Technische vraagjes over het rijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Technische vraagjes over het rijden

Bericht door BBB »

Ik ga morgen mijn 1ste les hebben (in het verleden al wat les gehad, maar te lang geleden en bovendien twijfels over kundigheid). Daarom heb ik de volgende vraagjes.


1. Wat is de beste manier om te starten in een wagen van deze tijd (tot in de 2) ?
A -in de 1 de koppelingspedaal snel laten opkomen totdat de auto start te bewegen
-dan de koppelingspedaal langzamer laten opkomen totdat hij helemaal boven is
-koppelingspedaal indrukken en schakelen naar de 2.

B -in de 1 de koppelingspedaal snel laten opkomen totdat de auto start te bewegen
-dan de koppelingspedaal langzamer laten opkomen totdat hij helemaal boven is
-extra gas geven om iets meer snelheid te maken
-koppelingspedaal indrukken en schakelen naar de 2.
Met andere woorden, is de snelheid zonder gas te geven al voldoende om zonder problemen naar de 2 te kunnen schakelen.


2. Daarop aansluitend: Mag je in de hogere versnellingen het koppelingspedaal snel in één keer laten opkomen na het schakelen?


3. Wat is de normale snelheid om een haakse bocht te nemen voor een beginnende chauffeur? Ik ga hierbij uiteraard uit van een droge weg.
Als je in de 3 rijdt voor een bocht, moet je dan eerst terugschakelen naar de 2 en dà¡n remmen of eerst remmen en dà¡n terugschakelen naar de 2. Ik vermoed het eerste omdat het terugschakelen op zichzelf al remmend werkt op de snelheid en zo je remmen minder slijten.

4. Als je wat sneller rijdt in de 4 en je ziet van ver een rood stoplicht naderen, dan is het toch een goede gewoonte om door middel van terugschakelen al snelheid te minderen. In welke mate beïnvloed het terugschakelen de snelheid?



Zouden jullie deze vraagjes alsjeblieft willen beantwoorden, het liefts voor morgenmiddag. Dan rijd ik alvast wat gemakkelijker omdat ik dat niet meer hoef te vragen aan de instructeur en daar minder bij na ga moeten denken.
Als jullie zelf nog aanvullende tips hebben over de rijtechniek dan ben ik daar ook wel benieuwd naar. Mercitjes alvast.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Mijn opinie:

vraag 1:

Hangt er vanaf ! Wil je snel weggeraken dan geef je gas in 1e, is het een beetje tsjokken in de file, dan is het niet nodig.

vraag 2:

Ik zou niet onmiddellijk beginnen remmen, gewoon de gas loslaten en anticiperen. Fel remmen op de motor is niet echt nodig in het vlakke land, ik vind het bovendien een beetje onduidelijk. Het achterkomende verkeer ziet immers geen remlichten. Indien het onoordeelkundig wordt gebruikt veroorzaakt het nogal wat sleet aan de auto.


Dit soort vragen maakt het voor mij alsmaar duidelijker waarom ik met een automaat rijdt. Binnenkort kunnen we nog een discussie starten over handgas, dubbel ontkoppelen en tussengas geven (been there, done that).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Met andere woorden, is de snelheid zonder gas te geven al voldoende om zonder problemen naar de 2 te kunnen schakelen.
Neen, zeker niet. Je mag al gas beginnen bijgeven terwijl de koppeling aangrijpt (dus zodra de wagen vertrekt). In 1ste versnelling rijd je best zo kort mogelijk, dus geef je genoeg gas om je snelheid vlug op te voeren tot ongeveer 20 km/h. Dan is het tijd om (op vlakke weg althans) over te schakelen naar 2de versnelling. Later, als je er wat meer ervaring mee hebt, kun je de regel toepassen die in de Duitse rijscholen aangeleerd wordt: je vertrekt voldoende vlot als je, na een wagenlengte in 1ste versnelling gereden te hebben, snel genoeg rijdt om naar 2de versnelling te kunnen overschakelen.
Quote: Mag je in de hogere versnellingen het koppelingspedaal snel in één keer laten opkomen na het schakelen?
Wat is snel? Je moet het koppelingspedaal altijd zo snel mogelijk intrappen, maar nooit zo snel mogelijk laten opkomen. Bij het schakelen van 3de naar 4de versnelling bijvoorbeeld hoef je het opkomen van het koppelingspedaal niet te vertragen op het aangrijpingspunt, je mag het dan in één vloeiende beweging laten opkomen, maar wel altijd geleidelijk.
Quote: Wat is de normale snelheid om een haakse bocht te nemen voor een beginnende chauffeur? Ik ga hierbij uiteraard uit van een droge weg.
Dat hangt af van de straal van de bocht. Maar als je bedoelt om van een gewone straat in een andere te draaien, zou ik zeggen: niet meer dan 20 km/h.
Quote: Als je in de 3 rijdt voor een bocht, moet je dan eerst terugschakelen naar de 2 en dà¡n remmen of eerst remmen en dà¡n terugschakelen naar de 2. Ik vermoed het eerste omdat het terugschakelen op zichzelf al remmend werkt op de snelheid en zo je remmen minder slijten.
Stel dat je tegen 50 km/h in 3de versnelling rijdt. Dit is nog te snel om terug te schakelen naar 2de versnelling.

Laat het gaspedaal volledig opkomen, en rem zo nodig iets bij om de snelheid te verlagen tot 40 km/h.Schakel terug naar 2de versnelling.Rem zo nodig nog bij tot je de gewenste snelheid hebt om de bocht te kunnen nemen.Afremmen op de koppeling tijdens het terugschakelen kun je in het begin gemakshalve doen, maar het is niet de bedoeling dat je dat blijft doen. Het veroorzaakt onnodige schade aan de koppelingsplaat als je het langzaam doet, en onnodige schade aan de drijfstanglagers als je het snel doet. Weet dat een koppelingsplaat vervangen vele malen duurder is dan remblokjes vervangen. Het heeft overigens geen zin remblokjes al te zeer te willen sparen. Dan gaan ze na verloop van tijd verglazen, waarbij ze harder worden dan de remschijf, en ook als ze nog lang niet versleten zijn, toch moeten vervangen worden om geen krassen te maken op de remschijf (anders moet die ook nog vervangen worden). De algemene regel is: als op het ogenblik dat de koppeling aangrijpt, het motortoerental aanzienlijk vermindert of toeneemt, dan ben je slecht bezig.
Quote: 4. Als je wat sneller rijdt in de 4 en je ziet van ver een rood stoplicht naderen, dan is het toch een goede gewoonte om door middel van terugschakelen al snelheid te minderen. In welke mate beïnvloed het terugschakelen de snelheid?
Zo moet je het doen op het examen, maar ik ben daar zelf geen voorstander van.

De snelheid vermindert daarbij onder invloed van volgende factoren:

Door het gaspedaal volledig te laten opkomen, krijgt de motor geen brandstof meer toegevoerd. De motor kan aldus de wagen niet meer aandrijven, integendeel, het is de wagen die de motor ronddraait. Dat is "afremmen op de motor".Hoe lager de versnelling, hoe groter het koppel dat de motor kan overbrengen op de aandrijfwielen, maar hoe sterker hij ook de wagen afremt als je geen gas meer geeft.Vanwege de hogere compressieverhouding, remt een dieselmotor de wagen sterker af dan een benzinemotor.Ten slotte is er nog het voormelde afremmen op de koppeling.
Quote: Als jullie zelf nog aanvullende tips hebben over de rijtechniek dan ben ik daar ook wel benieuwd naar.
De chef van de werkplaats van mijn merkdealer houdt van droge humor. Op een dag zei hij me eens doodernstig en met een bezorgde gelaatsuitdrukking dat ik niet goed rijd met de auto. Hij zei me: "Je moet altijd volgas optrekken, en op het laatste ogenblik vol in de remmen gaan." Ik vroeg hem waar dat goed voor was. Hij antwoordde mij: "Anders verdien ik niet genoeg aan jouw wagen, en duurt het te lang voor je een nieuwe koopt."

Probeer altijd zo comfortabel mogelijk te rijden: niet onnodig bruusk remmen, niet met gierende banden door de bochten, schakelen zonder dat je het voelt, enz.

Als je dat bereikt, ben je ook technisch goed bezig. Je vermijdt voortijdige slijtage en herstellingen, en ook op glad wegdek zul je niet snel in de problemen komen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Binnenkort kunnen we nog een discussie starten over handgas, dubbel ontkoppelen en tussengas geven (been there, done that).
Dat heb ik ook nog allemaal geleerd, JC. Bij het leger reed ik onder meer met een Ford F6 vrachtwagen van 1946, die nog geen gesynchroniseerde versnellingen had.

Maar al die technieken zijn aan vele hedendaagse bestuurders niet meer besteed. Ze hebben geen idee meer van de werking van een auto, en rijden zonder gevoel voor de machine. Van zodra ze het voertuig van A naar B kunnen verplaatsen, hoeven ze niets meer bij te leren.

Ik had ooit een Mercedes-Benz 200 D (W123) met 334.000 km op de teller. Op een dag kreeg ik van de garage een gelijkaardige vervangwagen met amper 120.000 km op de teller. Man, was me dat een wrak van een auto, in vergelijking daarmee was de mijne een nieuwe.

In januari zag ik in Bayern een dame 3 pogingen ondernemen om een besneeuwde helling aan de uitgang van een parkeerterrein op te rijden. Telkens geraakte ze niet verder dan 10 meter. Ik vroeg haar: "Zal ik het even proberen?" De wagen stond van de eerste keer aan het einde van de helling.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Dat is alvast nuttige informatie.

@Jozef
Jij schreef
Quote: Afremmen op de koppeling tijdens het terugschakelen kun je in het begin gemakshalve doen, maar het is niet de bedoeling dat je dat blijft doen.
Wat bedoel je met afremmen op de koppeling? Ik ben niet zeker of dat ik dat goed begrijp. Is dat afremmen doordat je het koppelingspedaal blijft indrukken of is dat afremmen door de hele tijd het pedaal beurtelings in te drukken en op te laten komen? Graag wat meer uitleg hierover in niet-technische taal.
Wat het ook precies wilt zeggen (ik wil het wel graag weten), ik vind dat je het het beste vanaf het begin op de goede manier kan doen omdat het afleren van een slechte gewoonte en vervangen door een goede gewoonte véél moeilijker en tijdrovender is dan wanneer je vanaf het begin de juiste gewoonte aanleert. Dat principe geldt voor alles wat ik tot nu toe gedaan heb dus ongetwijfeld ook voor autorijden.

Mijn ervaring met mijn wagenziekte is dat ik er het meest last van heb bij mensen die niet goed kunnen rijden te sterk accelereren en remmen ipv geleidelijk, te sterke bochten nemen (doordat ze te weinig afremmen of niet goed insturen). Ik ben dan ook zeker van plan om niet dezelfde fouten te maken, is beter voor de auto en prettiger voor de passagiers.


@Jozef, JC en anderen
Quote: JC schreef:
Binnenkort kunnen we nog een discussie starten over handgas, dubbel ontkoppelen en tussengas geven (been there, done that).

Dat heb ik ook nog allemaal geleerd, JC. Bij het leger reed ik onder meer met een Ford F6 vrachtwagen van 1946, die nog geen gesynchroniseerde versnellingen had.
Bij deze JC stel ik voor dat jij de discussie aftrapt. Ik ben namelijk nu wel nieuwsgierig geworden naar wat dat allemaal wilt zeggen? Handgas bij een auto? Dubbel ontkoppelen en tussengas, wat wilt dat zeggen?

Ik wil wél goed leren rijden en ook weten wat er binnenin de auto gebeurd voor zover dat relevant is om de machine goed te behandelen. Net als dat een goede gitaarspeler ook precies weet hoe zijn instrument in elkaar zit, geloof ik dat dat voor autorijden ook een vereiste is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Wat bedoel je met afremmen op de koppeling? Ik ben niet zeker of dat ik dat goed begrijp. Is dat afremmen doordat je het koppelingspedaal blijft indrukken of is dat afremmen door de hele tijd het pedaal beurtelings in te drukken en op te laten komen?
Vooreerst misschien enkele begrippen duidelijk stellen:

Als je je koppelingspedaal intrapt, dan ontkoppel je: je verbreekt de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Tenzij de versnellingsbak in neutraal staat, is dit tevens de verbinding tussen de motor en de aandrijfwielen (via de versnellingsbak en het differentieel).Als je het koppelingspedaal laat opkomen, dan koppel je: je herstelt de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak c.q. de motor en de aandrijfwielen.Ontkoppelen hoef je dus niet geleidelijk te doen: je verbreekt alleen maar de verbinding tussen motor en versnellingsbak.

Bij het koppelen daarentegen zou je er theoretisch moeten voor zorgen dat de motor op hetzelfde toerental draait als de ingaande as van de versnellingsbak. Een verschil tussen beide bij het vertrek en bij het schakelen wordt opgevangen door wrijving van de de koppelingsplaat. Hoe minder het verschil dat de koppelingsplaat moet opvangen, hoe minder slijtage uiteraard.

Bij het opschakelen naar een hogere versnelling kun je volgende fouten maken op het ogenblik dat je koppelt en de koppeling aangrijpt:

Je geeft te weinig gas. De motor draait te traag, waardoor bij het totstandkomen van de verbinding tussen motor en aandrijfwielen de auto zal vertragen, wat niet de bedoeling was.Je geeft teveel gas. De motor draait te snel, waardoor bij het totstandkomen van de verbinding tussen motor en aandrijfwielen de auto met een ruk zal versnellen. Ook dit is niet de bedoeling.Bij het terugschakelen naar een lagere versnelling kun je volgende fouten maken op het ogenblik dat je koppelt en de koppeling aangrijpt:

Je geeft geen of te weinig gas. De motor draait te traag, waardoor bij het totstandkomen van de verbinding tussen motor en aandrijfwielen de auto zal vertragen. Dat was misschien wel de bedoeling, maar het is niet de bedoeling dat dit vertragen ten koste van de koppelingsplaat gebeurt.Je geeft teveel gas. De motor draait te snel, waardoor bij het totstandkomen van de verbinding tussen motor en aandrijfwielen de auto met een ruk zal versnellen. Dit was uiteraard niet de bedoeling.Eens de koppeling volledig tot stand gekomen is, mag je natuurlijk gerust het gaspedaal volledig laten opkomen, zodat de motor de wagen afremt.

Gevorderde bestuurders kunnen tijdens het terugschakelen met de tip van de rechter voet het rempedaal bedienen, en met de hiel ervan de motor op het juiste toerental brengen tijdens het terugschakelen. Daarbij kun je het rempedaal evenwel slechts correct doseren, als je gewend bent dit te doen zonder de hiel van de rechtervoet op de vloer te plaatsen.

Het is echter nuttig dat je ook het rempedaal correct kunt doseren met de rechter hiel op de vloer van de wagen. In plaats van de voet op te heffen van het gaspedaal om hem te verplaatsen van het gaspedaal naar het rempedaal, kun je dan met de rechtervoet "pivoteren": je plaats de rechter hiel tussen gas- en rempedaal op de vloer, zodat de voet op de hiel scharniert om hem te verplaatsen van het gas- naar het rempedaal. Hiermee win je kostbare tijd. De eerste week doet dat wat pijn aan de kuiten, daarna wil je het niet meer missen.

BBB, ik wil jou zeker niet overladen met technische informatie. Maar omdat één beeld dikwijls meer zegt dan duizend woorden, wou ik jou toch nog graag deze links geven:

http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm
http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Jozef schreef: Gevorderde bestuurders kunnen tijdens het terugschakelen met de tip van de rechter voet het rempedaal bedienen, en met de hiel ervan de motor op het juiste toerental brengen tijdens het terugschakelen. Daarbij kun je het rempedaal evenwel slechts correct doseren, als je gewend bent dit te doen zonder de hiel van de rechtervoet op de vloer te plaatsen.
Aha! Die techniek kende ik niet, maar het lijkt mij een goede manier om kleine rondslingerende rotondes te passeren. Nu moet ik razendsnel achter elkaar remmen en neerschakelen (gasgeven dus) bij het oprijden, wat meestal tot gevolg heeft dat ik ofwel veel te traag (naar mijn zin) rijd, ofwel te lang ontkoppeld.


@BBB:
Afremmen op de koppeling is het geleidelijk lossen van de koppeling en dit op een veel te trage manier, zodanig dat je op de duur je koppelplaat kan bijeen vegen.
Als je wil remmen op de motor moet je bij het neerschakelen gas bijgeven zodanig dat je toerental matcht. Als je dit ook wil doen bij plots remmen heb je die heel-and-toe techniek die Jozef beschreef nodig (besef ik nu).


Wat de archaische technieken betreft:
- geen idee wat handgas is.
- de theorie achter double declutch ken ik, ik ben dus heel content dat er synchromesh bestaat .
- is tussengas niet een onderdeel van dubbel ontkoppelen? zijnde gas geven in gekoppeld neutraal tussen twee versnellingen bij het neerschakelen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: geen idee wat handgas is
Handgas wil zeggen dat je, naast het gaspedaal, ook over een hendel op het stuurbord beschikt waarmee je gas kunt geven. In tegenstelling tot het gaspedaal, blijft de hendel staan in de stand waarin je hem zet, ook als je hem loslaat. Dit is onder meer nuttig om met een terreinvoertuig op een erg oneffen terrein te rijden het voertuig schommelt dan zodanig, dat het moeilijk zou zijn het gaspedaal correct te doseren.
Quote: -de theorie achter double declutch ken ik, ik ben dus heel content dat er synchromesh bestaat .
- is tussengas niet een onderdeel van dubbel ontkoppelen? zijnde gas geven in gekoppeld neutraal tussen twee versnellingen bij het neerschakelen?
Inderdaad. Als de versnellingen niet voorzien zijn van een synchronisatie-inrichting om de te schakelen tandwielen daarbij op de juiste snelheid te brengen, moet je dit zelf doen, door in neutraal even het koppelingspedaal te laten opkomen en, bij het terugschakelen, wat gas te geven ("tussengas"). Als je dat allemaal niet heel nauwkeurig doseert en op het juiste ogenblik doet, geraak je niet in een andere versnelling, en hoor je de tandwielen kraken.

Een typische 1 aprilgrap bestaat erin iemand die niet weet wat tussengas geven betekent, naar een garagehouder te sturen om een fles tussengas te kopen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik kijk ook graag naar howstuffworks. Voldoende informatie als inleiding, maar niet zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb het plaatje al bekeken, als ik eens tijd heb dan zal ik het ook lezen. Spijtig dat die website nog niet bestond toen ik werkjes moest maken voor de basisschool. Ik vermoed dat sommige leerlingen van 11 jaar (die al fatsoenlijk engels kennen, ze zijn er in deze tijd)met werkjes aankomen waar de leraar niets van begrijpt.

Bert, JC en Jozef
Alvast merci voor de info tot zover.

PS Schrikbaarwekken hoe groot de achterstand van België en Nederland is ten opzichte van Engeland en de USA. Websites als howstuffworks, wikipedia en BBC zijn vooralsnog ondenkbaar in onze kleine weinig ambitieuze landjes.
En ja, er is een nederlandse versie van wikipedia, maar dat is ook maar vertaald en nageaapt van de amerikaanse en het is lang niet zo volledig.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

BBB schreef:
En ja, er is een nederlandse versie van wikipedia, maar dat is ook maar vertaald en nageaapt van de amerikaanse en het is lang niet zo volledig.
(sorry van het offtopic nemen, deze opmerking kon ik niet laten passeren)
De nederlandse wikipedia is helemaal niet zomaar vertaald van de engelse. Elke dag werken heel veel mensen daar aan het schrijven van goede artikels. Slechts heel af en toe worden er artikels vertaald van anderstalige wikipedias, en als dit gebeurt, is het door mensen die ook iets van het onderwerp kennen en naast een vertaling, een meerwaarde toevoegen aan het artikel. De kwaliteitsbewaking op de Nederlandse is bovendien veel beter dan op de engelse : er zijn nu eenmaal voor en nadelen aan een kleinere groep mensen die de taal spreekt. Zo wordt bvb op de Nederlandse *elke* anonieme edit (vroeg of laat) gecontroleerd, terwijl men dit op de Engelse al lang niet meer kan garanderen. Er zijn op de Nederlandse -door de kleinere taalgroep- inderdaad wel minder artikelen, en vaak ook korter, maar kwaliteit graag boven kwantiteit

PS : en aan de ambitie van de Nederlandse en Belgische editoren zal het zeker niet liggen - ik kan het weten!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Werk jij mee aan Wikipedia, Sofie? Welke onderwerpen zoal?
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ik ben moderator op de nederlandse wikipedia, en doe er voornamelijk administratief werk (vandalismebestrijding : nonsens artikelen verwijderen, vandalen blokkeren, slechte edits terugdraaien, verzoeken van andere gebruikers volbrengen, etc). Algemeen onderhoud &amp kwaliteitscontrole. Daarnaast schrijf ik over van alles en nog wat, eigen artikels, spelfouten verbeteren, stukken toevoegen op kleine artikels om ze uit te breiden. En ja, af en toe neem ik een engels artikel en probeer ik uit de vaak veel te lange tekst een bondiger en duidelijker Nederlands artikel te krijgen. Aangezien ik een groot interessegebied heb, spits ik me niet graag toe op één ding

(PS : ik edit ook wel eens op de engelse wikipedia, maar de sfeer en de gebruiken zijn daar heel anders. Ik heb daar ook minder mogelijkheden omdat ik daar geen moderator ben (en niet wil zijn - heb m'n handen zo al vol))
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik vind wikipedia een fantastisch project. Het staat nu nog maar in de kinderschoenen maar het zal in de toekomst hopelijk alle kennis voor iedereen toegankelijk maken muv hoe je uranium verrijkt enzo dan. De engelstalige versie schijnt even goed te zijn als de encyclopedie.

In het algemeen vind ik de engelstalige artikels wel beter. Ik zoek bij voorkeur op de engelstalige wikipedia tenzij ik niet zeker ben van de engelstalige zoekterm. Maar ik vind de Nederlandse versie zeker beter dan dat ik in eerste instantie verwachtte (ik gebruik het nu sinds een jaar).
Het valt mij op dat de engelstalige versie vooral groter en vollediger is.
Tenzij het natuurlijk een typisch Nederlands onderwerp betreft, dan zoek ik wel op de Nederlandse versie. Ik kijk overigens ook altijd naar films zonder ondertitels als ik op mijn computer kijk (DVD, downloads), dat vind ik zoiezo veel fijner kijken rustiger, geen ambetante letters in beeld en geen slechte vertalingen. Daar wordt je Engels serieus veel beter van. Goede tip voor kinderen om dat zo snel mogelijk te doen, eens je dat gewoon bent ga je het ambetant vinden als je de ondertitels niet kà¡n afzetten omdat je met anderen naar de film kijkt of op VT4 de film ziet.


Keep on the good job Sofie
Veel mensen maken er dankbaar gebruik van.
Quote: En ja, af en toe neem ik een engels artikel en probeer ik uit de vaak veel te lange tekst een bondiger en duidelijker Nederlands artikel te krijgen.
Ben hier wel heel voorzichtig mee als je weinig van het onderwerp begrijpt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Amai Sofie ... hoed af voor jou! Mensen, we hebben hier nogal wat vrouwelijk talent op dit forum hé ...
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Denk je? Er staat toch al tot in de details uitgelegd hoe een molotov cocktail in elkaar zit en werkt ...
Dat weet ik.

Een molotovcoctail maken is simpel, he. Een glaze fles, twee substanties die wanneer ze bij elkaar komen samen een explosieve reactie ondergaan en gescheiden worden door een niet brandbare substantie.

In de praktijk voor een simpele molotovcoctail onderaan in de fles een explosief goedje (benzine, alcohol?) en bovenaan gewoon een vod dat in de fik is gestoken gescheiden door iets wat niet brandt.
Als je de fles breekt komen het brandende vod en het explosief goedje bij elkaar en voila, een kleine explosie.

Ik wil maar zeggen dat dit niet bepaald geheim is. Gewoon met scheikunde geleerd.
En dit artikel is overigens beter uitgewerkt in de Engelstalige versie. Over het verrijken van uranium valt wel iets te vinden maar de cruciale stap is bedrijfsgeheim (oa bij UNECO in Nederland waar het verrijkt wordt voor de grote europese landen). Je kan makkeiljk op het Internet vinden in welk gas ze het uranium omzetten en hoe ze dat doen (via yellowcake en hexafluoride). Het grote bedrijfsgeheim is hoe je dat gas vervolgens zo efficiënt moegelijk kunt centrifugeren. Zoals je weet gaat het om 2 isotopen met slechts een paar neutronen verschil aan massa. Laag verrijkt uranium maken is met de beschikbare kennis perfect mogelijk. Hiermee kunnen ze kernenergie opwekken en plutonium bommen maken. Iran is al zover. De kunst is om hoog verrijkt uranium te maken wat vereist is voor een kernbom. Iran haar beste wetenschappers kunnen dat nog niet eens binnen een tijdsbestek van enkele jaren, dus reken er maar op dat dat geheim nog goed bewaard is.
Plaats reactie