praktijk

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
lies
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2005, 00:00

praktijk

Bericht door lies »

Aanstaande dinsdag is het zover,
praktijk examen komt eraan.
Toch zit ik nog met een vraagje, wat wordt er bedoeld met

&quot Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider). &quot

moeten er dan 2 spiegels buiten op de wagen aangebracht worden?

Groetjes
Lies
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

SITE topic PRAKTIJK B schreef: Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

lies schreef: moeten er dan 2 spiegels buiten op de wagen aangebracht worden?
Inderdaad, Liesje. De gewone rechter buitenspiegel, die afgesteld wordt voor de bestuurder. En een bijkomende rechter buitenspiegel, die afgesteld wordt voor de begeleider.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef:
lies schreef: moeten er dan 2 spiegels buiten op de wagen aangebracht worden?
Inderdaad, Liesje. De gewone rechter buitenspiegel, die afgesteld wordt voor de bestuurder. En een bijkomende rechter buitenspiegel, die afgesteld wordt voor de begeleider.

Bedankt voor uw reactie
Maar wat ik me nu afvraag , hoe krijg je deze daar eigenlijk aan de buitenkant op , je kunt dat toch moeilijk erop vijzen. Of is dat ene dat plakt zoals diene dat binnen in de auto moet bevestigd zijn. Want aan de binnekant moet er toch ook een spiegel staan hé , ik dacht dat deze diende voor de begleider om mee alles te kunnen volgen?

Alvast bedankt
groetjes Lies
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: nu moet ik alst dit werkelijk verplicht is nog dit weekend een winkel vinden waar ze dit verkopen.
Auto 5 van de GB is een optie
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef: Nu is mijn vraag eigenlijk wel:

Sinds wanneer is de 2de buitenspiegel verplicht
Niet.

Zie Eugeen z'n post:
Eugeen schreef: Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider).
Dit is enkel verplicht als de wagen geen achterruit heeft, want dan hebben binnenspiegels geen nut. Zo'n kleine busjes (Bvb Renault Kangoo, uitvoering zonder ramen achteraan), hebben geen binnenspiegel...
Art 10 2° e schreef: 2° Het voertuig :
e) moet voorzien zijn van :
achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links of, als het voertuig uitgerust is met een gesloten koetswerk, behalve als het voertuig van het type &quotgesloten koetswerk&quot is in dit geval moet het uitgerust zijn met een rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts
Bron: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=9&ampnode=afd3

Laatst aangepast door Rafael op Za Mei 06, 2006 1:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

Ik had geen extra rechter buitenspiegel en daar is op het examen niets van gezegd. Ik heb ook nooit geweten dat dat verplicht zou zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Dit is enkel verplicht als de wagen geen achterruit heeft
Bij nader toezien denk ik ook dat het dat is wat bedoeld wordt met een &quotgesloten koetswerk&quot, en niet een wagen die voorzien is van een dak, zoals in sommige andere teksten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Maar wat ik me nu afvraag , hoe krijg je deze daar eigenlijk aan de buitenkant op , je kunt dat toch moeilijk erop vijzen. Of is dat ene dat plakt zoals diene dat binnen in de auto moet bevestigd zijn.
Deze spiegels zijn speciaal gemaakt zodat je ze aan de bovenkant van je buitenspiegel kunt vastvijzen zonder je voertuig te beschadigen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Nu is mijn vraag eigenlijk wel:

Sinds wanneer is de 2de buitenspiegel verplicht

Ik heb altijd geweten dat de 2de binnenspiegel verplicht is maar over een buitenspiegel heb ik nog nooit iets gehoord dat dit verplicht is

Het zal misschien een rare vraag zijn wetende dat ik lesgever ben maar het probleem hier is dat onze voertuigen altijd die spiegels reeds hadden zodat ik er nooit heb bij stilgestaan of dit ondertussen verplicht is of niet

Dus kan mij iemand hier een duidelijk antwoordt op geven aub
1) is een 2de buitenspiegel verplicht en zo ja sinds wanneer
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Benny Stinkens schreef: Nu is mijn vraag eigenlijk wel:

Sinds wanneer is de 2de buitenspiegel verplicht

Ik heb altijd geweten dat de 2de binnenspiegel verplicht is maar over een buitenspiegel heb ik nog nooit iets gehoord dat dit verplicht is

Het zal misschien een rare vraag zijn wetende dat ik lesgever ben maar het probleem hier is dat onze voertuigen altijd die spiegels reeds hadden zodat ik er nooit heb bij stilgestaan of dit ondertussen verplicht is of niet

Dus kan mij iemand hier een duidelijk antwoordt op geven aub
1) is een 2de buitenspiegel verplicht en zo ja sinds wanneer
Bedankt voor uw reactie

Ik weet het ook niet , dinsdag moet ik wel mijn praktijk gaan doen en ik wist helemaal niet dat zo'n tweede buitenspiegel nodig was , nu moet ik alst dit werkelijk verplicht is nog dit weekend een winkel vinden waar ze dit verkopen. Het is ook zo omdat ik als ik auto&quots zie rijden met een L op , dan hadden die ook nooit zo'n 2de buitenspiegel dus khad daar eigenlijk nooit bij stil gestaan tot ik het las.


Groetjes
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef:
Rafael schreef: Dit is enkel verplicht als de wagen geen achterruit heeft
Bij nader toezien denk ik ook dat het dat is wat bedoeld wordt met een &quotgesloten koetswerk&quot, en niet een wagen die voorzien is van een dak, zoals in sommige andere teksten.

Bedankt voor al jullie reacties en hulp

Groetjes
Lies
Plaats reactie