Veel domme vragen, en ook Brakel examencentrum
Veel domme vragen, en ook Brakel examencentrum
Hallo,
Heeft er iemand zijn examen afgelegd in het examencentrum in Brakel? In welke stad zijn jullie geweest, en was de examinator 'te doen' ?
Ik heb nog een heel pak domme vragen voor jullie, dus laat jullie lekker gaan !
1) Hoe moet je op het examen de bandenspanningscontrole demonstreren? Of de profieldiepte in de banden?
2) Wat moet ik verstaan onder het controleren van het 'kijkgedrag' tijdens een manoeuver?
3) Moet je alles zeggen wat je doet? Ik bedoel, lijkt me zo onnozel "Ja, meneer, nu hou ik mijn benen licht gebogen, en ik zet mijn stoeltje wat vooruit..." Ik hoop dat dat niet nodig is... of wel... (slik )?
4) Mag je praten of een vraag stellen aan de examinator?
5) Op de site heb ik iets gelezen van het 'geluidstoestel' en de claxon... Wat zou daar het verschil tussen moeten zijn?
6) Hoe demonstreer je het ontvriezen van de achterruit wanneer er alleen een ontwaseming is?
7) Mag/moet je een groepje wielertoeristen voorbijsteken?
8 ) Mag je met 'twee voeten' rijden (één op de rem en één op de gas). (Oké... vóór het commentaar komt ik weet dat dit niet gebruikelijk is etc. etc. etc. ...)
9) Hoe zit dat nu met 30km/uur bij een school? Moet dat alleen tijdens schooluren of zo?
10) Maak je een 'fout' wanneer je bvb. 3km/uur 'te snel' rijdt?
11) Hoe zit dat nu echt met het sturen tijdens stilstand bij een manoeuver?
12) Is het niet (snel genoeg) nemen van voorrang een 'fout'? Wanneer is 'niet snel genoeg'?
13) Mag je sneller dan de snelheidsbeperking bij het inhalen?
Dat was het voor voorlopig... Misschien kom ik binnenkort op nieuwe vragen ...
Bedankt voor iedere sympathieke reactie !
Heeft er iemand zijn examen afgelegd in het examencentrum in Brakel? In welke stad zijn jullie geweest, en was de examinator 'te doen' ?
Ik heb nog een heel pak domme vragen voor jullie, dus laat jullie lekker gaan !
1) Hoe moet je op het examen de bandenspanningscontrole demonstreren? Of de profieldiepte in de banden?
2) Wat moet ik verstaan onder het controleren van het 'kijkgedrag' tijdens een manoeuver?
3) Moet je alles zeggen wat je doet? Ik bedoel, lijkt me zo onnozel "Ja, meneer, nu hou ik mijn benen licht gebogen, en ik zet mijn stoeltje wat vooruit..." Ik hoop dat dat niet nodig is... of wel... (slik )?
4) Mag je praten of een vraag stellen aan de examinator?
5) Op de site heb ik iets gelezen van het 'geluidstoestel' en de claxon... Wat zou daar het verschil tussen moeten zijn?
6) Hoe demonstreer je het ontvriezen van de achterruit wanneer er alleen een ontwaseming is?
7) Mag/moet je een groepje wielertoeristen voorbijsteken?
8 ) Mag je met 'twee voeten' rijden (één op de rem en één op de gas). (Oké... vóór het commentaar komt ik weet dat dit niet gebruikelijk is etc. etc. etc. ...)
9) Hoe zit dat nu met 30km/uur bij een school? Moet dat alleen tijdens schooluren of zo?
10) Maak je een 'fout' wanneer je bvb. 3km/uur 'te snel' rijdt?
11) Hoe zit dat nu echt met het sturen tijdens stilstand bij een manoeuver?
12) Is het niet (snel genoeg) nemen van voorrang een 'fout'? Wanneer is 'niet snel genoeg'?
13) Mag je sneller dan de snelheidsbeperking bij het inhalen?
Dat was het voor voorlopig... Misschien kom ik binnenkort op nieuwe vragen ...
Bedankt voor iedere sympathieke reactie !
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00
Jij kan jouw examen afleggenQuote: Ik vroeg me nog af of een examinator je eigenlijk een manoeuvre kan doen uitvoeren (bvb. parkeren) bij de proef op de openbare weg?
- bij het examencentrum waar jij woont
- bij het examencentrum waar jij rijlessen hebt gevolgd
Meestal is dat dezelfde regio. Soms kan het gebeuren dat jij net in één regio woont en dat de rijschool op een paar kilometer afstand net in de andere regio is. Dan mag je dus kiezen.
Ik denk dat Svenn deze vraag duidelijk beantwoord.Quote: -> zelf goed (rond)kijken : links, rechts, in de binnen- en buitenspiegel(s), (ver) vooruit kijken
-> zien naar de andere weggebruikers en hun rijgedrag
-> inschatten wat ze gaan/kunnen doen
Goed kijken in de spiegels, wanneer je een kruispunt nadert eerst naar links kijken en dan pas naar rechts (van links zijn de auto's aan jouw kant van de weg), tijdens het naar rechts afslaan in de rechterspiegel kijken voor het geval er een fietser achter jouw zit.
Voorbeeld: Zelfs al weet je dat er geen fietser achter je kan zitten omdat je al een tijd goed afwisselend in de achteruitkijkspiegel en door de voorruit hebt gekeken dan nog moet je voor het afslaan (liefst vóórdat je jouw richtingaanwijzer aandoet) in de rechterspiegel kijken.
Zorg er voor dat de examinator duidelijk kan zien dat je kijkt!!
Als je enkel je ogen beweegt en niet jouw hoofd (wat in de praktijk volstaat) dan weet de examinator niet altijd dat je gekeken hebt. Al lang voordat ik iets van autorijden afwist heb ik het spookverhaal gehoord dat dat in Nederland zo'n beetje de grootste buisoorzaak is bij het praktisch rijexamen. Misschien zijn ze in België wat minder streng, dat weet ik niet.
TIP: Klik eens op de rijprof.
De maneuvres en het openbare wegexamen staan daar zeer duidelijk uitgelegd met veel animaties. Ook het kijken komt wordt daar zeer uitvoerig omschreven maar zonder dat er onnodig lange saaie teksten zijn.
@Sofie
Dat is natuurlijk ook een beetje het gevolg van de duidelijke leswagen. Veel andere automobilisten (de verstandige) nemen dan liever geen onnodige risico's en willen eerst zeker zijn dat je stopt
Beter voor niets voorrang afgeven dan rechtmatig voorrang nemen en een ongeluk krijgen.
Dit toont ook nog eens goed de absurditeit van de 'gestopt zijn - voorrang kwijt zijn' regel aan.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00
Tgoh ja ... Brakel is zo moeilijk niet om rond te rijden eh .Ikke nummer 512 schreef: Ah, ja... Is het examen voor mij dan af te leggen in Zottegem?
Dus de kans is héél groot dat ze u naar Zottegem laten rijden.
Ik heb daar toch al veel examens zien afnemen.
Dan zijn wij schooliertjes altijd zo stout van plots over
te steken ofzo
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Quote: 2) Wat moet ik verstaan onder het controleren van het 'kijkgedrag' tijdens een manoeuver?
Quote: 2) (onder voorbehoud) bedoelt men mss het algemene overzicht bij maneuver ?
-> zelf goed (rond)kijken : links, rechts, in de binnen- en buitenspiegel(s), (ver) vooruit kijken
-> zien naar de andere weggebruikers en hun rijgedrag
-> inschatten wat ze gaan/kunnen doen
't zijn maar gedachten
Ik denk van nietQuote: Ik denk dat Svenn deze vraag duidelijk beantwoord.
De oorspronkelijke vraag was ,wat men bedoeld met de kijktechniek bij een Manoeuvre en Svenn omschrijft de kijktechniek die je best gebruikt op de openbare weg
Mijn mening is dus dat het over een kijktechniek gaat tijden een manoeuvre en daarme bedoeld men vb: dat men tijdens het manoeuvre "fileparkeren" de tijd stopt en de leerling vraagt om uit zijn voertuig te stappen en dan dus nagaat of hij in dit geval de juiste kijktechniek toepast namelijk eerst in de buitenspiegel kijken of er zogezegd geen verkeer van achter u komt zodat je weet wanneer je de deur veilig kunt openen (niet alleen in de spiegel kijken maar ook voordat je uitstapt over de schouder kijken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Euhm... inderdaad!Quote: De oorspronkelijke vraag was ,wat men bedoeld met de kijktechniek bij een Manoeuvre en Svenn omschrijft de kijktechniek die je best gebruikt op de openbare weg
Dat bedoelde ik!Quote: Mijn mening is dus dat het over een kijktechniek gaat tijden een manoeuvre en daarme bedoeld men vb: dat men tijdens het manoeuvre "fileparkeren" de tijd stopt en de leerling vraagt om uit zijn voertuig te stappen en dan dus nagaat of hij in dit geval de juiste kijktechniek toepast namelijk eerst in de buitenspiegel kijken of er zogezegd geen verkeer van achter u komt zodat je weet wanneer je de deur veilig kunt openen (niet alleen in de spiegel kijken maar ook voordat je uitstapt over de schouder kijken.
Bedankt
Zelf ben ik op het examen twee keer gestopt wanneer ik voorrang van rechts moest verlenen, maar de auto van rechts al gestopt was. Die is dan twee keer gelukkig wel gewoon doorgereden. Technisch gezien moest ik dus niet stoppen en kon ik doorrijden, maar er reed geen volk achter me en ik was zo gefixeerd op die voorrang van rechts... het werd alleszinds niet als "fout" aangerekend.Jozef schreef:
12) "Snel genoeg" is niet belangrijk. Als je nodeloos je voorrang afstaat, omdat de voorrangplichtige duidelijk zijn voorrangsplicht nakomt, en je houdt daarbij nodeloos achteropkomend verkeer op, wordt dit fout gerekend.
Niet remmen voor dieren = nieuwe voorbumper (kip, hond, kat, ...) of nieuwe voorruit (hert, ...). Om nog maar te zwijgen van de hardnekkinge bloedsporen.
Uiteraard moet je je aanpassen naar je omgeving. Als daar zich een dier in bevindt is het niet meer dan logisch dat je dit probeert te ontwijken (zonder echter andere weggebruikers in gevaar te brengen het leven van een dier is mijns inziens ondergeschikt aan het leven van een mens). Als je bewust een dier aanrijdt maak je je schuldig aan dierenmishandeling.
Uiteraard moet je je aanpassen naar je omgeving. Als daar zich een dier in bevindt is het niet meer dan logisch dat je dit probeert te ontwijken (zonder echter andere weggebruikers in gevaar te brengen het leven van een dier is mijns inziens ondergeschikt aan het leven van een mens). Als je bewust een dier aanrijdt maak je je schuldig aan dierenmishandeling.