benaming in gewone omgangstaal van wat in het verkeersreglement het geluidstoestel genoemd wordt. Hetzelfde dus.

6) &quotOntvriezen&quot is inderdaad een verkeerde term: de verwarmingsdraden in de achterruit zijn alleen maar bedoeld om ze te ontwasemen, niet om sneeuw of ijs te verwijderen.

7) Ja, als je aan alle wettelijke voorschriften voor het inhalen voldoet.

8/ Neen, in geen enkel geval, ook niet met een auto met automatische versnellingsbak. Dit is zeer gevaarlijk.

9) De snelheidsbeperking tot 30 km/h in een zone 30 schoolomgeving is nog altijd 24 uur per dag en 7 dagen per week van kracht. In afwachting van een andere regeling lopen er geruchten dat de Politie er buiten de schooluren niet zou op verbaliseren, maar dat kun je dus niet vertrouwen. Op het examen mag je er hoe dan ook niet sneller dan 30 km/h rijden.

10) Ja natuurlijk, van zodra je ook maar 1 km/h te snel rijdt, bega je een overtreding.

11) Nooit het stuurwiel verdraaien terwijl de wagen volledig stilstaat.

12) &quotSnel genoeg&quot is niet belangrijk. Als je nodeloos je voorrang afstaat, omdat de voorrangplichtige duidelijk zijn voorrangsplicht nakomt, en je houdt daarbij nodeloos achteropkomend verkeer op, wordt dit fout gerekend.

13) Neen, in geen geval, tenzij je door onvoorziene omstandigheden (zoals wanneer de ingehaalde bestuurder versnelt) op geen andere wijze een ongeval kunt vermijden.

Zou er iemand anders op vraag 2 een antwoord kunnen formuleren a.u.b.
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

Hoe komt het eigenlijk dat de slaagkansen in Brakel 64%, en bvb. in Asse 79% zijn? Komen er meer 'knoeiers' in Brakel of zijn ze daar strenger?
Moi

Bericht door Moi »

Waarom is het eigenlijk &quotfout&quot wanneer je stuurt terwijl je stilstaat? Ik bedoel als je zeer vlot kan parkeren, wat maakt het dan uit dat je aan je stuur draait terwijl je stilstaat? Ik kan sneller en juister parkeren als ik draai terwijl ik stilsta! Een goeie halve minuut! Ik vind het een beetje belachelijk dat dit werkelijk blijkt mee te tellen tijdens een examen!!! Welke wet schrijft dat eigenlijk voor?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Moi schreef: Ik bedoel als je zeer vlot kan parkeren, wat maakt het dan uit dat je aan je stuur draait terwijl je stilstaat? Ik kan sneller en juister parkeren als ik draai terwijl ik stilsta! Een goeie halve minuut!
Ik vrees dat je het parkeren dan nog niet onder de knie hebt.

In de zee van parkeerruimte die je op het examen krijgt, moet het soepeler kunnen. In de &quotechte&quot wereld ga je zelden zoveel parkeerplaats vinden ...

Het waarom is reeds een paar keer gegeven : stilstaand aan het stuur draaien is zeer belastend voor de stuurinrichting.
Alleen lijkt het met de huidige stuurbekrachtiging een fluitje van een cent.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Moi schreef: Waarom is het eigenlijk &quotfout&quot wanneer je stuurt terwijl je stilstaat? Ik bedoel als je zeer vlot kan parkeren, wat maakt het dan uit dat je aan je stuur draait terwijl je stilstaat? Ik kan sneller en juister parkeren als ik draai terwijl ik stilsta! Een goeie halve minuut! Ik vind het een beetje belachelijk dat dit werkelijk blijkt mee te tellen tijdens een examen!!! Welke wet schrijft dat eigenlijk voor?
Als je je auto om zeep wil, mag je het van mij blijven doen, met een beetje geluk zal de examinator niets zeggen. Paar puntjes die in me op komen om niet te sturen als je stil staat, want een echte wet is er niet tegen denk ik.

- Meer bandenslijtage
- Stuurinrichting gaat sneller kapot

Heb je wel een idee welke kracht er op je wielen komt als je wil draaien terwijl je stilstaat? Zoek een auto zonder servo, en probeer het dan eens. Of als de gezondheid van je auto je toch niet uitmaakt, motor stil, vaarwel servo, sleutel laten zitten zodat het stuurslot niet aan gaat, en draai je stuur maar eens helemaal om, en post dan je bevindingen maar eens
Sofie schreef: M'n vriendin heeft dan besloten rond de kip te rijden - over de volle lijn. Mag niet. De examinator zei achteraf dat ze had moeten claxoneren etc tot de kip weg ging (zelf zou ik dan al gewoon uitstappen (maar dan wel alle voorzieningen treffen!) en de kip wegjagen Wink
GratisRijbewijsOnline.be schreef: 1. Binnen en buiten de bebouwde kom:

- De claxon mag gebruikt worden als waarschuwingssignaal om een ongeval te voorkomen.
Dus, als je stilstaat op de baan, moet je maar lopen claxonneren, zodat iedereen het goed ziet? Waar slaat zoiets nu op? En als ze geclaxonneerd had, kreeg ze waarschijnlijk een opmerking dat het niet mocht? Je ne comprends plus.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Jah dat is inderdaad waar... En ze beweert dat er ook echt niemand te zien was in de wijde omtrek, dus veel gevaar heeft ze niet veroorzaakt met over die volle lijn te rijden... tja de tweede keer was ze er wel door, toen geen kippen die problemen vormden
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ze gaan dat niet met een lat nameten hoor Als je er zelf vertrouwen in hebt, dan denk ik dat je al véél meer slaagpercentage hebt dan die 59! Statistieken zeggen niets, het gaat er hem enkel over hoe goed jij het op die dag gaat doen, en als jij maakt dat dat goed is, dan ben je er door
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Bertje schreef
Quote: Niet remmen voor dieren = nieuwe voorbumper (kip, hond, kat, ...) of nieuwe voorruit (hert, ...). Om nog maar te zwijgen van de hardnekkinge bloedsporen.

Uitkijken met dat hert aub

Vanaf het moment dat (ik zelfs maar denk) dat mijn eigen leven in gevaar is mag ik een noodstop uitvoeren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ikke nummer 512 schreef: Kip??? Nieuwe bumper??? Euhm... Wat voor een kip moet dat niet zijn?
Het hoeft echt geen diepgevroren kip te zijn. Bij een aanrijding tegen 50 km/h bijvoorbeeld, is het alsof die kip met 50 x haar gewicht tegen je auto terechtkomt.
&quotSofie&quot schreef:M'n vriendin heeft dan besloten rond de kip te rijden - over de volle lijn.[/quote=&quotBBB&quot]
Quote: Wat een zeikerd die examinator
...
2. Op dat moment mag je over de volle lijn rijden omdat er een hindernis is.
Neen BBB, in een dergelijke situatie is het verboden de doorlopende witte streep te overschrijden!

Je verwart misschien met het rijden over een bijzonder overrijdbare bedding om een hindernis te ontwijken.
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik zit toch wel met nog een vraag zeker

Als je het parkeermanoeuvre uitvoert, mag je dan -wanneer je eenmaal in de parking staat- enkele malen voor en achteruit manoeuvreren om je mooi evenwijdig te kunnen stellen met de borduur?
Gesloten