1ste les

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

1ste les

Bericht door gast »

Ik begin morgen met mijn praktijklessen.
Wat leer je nu zoal op je 1ste rijles eigenlijk?
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dit hangt een beetje van rijschool tot rijschool af.
Het heeft ook te maken of je al rvaring hebt of niet.

Weet je wat, vertel morgen even kort op het forum wat jij de eerste les gedaan hebt en hoe het was. Afgesproken?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

1) plaats nemen in het voertuig: zithouding, stuurhouding, bedieningstoestellen, afstellen spiegels, starten, schakelen (stilstaand),...
2) vertrekken in 1ste en schakelen naar 2de, stuurvaardigheid, vertragen, doserend remmen, schakelen naar 3de,...
blueke
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 apr 2006, 00:00

Bericht door blueke »

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal zeker even laten weten wat ik geleerd heb en hoe het was eugeen.

Tot de volgende
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Bij mij was het zo dat de eerste minuten weggegooid geld was (is toch 12 euro per kwartier=4euro per 5 minuten met de huidige prijzen) omdat we vanuit hartje stad moesten vertrekken en eerst naar een oefenterrein toemoesten (industrieterrein). Daar leer je inderdaad eerst starten en dan van 1 naar 2 en bochten maken in de 2. Vervolgens een langer recht stuk, van 2 naar 3 en voor bocht weer terug naar 2.

Tips:
- Denk goed na over hoe te sturen in bochten. Dat lijkt simpel, maar als je het moet doen dan moet je daar toch even handigheid in krijgen.
- Het starten gaat als volgt: 1. druk de koppeling in
2. Draai de sleutel om
3. Druk het gaspedaal in totdat je de motor hoor t brommen en niet verder. Heel gemakkelijk waar te nemen.
4. Nu het tricky deel: Laat de koppelingspedaal langzaam opkomen totdat je het geluid van de motor hoort veranderen en niet verder. Vervolgens geef je meer gas en laat je de koppelingspedaal langzaam verder opkomen.
- Als je een bocht neemt, dan doe je dat tijdens de rijlessen altijd in de 2de versnelling. Rem af vóór de bocht en niet in de bocht (tenzij je niet anders kan) en stuur op tijd naar links of rechts. Ik was daar vaak te laat mee.
Ze moeten me maar verbeteren als ik iets verkeerd zou zeggen.
Ik denk dat als je deze punten alvast visualiseert, dat je het dan sneller gaat leren tijdens de les. Je hebt maar 10 lesjes, dus je moet efficient zijn. Vergeet niet dat je zo'n 48 euro kwijt bent per uur, dus zo'n 96 euro per les. Je mag overigens voor dat geld ook verwachten dat de leraar zo efficient mogelijk met de tijd omgaat.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Bij mij was het zo dat de eerste minuten weggegooid geld was (is toch 12 euro per kwartier=4euro per 5 minuten met de huidige prijzen) omdat we vanuit hartje stad moesten vertrekken en eerst naar een oefenterrein toemoesten (industrieterrein).
Godverdekke, Hollander, ga eens na hoeveel een rijopleiding in Nederland kost, en kom dan nog eens praten.

Jij die geneeskunde studeert: ik ben gisterenavond naar mijn huisarts geweest, enkel om te vernemen dat hij geen oorzaak kan bedenken voor de pijn die ik voel, maar dat kostte wel 20,50 Euro.

Het deed me denken aan de arts die om 3 uur 's nachts de loodgieter (sanitair installateur) opbelt, omdat zijn WC verstopt is. De loodgieter vraagt hem: "Dokter, weet U wel hoe laat het is?", maar de arts antwoordt: "Ja, als U mij om 3 uur 's nachts opbelt, kom ik ook naar U toe." De loodgieter trekt naar de arts, gooit een tablet in het WC, en zegt: "Dat is dan 75 Euro. Als het over een week nog niet beter is, belt U mij nog maar eens op."

Ja, ik weet het, artsen hebben geen resultaatverbintenis, alleen maar een prestatieverbintenis. Gelukkig maar, of ze konden hun verzekeringspremie niet meer betalen.
Maartendc

Bericht door Maartendc »

Ik heb onlangs ook mijn 18 uur rijles gedaan. Op mijn eerste les vertrokken we aan de rijschool met de instructeur die de pedalen bediende, ik moest sturen en pinkers gebruiken. We reden naar een afgelegen wegje waar ik dan enkele keren moest vertrekken. Eenmaal ik dat onder de knie had mocht ik via rustige wegen naar het oefenterrein rijden van de rijschool. Daar deed ik de eerste keer alle maneuvres. Hierna moest ik nog een tour rijden voornamelijk op rustige wegen, maar enkele keren op steenwegen, dus nooit hoger als 4de/sneller als 70 km/u
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Offtopic, I know.
JC schreef: Zeker geen gas geven !!!! Dit was vroeger wel nodig bij ouderwetse carburatie motoren maar nu zeker niet meer. Het gevolg van dit gas geven is brandstofverspilling, veel vervuiling want meestal koude motor en extra slijtage op de motor omdat de eerste seconden dat een motor draait de smering nog niet optimaal is.

In het instructieboekje van mijn wagen staat trouwens ook vermeld dat het niet nodig is even te wachten vooraleer weg te rijden.
Spreek je nu jezelf niet tegen? In neutraal gas geven met een koude motor mag niet, maar onmiddellijk vertrekken met koude motor mag wel. En dit terwijl gas geven in versnelling veel zwaarder is voor de motor dan in neutraal.
Na het starten eventjes 'in rallenti' blijven gaat trouwens je motor niet op bedrijfstemperatuur brengen, het gaat er wel voor zorgen dat je olie op druk is gebracht en dat je smering optimaler is op het moment dat je je in versnelling zet.
De vervuiling op het moment dat je wegrijdt is denk ik ook veel groter dan wanneer je eventjes je gaspedaal kietelt bij het starten (toegegeven, dit laatste is nutteloze vervuiling, tenzij in onderstaand geval).

Tot slot nog even opmerken dat er nog altijd heel veel (oudere) wagens met carburatie zijn waarvoor jouw uitspraak niet opgaat (de mijne is 13 jaar en als ik geen gas geef bij het starten kan ik blijven starten tot hij verzopen is, wat op nog veel meer brandstofverspilling en milieuvervuiling neerkomt).
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Definieer 'modern' dan eens want niet iedereen rijdt met een wagen die gisteren bij de dealer is buitengerold. De automobielgeschiedenis gaat meer dan 120 jaar terug de eerste interne verbrandingsmotor werd precies 200 jaar geleden (in 1806) ontworpen.
Jozef schreef: Onmiddellijk vertrekken is aangeraden, omdat de motor dan zo vlug mogelijk zijn ideale bedrijfstemperatuur bereikt. Het is daarbij natuurlijk aangewezen om in het begin niet teveel trekkracht van de motor te vergen en geen te hoge toerentallen te gebruiken.
Zelfs als je weinig trekkracht vraagt zal de motor zwaarder belast worden dan bij gas geven in vrij en aangezien je olie nog niet op druk is gekomen is er ook maar een gebrekkige smering tijdens de eerste halve minuut dat een motor draait. Bovendien is de gevraagde trekkracht bij het versnellen vanuit stilstand het grootst (getuige het gebruik van het ontkoppelingspedaal: tussen alle versnellingen kan je snel lossen, maar bij vertrek in eerste niet).
Bovendien bereikt een motor pas na 10 Ã 20 minuten (en zelfs langer in de winter) een redelijke bedrijfstemperatuur. Dan zal het voor de temperatuur echt niet uitmaken of je binnen de 5 seconden vertrekt of eerst een halve minuut wacht.
Voor het verbruik en de milieuvervuiling zal het ook niet zo veel uitmaken aangezien een wagen de eerste minuten toch met een gesloten choke rondrijdt.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Zeg Jozef, jij gaat wel even voorbij aan het feit dat zo'n rijschool 8 uur lang non-stop rijles kan geven. Een huisarts kan niet 8 uur lang non-stop patiënten ontvangen. Hij moet bijvoorbeeld ook nog veel tijd stoppen in dossiers en communicatie met specialisten. En €20,50 voor een consult van een kwartier (dat is namelijk de gemiddelde tijd van 1 consult) is toch niet zo gek duur. Ook ben je genoodzaakt om 20 uur rijles in een korte tijd te volgen. Je hoeft normaal maar hooguit 1 keer in een jaar bij de huisarts langs te gaan als je geen chronische aandoening hebt. Als je zoveel moet betalen voor een rijles, ja dan zaag ik om 10 minuten verspilling of wat het ook is. Temeer daar ik verondersteld wordt om met 20 uur les te leren rijden en dan na 3 maanden nog genoeg restvaardigheid heb om te kunnen slagen voor het examen. Of moet ik je er nog een keer aan herinneren dat als je buitenlander bent dat je dan geen familie hebt in België en dus ook niet zo gemakkelijk kunt oefenen op eigen houtje?
De vlaamse patiënt is strontverwent en nog zagen ze In Nederland krijgt de modale patiënt bij de huisarts 7 minuten tijd en Nederland is de nummer 2 van de wereld. In België krijgt de modale patiënt 15 minuten
In Nederland betaal je tegen de €100 aan ziekenfondspremie per maand zonder eigen bijdrage. Hoeveel betaal je in België, zo'n €15 per maand? Als je er voor zorgt dat je gezond bent dan ben je praktisch niets kwijt.
En ja, je kan altijd pech hebben. Ik heb bijvoorbeeld zelf eens naar de huisarts gemoeten vanwege een ernstig verstopt oor en een keer vanwege een ligamentblessure (door sporten opgelopen), niets wat je kan doen om dat te voorkomen. Maar de meesten kunnen wel heel goed voorkomen dat ze een vaste klant worden door gewoon gezond te leven gezond eten, voldoende sporten, niet te veel stress. Als iedereen daar mee zou beginnen dan zouden de artsen een groot probleem krijgen, ze zouden werkloos geraken.
De meeste mensen worden pas vaste klant bij de huisarts op oudere leeftijd, dus duidelijk een geval van versnelde slijtage door ongezond leven. Er moet natuurlijk wel een coulance-regeling zijn voor de pechvogels die als kind of als jong-volwassene al een chronische aandoening krijgen. Nu we hier toch over bezig zijn: ik zou graag zien dat je binnen de mate van het meetbare meer premie moet betalen als je ongezond leefgedrag hebt dus als je rookt, je te zwaar bent (vetpercentage is daar de beste methode voor, daar laten ze een zwak stroompje door de huid lopen, de geleiden geeft aan hoe vet de huid is), als je te veel alcohol drinkt (chronisch meer dan 21 glazen per week), als je uithoudingsvermogen niet voldoende is (12 minuten lopen +-2100 meter, bijna iedereen kan dat met training) enzovoorts. Gezond leven is voor een groot deel een keuze, dus waarom moet iemand die gezond leeft mee betalen voor iemand anders zijn ongezonde gedrag. Iedereen kan zelf kiezen ofdat hij wel of niet voldoende beweegt, wel of niet gezond eet, wel of niet rookt enzovoorts.

Ik ben niet roomser dan de paus (hoewel de paus misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal is ). Ik heb zelf ook wel enkele slechte gewoonten, maar als je het in je portemonnee voelt dan stimuleert dat wel.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Bij mij was het zo dat de eerste minuten weggegooid geld was (is toch 12 euro per kwartier=4euro per 5 minuten met de huidige prijzen) omdat we vanuit hartje stad moesten vertrekken en eerst naar een oefenterrein toemoesten (industrieterrein).
Ik vraag me af hoe jij je zoiets voorsteld
je kunt toch maar moeilijk van je instructeur verwachten dat hij vanaf minuut 1 je 100% nieuwe dingen aanleert

Ik heb het voordeel dat ik vanuit de rijschool onmiddelijk in een rustige buurt ben maar als dat niet zo zou zijn moet je niet denken dat ik mijn vel zou wagen omdat jij de seconden vergelijkt met je centen

De eerste minuten moet een leraar ook polsen naar wat zijn leerling al of niet kent. Dat zal voor jou ook al te duur zijn neem ik aan

De leerling gewoon vragen wat hij kent is geen optie want ik ken er die zich voor doen als "schumacher" maar niet weten dat die pook in het midden niet dient om in de naft te roeren maar om te schakelen, en ook mensen die zeggen dat ze niet veel kennen maar wel onmiddelijk bekwaam zijn om gewoon te rijden.

Ik probeer er zo snel mogelijk achter te komen om de leerling geen kostbare tijd te doen verliezen maar of dat nu voor jou 1 euro meer of minder betekend laat me koud. Ik ben verantwoordelijk voor je leven op dat moment dus ik beslis wat er gedaan wordt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Dat begrijp ik Benny.
Jullie rijinstructeurs zouden bijvoorbeeld wel kunnen afspreken dat je de 1ste les ergens start (of dat de 2 uur in ieder geval dan pas starten) op een rustig terrein waar de leerling wel meteen op een veilige manier kan starten.

Of spreek op die plaats af, of laat de 1ste les standaard een kwartier langer duren. Vergeet niet Benny dat de leerling eventjes €900 kwijt is in 4 weekjes tijd. Dat brengt een zekere gevoeligheid met zich mee over niet benutte tijd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

BBB schreef: Dat begrijp ik Benny.
Jullie rijinstructeurs zouden bijvoorbeeld wel kunnen afspreken dat je de 1ste les ergens start (of dat de 2 uur in ieder geval dan pas starten) op een rustig terrein waar de leerling wel meteen op een veilige manier kan starten.

Of spreek op die plaats af, of laat de 1ste les standaard een kwartier langer duren. Vergeet niet Benny dat de leerling eventjes €900 kwijt is in 4 weekjes tijd. Dat brengt een zekere gevoeligheid met zich mee over niet benutte tijd.
Dit is voor ons niet haalbaar beste BBB
als ik 4 of 5 leerlingen op een dag heb werk ik dus 8 a 10 uren (geen pauze geteld) als ik 2 of 3 nieuwe leerlingen per dag een kwartier langer les moet gaan geven of er tijd in moet steken om op een rustig terrein te kunnen vertrekken dan hoef je maar te tellen hoe lang voor een leraar een dag wordt En dan heb ik nog niet over onze papierkraam (ritbladen, afspraken maken, geld ontvangen)

soms hebben we al het probleem dat we van 8 tot 10 een leerling hebben en van 10 tot 12 een andere

Als je opgehouden wordt (door bv file) maar het inschatten van tijd is ook zonder file moeilijk omdat 1 leerling vlotter rijdt dan de andere of het verkeer is anders bij de ene dan bij de ander. dan kan het al best gebeuren dat je om 5 na 10 begint met de volgende leerling.

Dus heeft de leraar de keuze of hij neemt maar 3 leerlingen per dag en zorgt ervoor dat niemand "te kort komt" maar zijn werkgever zal daar niet mee content zijn (en de leraar zijn loonbriefje ook niet)

of hij blijft bij 4 leerlingen en werkt meer dan een uur gratis per dag om toch maar niemand te kort te doen. (wetende dat een praktijkleraar maar een schamel loon heeft voor hetgeen hij moet presteren)

Je hebt volkomen gelijk dat je veel geld moet neertellen en dus recht hebt op het maximum les wat je er maar uit kunt halen maar eigenlijk moeten we de bazen daarover aanspreken want een werknemer heeft het ook al moeilijk genoeg
Nu als we de bazen aanspreken gaan zij ook zeggen dat het voor hun moeilijk is en zo komen we dan bij "onzen minister het land uit"
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Definieer 'modern' dan eens want niet iedereen rijdt met een wagen die gisteren bij de dealer is buitengerold.
Met een moderne motor bedoelde ik een motor die uitgerust is met een elektronisch geregeld brandstofinjectiesysteem (uiteraard in combinatie met een elektronisch geregeld ontstekingssysteem als het een benzinemotor is - of om het juister te zeggen: een Otto- of een Wankelmotor).
Quote: Zelfs als je weinig trekkracht vraagt zal de motor zwaarder belast worden dan bij gas geven in vrij
Uiteraard, maar doordat de motor belast wordt, veroorzaken de spelingen minder schade. Je kunt bijvoorbeeld gerust met een benzinemotor een uur lang tegen 4.000 toeren per minuut rijden, maar als je hem onbelast tegen dat toerental laat draaien, zal hij al spoedig de geest geven.
Quote: en aangezien je olie nog niet op druk is gekomen is er ook maar een gebrekkige smering tijdens de eerste halve minuut dat een motor draait.
Van zodra bij draaiende motor het oliedrukcontrolelampje niet oplicht, is de oliedruk voldoende. Moderne smeerolieën van goede kwaliteit behouden hun eigenschappen in veel sterkere mate dan vroeger bij lage en hoge temperaturen.
Quote: Bovendien is de gevraagde trekkracht bij het versnellen vanuit stilstand het grootst (getuige het gebruik van het ontkoppelingspedaal: tussen alle versnellingen kan je snel lossen, maar bij vertrek in eerste niet).
De vereiste trekkracht van de wagen is, ongeacht de snelheid, afhankelijk van de rijweerstanden en de gewenste acceleratie. De rijweerstanden zijn de rolweerstand en de luchtweerstand. De rolweerstand neemt recht evenredig toe met de massa van het voertuig en zijn belading en met de snelheid. De luchtweerstand neemt recht evenredig toe met het kwadraat van de snelheid.

Dat je het koppelingspedaal sneller kan lossen bij de overgang tussen hogere versnellingen, komt doordat de motor, vanwege de gewijzigde overbrengingsverhouding, in een hogere versnelling minder koppel naar de aandrijfwielen kan overbrengen dan in een lagere versnelling. Het sneller loslaten gaat dan wel ten koste van grotere slijtage van de voering van de koppelingsplaat.
Quote: Bovendien bereikt een motor pas na 10 Ã 20 minuten (en zelfs langer in de winter) een redelijke bedrijfstemperatuur. Dan zal het voor de temperatuur echt niet uitmaken of je binnen de 5 seconden vertrekt of eerst een halve minuut wacht.
Reden temeer om de motor niet eerst nodeloos bij de schadelijkste bedrijfstemperatuur te laten draaien.
Quote: Voor het verbruik en de milieuvervuiling zal het ook niet zo veel uitmaken aangezien een wagen de eerste minuten toch met een gesloten choke rondrijdt.
De milieuvervuiling bij een stilstaande wagen concentreert zich op die ene plaats, in tegenstelling tot een rijdende wagen.

De choke, ook de automatische, dat is echt al wel een tijdje een museumstuk geworden.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

BBB schreef: B
Tips:
- Denk goed na over hoe te sturen in bochten. Dat lijkt simpel, maar als je het moet doen dan moet je daar toch even handigheid in krijgen.
- Het starten gaat als volgt: 1. druk de koppeling in
2. Draai de sleutel om
3. Druk het gaspedaal in totdat je de motor hoor t brommen en niet verder. Heel gemakkelijk waar te nemen.

Hier kan ik spijtig genoeg niet mee akkoord gaan. Neem het instructieboekje van quasi elke moderne wagen en je zal merken dat punt drie wordt afgeraden.
Voor een handgeschakelde bak, versnelling in neutraal, koppeling ingedrukt (niet absoluut nodig, maar 'good practise'), starten en sleutel onmiddellijk lossen als de motor aanslaat. Zeker geen gas geven !!!! Dit was vroeger wel nodig bij ouderwetse carburatie motoren maar nu zeker niet meer. Het gevolg van dit gas geven is brandstofverspilling, veel vervuiling want meestal koude motor en extra slijtage op de motor omdat de eerste seconden dat een motor draait de smering nog niet optimaal is.

Voor de automaatrijders, zet dat ding in P (of N), starten en wegwezen.

In het instructieboekje van mijn wagen staat trouwens ook vermeld dat het niet nodig is even te wachten vooraleer weg te rijden.
Plaats reactie