Veel domme vragen, en ook Brakel examencentrum

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ikke nummer 512

Veel domme vragen, en ook Brakel examencentrum

Bericht door Ikke nummer 512 »

Hallo,

Heeft er iemand zijn examen afgelegd in het examencentrum in Brakel? In welke stad zijn jullie geweest, en was de examinator 'te doen' ?

Ik heb nog een heel pak domme vragen voor jullie, dus laat jullie lekker gaan !

1) Hoe moet je op het examen de bandenspanningscontrole demonstreren? Of de profieldiepte in de banden?

2) Wat moet ik verstaan onder het controleren van het 'kijkgedrag' tijdens een manoeuver?

3) Moet je alles zeggen wat je doet? Ik bedoel, lijkt me zo onnozel &quotJa, meneer, nu hou ik mijn benen licht gebogen, en ik zet mijn stoeltje wat vooruit...&quot Ik hoop dat dat niet nodig is... of wel... (slik )?

4) Mag je praten of een vraag stellen aan de examinator?

5) Op de site heb ik iets gelezen van het 'geluidstoestel' en de claxon... Wat zou daar het verschil tussen moeten zijn?

6) Hoe demonstreer je het ontvriezen van de achterruit wanneer er alleen een ontwaseming is?

7) Mag/moet je een groepje wielertoeristen voorbijsteken?

8 ) Mag je met 'twee voeten' rijden (één op de rem en één op de gas). (Oké... vóór het commentaar komt ik weet dat dit niet gebruikelijk is etc. etc. etc. ...)

9) Hoe zit dat nu met 30km/uur bij een school? Moet dat alleen tijdens schooluren of zo?

10) Maak je een 'fout' wanneer je bvb. 3km/uur 'te snel' rijdt?

11) Hoe zit dat nu echt met het sturen tijdens stilstand bij een manoeuver?

12) Is het niet (snel genoeg) nemen van voorrang een 'fout'? Wanneer is 'niet snel genoeg'?

13) Mag je sneller dan de snelheidsbeperking bij het inhalen?

Dat was het voor voorlopig... Misschien kom ik binnenkort op nieuwe vragen ...

Bedankt voor iedere sympathieke reactie !
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Ik ben zelf niet van Brakel maar ge wel in Zottegem naar school en heb al vrij veel horen zeggen dat ze nogal mild zijn en je hebt ook het geluk
dat er niet veel verkeersborden staan.
Ofwel is het 50 of 90
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

Hallo, bedankt voor al die nuttige en snelle reacties! Ik vroeg me nog af of een examinator je eigenlijk een manoeuvre kan doen uitvoeren (bvb. parkeren) bij de proef op de openbare weg?
Bedankt! Groetjes
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

Ah, ja... Is het examen voor mij dan af te leggen in Zottegem?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Ik vroeg me nog af of een examinator je eigenlijk een manoeuvre kan doen uitvoeren (bvb. parkeren) bij de proef op de openbare weg?
Jij kan jouw examen afleggen
- bij het examencentrum waar jij woont
- bij het examencentrum waar jij rijlessen hebt gevolgd
Meestal is dat dezelfde regio. Soms kan het gebeuren dat jij net in één regio woont en dat de rijschool op een paar kilometer afstand net in de andere regio is. Dan mag je dus kiezen.
Quote: -&gt zelf goed (rond)kijken : links, rechts, in de binnen- en buitenspiegel(s), (ver) vooruit kijken
-&gt zien naar de andere weggebruikers en hun rijgedrag
-&gt inschatten wat ze gaan/kunnen doen
Ik denk dat Svenn deze vraag duidelijk beantwoord.
Goed kijken in de spiegels, wanneer je een kruispunt nadert eerst naar links kijken en dan pas naar rechts (van links zijn de auto's aan jouw kant van de weg), tijdens het naar rechts afslaan in de rechterspiegel kijken voor het geval er een fietser achter jouw zit.
Voorbeeld: Zelfs al weet je dat er geen fietser achter je kan zitten omdat je al een tijd goed afwisselend in de achteruitkijkspiegel en door de voorruit hebt gekeken dan nog moet je voor het afslaan (liefst vóórdat je jouw richtingaanwijzer aandoet) in de rechterspiegel kijken.

Zorg er voor dat de examinator duidelijk kan zien dat je kijkt!!
Als je enkel je ogen beweegt en niet jouw hoofd (wat in de praktijk volstaat) dan weet de examinator niet altijd dat je gekeken hebt. Al lang voordat ik iets van autorijden afwist heb ik het spookverhaal gehoord dat dat in Nederland zo'n beetje de grootste buisoorzaak is bij het praktisch rijexamen. Misschien zijn ze in België wat minder streng, dat weet ik niet.

TIP: Klik eens op de rijprof.
De maneuvres en het openbare wegexamen staan daar zeer duidelijk uitgelegd met veel animaties. Ook het kijken komt wordt daar zeer uitvoerig omschreven maar zonder dat er onnodig lange saaie teksten zijn.


@Sofie
Dat is natuurlijk ook een beetje het gevolg van de duidelijke leswagen. Veel andere automobilisten (de verstandige) nemen dan liever geen onnodige risico's en willen eerst zeker zijn dat je stopt
Beter voor niets voorrang afgeven dan rechtmatig voorrang nemen en een ongeluk krijgen.
Dit toont ook nog eens goed de absurditeit van de 'gestopt zijn - voorrang kwijt zijn' regel aan.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Ikke nummer 512 schreef: Ah, ja... Is het examen voor mij dan af te leggen in Zottegem?
Tgoh ja ... Brakel is zo moeilijk niet om rond te rijden eh .
Dus de kans is héél groot dat ze u naar Zottegem laten rijden.
Ik heb daar toch al veel examens zien afnemen.
Dan zijn wij schooliertjes altijd zo stout van plots over
te steken ofzo
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ikke nummer 512 schreef: Ik vroeg me nog af of een examinator je eigenlijk een manoeuvre kan doen uitvoeren (bvb. parkeren) bij de proef op de openbare weg?
Neen. Er is sprake van dat dit zou komen, maar voorlopig moet je alleen op het terrein van het examencentrum de vereiste maneuvers uitvoeren.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: 2) Wat moet ik verstaan onder het controleren van het 'kijkgedrag' tijdens een manoeuver?
Quote: 2) (onder voorbehoud) bedoelt men mss het algemene overzicht bij maneuver ?
-&gt zelf goed (rond)kijken : links, rechts, in de binnen- en buitenspiegel(s), (ver) vooruit kijken
-&gt zien naar de andere weggebruikers en hun rijgedrag
-&gt inschatten wat ze gaan/kunnen doen

't zijn maar gedachten
Quote: Ik denk dat Svenn deze vraag duidelijk beantwoord.
Ik denk van niet

De oorspronkelijke vraag was ,wat men bedoeld met de kijktechniek bij een Manoeuvre en Svenn omschrijft de kijktechniek die je best gebruikt op de openbare weg

Mijn mening is dus dat het over een kijktechniek gaat tijden een manoeuvre en daarme bedoeld men vb: dat men tijdens het manoeuvre &quotfileparkeren&quot de tijd stopt en de leerling vraagt om uit zijn voertuig te stappen en dan dus nagaat of hij in dit geval de juiste kijktechniek toepast namelijk eerst in de buitenspiegel kijken of er zogezegd geen verkeer van achter u komt zodat je weet wanneer je de deur veilig kunt openen (niet alleen in de spiegel kijken maar ook voordat je uitstapt over de schouder kijken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Oh zo.
Tja, dat is een goede gewoonte om te kijken voordat je uitstapt. Het is vanzelfsprekend dat je dat doet.
Inderdaad Benny, je hebt gelijk dat dat precies de vraag was dus goed dat je het aanvult.
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

Quote: De oorspronkelijke vraag was ,wat men bedoeld met de kijktechniek bij een Manoeuvre en Svenn omschrijft de kijktechniek die je best gebruikt op de openbare weg
Euhm... inderdaad!
Quote: Mijn mening is dus dat het over een kijktechniek gaat tijden een manoeuvre en daarme bedoeld men vb: dat men tijdens het manoeuvre &quotfileparkeren&quot de tijd stopt en de leerling vraagt om uit zijn voertuig te stappen en dan dus nagaat of hij in dit geval de juiste kijktechniek toepast namelijk eerst in de buitenspiegel kijken of er zogezegd geen verkeer van achter u komt zodat je weet wanneer je de deur veilig kunt openen (niet alleen in de spiegel kijken maar ook voordat je uitstapt over de schouder kijken.
Dat bedoelde ik!
Bedankt
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Ikke nummer 512

Bericht door Ikke nummer 512 »

Oh, ja... en mag je eigenlijk (tijdens examen maar ook erbuiten) remmen voor dieren?
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Jozef schreef:
12) &quotSnel genoeg&quot is niet belangrijk. Als je nodeloos je voorrang afstaat, omdat de voorrangplichtige duidelijk zijn voorrangsplicht nakomt, en je houdt daarbij nodeloos achteropkomend verkeer op, wordt dit fout gerekend.
Zelf ben ik op het examen twee keer gestopt wanneer ik voorrang van rechts moest verlenen, maar de auto van rechts al gestopt was. Die is dan twee keer gelukkig wel gewoon doorgereden. Technisch gezien moest ik dus niet stoppen en kon ik doorrijden, maar er reed geen volk achter me en ik was zo gefixeerd op die voorrang van rechts... het werd alleszinds niet als &quotfout&quot aangerekend.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Niet remmen voor dieren = nieuwe voorbumper (kip, hond, kat, ...) of nieuwe voorruit (hert, ...). Om nog maar te zwijgen van de hardnekkinge bloedsporen.

Uiteraard moet je je aanpassen naar je omgeving. Als daar zich een dier in bevindt is het niet meer dan logisch dat je dit probeert te ontwijken (zonder echter andere weggebruikers in gevaar te brengen het leven van een dier is mijns inziens ondergeschikt aan het leven van een mens). Als je bewust een dier aanrijdt maak je je schuldig aan dierenmishandeling.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik zie dat Bertje inmiddels mijn vermoeden bevestigd heeft dat je je, door het bewust (lees: vermijdbaar zonder risico's voor mensen) aanrijden van een dier, schuldig maakt aan dierenmishandeling.
Gesloten