Hoe defensief moet je rijden?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sylvia
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2006, 00:00

Bericht door sylvia »

Dank jullie allemaal voor de antwoorden daar heb ik wat aan. En in Geel ga ik zeker nog oefenen. Ik mag pas in augustus examen doen en Geel is een stukje weg van waar ik woon, dus ik heb op wat mooier weer gewacht om daarheen te gaan .
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Je moet zeker gaan oefenen waar je je exame gaat doen
Daarom geen 10 keer maar er gewoon is heen gaan om te weten wat je kan verwachten geeft je een veel beter gevoel

Ik heb dat ook twee keer gedaan,ik moet naar Asse en daar zijn heel veel kleine straatjes en bergjes
Maar nu weet ik wat ik kan en mag verwachten dus ik ben op mijn hoede

Enkel ben ik nu te weten gekomen dat het daar op dinsdag marktdag is en ik moet volgende week dinsdag exame gaan doen ben benieuwd wat me dan te wachten staat

En veel en heel veel rijden
sylvia
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2006, 00:00

Hoe defensief moet je rijden?

Bericht door sylvia »

Ik heb nog een paar maanden te gaan voor mijn praktijkexamen (model 3). Nu heb ik een vraag over de (op het examen) gewenste stijl van rijden. Zeker in onbekend terrein (ik ga examen doen in Geel maar heb daar nog niet geoefend) heb ik de neiging voorzichtig te rijden. Bijvoorbeeld in de bebouwde kom of op de provinciale weg 10 km onder de aangegeven maximumsnelheid. Vertragen om in zijstraten te kijken als je niet op een voorrangsweg rijdt. Op de snelweg tot nu toe eerder 100 en in de rechterbaan (inhalen alleen als dat nodig is) dan 120 in de linkerbaan.

Is dit acceptabel, defensief rijden of moet er wat meer pit in komen? Sneller rijden is minder tijd om te reageren, te langzaam rijden is het andere verkeer hinderen.

Wie kan mij zeggen waar de examinator op let en wat de norm is?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Sylvia, veel succes Vlot maar veilig rijden, dat is de boodschap. Geen onnodige risico's nemen, maar ook niet onnodig ander verkeer ophouden.

@Jozef
Quote:
BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2006 1:31 pm Onderwerp:
Ik denk toch ook dat, als je tussen de maximum toegestane snelheid en 5 km/h minder rijdt, het goed moet zijn. Als je exact tegen de maximum toegestane snelheid wil rijden, dan ga je zoveel naar je snelheidsmeter moeten kijken, dat je daardoor teveel afgeleid bent van de weg.
Dat is een goed punt, maar er is een vele betere oplossing. Sta het toe dat mensen een paar kilometer per uur harder rijden. Dan krijg je dus de situatie dat de adviessnelheid 120 is op de autosnelweg, maar dat je niet een bekeuring krijgt als je er net iets overgaat waardoor je niet zo spastisch op je kilometerteller hoeft te kijken. Ik weet wat jij nu denkt dan kan je toch net zo goed standaard een paar kilometer per uur zachter rijden. Nee dus, mensen zijn gewend aan de 120 en raar maar waar mensen houden van ronde getallen. De 120 vasthouden is meer natuurlijk voor een mens dan de 117.
Gewoon een kleine marge hanteren. Zo ging dat vroeger (misschien nu nog) in Nederland, je mocht 129 km/uur rijden, iedereen wist dat. De meeste mensen reden braaf 120 km/uur, maar ze hielden de teller niet de hele tijd in de gaten en gingen er soms iets overheen. En die paar mensen die hun geluk beproefden en de hele tijd precies 129 km/uur reden klaagden niet als ze eens een keer een boete kregen. 120 km/uur is rap genoeg voor de meesten.
Quote: Er staat niet "sneller dan toegestaan", er staat "overdreven snel". Als Sylvia zich niet veilig voelt tegen meer dan 100 km/h op de autosnelweg, dan is sneller rijden voor haar overdreven snel rijden, en begaat de examinator een overtreding als hij haar daartoe aanspoort.
Jozef, met alle respect voor die mensen, maar als je niet in staat bent om onder normale omstandigheden 120 km/uur te rijden op de snelweg dan ben je er nog niet klaar voor om zonder begeleiding te rijden op de snelweg. Dan heb je een onvoldoende goede rijopleiding gehad en moet je nog verder schaven. Ik denk dat iedereen die kan leren autorijden ook kan leren om met de normale snelheden te rijden als ze maar goede begeleiding hebben en gewoon simpelweg durven. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de bebouwde kom.
Vergelijk het met wanneer je van een duikplank van 5 meter hoogte afspringt, het is technisch helemaal niet moeilijk, het is gewoon een knopje in je hoofd omdraaien. Faal je daarin, dan pas gaat het mis en kom je pijnlijk terecht.
Ik heb zelf 14 uur rijles gehad in het verleden. Het op de snelweg 120 km/uur rijden vond ik het gemakkelijkste onderdeel en veel gemakkleijk dan het rijden door het centrum van Leuven waar je op de meest rare plaatsen voorrang aan rechts moet geven en de hele tijd bochten moet maken.
De snelweg is gewoon gas geven en afstand houden, niets meer dan dat.
En ja natuurlijk, er zijn omstandigheden dat je jouw snelheid wel moet aanpassen, een goed chauffeur ziet dat automatisch.
@JC
Ik ben het volledig eens met jouw posting.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Hoe defensief moet je rijden?

Bericht door Rafael »

sylvia schreef: Ik heb nog een paar maanden te gaan voor mijn praktijkexamen (model 3). Nu heb ik een vraag over de (op het examen) gewenste stijl van rijden. Zeker in onbekend terrein (ik ga examen doen in Geel maar heb daar nog niet geoefend) heb ik de neiging voorzichtig te rijden. Bijvoorbeeld in de bebouwde kom of op de provinciale weg 10 km onder de aangegeven maximumsnelheid. Vertragen om in zijstraten te kijken als je niet op een voorrangsweg rijdt. Op de snelweg tot nu toe eerder 100 en in de rechterbaan (inhalen alleen als dat nodig is) dan 120 in de linkerbaan.

Is dit acceptabel, defensief rijden of moet er wat meer pit in komen? Sneller rijden is minder tijd om te reageren, te langzaam rijden is het andere verkeer hinderen.

Wie kan mij zeggen waar de examinator op let en wat de norm is?
Ik ben ook in Geel geweest. Ik had een super toffe examinator, was echt een vriendelijke en fijne mens. Zijn eerste opmerking was 'Er zijn mensen die altijd te traag rijden, om zo er door te geraken, dus niet doen, en u mooi aan de maximum snelheid houden asjeblieft'

Dat probeerde ik dan ook, ging vlot, tot ik een baantje tegenkwam met vrij veel bochten, en maximum snelheid 70. Op een gegeven moment reed ik maar een 50 niet meer, en zei hij gewoon 'Niet te traag worden he meneer'

Ik reed toen 20km/u te traag, onbewust. Maar 10km/u te traag rijden, bewust, vind ik overdreven. Ik was zelf ook nog nooit in Geel geweest. De maximum snelheid is daar in 90% mogelijk. Veel bebouwde kom, en ook vrij grote stukken zone 30. Dus je moet niet echt vrezen.. Autosnelweg doe je ook niet..

Vertragen om te kijken in zijstraten, moet je net wél doen, geen voorrangsweg =&gt Voorrang van rechts. Nu ook niet overdrijven en overal stil gaan stil, de meeste voorrangswegen daar -die ik tegen kwam- zie je van ver, en kan je mooi voorbij rijden aan 40km/u.

Dat je bewust de neiging hebt om trager te lijken, komt bij mij eerder over als schrik, ipv defensief rijden, want zo erger je andere chauffeurs, want je houdt het verkeer bewust op.

De gewenste stijl op het examen Mooi volgens de regels

Wat ik gehoord heb, als je in Geel examen doet, kan je routes krijgen in Geel of nog een ander deel waar ik de naam niet meer van weet, maar ze zijn in dat andere deel aan het werken, dus gaan daar geen examens meer door op dit moment, dus kan je een kaartje trekken uit Geel of Olen.

Veel succes ermee
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Wie kan mij zeggen waar de examinator op let en wat de norm is?
Kijk ook even op de site onder PRAKTIJK B en daar het hoofdstuk:
"Wijze van beoordelen".
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het lijkt mij dat het aanbevolen is om de maximumsnelheid te rijden waar het kan omdat je toch moet aantonen dat je die snelheid aankan. Ik zou zeggen vlot rijden zonder risico's te nemen, dus bijvoorbeeld bij kruispunten met voorrang van recht altijd voldoende vertragen om op tijd te kunnen stoppen als het nodig is, maar ook zeker niet meer.
Ik denk dat als je zo rijdt zoals jij nu beschrijft dat de examinator dan de indruk zal hebben dat je nog wat angstig bent en dus nog te weinig controle en overzicht hebt.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ik sluit me aan bij bovenstaande posting. Ik heb model 2 gevolgd en tijdens m'n laatste lessen (vóór de stage) maakte ik geen fouten, maar reed ik wel te traag, zoals jij beschreef, zo'n 10 km onder de maximumsnelheid. M'n instructeur heeft toen ook gezegd dat ik vlotter moest leren rijden als ik wilde slagen. Tijdens m'n stage heb ik echt geprobeerd bijna overal juist op de max snelheid te rijden, en dat is inderdaad in het begin beangstigend, maar je went daar wel aan. Sowieso leer je ook sneller reageren hoe meer je gereden hebt, en dan kan je een hogere snelheid wel aan.

Aan de andere kant is het wel zeer goed om te vertragen als je misschien voorrang zal gaan moeten verlenen. Ook op punten waar een oranje knipperlicht brandt, is het belangrijk om te vertragen, om op die manier aan de examinator te tonen dat je weet dat een knipperend oranje licht op een gevaarlijke / moeilijke verkeerssituatie duidt, en dat je daar rekening mee houdt. (ook al zie je van ver dat er niemand aankomt ofzo)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

En ook beste Sylvia schrijf je dat je nog niet in Geel bent geweest, ik zou je aanraden om daar (als je kunt) de boel eens te gaan verkennen.

Het helpt je enorm als je op een bekend terrein bezig bent zodat je weet waar de moeilijke stukken liggen zodat je op je examen niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Ik ben van het principe dat een goed bestuurder overal goed moet kunnen rijden maar om onnodige zenuwen te hebben op je examen raad ik je dus zeker aan om daar zoveel als je kunt te oefenen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Principieel ben ik het hier niet mee eens. Ik weet wel op het examen zal je dicht bij de maximum snelheid moeten rijden om te slagen, maar ergens zit er hier toch een probleem.
Men spreekt over maximum snelheid, maar heel dikwijls wordt deze geïnterpreteerd als aanbevolen snelheid. Dit is mis. Zeker nu je voor een km te snel al een boete van 50 € kan krijgen is dit problemen zoeken.

We hebben dit natuurlijk te danken aan een bende onbekwame politiekers die de max. snelheid zo laag hebben gebracht dat het in druk verkeer de aanbevolen snelheid is.
Het beste voorbeeld is de zone 30 rond scholen. Inderdaad rond de uren dat er kinderen op de weg zijn is dit m.i. de aanbevolen snelheid, daar heb je geen zone 30 voor nodig, maar een bord dat er mogelijk (school)kinderen op de baan zijn (bord A23).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik denk toch ook dat, als je tussen de maximum toegestane snelheid en 5 km/h minder rijdt, het goed moet zijn. Als je exact tegen de maximum toegestane snelheid wil rijden, dan ga je zoveel naar je snelheidsmeter moeten kijken, dat je daardoor teveel afgeleid bent van de weg.

Sylvia, wat examinatoren ook niet graag hebben, is dat je onnodig verzaakt aan je voorrang. Als je dus zeker bent dat de bestuurder die van links komt, tijdig kan en wil vertragen of stoppen om jou voorrang te geven, moet je je voorrang niet afstaan. Wel voorzichtig zijn bij de minste twijfel.

Als een examinator een kandidaat aanzet om sneller te rijden, dan neemt hij een zeer groot risico:
Quote: AR 10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Er staat niet "sneller dan toegestaan", er staat "overdreven snel". Als Sylvia zich niet veilig voelt tegen meer dan 100 km/h op de autosnelweg, dan is sneller rijden voor haar overdreven snel rijden, en begaat de examinator een overtreding als hij haar daartoe aanspoort.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef:
Quote: AR 10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Er staat niet "sneller dan toegestaan", er staat "overdreven snel". Als Sylvia zich niet veilig voelt tegen meer dan 100 km/h op de autosnelweg, dan is sneller rijden voor haar overdreven snel rijden, en begaat de examinator een overtreding als hij haar daartoe aanspoort.
Op de autosnelweg, oké, kan ik met akkoord gaan, daar rijden vrachtwagens ook trager, en kan je mooi voorbij, zonder gevaar voor tegenliggers. (Spookrijders niet meegeteld). Maar als je op een baan van 70 geen 70 durft, of op een baan van 90, maar 70 gaat rijden, dan vind ik persoonlijk dat je niet vertrouwd genoeg bent, en té veel schrik hebt.

Er zijn uitzonderingen, ik weet ook best dat er banen zat zijn waar het onmogelijk is de maximum snelheid te rijden, maar als het mogelijk is, zou je dit best kunnen doen.

Het verkeer is tegenwoordig zo druk dat je wel bijna aan de maximum moet rijden. Een marge van 5km/u à 10km/u vind ik nog acceptabel, en zal ik er rustig blijven achter hangen. Maar als het verder gaat dan dit, zal ik het op m'n zenuwen krijgen, en toch wel inhalen.

Als je voldoende oefent, weet je wat jij kan, en wat je auto kan, en kan je -zelfs op onbekende wegen- de maximum snelheid vlot halen. Maar dit vergt oefening, en je leert het meeste als je alleen mag rondrijden, dus na je examen

Trouwens een leuke verdraaiing die ik nu ga leveren Jozef, als ik jouw woorden opneem, mag ik dus rijden hoe snel ik wil, zolang dit binnen de maximum snelheid hangt. Dus als ik op een baan van 70km/u, 45km/u à 50km/u ga rijden, (Autosnelweg, minimum = 70km/u, andere banen, geen minimum opgegeven) mag niemand mij zeggen dat ik sneller moet rijden want ik kan dus zeggen dat ik me bij hogere snelheden niet veilig voel... Nu ga jij op de proppen komen met een of ander artikel dat je andere bestuurders niet mag hinderen/storen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Nu ga jij op de proppen komen met een of ander artikel dat je andere bestuurders niet mag hinderen/storen?
U vraagt, wij draaien:
Quote: AR 10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

AR 10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
...
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Linda schreef: En ook al spreek je het tegen ik zal me beter voelen met er een paar keer rond te rijden dan dat ik er nog nooit geweest ben

Gelukkig is niet iedereen het zelfde
Tuurlijk tuurlijk, was geen aanval naar jou toe of dergelijk hoor
Ik wou dit gewoon even kwijt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Linda schreef: ik moet naar Asse en daar zijn heel veel kleine straatjes en bergjes
Bergjes in België??? Heuveltjes zul je wel bedoelen zeker (zoals de heuveltjes van Erika).
BBB schreef: Dat is een goed punt, maar er is een vele betere oplossing. Sta het toe dat mensen een paar kilometer per uur harder rijden.
Neen, dat vind ik geen goede oplossing, BBB. Zo verplaats je alleen maar het probleem. Als men morgen zou beslissen dat de maximum snelheid op de autosnelwegen 120 km/h is, maar je tijdens het inhalen maximum 130 km/h mag rijden, dan krijg je weer een hoop klachten van bestuurders die bij het inhalen amper tegen 135 km/h gereden hebben, want dat is er toch maar 5 km/h over. Hoe verder je zo gaat, hoe erger het wordt. Als je de maximum snelheid op autosnelwegen zou vastleggen op 180 km/h, dan krijg je nog meer bestuurders die vinden dat 185 km/h dan toch ook nog wel moet kunnen. Kortom: je moet ergens een limiet leggen.
Quote: als je niet in staat bent om onder normale omstandigheden 120 km/uur te rijden op de snelweg dan ben je er nog niet klaar voor om zonder begeleiding te rijden op de snelweg.
Vertel me dan eens waarom voor een autosnelweg duidelijk bepaald werd wat een abnormaal trage snelheid is, namelijk minder dan 70 km/h.

Ik rijd met mijn bootaanhangwagen nooit sneller dan 80 km/h, omdat dat niet verantwoord is, ook al is België één van de weinige landen waar het sneller mag. Zo kunnen vrachtwagens die 90 km/h rijden, mij nog vlot inhalen, en desnoods vertraag ik wel even tot 70 km/h om het hen gemakkelijker te maken op een helling.
Plaats reactie