Veel domme vragen, en ook Brakel examencentrum

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Neen BBB, in een dergelijke situatie is het verboden de doorlopende witte streep te overschrijden!

Je verwart misschien met het rijden over een bijzonder overrijdbare bedding om een hindernis te ontwijken.
Ik verwar niets.

Quote van het hoofdstuk wegmarkeringen van deze site:
Quote: Goed om weten:

Mag je dan echt nooit over een witte doorlopende streep rijden? bron: forum wegcode.be

In sommige gevallen zal je wel over een witte doorlopende streep mogen rijden. In de rechtspraak wordt dit beschouwd als een &quotgrond van verschoning&quot en je zal hiervoor niet gestraft worden. Enkele voorbeelden maken duidelijk wanneer dit kan.

Voorbeeld 1 (in dit geval mag het)
Veronderstel een rijbaan met één rijstrook in elke richting. De rijstroken zijn gescheiden door een witte doorlopende streep. Rechts van de rijbaan in jouw rijrichting is een fietspad op dezelfde hoogte als de rijbaan, dat aangeduid is met twee onderbroken witte strepen. Je wil een fietser voorbij rijden, maar op het ogenblik dat je bijna naast hem bent, zie je dat de fietser begint te waggelen. Je vreest dat hij zal vallen en dat het tot een aanrijding zal komen. Om dit te vermijden, wijk je uit naar links, waarbij je over de witte doorlopende streep rijdt.
Hiervoor zul je niet gestraft worden, want het vermijden van het ongeval geldt als een grond van verschoning.

Voorbeeld 2 (in dit geval mag het)
Dezelfde rijbaan. Op jouw rijstrook bevindt zich een stilstaande verhuiswagen. De verhuizers zijn aan het laden of lossen en ze hebben nog wel een uurtje werk vooraleer ze zullen verder rijden.
Als het niet anders kan, mag je niet alleen de doorlopende witte streep overschrijden om die stilstaande hindernis voorbij te rijden, zonder dat je ervoor gestraft wordt (de stilstaande hindernis is een grond van verschoning). Meer nog, je moet het zelfs doen, anders loop je het risico op economische boetes wegens hinderen van het achterliggend verkeer.

Voorbeeld 3 (in dit geval mag het niet)
Veronderstel dezelfde rijbaan en er rijdt vóór jou een vuilniswagen. Die rijdt telkens langzaam een klein stukje verder en stopt dan weer even en rijdt weer een stukje verder.
In dit geval mag je de doorlopende witte streep niet overschrijden om die vuilniswagen voorbij te rijden. Het is immers geen stilstaande hindernis.
Kan jij mij uitleggen wat het verschil is met de kip, toch ook een dreigend gevaar en niet alleen voor de kip. Er zijn al bestuurders door overleden die door de paniek gek stuurden en botsten.

Quote: En waarom mag je eigenlijk niet met twee voeten rijden? Als ik dat toch zou doen, is dat dan op het examen &quotfout&quot, &quotonvoldoende&quot, &quotvoorbehoud&quot of &quotgoed&quot? En welke eventuele wet verbied dat?
Ik begrijpt niet wat je hiermee bedoelt? Je rijdt toch altijd met 2 voeten één voor het gaspedaal en het rempedaal, één voor het koppelmedaal.

Over dat slagingspercentage: maak je daar niet druk om!
Het verschil is groot en ik begrijp ook niet hoe dat toch mogelijk is.
Maar 59% is altijd nog duidelijk meer dan de helft, een hele goede kans dus. Zeker als jij er voor zorgt dat jij tot de helft behoort die zich beter heeft voorbereid, dat heb je wel zelf in de hand.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ikke nummer 512 schreef: En waarom mag je eigenlijk niet met twee voeten rijden? Als ik dat toch zou doen, is dat dan op het examen &quotfout&quot, &quotonvoldoende&quot, &quotvoorbehoud&quot of &quotgoed&quot? En welke eventuele wet verbied dat?

Bedankt!
Het enige artikel dat ik in het verkeersreglement kan vinden om het bedienen van het rempedaal met de linker voet te verbieden, is:
Quote: AR 8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
De linker voet is (bij een wagen met handbediende versnellingen) getraind op het snel en volledig intrappen van het koppelingspedaal, niet op het doseren van het rempedaal.

Ook bij een wagen met automatische versnellingsbak rem je dus nooit met de linker voet!
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Wat de poster bedoelt, is rijden met twee voeten in de zin van één voet op de rem, en één voet op de gas, en het koppelingspedaal dus een tijdje &quotonbeheerd&quot laten.
Nu begrijp ik het.
Ik zou zo zeggen dat dat een zeer slechte rij-gewoonte is. Hoe eerder je die gewoonte afleert hoe beter. Het gaat alleen maar moeilijker worden om het af te leren als je langer wacht.

Zou deze gewoonte ontstaan door angst, dat je de hele tijd een voet op de rem wilt hebben?
Je hebt er alleszins niets aan. Remmen en gas geven tegelijk is totaal onzinnig. Die fractie van een seconde die je nodig hebt om met de rechter voet van gaspedaal naar rempedaal, daar komt het toch ook niet op aan?
Wordt jouw linkervoet eigenlijk niet doodmoe, die kan dan toch bijna niet rusten?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ofdat het verboden is op jouw examen om de linkervoet op het rempedaal te houden dat durf ik niet te zeggen. Dat is echt een vraag voor Benny en Digital.
Omdat ik nergens in de wetgeving kan terugvinden dat het verboden is zie ik niet zitten dat een examinator het u kan verbieden.

Maar ik kan me wel goed voorstellen dat een examinator er je een opmerking over zal geven en dan afwacht totdat je erdoor een fout maakt.

bv: je stoplichten laten branden of eventjes remmen terwijl dit niet de bedoeling is en dan schrijft hij gewoon een voorbehoud op onder &quotzijnen topic&quot houding achter het stuur.

Mijn persoonlijke mening is dat je met je linkervoet best weg blijft van je rempedaal (ook bij automaatjes)

Ik vindt het trouwens spijtig dat we op ons forum nog geen examinator zijn tegengekomen want dit zou ook een meerwaarde kunnen zijn
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Het kan gekke effecten opleveren. Onlangs zag ik in de buurt van Watermaal-Bosvoorde een klein Peugoke met automaat met een klak en een paarse bomma erin.
Zijn remlichten waren aan en toch versnelde hij . Heel verwarrend wanneer hij later zijn gas loslaat, de remlichten blijven branden en van acceleren begint hij ineens te vertragen.

Inderdaad altijd remmen met je rechtervoet, ook bij automaten, ook al hebben die dikwijls zo'n breed rempedaal dat je er makkelijk met 2 voeten op kan !
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

BBB schreef: Het rempedaal en het gaspedaal werken nooit samen.
Voor de volledigheid: soms wel, maar dan enkel op momenten dat je óók het ontkoppelingspedaal nodig hebt nl wanneer je de zogenaamde heel-and-toe techniek gebruikt. Echt tegelijk is het niet, maar wel heb je rem- en gaspedaal zo snel achter elkaar nodig dat je niet de tijd hebt om je voet te verplaatsen. Daarom wordt de rechtervoet met de tip op de rem gezet en met de hiel op het gaspedaal de linkervoet staat op het ontkoppelingspedaal.

De reden waarom je niet met je linkervoet mag remmen is omdat je rechtervoet getraind is om zeer nauwkeurig krachten te doseren, zowel bij het accelereren als bij het remmen. Je linkervoet is erop getraind om de ontkoppelingspedaal snel en met weinig kracht in te duwen, enkel rond het aangrijpingspunt is nauwkeurigheid vereist (en naargelang de snelheid waarmee je schakelt bestaat deze 'nauwkeurigheid' erin om even te vertragen in de beweging en wordt de eigenlijke nauwkeurigheid verplaatst naar het gaspedaal).

Ik heb onlangs eens geprobeerd te remmen met mijn linkervoet ook al wist ik dat ik heel voorzichtig moest zijn zat ik nog bijna door de voorruit. En dat met een rempedaal waarop ik met mijn rechtervoet serieus moet doorduwen om goed te remmen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Bertje schreef: de zogenaamde heel-and-toe techniek
Wel een mooie techniek, m'n instructeur kon hem goed, maar heeft hem mij niet aangeleerd
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Sofie schreef:
Bertje schreef: de zogenaamde heel-and-toe techniek
Wel een mooie techniek, m'n instructeur kon hem goed, maar heeft hem mij niet aangeleerd
Dat hoort dan ook niet bij de basisvaardigheden die je nodig hebt om met de wagen te leren rijden. Heel-and-toe duurt ook wel een tijdje om te leren toepassen (ik gebruik het sinds Jozef het hier ergens heeft vernoemd en het begint zo stilaan een beetje beter te lukken), en er wordt door sommigen nu al geklaagd dat rijlessen te duur zijn.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Heel-and-toe gebruik je niet om heuvels op te rijden daar gebruik je de handrem voor en/of speel je met de koppeling.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Wie zegt dat ik rem en gas geef tegelijk?
Niemand, dat is juist mijn punt. Waarom zou je dan de hele tijd je linker voet op het rempedaal houden, als je die toch niet kan gebruiken terwijl jij gas geeft
Dan rijdt het gewoon relaxter als je jouw linker voet ondertussen links naast de koppeling zet, de voet kan rusten en het rijdt gewoon rustiger maar het is misschien wel even wennen in het begin.
Waarom probeer je het niet eens een paar uur uit? Dan kan je zelf ondervinden ofdat het voor jouw verschil maakt.
Quote: Nou...
Er is dus geen noodzaak om jouw linkervoet klaar te hebben bij de rem.
Quote: Mijn rechtervoet kan ook niet &quotrusten&quot en wordt ook niet moe, en mijn linker dus ook niet...
Jouw rectervoet heeft niet al te veel inspanning omdat je het gaspedaal induwt. Met jouw linkervoet op het rempedaal moet je de hele tijd jouw been wat optillen om te voorkomen dat je dat pedaal induwt. Ik heb zelf nooit zo gereden maar mijn logica zegt mij dat dat toch vrij vermoeiend is, zeker als je ooit echt lange ritten gaat maken naar Spanje of zo.
Quote: En als je met je éne voet op de ontkoppeling zit en met je andere op de gas, dan doe je die twee toch ook niet te samen?

Als je start vanuit de 1 en elke keer dat je omhoogschakelt werken die 2 voeten samen.

Starten en omhoogschakelen: koppelingspedaal snel laten opkomen tot aangrijpingspunt, op exact dat moment beetje gas geven om sneller te kunnen vertrekken en koppelingspedaal langzaam verder laten opkomen terwijl je het gaspedaal lichtjes ingeduwd houdt.
Dan werken die 2 voeten toch samen?

Bij remmen en terugschakelen werken het rempedaal (rechtervoet) en de ontkoppelingspedaal juist weer samen omdat je tijdens het remmen moet terugschakelen.

Het rempedaal en het gaspedaal werken nooit samen.

Ik denk dat het dan ook logisch is om de rechtervoet te gebruiken voor het gaspedaal en het rempedaal en de linkervoet enkel voor het koppelingspedaal. Het is praktischer zogauw je het gewend bent en je hebt als extra voordeel dat je linkervoet het grootste deel van de tijd kan rusten waardoor je ook niet afgeleid wordt doordat je jouw linkervoet in de gaten moet houden (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).


Hoe dan ook, er zijn hier 2 rijdeskundigen op het forum, Digital en Benny dus ik hoor graag van hun ofdat ze het eens zijn met dit verhaal, zo niet dan mogen ze rustig corrigeren.

Ofdat het verboden is op jouw examen om de linkervoet op het rempedaal te houden dat durf ik niet te zeggen. Dat is echt een vraag voor Benny en Digital.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Oh, ja, ik wil ook Sofie in het bijzonder bedanken dankzij jouw posting ben ik veel minder bang geworden voor het examen! Ik moet mezelf op voorhand gewoon toestaan een foutje te maken, denk ik... Ik dacht namelijk dat ze daar zo streng zijn dat een kleine misser al &quotbye bye rijbewijs&quot betekende!
Sofie heeft helemaal gelijk. Ze verwachten niet dat je nu al perfect kan rijden, dat konden zij ook niet na nog geen jaar rijervaring.
Je mag echt wel wat foutjes maken zolang je maar veilig en vlot kan rijden.

In ieder geval veel succes met het rijexamen
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Inderdaad, en graag gedaan, en veel succes!
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Een goede reden om je linkervoet niet op het rempedaal te zetten zijn de remlichten. Meestal is een lichte druk genoeg om deze te laten aanspringen. Zelfs met mijn automaat zet ik mijn linkervoet niet op de rem, die rust altijd links op het speciale steuntje.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

svenn schreef: of je gebruikt de &quothill-holder&quot van uw wagen ...
Dat is zeker een bij de wagen geleverde steen om achter een achterwiel te leggen
Gesloten