Voila mijn 1ste rijles zit erop. Het viel allemaal wel mee.
Aan de rijschool zelf heeft hij eerst uitgelegd hoe je een juiste zithouding hebt. Dan is hij naar een oefenterrein geweest om te leren vertrekken en te stoppen. Daar heeft hij ook uitgelegd hoe de lichten, de ruitenwissers en de richtingsaanwijzers werken.
Dus gewoon eigenlijk de basis zowa. Hij heeft ook uitgelegd hoe je de motorkap moet open doen en waar de remvloeistof, de koelvloeistof, de olie zit en ook waar je je oliepeil kunt zien.
Dan moest ik rondrijden op het terrein met alleen de koppeling te gebruiken en sturen natuurlijk. Ook hoe je moet vertrekken op een helling heeft hij uitgelegd en achteraf toen we naar het industriepark gingen voor te oefenen op het schakelen moest ik alleen sturen terwijl de rijinstructeur eigenlijk rijdt. En nadat ik het schakelen onder de knie had, zijn we de weg op gegaan.
Ik ben maar 2x ofzo stilgevallen maar dan wel op het terrein zelf en niet op de weg. Dus het viel allemaal goed mee.
1ste les
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Wat er dus zou op neerkomen dat de instructeur voor dezelfde prijs meer tijd moet besteden. En dat terwijl de prijzen al erg scherp zijn, en de lonen zeer bescheiden.BBB schreef: Jullie rijinstructeurs zouden bijvoorbeeld wel kunnen afspreken dat je de 1ste les ergens start (of dat de 2 uur in ieder geval dan pas starten) op een rustig terrein waar de leerling wel meteen op een veilige manier kan starten.
Weet je, BBB: mijn werkgever doet een beroep op een groot aantal informatici van externe bedrijven. Ze werken 8 uur per dag. We hebben er geen enkele voor minder dan 500 Euro per dag, maar we hebben ook één (weliswaar zeer gespecialiseerd en ervaren) exemplaar van 1.750 Euro per dag. En die mensen staan ook 2 tot 4 keren per dag telkens 10 minuten aan de koffiemachine een praatje slaan. Reken maar uit hoeveel Euro dat kost. Maar als je die mensen dat niet gunt, komen ze gewoon niet meer.
@ JC:
Je hebt volkomen gelijk: gas geven bij het starten is met een moderne motor uit den boze.
@JC
@iedereen
Allemaal reuze interessant deze discussie maar een beetje moeilijk te volgen voor mij omdat ik te weinig verstand heb van autotechniek, ik weet niet eens wat een choke is.
Is er een goede website waar duidelijk maar niet te gedetailleerd de basisdingentjes worden uitgelegd.
Goed dat je het zegt. Zo heb ik het geleerd, maar blijkbaar dus verkeerd.Quote: Neem het instructieboekje van quasi elke moderne wagen en je zal merken dat punt drie wordt afgeraden.
@iedereen
Allemaal reuze interessant deze discussie maar een beetje moeilijk te volgen voor mij omdat ik te weinig verstand heb van autotechniek, ik weet niet eens wat een choke is.
Is er een goede website waar duidelijk maar niet te gedetailleerd de basisdingentjes worden uitgelegd.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Ja hoor waarschijnlijk wel maar als ze daar ook zo "off topic" geraken als wij hier dan zou het me niet verbazen als ze het daar nu hebben overQuote: Is er een goede website waar duidelijk maar niet te gedetailleerd de basisdingentjes worden uitgelegd.
" de eerste les"
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Dus heb ik een moderne motor Is wel van 1994, maar toch, "Electronic Fuel Injection System"Jozef schreef: Met een moderne motor bedoelde ik een motor die uitgerust is met een elektronisch geregeld brandstofinjectiesysteem
Een knopje in oudere wagens dat je kon uittrekken, welk je toerental omhoog hielp. Oude koude motoren draaiden niet op 1.000 tpm (Stationair), dus was er een knopje voorzien om deze op 1.500 of 2.000 te laten draaien, tot hij 'wat warmer was'. In principe een knopje dat identiek hetzelfde doet als je gaspedaal, alleen blijft dit hangen dan Tegenwoordig is dit automatisch aangestuurd.BBB schreef: ik weet niet eens wat een choke is.